אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

הגליל


שיחין הייתה עיר יהודית גדולה בימי הבית השני

האתר של שיחין נמצא בקצה המערבי של בקעת בית נטופה בגליל התחתון. מהסקרים התברר ששיחין השתרעה בתקופת השיא שלה על פני 3 גבעות הגבעה הצפונית נמצאת מצפון לקבר יהודה הנשיא הנמצא בפארק הלאומי של ציפורי. הגבעה המרכזית נמצאת מדרום – מערב לגבעה הצפונית והגבעה הדרומית נמצאת מדרום לגבעה המרכזית. הסקר הראשון של שיחין העתיקה נערך ב- 1988 ע"י משלחת מאוניברסיטת פלורידה שחפרה בציפורי.

מרפסת המלון האפנדי הצופה לים ולעיר העתיקה -עם פינת ישיבה

מלון האפנדי בעכו: מורן פלג מונתה למנכל

מלון האפנדי בעכו העתיקה , מבנה צלבני שהוסב למלון בוטיק לאחר שמונה שנות שיפוצים ושחזור ציורי הקיר על ידי מומחים מאיטליה. בשנת 2003, החל תהליך שימור ושיפוץ המבנה המרשים, ביזמתו של אורי ירמיאס (אורי בורי) .ייחודיות המלון נובעת מערכם התרבותי וההיסטורי של המבנים העתיקים ומרמת עבודות השימור והשחזור הנרחבות שהושקעו במקום. מורן פלג (38) נשואה + 2 תושבת חיפה מונתה למנכ"לית מלון בוטיק "האפנדי" בעכו העתיקה. פלג הינה דמות מוכרת ומוערכת בענף התיירות הישראלי.

יוסף טרומפלדור: עיונים במכתביו - בארץ ישראל נהיה בבית

יוסף טרומפלדור: עיונים במכתביו - בארץ ישראל נהיה בבית

בציונות יש מספר דברים, אמנם לא רבים, שנחשבים בעיני כל חברי המחנה כקונצנזוס. הרצל למשל הוא דוגמא יפה לימינו. בעבר גם הרצל היה מקור למחלוקת בקרב המחנה הציוני, אמנם לאחר זמן מה, וכמובן בימינו, הרצל הוא הקונצנזוס בקרב כל המחנה הציוני, יהא זה ימין ציוני או שמאל ציוני, כולם כאחד סובבים סביב דמות זאת. כהרצל, כך היא דמותו של יוסף טרומפלדור. דמות זו מהווה קונצנזוס ציוני מובהק. במשך שנים, בייחוד מהרגע שנפל בקרב על תל חי, נחשבה דמותו לדמות מופת המסמלת את הנכונות להקרבה אישית למען הכלל ולמען טובתו של העם היהודי על חשבון תועלתו האישית

רשות העתיקות: נחשף יישוב יהודי בגליל התחתון

רשות העתיקות חשפה בחפירה ארכיאולוגית בכפר סוואעד חמיירה, לא רחוק מציפורי יישוב יהודי שלא היה מוכר להיסטוריונים ולארכיאולוגים עד עתה. הארכיאולוג שגילה את קיומו של היישוב הוא דני שיאון. שמו של היישוב אינו ידוע, אך ההיסטוריה שלו נחשפה בעקבות החפירה הארכיאולוגית. הכפר נוסד, לדעת הארכיאולוגים, בתקופת השלטון הפרסי בארץ, במאה ה- 4 לפנה"ס. הקמת היישוב הייתה, כנראה, חלק מגל ההתיישבות בגליל לאחר הצהרת כורש ב- 538 לפנה"ס, בה התיר השליט הפרסי לגולים היהודים בבבל לשוב לארצם.

תגלת פלאסר

טורען/ תורען: הכפר הערבי היה בעבר כפר יהודי

הכפר הערבי טורען נמצא בבקעת טורען בגליל התחתון, כ- 4 ק"מ מצומת גולני. בקעת טורען משתרעת מדרום להר טורען, שגובהו 548 מ' מעל הים. הכפר מנה 12,406 נפש ב- 2011, רובם מוסלמים ומיעוטם נוצרים. רוב הנוצרים הם יוונים- קתולים ומיעוטם יוונים- אורתודוכסים. צפונית- מערבית לכפר יש מעיין. מי המעיין יוצאים מניקבה בסלע. בכפר יש 2 כנסיות ושני מסגדים. פירוש השם בארמית הוא: טור – הר ו עאן – צאן. בעבר היה שם כפר יהודי בשם זה והערבים שמרו על השם העברי.

ישראל ימי הביניים - שפרד

ארץ ישראל: הרכב אתני-דתי במאה ה- 16

ההרכב האתני- דתי של אוכלוסיית הארץ בראשית המאה ה- 16. בתקופה הממלוכית היתה תמורה בולטת ביחס המספרי שבין האוכלוסיה הנוצרית והאוכלוסיה המוסלמית. "הנוצרים הלאטינים גורשו ממנה". הרוב הנוצרי- מזרחי חוסל והארץ הפכה לארץ מוסלמית, עם מיעוט נוצרי קטן. החוקרים מסכימים שבעת הכיבוש הממלוכי היו הנוצרים המזרחיים, עדיין, רוב. המוסלמים היו הקבוצה השנייה בגודלה. היהודים מנו בתחילה לא יותר מכמה אלפים, אם כי הייתה עלייה לארץ שהגדילה את מספר היהודים . גם השומרונים היו מיעוט קטן.

