אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ציור


איתמר סיאני, נולד ב 1940 בתימן

המלצה להענקת פרס ישראל בתשעז לאמנות פלסטית לאמן איתמר סיאני

למרות הישגיו הרבים איתמר סיאני אינו חדל מלהתפתח, כובש לעצמו עוד צעד, הופך את שפיה נחלת אלוהים קטנה שלו, ומשתף באמצעותה את כל אלה הרבים שמבקשים להתרשם ולחלוק מחסד כישרונו.

חיה: תעורכה חדשה של טובה פסח

גוף עבודות זה של טובה פסח מחייה ומאפשר התחברות למעמקים ארכיטיפים של דמות האישה הפראית הקוסמת המכשפה. לעוצמת האישיות הנשית, לראשית היותנו, לקשב לקול האינסטינקטים הפנימיים, לכוחנו הטבעי וליצר המיני החייתי במובן הפראי והטוב.

אדואר מאנה (23 בינואר 1832 – 30 באפריל 1883)

אדואר מאנה וברת מוריזו

מתוך החברה הגבוהה, הקלאסית והקונוונציונלית של צרפת במאה ה-19 צמחו שני ציירים גדולים בעלי גישה, רגישות וייחוד משלהם, אדואר מאנה וברת מוריזו. מהרגע שבו נפגשו בלובר, בשנת 1868, שמרו על קשר כל חייהם

פיסארו עם אשתו, 1877

קאמי פיסארו: ראשון האימפרסיוניסטים

פיסארו היה אדם טוב, הומני, נדיב וחברותי, "מלך המפרגנים", בלשוננו כיום, שחי למען האמנות ובשירות האמנות, ולא הפסיק לצייר עד יום מותו, בגיל 73. הוא הותיר אחריו כ-1500 תמונות, 600 ציורי גואש, 60 מניפות והרבה ציורי מים

דיוקן בשירת "האגם הגווע"

כתב תפר - תערוכת יחיד לאמנית דר נורית צדרבוים

התערוכה מציגה רטרוספקטיבה של העשייה רבת השנים ורבת התחומים של האמנית ד"ר נורית צדרבוים. זהו סיכום ביניים של הדרך הייחודית שיש בה אינספור פניות והיא רבת שפות אשר בה הדגש הושם על תהליכים ועל חקר פנימי ולא רק על אסתטיקה/דקורציה ויופי

אז'ן דלקרואה, דיוקן עצמי

הרומנטיקה של דלקרואה

אז'ן דלקרואה (Euge’ne Delacroix) - הצייר הצרפתי המזוהה יותר מכל עם התנועה הרומנטית. נהג להתרועע בחוגים אופנתיים של התקופה בהם התקבל בידיים פתוחות למרות טבעו חם המזג שלעיתים העיב על קסמו הרב. לאורך כל הקריירה שלו צייר דלקרואה על קנבס לתערוכות וסלונים שנתיים. נושאיו הבלתי המתפשרים זיעזעו לעיתים קרובות את המבקרים ולמרות זאת חלק מציוריו נקנו באופן מפתיע על ידי המדינה.

שרלוטה סלומון, סיפור לפני השינה (1942)

חיים, או תאטרון? – על שרלוטה סלומון

במשך כשנה וחצי ישבה אישה צעירה לחוף הריביירה הצרפתית, וציירה בצבעי- גואש כ- 1000 ציורים. 760 מהם קיבצה יחד ליצירה אומנותית ייחודית ומקורית אותה כינתה: מחזה-סיפור (singespiel). את הדפים שגודלם אחיד - 32x25 ס"מ מספרה ולכל דף הצמידה בנייר דבק דף שקוף בגודל זהה עליו רשמה הערות, ביאורים, דיאלוגים והצעות מפורטות לליווי מוסיקלי.

ילדים לומדים לצייר ולכתוב

יצירתיות היא גשר ללמידה. כשילד יצירתי וסקרן, הוא יכול למצוא תשובות לבעיות כגון איך לשמור על מגדל הקוביות מנפילה. יצירתיות מסייעת לילד ללמוד להתחשב, להביע סקרנות ולהיות בטוח בהמשך דרכו, כשהוא מתחיל את הלימודים.

