אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

דמוקרטיה


המנורה, סמל מדינת ישראל

הרהורים נוגים על המציאות הפוליטית - נובמבר 2017

התהליכים שאנו עדים להם בשנים האחרונות מעידים על חומרת המציאות הפוליטית בישראל. במאמר זה אתייחס אך ורק לתרבות הפוליטית ולדמוקרטיה.

התרפקות השמאל הציוני על הליברליזם הישראלי שאינו קיים

אפשר לסלוד מתפיסת העולם של שקד וחבריה, אבל זה עדין לא הופך את ישראל מאז הקמתה למדינת לאום אזרחי בעלת תרבות פוליטית ליברלית דמוקרטית.

שלוש בנות חווה / אליף שאפאק

שלוש בנות חווה / אליף שאפאק

מעריציה של שאפאק יבחינו בחומרים המוכרים והידועים שהסופרת הקוסמופוליטית נוגעת בהם, בכולם, בכל ספריה: מגדר, זכויות נשים, זכויות אדם, פמיניזם, פוליטיקה, דת, מסורת מול מודרניות, אלוהים, מיסטיציזם וכמובן טורקיה כאם הגדולה

לאום, לשון: קובץ מאמרים לכבוד יום הולדתו התשעים של עוזי אורנן, עורכים: Ofra Yeshua-Lyth, דן תמר, עמותת אני ישראלי, 2013

הביטוי הליברלי המובהק של האידיאולוגיה הכנענית - עוזי אורנן

ספרו של אורנן הינו ספר חשוב, הגם שהמאמרים חוזרים על עצמם ורצוי היה לאחדם. הוא חשוב פוליטית לאומית באשר הוא לא רק מבקר את המציאות הפוליטית המעוותת בה אנו חיים, אלא גם מציע חלופה. קריאה לא משוחדת בו מעלה שלמעשה בפועל אין ישראל מדינה דמוקרטית כמו גם מדינת לאום

כבר לא רק נאמני סדאם, טמבל

למלים יש משמעות. אי אפשר לזרוק אותן לחלל האוויר כשנוח, ולהתעלם ממשמעותן כשלא נוח. קחו למשל את המלה דמוקרטיה. דמוקרטיה הפכה למפלט האחרון של מצדיקי ההרפתקה האומללה הזו בעיראק, לאחר שהתגלה כזבו של טיעון הנשק להשמדה המונית. "באנו להשכין דמוקרטיה בעיראק", אמרו האמריקאים.

יהודים מתפללים ליד הכותל המערבי

המדינה כמדינה יהודית הנה ישות פוליטית שהיא ממש אינה נורמלית

ישראל מוגדרת כמדינה "יהודית ודמוקרטית". ברצוני לעמוד על עקרונות ומאפייני ה"יהודיות" שלה אותם אני מוצא מכשול להיותה מדינה של כל אזרחיה, כלומר רפובליקה, כמו רוב המדינות המתוקנות שבעולם (גם מדינות מלוכניות כאנגליה, שבדיה או הולנד הן ביסודו של דבר במהותן בגדר רפובליקות).

בשם הדמוקרטיה

דמוקרטיה היא שלטון העם למען העם ולאו דווקא של רעיון מסוים, של פרשנות מסוימת אלא של העם. כדי שדמוקרטיה תהיה אכן דמוקרטיה, כלומר תייצג את המיצוע הלא ברור והכללי מאד של רצון העם מתקיימת בו הפרדת רשויות בין הרשות השופטת, המבצעת והמחוקקת המאזנות ומפקחות אחת על רעותה

אין מלך בישראל - איש הישר בעיניו יעשה

אומרים שבמדינת ישראל צורת השלטון הנה דמוקרטיה. לא נתווכח על אמירה זו כעת; בעבר הבענו דעתנו לא אחת ואף נטינו לקבוע כי הדמוקרטיה אצלנו הנה מסווה לבולשביזם השולט כאן. כעת ננסה להבין את ההבדל בין צורות ממשל שונות, ומהי צורת הממשל העדיפה, בהתייחס לפרשת השבוע שלנו, פרשת וישב. קודם נביא את הטקסט במלואו: ראוי להתבונן היטב בפסוקים אלו; עשינו זאת בשנים קודמות בהקשרים שונים; וכמובן, לא נלאה את קוראינו במיחזור רעיונות. הפעם כאמור, נבדוק מהי צורת הממשל הרצויה על פי הטכסט שלפנינו.

