אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

גלובליזציה


מאמרים בנושא גלובליזציה, כלכלה גלובלית, ריבונות והשפעת הכפר הגלובלי על התרבות

ז'אן-ז'אק רוסו (28 ביוני 1712 - 2 ביולי 1778)

ז'אן ז'אק רוסו והשקפתו הפוסט מודרניסטית והאנטי גלובליזציה

ישאל הקורא, מה לרוסו יליד תחילת המאה ה –18 ולפוסט מודרניזם מושג של המאה ה-21? והרי לו היה רוסו כאן אתנו בתקופתנו סבור יהיה מן הסתם בתחילה כי טעה והגיע לכוכב אחר אך לאחר שיחה עם האנשים וקריאת עיתונים יבין כי האנושות נשארה אותה אנושות על חולשותיה ופגמיה ואף התדרדרה ואילו הטכנולוגיה המדעית התפתחה באופן מדהים. לו היה מצייר רוסו גרף היה הדבר נראה כך ומסביר את מהות הפער בין שני במשתנים.

מסע הצעדן בין קץ ההיסטוריה לדור ה Y: דיון ראשוני בעכשו בן שלשים (כמעט)

בשלשים השנה האחרונות העולם מצוי בתהליך של בניית מערכת בינלאומית חדשה. מדוע תהליך? משום שבעיני המערכת הזו עדיין לא עוצבה וזו הסיבה שבשלה כ"כ קשה לנו להתייחס ולהבין את העכשו ואת משמעותו. עכשו שיש בו, בשבוע אחד, מועמד אמריקני לנשיאות שקורא לשנאה, ידיעה על כך ששלשת אלפים פליטים טבעו השנה בנסיון להגיע לאירופה, ושורה של מעשי טרור מחרידים בצרפת ובגרמניה.

הסדרה גלובלית של המרחב הקיברנטי

הסדרה גלובלית של המרחב הקיברנטי

הביטחון והיציבות הגלובליים מצויים בסיכונים מתעצמים בגלל העברת עיקר ליבת הפעילות האנושית בפלנטה לרשתות הסייבר. מצד אחד, הקפיץ האינטרנט את התפתחות האנושות למימד אינסופי חדש. מאידך נוצרו סיכוני מלחמות, טרור ושיבוש יציבויות ותשתיות בעימותים בהיקפים ובמימדים חסרי תקדים בשל מלחמות פוטנציאליות וטרור רב-מימדי באמצעות הסייבר.

מהפך חברתי ביוון

מהפך חברתי ביוון

"סיריזה" מפלגת המחאה החברתית בשמאל הפוליטי היווני, בראשות אלכסיס ציפראס, זכתה בבחירות בשל העובדה שהמפלגות ההיסטוריות "פאסוק" – הסוציאליסטית וה"נאו-דמוקרטית" המרכזית – הן חלק מה"קפיטליזם הגלובלי הנאו-ליברלי-הליברטני". בקפיטליזם זה אין חמלה וסולידריות אנושית-קהילתית ולאומית ואין כלכלה חברתית. המוטיבציה היא חמדנות וריכוז ההון בידי מעטים. יוון עם אוכלוסיה של כ-11 מיליון נפש נקלעה למשבר כלכלה ענק ב-2010. כיום מסתכם החוב הלאומי שלה ב-700 מיליארד יורו.

 מגלובליזציה ל-ממשל עולמי

מגלובליזציה ל-ממשל עולמי

הבעיות המחמירות בפלנטה שהן בבחינת "חורים שחורים" ו"בולענים" (כמו דאע"ש, אבולה, יחסי גומלין אדם-סביבה ו"הר הבית") – מחייבות שינוי חזוני-אבולוציוני-פרדיגמלי. זה מתייחס להקמת "ממשלה, מועצה ושיפוט עולמיים" שיהוו "ממשל עולמי" דמוקרטי-פדרלי "בריבונות-על" רב-שכבתית. משחר ההיסטוריה האנושית על כדור הארץ, נעשו נסיונות ליצור מסגרות מדיניות גדולות רב-אתניות, תרבותיות ודתיות. בין השאר, אימפריות עתיקות.מאמצע המאה ה-19 החל המין האנושי לחשוב בכיוון יצירת מסגרות "ממשל עולמי" דמוקרטיות לפלנטה באופן אבולוציוני.

