אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

הטבע


מציאות שקופה - תערוכה

מציאות שקופה - תערוכה

התערוכה עוסקת בפרשנויות של אמנים מתחומי הצילום, הציור והפיסול לנושא ההשתקפויות: בטבע, בנופים החיצוניים ובעולמות הפנימיים שלנו, בדיאלוג שבין החוץ והפנים ובשאלה מה משתקף במה, העולם החיצוני בפנימי או ההיפך. מראה מבעד, נוגע לא נוגע, רך וקשה, גלוי ונסתר, מואר ומוצלל. וכפי שספר הזוהר בפרשנותו לפסוק משיר השירים:..." מי זאת הנשקפה כמו שחר יפה כלבנה ברה כחמה.." מבטא את הכמיהה שלנו לאיחוד בין שני העולמות: עולם של מטה ועולם של מעלה. העולם החיצון והעולם של הנפש פנימה.

עצים של מטה, עצים של מעלה / שרה רז ודורון רז - תערוכה

עצים של מטה, עצים של מעלה / שרה רז ודורון רז - תערוכה

תערוכה שהיא בדיקה של שני אמנים את ההקבלה בין אדם לעץ: התבוננות במהלך חייו של האדם ובמהלך חייו של העץ מגלה כי יש ביניהם דמיון רב: ראשית חייהם בזרע; ללידת התינוק מצפים בכיליון עיניים וכך גם לעשיית הפרי הראשון של העץ; שניהם דורשים בינקותם השגחה והאכלה; העץ בתחילת צמיחתו זקוק לתמיכה וכך גם התינוק הנתמך על ידי הוריו; השתיל והילד צומחים עד לבגרותם; שניהם מכים שורש במקום מושבם; לשניהם פירות - פרי העץ ופרי הבטן ובסוף דרכם - שניהם קמלים.

א. ד. גורדון: הגלות, הטבע והעבודה

א. ד. גורדון: הגלות, הטבע והעבודה

המהות האידיאולוגית של אנשי העלייה השנייה הייתה, בין היתר, כבוד לפועל העברי ולאדם הפשוט העובד ומוציא את לחמו מאדמת ארצו, וכזה היה אהרון דוד גורדון. בין חלוצי העלייה השנייה קשה שלא להבחין באדם כמותו, כיוון שעלייה זו התאפיינה בצעירותה, בעולים צעירים בשנות העשרה והעשרים לחייהם, בני נוער, צעירים וצעירות שעזבו את בית הוריהם בגולה והחליטו לשנות את אורח חייהם האישי ובתוך כך את חיי עם ישראל בדורם. ועל כן, קשה שלא להבחין בגורדון בין כל צעירי העלייה השנייה שהרי גורדון עצמו לא היה צעיר, וזאת רק במובן הפיזי.

מוזאיקה של פרדריק דילמן

עיון בהצדקות הסוקרטיות והאפלטוניות באשר לחשיבות הציות לחוק חלק ב

ככל הידוע לנו, היראקליטוס איש אפסוס היה הראשון שהבחין בין החוק האלוהי והחוק האנושי. כך למשל בפרגמנט 114 הוא כותב:"החוקים האנושיים מבוססים על החוק האלוהי ונוטלים ממנו את תוקפם". סוקרטס ואפלטון המשיכו מסורת זו אם כי לא בדגש על ה'לוגוס' אלא על הסגולה הטובה. לכאורה ניתן לתאר גניאלוגיה כרונולוגית של הולדת החוקים- החל מן האל המתקין עבור דרך המחוקקים הקדמונים שהיו מזרע אלוהי וכלה במחוקקים האנושיים- מבלי שתיגרע ולו טיפה מהמקור האלוהי בשלביו השונים של תהליך ההעברה.

המופע של טרומן

התודעה של טרו-מן

כשדוחקים אותנו לפינה אנו נאלצים להודות כי המילה "אני" בתחילת משפט אינה מבטיחה שום "עצמי" ממשי, אנו נוטים לשכוח שמאחורי המסמן אין שום מסומן. אם כן, כדברי להקת "שוטי הנבואה" "אין אני", בוודאי שלא במובן הקרטזיאני: "אני חושב משמע אני קיים" או בגישה הטרנסצנדנטית הקנטיאנית. מדעי המוח מאששים תפיסה זו. ברם, אין הוויתור על עצמי מבטל את תחושת העצמי.

תנועה בהשראת הטבע

כישורי תנועה יעילים חיוניים לשרידותם של מרבית בעלי החיים, ורובם ככולם של בעלי החיים מסוגלים לנוע.

תנועה זו נדרשת לקיומם כדי ללקט או לצוד מזון, לנוס מטורפים וציידים העולים עליהם בשרשרת המזון, או למצוא בן זוג ולשמור על המשכיות המין.תנועתם של בעלי החיים אינה משוחררת מחוקי הפיזיקה, וכדי לנוע עליהם להשקיע אנרגיה ולהפעיל כוח, על מנת להתגבר על כוח הכבידה של כדור הארץ ועל כוחות חיכוך. לפי החוק השלישי של ניוטון - "חוק הפעולה והתגובה", כל הפעלת כוח יוצרת תגובה נגדית שווה, וכדי להניע עצם הנמצא במצב מנוחה יש צורך להפעיל כוח על עצם אחר.

הרהורים על טבע ותרבות

כמי שגדל בתוך עיר, 'תמונות' ילדותי מורכבות מבניינים, אספלט ומגרשי כדורגל. ה'טבע' היה מן עולם אחר, אליו היינו נוסעים בחופשות, עולם שהיה כה שונה מן העיר, בצלילותו, במרחביו ובהרגשה הייחודית של החופש.

הנצפים ביותר

.