דמוקרטיה מקוונת

פריצת האינטרנט לחיינו בעשור האחרון גרמה לשינויים רבים באורחות חיינו ובהתנהלותנו בתחומי החיים השונים. עם זאת, נראה כי האינטרנט נותר עדיין בגדר "אמצעי תקשורת נוסף", כלי לבידור ופנאי, מקסימום אמצעי לקניית מוצרים, צפיה בסרטוני וידאו מטופשים או ליצירת קשר עם מכרים רחוקים ואנשים חדשים. נראה כי דווקא במקום בו אמור היה האינטרט להיות רלוונטי, חיינו האזרחיים והדמוקרטיים, הוא כמעט ולא אמר את דברו. שם התרחש הפיספוס הגדול מכולם.

ארודאן ואובמה בבית הלבן

דמוקרטיה יוק

ארדוע'אן ומפלגתו נמצאים במאבק קבוע נגד המגמה החילונית, שמייצגות אותה כמה מפלגות קטנות בפרלמנט. כדי לשמור את תדמיתה בתקשורת, הכניסה הממשלה האסלאמית לכלא עשרות עיתונאים שמתחו ביקורת על התנהלותה והתנהגות ראש הממשלה. הדברים קיבלו משנה תוקף בסדרת ההפגנות האלימות שהציפו את תורכיה בחודשיים האחרונים על רקע עבודות הפיתוח שמבצעת הממשלה במרכז איסטנבול. קשרי הון-עיתון-שלטון בתורכיה של ארדוע'אן חזקים ומפותלים, כמו שהיו בימי השלטון החילוני.

המיתוס החילוני והמיתוס החרדי במדינת ישראל

המיתוס החילוני והמיתוס החרדי במדינת ישראל

במדינת ישראל חיות שתי חברות אחת בצידה של השנייה: החילונית והחרדית. לכל אחת מהחברות ישנן את המיתוסים שלה על השניה, וניתן לומר שכאן חלות שתי הדוגמאות ליצירת מיתוס. אחת הבעיות המרכזיות ביצירת המיתוס הזה, הוא המצב הפוליטי הקיים במדינת ישראל, היוצר אי בהירות רבה בשני המחנות, וגורם לקיטוב אגרסיבי. דינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית-דמוקרטית. בטוחני שהרבה אנשים במחנה החילוני מתיימרים לדעת מהי דמוקרטיה (מסופקני אם ידיעותיהם אכן עולות בקנה אחד עם האמת); מסופקני כמה מהם יודעים באמת מהי יהדות.

רפובליקת ויימאר - בגרמניה קמה רפובליקה

בגרמניה קמה רפובליקה

האם היו אלו שיחות? או שמא נכפה על גרמניה, האויב הגדול והעיקרי, חוזה משפיל ומנצל? גרמניה אולצה לכאורה לחתום על הסכם שלום משפיל בניגוד לרצונה. חלקים רבים נקרעו מגרמניה לטובת צרפת, פולין, בלגיה, ודנמרק (כשבעה מליון גרמנים של הרייך). שילומים עצומים הוטלו על גרמניה כדי לשלם את נזקי המלחמה שגרמה לשכנותיה ויריבותיה. צבאה של גרמניה פורק לכדי מאה אלף חייל, ללא מטה כללי, ללא חיל אויר, ועם צי להגנת חופים בלבד. האם נעשה הדבר בצדק? דעות ההסטוריונים, כמו דעות המדינאים שישבו על המדוכה באותה עת, חלוקות.

דגל אסיין : שיתוף פעולה בדרום מזרח אסיה

שיתוף פעולה בדרום מזרח אסיה

בתקופת השלום הארוך מדינות ASEAN פיתחו ערכים פוליטיים משותפים. לאחר שינוי המשטר באינדונזיה ב 1967 , עברה המדינה למחנה המערבי והדיכוטמיה בין מזרח למערב שחצתה את דרום מזרח אסיה התבטלה. ASEAN שקד על קידום ערכים אסייתים אוטנטיים בהשוואה לערכים מערביים וכך נוצרה זהות אזורית שסייעה בהקטנת מתיחות בסכסוכים טריטוריאליים. לסיכום, ASEAN שימש פורום שהדגיש את האינטרסים המשותפים בין מדינות האזור, קידם ערכים משותפים ( כמו כיבוד ריבונות) כמקור לזהות משותפת ויצר מכניזם אזורי לפתרון סכסוכים