ברק אובמה

ברק אובמה: המדיניות הבדלנית האמריקאית

בין בדלנות לאקטיביזם. אין זה מקרה כי נשיא ארה"ב ברק אובמה טען בראיון שהעניק לרשת CBS האמריקאית כי "כשזה מגיע להחלטות שלנו לגבי הביטחון הלאומי שלנו והאחריות שלי כלפי אזרחי ארה"ב, אני בוחר לעשות את מה שנכון עבור העם האמריקאי. אני הולך לחסום את כל רעש שיפריע לי מבחוץ". בגישה זו כי נשיא ארה"ב בוחר לעשות "מה שנכון עבור העם האמריקאי", יש נטייה ברורה לשוב מדיניות הבדלנית האמריקאית המסורתית לפיה מה שמתרחש מעבר לחצי הכדור המערבי איננו נוגע לאינטרסים האמריקאים ולא יכול להשפיע עליהם

גלובליזציה וריבונות – חלק ג

הנקודות שברוקס מעלה ממחישים כי אנו חיים כיום בעידן כלכלי שונה מהעבר. כלכלת ייצור פוסט תעשייתית ופוסט מודרנית המתבססת בעיקר על טכנולוגיות עתירות ידע שונה מכלכלה תעשיית ארובות העשן המודרנית

כלכלה גלובלית ומלחמות: לו היינו רוטשילד

האם בעידן הכלכלה הגלובאלית יש להון השפעה על מלחמה ושלום. נושא זה התעורר, בין היתר, בעת האירועים בקווקאז בסכסוך שבין רוסיה לגיאורגיה על החבלים הבדלניים. התשובה לשאלה הזאת היא אמנם מורכבת מאוד אך בהכללה, ההיסטוריה של המאה ה-20 נתנה תשובה שלילית. ומה שקורה כיום מחזק הנחה זאת. היה גם עידן אחר שבו ההגדה הפכה לאגדה והיא קשורה בהון יהודי, ב"בית רוטשילד".ב"מבט, של ערוץ 1 ,ב- 11.8.2008, תוך כדי סיקור האירועים בגיאורגיה, העיר הפרשן לעניינים בינלאומיים דוד ויצטום כי "עכשיו שרוסיה אינה קומוניסטית, אלא קפיטליסטית כמו ארה"ב, האוליגארכים לא רוצים מלחמה".

גלובליזציה וריבונות – חלק ב

לחלק א של המאמרב) סמכות פנימיתהמדינה הוסטפלית צמחה ושגשגה בגלל יכולתה יותר מכל התארגנות פוליטית – שלטונית אחרת להקטין אלימות ולספק ביטחון פיסי לתושביה. כיום בעידן הגלובאלי, המדינה עדיין מהווה את הגורם העיקרי המספק בטחון לאזרחים, אולם יכולת זאת הולכת ומתערערת. המדינה מאבדת את המונופול על אמצעי השיטור בשטחה. rosenau מעיד על מגמה הולכת וגוברת במדינות המערב של הפניית סמכויות שיטור והגנה אזרחית מהממשלה לגופים פרטיים. בעוד שבעבר, אזרחים סמכו על גופים ציבוריים להגן עליהם מפשע, כיום הם פונים יותר ויותר למשטרה פרטית.

גלובליזציה וריבונות חלק א

העולם כיום הוא גלובאלי. תרבויות וחברות פוליטיות שונות ברחבי הגלובוס מתקשרות יחדיו תחת מערכת אחת חברתית, פוליטית וכלכלית. למרות שגלובליזציה היא לא מושג חדש, הקצב המואץ שבו רעיונות, בני אדם, סחורות והון עוברים כיום מבעד לגבולות הוא ללא תקדים. העולם נהפך לכפר גלובאלי קטן כאשר בלחיצת כפתור ניתן להגיע לפינות המרוחקות ביותר שלו. מול אותן מגמות גלובליות נמצאת המדינה כמערכת חברתית פוליטית וכלכלית פרטיקולארית תחומה ומוגדרת. כיצד מתקיימת אותה יחידה תחומה ומוגדרת בעידן הגלובאלי? מה גורלה של הריבונות במציאות שלכאורה מבטלת אותה מול כוחות וערכים כלל עולמיים?

בין הנצרות לאיסלם

וב מוצא את עצמו העם היהודי, הפעם מבחינת מיקומו הגיאוגרפי, בתווך ובעין הסערה של העימות התקופתי בין הנצרות ממערב לאיסלם ממזרח. גם הפעם ניתזים ניצוצות החיכוך הגלובלי לעבר היהודים, אם כי במינון מופחת, וגם הפעם חוזרים היהודים על השגיאה של נקיטת עמדה אינסטינקטיבית בסכסוך, כקהל צופים בתחרות איגרוף שבקריאות צעקניות משסים זה בזה את האתלטים בזירה.

האינטרנט, הכפר הגלובאלי והתרבות העברית

הכפר הגלובאלי הוא מושג כה נפוץ היום, עד שנדמה שהוא ממש מהתנ"ך. לא, הוא לא מהתנ"ך הוא ממש מהכפר הגלובאלי. את המושג הזה טבע מרשל מקלוהן, בספרו הידוע "המדיום הוא המסר". התיאוריה שיצר מקלוהאן ביססה את תחום תקשורת ההמונים. וככל שתחום זה מתרחב, מתברר יותר ויותר שהכפר הגלובאלי כה משמעותי בחיינו היומיומיים, עד לפעמים יש חשש שניבלע בתוכו ונשכח את זהותנו המקורית.

הנצפים ביותר