אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

דלק


דלקים ביולוגיים, דלקים פוסיליים, ביו-דיזל, ביו-אתנול

דלקים ביולוגיים (biofuels) הינם תחליף לדלקים פוסיליים (fossil fuels) ולפיכך משמשים כמקור אנרגיה חילופית. דלקים ביולוגים מיצרים באופן משמעותי כמות קטנה יותר של גזי חממה בהשוואה לפחם, דיזל או בנזין. דלקים ביולוגיים מופקים מבִּיוֹמָסָה שמקורה בחקלאות, יערות, ובנוסף, מסחר ותוצרי לוואי בייתים. היתרון הגדול של הביו-דיזל הוא עובדת היותו זול ובלתי מזהם כמעט. כמות דו תחמוצת הפחמן שנפלטת מבעירה של מנוע המבוסס על ביו-דיזל הינה מעטה מאד בהשוואה לדיזל רגיל או בנזין.

רכב היברידי - מומלץ או לא?

רכב היברידי - מומלץ או לא?

בתקופה שבה יוקר המחייה הולך וצומח כל הזמן, מחירי הדלק מתעדכנים חדשות לבקרים ובדרך כלל כלפי מעלה, מציאת פתרונות אלטרנטיביים שיוכלו להעניק לנו את אותה מידה של נוחות בפחות כסף הפכה להיות פעולה מרכזית בעלת משקל רב. למרבה המזל, היצרנים השונים מודעים למגבלותיו של הצרכן וכמענה על כך מספקים מגוון של פתרונות שונים שבהחלט מסייעים להקטין את היקף ההוצאות. בכל מה שנוגע לפתרונות התחבורה שלנו, עלויות השימוש הן לא הפרמטר היחיד שחשוב ויש להתייחס אל

כבישי אגרה - איתותים כלכליים

כבישי אגרה - איתותים כלכליים

במדינת ישראל נחנכו לאחרונה שני כבישי אגרה חדשים שנוספו לכביש חוצה ישראל – מנהרות הכרמל בחיפה, ו-הנתיב המהיר בכניסה המזרחית לגוש דן. כבישי האגרה משדרים לצרכני ולספקי תשתיות התחבורה איתותים כלכליים. מה משדרים איתותים אלו, כיצד בעלי העניין צפויים להגיב, ומה יתרונותיהם וחסרונותיהם?

מיסוי ירוק על כלי רכב והשפעות מקזזות

מיסוי

אמצעים שונים הנבחרים להגשמת מטרות מדיניות בתחום התחבורה מתגלים בפועל כחסרי תועלת או כבעלי תועלת נמוכה מזו החזויה כתוצאה מ-"השפעות מקזזות". על "השפעות מקזזות" והשפעתן על רפורמת "המיסוי הירוק".כוונות מדיניות ו-"השפעות מקזזות"

כוכבים טכנולוגיים נולדים

תחרויות טכנולוגיות

יעילות צריכת אנרגיה - מיתוסים ושברם

יעילות צריכת האנרגיה של אמצעי תחבורה היא אחד המשתנים החשובים ביותר בבחינה ובחירה של אמצעי תחבורה מועדף. צריכת האנרגיה היא בעלת חשיבות כלכלית גוברת, בעידן שבו צריכת האנרגיה העולמית עולה ומחיריה מאמירים, היא נמצאת בדרך כלל ביחס ישיר למידת המזהמים וגזי החממה שפולט אמצעי התחבורה, והיא בעלת חשיבות מדינית לאור העובדה שמשאב אנרגיה יעיל ונח לשימוש - הנפט - נשלט בידי מספר מצומצם של מדינות ותאגידים.

שחור על הנשמה – חזית נוספת בראיית השחור

לא מספיקים להתאושש מהחמרמורת (hangover) של הילולת תחזיות השְׁחוֹר האקלימי הנגרם בידי אדם, והנה מתרגשת ובאה צרה חדשה המאיימת על קיומו של המין האנושי עלי אדמות --- ככתוב בספר איוב, עוֹד זֶה מְדַבֵּר, וְזֶה בָּא וַיֹּאמַר.