בד בבד / כרמלה רובין

ורוח ראובן מרחפת

בימים אלה התפרסם גם אצלנו ספר-אור המתמקד בסיפורים שמאחורי אותם בדים מצויירים משל ראובן רובין (1974-1893), אגדת ציור ישראלית. לכל אחד מהציורים שנבחרו מצורף סיפור הכורך עלילה מסקרנת בדבר תהליך היוולדו, הבשלתו ונתיבו אל האספן הזוכה בו. כשלושים ציורים וסיפורים נדירים כאלה, מעשה חוליה אחוזה בחוליה, נאגדו בספר החדש ליריעה המעשירה את המידע על עולמו של ראובן.

ראובן רובין – צייר נשמת הארץ

ראובן רובין – צייר נשמת הארץ

ראובן נהג לצייר את דיוקנו כמו מתוך ענווה, בעדינות, כחושש שיאבד את הקו הענוג המשתפך מלוא צדודיתו, לעתים, בעיקר בצעירותו הוא הרשים כמטאדור נועז לוחם-זירה, ובהתבגרו שיקפו הדיוקנאות שלו דמות של הוגה דעות שמי שמתבונן בו לא ישכח את דיוקנו המרשים. גם אמנים אחרים תיארו אותו היטב ביצירתם. דוגמא בולטת להיותו נושא ביצירת אחרים נמצאת בדיוקנו שפיסלה גדולת הפסלות הישראליות, חנה אורלוף. מי שראה את ראובן לא יכול היה לשכוח אותו. מי שראה את ציוריו, זכה אם הם מילאו את לבו ביופיה המסתורי של ארץ-ישראל.

זיכרונות מתל-אביב הקטנה

זיכרונות מתל-אביב הקטנה

לפני ימים אחדים התקשר אלי איש שהציג עצמו לפני כשכן מעונת נערותי. זיהיתי אותו מיד כנער צעיר ממני בשנים אחדות, אך בולט בחינו ובנועם הליכותיו. זכרתי אותו, את שני אחיו והוריו. התגוררנו אז ברחוב הראשון שנבנה בתל-אביב בשנת 1946, מיד בתום מלחמת העולם השניה. שם הרחוב הוא אלכסנדר ינאי, ושם המטלפן דויד ויס, כיום אמן בעבודות עץ המתגורר כחמישים שנה באשקלון. האיש, דוד ויס הדהים אותי בסיפורו. הוא עמד להגיע לתל-אביב לבקר בקבר הוריו שזכו והגיעו לגיל מופלג ועברו לעולם האמת והם בני תשעים וחמש.

זרקור - אמנות לפני הקלעים - תערוכה

זרקור - אמנות לפני הקלעים - תערוכה

זרקור" הינו מיזם חדשני וייחודי מבית היוצר של האוצרת איילת אמוראי – בירן ואשת יחסי הציבור מיכל סדן. מתוך הכרת שוק האמנות העכשווי, צרכיו ותוצאותיו, נבנה מניפסט של אוצרת מפיקה ויחצנית אמנות פלאסטית המכירות הייטב את המטריה. נבנה קונספט בו מאגדים "גילדת אמנים" איכותית ונדירה תחת קורת גג אחת בחלל מרכזי עם יתרונות בולטים בלב ת"א, בתיאטרון הלאומי "הבימה", כאשר מדי שבועיים תתחלף התערוכה , העוסקת בנושאים מגוונים כדוגמת: גבולות והגדרות של רוח וחומר, קודש וחול, נשיות, רב תרבותיות ואקולוגיה. התערוכה תיחשף בתקופה של כמחצית השנה לאלפים רבים של מבקרים בעת המופעים ותיצור שיח פורה וחשיפה בלתי אמצעית עבור האמנים.