יהודה המכבי גוסטב דורה

מרד החשמונאים כמרד חברתי של המעמד הנמוך

בניגוד למסורת המקובלת לגבי מרד החשמונאים, גזירות אנטיכוס אפיפנס נגד הדת היהודית היו תגובה למה שקדם למרד החשמונאי. למרד החשמונאים שהחל ב- 167 לפנה"ס, בתגובה לגזירות אנטיכוס אפיפנס נגד הדת היהודית, קדמה מלחמת מעמדות בין עשירי ירושלים המתייונים לבין פשוטי העם, הפלביים, שלא נימנו על המתיוונים ואיכרים מיהודה. השלטון הסילווקי תמך בעילית המתיוונת נגד פשוטי העם, וכך הפכה מלחמת המעמדות למרד נגד השלטון הסילווקי.

הגליל

היהודים בגליל עד העלייה לארץ במאה ה- 19 חלק א

בגליל שרדה אוכלוסייה יהודית עד התחדשות העלייה לארץ בשלהי המאה ה- 19: חלק א'. הגליל הפך לישראלי בעקבות כיבוש הארץ ע"י השבטים הישראליים שברחו ממצרים במאה ה- 13 לפנה"ס בנצלם את האנרכיה ששררה במצרים בעקבות הכישלון המצרי בקרב על נהר האורונטס נגד ממלכת החיתים. הגליל היה לחלק בלתי ניפרד מממלכת ישראל שהוקמה ע"י דוד המלך במאה ה- 10 לפנה"ס. ממלכת ישראל התפלגה בימי המלך רחבעם, נכדו של דוד המלך בשלהי המאה ה- 10 לפנה"ס והפכה לחלק ממלכת ישראל הצפונית שהוקמה ע"י ירבעם בן נבט.

צפת 1908

עכברה היתה ישוב יהודי

עכברה הייתה עד לא מכבר ( יש שתי גירסאות:1977 או 1982 ) כפר ערבי בגליל העליון המזרחי לא רחוק מצפת, בו חיו כ- 1,000 נפש. היא סופחה לשטח המוניציפלי של צפת וכיום היא שכונה ערבית בתחום המוניציפלי של צפת. אתר הכפר היהודי מצוי על הגדה המזרחית של הנחל. פרופ' בנימין מזר גילה את שמה של עכברה בכתובת של תגלת פלאסר ה- 3 משלהי המאה ה- 8 לפנה"ס. תגלת פלאסר ה- 3 ערך מסעי כיבוש לממלכת ישראל הצפונית. במסעו הראשון , ב- 732 לפנה"ס, הוא כבש את הגליל, הגלעד והעמקים והפך את האזור לפחוות מגידו. עכברה נכבשה ונכללה בפחוות מגידו. כתובת תגלת פלאסר ה- 3 מאשרת, בדיעבד, שעכברה הייתה יישוב ישראלי כבר בתקופת בית ראשון .

כפר מעאר בגליל התחתון

הכפר מעאר היה בעבר יישוב יהודי

הכפר מע'אר שוכן בגליל התחתון, כ- 4 ק"מ מדרום לצומת חנניה. בכפר חיים כ- 19,000 תושבים: 58% מהם דרוזים והם תושביו הוותיקים ביותר של הכפר. הנוצרים מהווים 22% והמוסלמים מהווים 20% . על תושבי הכפר נימנים גם בדווים שעד לפני דור גרו באוהלים בקרבת הכפר ורק לאחרונה, בסביבות שנת 2000, בנו בתים בפאתי הכפר.הכפר נקרא מע'אר בשל המערות הרבות באזור. אבל, יש הטוענים שהשם מע'ר פירושו בערבית קרב והוא בא לציין שבמקום נערך קרב. בתקופה הרומית והביזאנטית נקרא הכפר מעריה , כנראה על שם המערות הרבות שבסביבתו. הרומיים קראו למקום זאר.

כפר מנדא היה בעבר כפר מנדי היהודי

כפר מנדא הוא כיום ישוב ערבי . היישוב נמצא לרגלי הר עצמון מצפון למאגר בית נטופה, בגליל התחתון. בכפר חיים, כיום, כ- 17,000 תושבים, רובם מוסלמים.

יש גירסאות שונות לגבי מקור השם:

מגדל הייתה עיר יהודית

מגדל הייתה עיר יהודית

מגדל נוסדה בתקופה ההלניסטית .שמה הקדום של מגדל היה מגדלא, אם כי כינוייה היה מגדל נוניה (מגדל הדייגים ) וביוונית טריכיי, שפירושו מקום עם המלחת דגים. מספר תושבי העיר היה כ- 40,000 . לעיר היה נמל בו עגנו 200 ספינות דיג והתושבים התפרנסו מדיג והמלחת דגים.

מערת חוני המעגל כאתר עלייה לרגל בעת עצירת גשמים

במקרא ובמקורות חז"ל נזכרים כמה וכמה אישים אשר בכוח תפילתם ותחינתם הביאו לירידת גשמים בשנים שחונות.

הנצפים ביותר