הנוסע הגמיש, האדיש והכביש

ערכים, תרבויות, מסורות והשפעות חברתיות קובעים את סגנון החיים של משקי בית. משקי בית בכלל, ומשקים צרכניים במיוחד, מקבלים באופן שגרתי החלטות רבות המעניקות העדפות למצרכים מסוימים ומגלים אדישות לאחרים. כך לדוגמא, בתקציבים של משקי בית ניתן לגלות המרה של הוצאות מזון, בהוצאות חינוך ובריאות, או הוצאות חינוך בהוצאות בילוי ובידור, ולהפך.

האם התחבורה מקרבת את הקץ?

"החממה"

גוף האדם כמנוע

הטבע והטכנולוגיה

ארצות הברית מחפשת תרופות

צריכת דלק מוגברת והשלכותיה

בטן ריקה מול מיכל דלק מלא

צוברי אנרגיה

מקור האנרגיה לחיים על פני כדור הארץ הוא השמש. בעזרת אנרגיית השמש מתרחשים תהליכים כימיים וביולוגיים המשנים מצבי צבירה של צוברי אנרגיה. בתהליך פוטוסינתזה, צמחים מפרקים פחמן דו-חמצני הנמצא סביבם כגז ואוגרים פחמימות. בתהליכי תסיסה, שמרים, נבגים וחיידקים מפרקים חומרים אורגנים מוצקים, ובהם עמילנים וסוכרים, והופכים אותם לצובר אנרגיה נוזלי - אלכוהול, ולגז - פחמן דו-חמצני. דבורים אוספות צוף והופכות סוכרים מן הצומח לדונג ולדבש. פרות מלחכות עשב ומנצלות שומנים וחלבונים מן הצומח לבניית רקמות ואגירת אנרגיה, ולאחר תהליכים מטבוליים פולטות גללים, שאף הם צוברי אנרגיה מוצקים.

הנה באות המכוניות החשמליות

לרגל חציית קו ה-60 דולר לחבית נפט הנה סקירה על האופציה שלא נוסתה מספיק, ובראש ובראשונה בידי ישראל, הזקוקה לאנרגיה חלופית לנפט: האופציה של המכונית החשמלית. בשנים האחרונות הולכת ומתבררת עובדה שהייתה ידועה זה שנים רבות אך לא הופנמה כמעט כלל: כמות הנפט בעולם סופית ומתכלה ותיעלם לחלוטין בעוד כמה עשרות שנים.

מנוע בנזין מול מנוע דיזל

מה ההבדל בין מנועי דלק בנזין למנועי דלק דיזל? מנוע הבנזין הומצא בשנת 1876 ומכיוון שלא התאפיין ביעילות רבה כל כך בהתחשב בטכנולוגיה של התקופה, נוצר צורך במנוע יעיל וחזק יותר. על הצורך הזה ענה מהנדס גרמני בשם רודולף דיזל (Rudolf Diesel) שהמציא בשנת 1892 את מנוע הדיזל ורשם אותו כפטנט.  

נפט: סיכות על מפת העולם

ביליוני פרטים על כדור הארץ מקבלים החלטות המתייחסות לצריכת אנרגיה אישית או משפחתית. אנשים שונים, מתרבויות שונות, ממקומות שונים ומרוחקים וללא כל קשר ביניהם, מקבלים החלטות שנראות זוטות, זניחות וחסרות חשיבות גלובלית. להחלטות הפרטיות השפעה מצטברת, שבכוחה להגביה אדווה לגלי צונאמי סביבתיים, מדיניים או כלכליים, או לשכך סערות. מאמר זה מנסה לתהות, מה כל אחד מאתנו, כפרט תוהה, תועה, וטועה, כטיפה בים ונקודה קטנטונת על מפת העולם יכול וצריך לעשות, אם בכלל, בעניין תנאי אי-הודאות הקשורים בצריכת האנרגיה?

הנצפים ביותר