דמויות וצריח על רקע הר מירון, 1951

אסכולת פריז: שנות ה־50 וה־60 של המאה העשרים - תערוכה

אסכולת פריז " היא תנועה אמנותית שמרכזה היה בפריז בין השנים 1918 ל-1940. במחצית הראשונה של המאה העשרים הפכה פריז למרכז הגדול ביותר של אמנים יהודים, תופעה ראשונה מסוגה בתולדות האמנות הקרויה גם "אסכולת פריז היהודית". ''אסכולת פריז'' מעלה שמות של אמנים ידועים כמו אנרי מאטיס, פבלו פיקאסו, ז'ורז' בראק, פרנאן לז'ה, מרסל דושאן, חואן גרי, מאן ריי ועוד, וגם שמות של אמנים יהודים גדולים לא פחות. רוח ההשכלה שכבר פשטה בקרב יהודי מערב אירופה אל מזרחה ועד לרוסיה גרמה אולי לקונפליקט בין היותם אינדיבדואלים בעולם החדש והמודרני לבין נאמנותם ליהדותם ולתרבותם.

מוזיאון חיפה Good God ראובן 2005 ישראל

מאה שנה ל- רדי מייד

עברו הרבה מים במזרקה מאז הציג לראשונה האמן מרסל דושאן (Marcel Duchamp) את מה שהוגדר לימים כרדי מייד (Ready made) הראשון. בשנת - 1913 הציב מרסל דושאן, בסטודיו שלו בפריז, גלגל אופניים על שרפרף, חיבר אותם, והציג אותם כעבודה אחת. בשנת 1917 לתערוכה שנערכה בגלריה גרנד-סנטרל שלח דושאן משתנה ציבורית שלה נתן את הכותרת "המזרקה" אשר הוצגה בתערוכה כשהיא מאחורי וילון. עבודתו זו מהווה סמל לפריצת גבולות האמנות, ונחשבת לראשית האמנות אוונגרדית, עד היום. לסדרת היצירות שלו שהיו במקור חפצים יומיומיים שהוא הפך ליצירות אמנות קרא דושאן - רדי מייד: כלומר- מוכן מראש.

מונה ליזה המשופמת - מרסל דושאן

דאדא: אנטי - אמנות

הדגל שנופפה בו התנועה החדשה (דאדא) היה: החברה שהצמיחה מלחמה, אינה ראויה לקבל אמנות. היא ראויה ל"אנטי-אמנות". לפיכך, גם השפה האמנותית בה השתמשו לא התחשבה במוסכמות: הבחירה בעצמים מחיי היום יום לצורך פיסול, השימוש בחומרים בלתי מקובלים עד אז בציור, ההתבטאות בשפה מקרית ובלתי-מתוכננת בשירה ובתיאטרון - כל אלה שימשו את חברי התנועה בהעברת מסריהם וסייעו בידם לזעזע ולתת ביטוי לרעיונותיהם האנטי –ממסדיים. (דוגמא מצוינת היא המונה ליזה המשופמת שצייר מרסל דושאן).

מארק שאגאל חלום יעקב, (פרט) 1967-1956 שמן על בד 125 x 109.5 אוסף מרכז פומפידו, פריז

שאגאל: מודרניזם וסיפורי המקרא

תערוכה המוצגת עד לסוף חודש יולי 2013 במוזיאון מאנה כץ בחיפה, בוחנת את הצורך של האמן היהודי מארק שאגאל לעסוק בציוריו בנושאי תנ"ך כאמן חילוני מודרני במאה ה-20. מוכר וידוע כי יצירתו של האמן, אם לא רובה, שאבה את השראתה ממקורות יהודיים תרבותיים ורוחניים. רבות מעבודותיו המפורסמות, ציורים, פסיפסים ועבודות במדיומים השונים מציגות סמלים יהודיים מסורתיים כשופר, דגים, מגן דוד, פמוטים ומסורת יהודית, כחתונה יהודית וכו'

נוף ציורי מהדנובה - תערוכת מחווה לעם הבולגרי שמנע את השמדת היהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה

נוף ציורי מהדנובה - תערוכת מחווה לעם הבולגרי שמנע את השמדת היהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה

התערוכה היא תערוכת מחווה של אמנים ישראליים, לעם הבולגרי שמנע את השמדת היהודים לפני 70 שנה, בתקופת מלחמת העולם השנייה. התערוכה בחסות קבוצתAL GROUP ישראל-בולגריה ובשיתוף עולי בולגריה בישראל, בתערוכת "נוף ציורי הדנובה" משתתפים 16 אמנים בולגריים מהעיר רוסה, בהשתתפות הגב' הלנה סטפאנובה וליקובה - בשם גלריה "רוסה". זו תערוכת ידידות ישראלית-בולגרית.