רוסו: היחס בין האינדיבידואל למדינה

רוסו: היחס בין האינדיבידואל למדינה חלק א

במרכז הגותו של רוסו עומד הניסיון להסביר את היחס בין האינדיבידואל למדינה. האינדיבידואל מקבל משנה חשיבות עבור רוסו היות שבסופו של דבר מדינה מורכבת מאסף של אינדיבידואלים והבנתה תלויה בהבנתם. האדם בבסיסו, במצב הטבע, הוא טוב וחופשי. אין זה אומר שאין לו את הנטייה לרוע ואכן נטייה זו מתעצמת כאשר מצב הטבע מוחלף במצב המדינתי. מוסדות המדינה משחיתים את האדם ומוציאים ממנו את הרע שבו. רוסו האמין שהיווצרות המדינה אינה סוף הסיפור. ניתן להשתמש במדינה כדי לשפר את האדם באמצעות שיפור מוסדותיה. המדינה היא למעשה חוזה חברתי המעניק לה ולרשות הפוליטית בראשה ליגיטימציה.

ליבוביץ':אמונה, אדמה, אדם

ליבוביץ: אמונה, אדמה, אדם

קשה לחדש על אישיות מוכרת ומפורסמת כגון זו של ישעיהו ליבוביץ' – כל כתביו, שיחותיו והרצאותיו מפורסמים לכל דורש. ובכל זאת יוצרי הסרט, רינת קליין ואורי רוזנווקס, החליטו שכן, שיש עוד מה לחדש. גם כעת, לאחר מותו בגיל 91, ישעיהו ליבוביץ' עדיין מעורר עניין. הסרט בא ללמד את כולנו עד כמה אנחנו בורים אל מול הזן הנדיר הזה שנקרא, ישעיהו ליבוביץ'. אלא הפעם היוצרים פחות מתמקדים בו כאדם, אלא תרים אחר מידת ההשפעה והדרך שבה השפיע על העם היהודי ועל ארץ ישראל.

אלכסיס דה טוקוויל והחלום האמריקני

אלכסיס דה טוקוויל והחלום האמריקני

תיירים לא מעטים הגיעו לארה"ב במשך המאה התשע-עשרה במטרה לבדוק במה שונה החברה האמריקנית מזו האירופאית, ובאיזו מידה מגשימה ארצות הברית של אמריקה את המיתוס שייצרה, המיתוס המכונה ה"חלום האמריקני". התיירים התרשמו עמוקות מהאופי הדמוקרטי של החברה האמריקנית. הדעה הרווחת היתה שהחברה בארצות הברית היא הקרובה ביותר לחזון של חברה ללא מעמדות. אלכסיס דה טוקוויל, היסטוריון צרפתי בעל השקפות ליברליות, ביקר בארצות הברית כתייר וסיכם את רשמיו מארץ זו בספרו "הדמוקרטיה האמריקנית", שיצא לאור בשנת 1835.

השלום הנצחי / עמנואל קאנט: ההסברים לשמירת השלום של מדינות דמוקרטיות

השלום הנצחי / עמנואל קאנט: ההסברים לשמירת השלום של מדינות דמוקרטיות

קיימת סברה שמדינות דמוקרטיות שומרות על השלום. סברה זו נטועה בתיאוריה של עמנואל קאנט ב"שלום הנצחי"; מדינות דמוקרטיות לא נלחמות ביניהן, לכן רצוי וכדאי שהמדינות יהפכו לדמוקרטיות, כדי שלא יהיו מלחמות עוד בעולם, והשלום ישרור לעד. מאמר זה יסקור את ההסברים והסיבות לשמירת השלום תוך סקירה פילוסופית החל מעבודתו של עמנואל קאנט ועד סקירת אירועים ביחסים הבינלאומיים המוכיחים את קיומו של השלום הדמוקרטי. מאז ומתמיד נושאים המשלבים פילוסופיה ועיון בפרקטיקה תמיד עניינו ואתגרו אותי, ומה טוב להיות מאותגרת על ידי קאנט.

זאב ז'בוטינסקי

הלאומיות של ז'בוטינסקי: עיונים בכתביו

זאב ז'בוטינסקי ידוע כמייסד זרם פוליטי חדש בציונות ומייסדה של התנועה הרוויזיוניסטית שלימים הייתה לאחת משתי המפלגות הפוליטיות הגדולות בישראל. בכך נחשב ז'בוטינסקי בעיני רבים לאבי הימין הפוליטי הישראלי. בתוך מה שהיה קרוי עוד מראשית התגבשות מחנה הימין הישראלי "המחנה הרוויזיוניסטי", היו שתי מחנות בולטים שנאבקו על צביונה של התנועה. אותו מחנה הקרוי היום בשם "המחנה הלאומי" תמיד נקרע בין שתי גישות לאומיות – בין הגישה האינטגראלית לבין הליברלית. בעוד יש הרואים באבי המחנה הלאומי ז'בוטינסקי כליברל לאומי, היו שראו אותו כאינטגרל לאומי.

אנוואר סאדאת 1980

נשיא מצרים מול ממשלת ישראל: שלטון יחיד מונוליטי מול אנרכיה דמוקרטית

בימים אלה מתפרסמים ברבים חלקים סודיים מדו"ח וועדת אגרנט, והדברים נוגעים בעיקר לדרג המדיני. רבים מבין העתונאים וגם חלק מן הסופרים, יצאו בשצף קצף נגד וועדת אגרנט, על כך שבדו"ח שלה הוועדה טפלה אך ורק במנהיגות בצבאית, ונמנעה מלטפל במנהיגות המדינית. אבל מה לעשות שוועדות חקירה פועלות לפי כתב-מינוי, שבו מצויין/ים נושא/ים שהוועדה תחקור אותו/ם. ובכתב המינוי לא נכללה הממשלה כנושא לבקורת. ואז כזכור, הוועדה מצאה את הפקוד הצבאי העליון אשם בהשתלשלות הארועים שקדמה למלחמת יום הכפורים 1973, והטילה את מלוא האחריות על הרמטכ"ל וראש אמ"ן.

דרום תל אביב

אריתראים: לא יחזרו לארצם עד שתהיה שם דמוקרטיה

מן העתונות: מפגינים אריתראים הכריזו ש"לא יחזרו לארצם עד שתהיה שם דמוקרטיה". על דמוקרטיה יש להילחם – היא אינה יורדת מהשמים. האריתראים שהפגינו מול שגרירותם ברמת גן הכריזו ש"הם לא יחזרו לארצם עד שתהיה שם דמוקרטיה". כדי להגיע למשטר דמוקרטי צריך להילחם בגורמים המונעים דמוקרטיה. מדינות אירופה הגיעו למשטר דמוקרטי כתוצאה ממאבק מתמשך של שנים ארוכות בשליטים מונרכיים.

קשה לבטל משטר ישן, קשה שבעתיים להקים חדש

קשה לבטל משטר ישן, קשה שבעתיים להקים חדש

בין שלילת שיטת משטר ישנה לבין הקמת שיטה חדשה קיים מרחק רב. פערים בין מדיניות התחבורה המוצהרת של הממשל החדש בארצות הברית לבין המציאות מדגימה כיצד גם במשטר דמוקרטי מבוסס קשה לשנות מציאות מושרשת. בסוף שנת 2008 חל מהפך היסטורי בדמוקרטיה הגדולה והחזקה בעולם, ארצות הברית.

עצרת רבין: בכיכרות נולדה הדמוקרטיה

עצרת הזיכרון האחרונה בכיכר רבין במלאת 14 שנים להירצחו, הייתה מרשימה, ממלכתית, חרף הכרזות, שהזכירו את הרקע לרצח. זאת הפעם הראשונה שנציג הממשלה, מראשי הליכוד, שר החינוך גדעון סער, נאם בעצרת, נאום יפה, ממלכתי מאוד, כיאה לשר חינוך. אולם, כמי שהיה באותה כיכר לפני 14 שנה, יצאתי בתחושה לא של "כבר ראינו זאת", אלא שברבות השנים, דווקא הממלכתיות הופכת את האירוע לריטואל שהוא חלופה להפקת לקחים.

דמוקרטיה על תנאי

מהו שכה קשה להבין במדינתנו הדמוקרטית? נערכו בחירות, היו תוצאות, הנשיא הטיל על מי שהטיל להרכיב ממשלה ובא לציון גואל.

דמוקרטיה וביקורת: מתווה חדש לתוכנית להוראת האזרחות

האם חשוב לחנך לדמוקרטיה במדינת ישראל? שאלה זו עמדה במרכזו של מחקר מקיף שבדק את יחסן לדמוקרטיה של שתי קבוצות – בני נוער ומבוגרים צעירים. המחקר נערך בשנת 2004. תוצאות המחקר גילו כי 67 אחוז מהנחקרים סבורים שמנהיג חזק עדיף על כל החוקים הדמוקרטיים. 33 אחוזים סבורים שיש צורך להגביל את הדמוקרטיה באופן משמעותי גם במקרה של איום קל על ביטחון המדינה

דמוקרטיה זה לא רולטה רוסית!