מונה ליזה - מלאך ההיסטוריה חוזר אל ציוריו של יהודה בן נחום

מלאך ההיסטוריה חוזר אל ציוריו של יהודה בן נחום

ציוריו של יהודה בן נחום נראים כאילו נתונים בדיאלוג עם יצירתו של פול קליי אותה העניק כמתנה לסופר גרשון שלום, תמונה המצויה כיום במוזיאון ישראל והידועה בשמה "המלאך החדש" (אנגלוס נובוס"). המסר החברתי העולה מההתוודעות הרצינית והמעמיקה של הצופה לאילוסטרציות הדרמטיות הרות הגורל של בן נחום הוא אחד – מה שנראה אכן שקוף וקיים, ומה שאינו נראה, אך קיים וקורה מסביבנו - מחייב התייחסות, למידה והבנה, כי הוא קשור לגורלו של כל אחד מאתנו.

בהשראת התנך  - תערוכה חדשה- בכל הגלריות בבית גבריאל

בהשראת התנך - תערוכה

התנ"ך שימש מקור השראה לציירים רבים, והוא למעשה הספר המצויר והמפוסל ביותר בעולם. מספר הציורים הנודעים המבוססים על התנ"ך נאמד באלפים. בני דור המדינה גדלו על הספר של ציורי התנ"ך של גוסטב דורה, שהיה בכל בית כמעט. שעות רבות היו יושבים וצופים בשרטוטי התחריט העדינים וזו היתה הטלויזיה של ימי ילדותם, גם כיום סיפורי התנ"ך הם ממקורות ההשראה הבולטים בקרב אמנים רבים בישראל. גלישה בבלוג של זאב ברקן חושפת תערוכה של עשרות אמנים ומאות אזכורים תנ"כיים. כבר מספר שנים אני מתכננת לאצור תערוכה שתכלול יצירות של סיפורי התנ"ך, בתערוכה זו נוצר חיבור מדהים בין עשרות פסלים וציירים.

הומאז לציירת פרידה קאלו - רובד אחר

הומאז לציירת פרידה קאלו - רובד אחר

התערוכה שתוצג במהלך כל חודש יולי בתיאטרון גבעתיים עוסקת במחווה לאמנית המקסיקנית הנודעת: פרידה קאלו. אחד עשר אמנים ישראליים, ביניהם צלמים, ציירים ופסלים, מתייחסים להיבטים השונים של יצירתה מהזוית האישית שלהם. הצלמים: עידו רוזנטל ורנטה ריבקין גל עוסקים בנושא הגוף, שלמותו או מגבלויותיו בהקשר לאידיאל היופי באמנות ובדיוקן הנשי המתכתב עם הדיוקן העצמי של פרידה קאלו. תמר רכטר , בציורי הדיוקנאות העצמיים שלה ובדיוקן של פרידה קאלו , פרי מכחולה , אף היא יוצרת דיאלוג בנושא זה.

איציק למבז / חשבתי שראיתי צורה - תערוכה

איציק למבז / חשבתי שראיתי צורה - תערוכה

איציק למבז - אמן הים, שהוא גם נער חוף. איציק למבז נולד בתל אביב, הוא למד מיהושע גריפית וממנשה קדישמן בעת ששהה במחיצתם כאסיסטנט. כישרונו הטבעי ומזגו המיוחד הם שהתוו, למעשה, את אופני יצירתו ואת אופייה. גם לאחר שהקים משפחה המשיך במסעותיו כדרך חיים, לרוב למחוזות שבהם מלחכים הגלים את גבולם. בימים אלה הוא חי את חייו בין לה גומרה שבאיים הקנריים לבין תל אביב