בימים האחרונים שמו של המכון הישראלי לדמוקרטיה עלה לכותרות פעם אחר פעם, בהקשר להצעות שינוי שיטת הממשל. על סדר היום עלו הצעות לפגוע בעקרון "אמון הכנסת בממשלה" שהוא נשמת אפה של הדמוקרטיה הפרלמנטארית. ניסיון שעלול לסלול את הדרך לכינון משטר אוטוריטארי. כמו גופים רבים אחרים, המכון הישראלי לדמוקרטיה פועל כ"מכונת תפלול והשפעה" בשוק הדעות האמונות האידיאולוגיות בחברה שלנו

דמוקרטיה - הכרזה שנבחרה על ידי מרכז רבין ושנקר לייצג את מרכז רבין

"דמוקרטיה" - הכרזה שנבחרה על ידי מרכז רבין ושנקר לייצג את מרכז רבין ביום השנה ה-11 להירצחו של שר הביטחון ורה"מ יצחק רבין.דליה רבין: "שילוב ערכים של אמנות ועיצוב יחד עם ערכים חברתיים אשר בשמם פועל מרכז רבין הוא נדבך נוסף בהעמקת השלכות הרצח הנורא על החברה הישראלית". הכרזה "דמוקרטיה", שעוצבה על ידי ענת שטיינר,סטודנטית שנה ג' ממהחלקה לעיצוב גרפי בשנקר בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב, נבחרה על ידי מרכז רבין ושנקר לייצג את מרכז רבין. הכרזה תופץ על ידי מרכז יצחק רבין לבתי הספר, מתנ"סים ומרכזי תרבות, ותשמש ככרזה המייצגת של אירועי יום השנה ה-11 לרצח יצחק רבין ז"ל.

אזרחות מגן הילדים

אזרחות ודמוקרטיה כחלק מ'לימודי חברה' חייבים להתחיל בישראל בגן חובה. זה המקום שבו על הגננות להקנות לתלמידים את עיקרי ההתנהגות הדמוקרטית ובהם עקרונות היסוד: חירות ושוויון

החינוך הממיין: בתי הספר דמוקרטיים כשמורות התבדלות

בתי הספר הדמוקרטיים שהוקמו ברחבי הארץ הם אכן פרויקט של שחרור. הם משחררים את המצטרפים אליהם מההתמודדות הקשה, היום יומית, עם החברה שבה הם אמורים לחיות ובעיקר מחלקים מסוימים בה. תחת מסווה של יחוד שיש בו שלילה של המערכת הקיימת, בונים לעצמם אנשי הדמוקרטיים איים של התבדלות והתרחקות אשר יש בהם מסרים סמויים של אי קבלת השונה ואף יותר מכך, דחייתו והתרחקות ממנו, הן פיזית והן קונספטואלית. הדמוקרטיים הם בתי ספר הדוחים את האינטגרציה החברתית בישראלית ומבקשים ליצור שמורות מוגנות ללא שלטי "אין מעבר", אך עם חוקי קבלה קשוחים וממיינים. במידה רבה, הם הקימו את "החינוך הממיין".

חינוך לאזרחות ודמוקרטיה

בשנים האחרונות דובר רבות על חשיבות הלימודים של ערכים דמוקרטיים בלימודי האזרחות. חלק מההוויה של מדינה דמוקרטית הם החיים בצל הערכים הדמוקרטיים. ערכים של חופש, שוויון, וחירויות שונות. חופש ביטוי, חופש התאגדות וזכות למשפט הוגן הם חלק מהזכויות שניתנות לכל אזרח במדינה דמוקרטית אולם ללא החינוך הנכון אשר יעביר לאזרחים את הערכים הללו ואת חשיבותם לחיים במדינה דמוקרטית טובה ומתקדמת לא יהיו ערכם של ערכים אלו רב . על האזרחים במדינות דמוקרטיות להיות ערים ומודעים לזכויותיהם ופירושם על כל הצדדים והמובנים . זאת על מנת לקיים אורח חיים דמוקרטי מלא .

פורנוגרפיה ודמוקרטיה: קונפליקט, מתחים והדדיות

פורנוגרפיה ודמוקרטיה: קונפליקט, מתחים והדדיות

פורנוגרפיה ודמוקרטיה נראים, לכאורה, נושאים שאינם קשורים זה בזה. בעוד שהאחד מעורר גיחוך במקרה הטוב ותגובות פחות נעימות במקרה הרע, הרי שעל חשיבותו של הנושא השני ועל תרומתו להתפתחות החברה האנושית כמעט ואין עוררין בעולם המערבי. אך האומנם אין ביניהם קשר?

הנצפים ביותר