לידיה ברלינסקי: אביב מאוחר - תערוכת ציור לזכרה

לידיה ברלינסקי: אביב מאוחר - תערוכת ציור לזכרה

תערוכת ציור לזכרה של לידיה ברלינסקי. "אביב מאוחר". אוצרת :לינה גולן. גוף העבודות של לידיה ברלינסקי מלקט בתוכו מגוון גישות, ולמעשה רוקם סוג של רטרוספקטיבה בזעיר- אנפין. ציור היה אהבתה הגדולה של לידיה. שמן, אקריליק אקוורל, קולאז', פסטל... היו במשך השנים אמצעי ביטוי וההתנסויות הבלתי פוסקות של לידיה. סקרנות יצירתית, חיפוש מתמיד אחר המבע האישי, ניסיון להעביר את רגשותיה לסביבה- אלה הם המאפיינים המובהקים של האמנית.

מציאות שקופה - תערוכה

מציאות שקופה - תערוכה

התערוכה עוסקת בפרשנויות של אמנים מתחומי הצילום, הציור והפיסול לנושא ההשתקפויות: בטבע, בנופים החיצוניים ובעולמות הפנימיים שלנו, בדיאלוג שבין החוץ והפנים ובשאלה מה משתקף במה, העולם החיצוני בפנימי או ההיפך. מראה מבעד, נוגע לא נוגע, רך וקשה, גלוי ונסתר, מואר ומוצלל. וכפי שספר הזוהר בפרשנותו לפסוק משיר השירים:..." מי זאת הנשקפה כמו שחר יפה כלבנה ברה כחמה.." מבטא את הכמיהה שלנו לאיחוד בין שני העולמות: עולם של מטה ועולם של מעלה. העולם החיצון והעולם של הנפש פנימה.

דיוקנאות – חשיפה, הסתרה ומה שביניהן - תערוכה

דיוקנאות – חשיפה, הסתרה ומה שביניהן - תערוכה

תערוכת "דיוקנאות – חשיפה, הסתרה ומה שביניהן" במרכז לאומניות הבמה, שוהם. אוצרת: רחל זיו. תערוכת "דיוקנאות- חשיפה, הסתרה ומה שביניהן" מציגה סיפור דיוקן מזוויות הסתכלות שונות של האמנים היוצרים. צורך להציג חזות של העצמי הפנימי והחיצוני. דיוקן מביא ראי של האמן ומבטא לבטים, מחשבות ורגשות, מביא סיפור פנימי, סיפור של מקום, הוויה, זמן ותקופה. הרבה מאוד מידע נחשף לצופה מהתבוננות בדיוקן, תרבות חיים שלמה, המביאה את ההיסטוריה המקומית או העולמית.

עצים של מטה, עצים של מעלה / שרה רז ודורון רז - תערוכה

עצים של מטה, עצים של מעלה / שרה רז ודורון רז - תערוכה

תערוכה שהיא בדיקה של שני אמנים את ההקבלה בין אדם לעץ: התבוננות במהלך חייו של האדם ובמהלך חייו של העץ מגלה כי יש ביניהם דמיון רב: ראשית חייהם בזרע; ללידת התינוק מצפים בכיליון עיניים וכך גם לעשיית הפרי הראשון של העץ; שניהם דורשים בינקותם השגחה והאכלה; העץ בתחילת צמיחתו זקוק לתמיכה וכך גם התינוק הנתמך על ידי הוריו; השתיל והילד צומחים עד לבגרותם; שניהם מכים שורש במקום מושבם; לשניהם פירות - פרי העץ ופרי הבטן ובסוף דרכם - שניהם קמלים.

מוריס מרלו-פונטי / העין והרוח - הצייר מעל הפילוסוף

מוריס מרלו-פונטי / העין והרוח - הצייר מעל הפילוסוף

המאמר מתמקד בחיבורו האחרון של מוריס מרלו-פונטי, "העין והרוח" (1961), ומדגיש את התיזה שלו, שהופכת על פיה את ההנחה שהציב אפלטון, כי הפילוסוף הוא מעל הכל, שהמלך שעומד בראש המדינה חייב להיות פילוסוף. מוריס מרלו-פונטי (1908-1961) הושפע מתורת הפנומנולוגיה, האקזיסטנציאליזם והאונטולוגיה. באופן כללי, ניתן לומר כי טען שכל בעיות הפילוסופיה נשענות על חקירת התפיסה. הפנומנולוגיה היא זרם פילוסופי שמתאר את תהליך החוויה שבה מגיעה הפנומנה אל ההכרה. באמצעות ההסבר על תהליך זה יגיע מרלו-פונטי להנחה כי הצייר הוא מעל הפילוסוף.

יפי הטבע כמכלול / במצלמה ובמכחול.

יפי הטבע כמכלול / במצלמה ובמכחול - תערוכה

יפי הטבע כמכלול / במצלמה ובמכחול. דיאלוג מרגש בין האמנים :אמירה ברזילי וחאתם אבו חלף. אוצרת התערוכה : רחל זיו. התערוכה מתקיימת במועדון האוניברסיטה גלריית "הבית הירוק" באוניברסיטת ת"א. רח' ג'ורג' וייז 24, רמת אביב 1.6.2013.-1.5.2013 אמירה ברזילי - ציירת נולדה במגדל שעל שפת הכנרת, את שנות לימודיה ביסודי ובתיכון עברה בקריות, ואת שירותה הצבאי בחיל האוויר. חיה בירושלים.

אפוריזם / רות כרמי - תערוכת ציורים

אפוריזם / רות כרמי - תערוכת ציורים

תערוכת ציורים לזכר בעלה המנוח. אסטטיקה צורנית ייחודית עולה מציוריה של רות כרמי בדרך של כיסוי וגילוי. סימפוניות חזותיות בלבן, תכול, כחול ואפור עם נגיעות של אדום וצהוב אוכרה, מתנגנת בוריאציות עקביות לעיני המתבונן. האפור מרגיע, ממזג ניגודים, מסתיר מאחוריו את סערות הצבע והרגש ומועלה בשלל ואריאציות. העושר הצבעוני שאפיין אותן בתחילת הדרך נעלם ופינה מקומו לאיפוק צורני וכרומטי. הרקעים עם הטקסטים המודפסים מציצים מבעד לשכבות העליונות ומעשירים את האיכות המירקמית של העבודות.

קשר עין – יד - תערוכה קבוצתית

קשר עין – יד - תערוכה קבוצתית

תערוכת "קשר עין-יד" מציגה 5 אמנים מתחומי יצירה שונים: ציור, צילום, פיסול ומעשה טלאים. החיבור בין האמנים והיוצרים בא ממקום של הקשבה פנימית, קואורדינציה, יכולת התבוננות, קשר עם אנשים והסביבה, קשר פנימי אינטואיטיבי ועוד... כל אלה מהווים את האינסטינקט הטבעי המרכיב יצירה הקשורה באופן הדוק ליחסי קשר עין-יד וליחסי התקשורת האישית והאנושית בינינו לבין סביבתנו. אדי שרגא - ציור, אורית מודיאנו - מעשה טלאים, סיגלית פריד – צילום, רונית ירושלמי – פיסול, שושי רימר – מעשה טלאים

חזון אשה: אמירות על נשיות מארבע זוויות יצירה

חזון אשה: אמירות על נשיות מארבע זוויות יצירה

התערוכה מפגישה בין ארבעה יוצרים בציור, צילום, שירה ופיסול המבטאים את תחושותיהם, דעותיהם ואמירותיהם בנושא נשיות. האמנים: איריס גינזבורג, ורוניק כהן-הנדלס (kinorev), דויד מונסונגו ויעל שביט. איריס גינזבורג גדלה ברמת אביב והחלה לפסל אחרי שנים שבהן עסקה בתחום המדע (בעלת דוקטורט בפיזיקה) ובעולם הניהול העסקי בארץ ובניו יורק.
איריס התחברה לפיסול בחומר במקביל לתהליך החיבור לקול הפנימי ולאמהות. העיסוק בחומר, מלאכה נשית עתיקה היווה את הקוטב השני לעיסוק שלה בחדשנות בעולם העסקי והטכנולוגי.

הנצפים ביותר