אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

דואליות גוף נפש


ישעיהו ליבוביץ עם תלמידיו בתיכון בית הכרם (כיום התיכון ליד האוניברסיטה), מתוך: ויקיפדיה

על כמה מספרי ליבוביץ

בימים האחרונים הקשבתי לסדרת שיחות נוספת של ליבוביץ, על "חמישה ספרי אמונה", שאף יצאה כספר. ליבוביץ מתייחס לספר בראשית – בעיקר לדמותו של אברהם, לספר איוב, קהלת, מורה נבוכים ומסילת ישרים. בכולם הוא מוצא הפרדה בין אמונה לשמה ושלא לשמה, שהיא אבן יסוד במשנתו

חתול מתבונן בחלון. ההבדל בין החוקים הפנימיים, הקוונטיים – לחיצוניים הניוטונים

ההבדל בין החוקים הפנימיים, הקוונטיים – לחיצוניים הניוטונים

אחת הבעיות המרכזיות בהבנה של החיים הפנימיים היא שאנו מחילים עליהם את החוקים של החיים החיצוניים. רוב המחקר והלימוד, רוב המיפוי של הלימוד המודרני הוא אודות תופעות חיצוניות, החיים הפנימיים בדרך כלל מקבלים התייחסות דרך תיאוריה, ובמקרים רבים, כאל דמיון, שכנוע עצמי וכו'. הסיבה האמיתית לכך נעוצה בכך שהחיים הפנימיים, חיי הנפש, חיי התודעה, הם יקום זר לרובנו. איננו מבינים ואיננו דוברים את שפת החיים הפנימיים. או יותר נכון, אנו מדברים איתה ועליה בשפה זרה עבורה, שפה של החוקים שעובדים ביקום המכאני המדיד, ולא ביקום הדינמי הלא מדיד.

המופע של טרומן

התודעה של טרו-מן

כשדוחקים אותנו לפינה אנו נאלצים להודות כי המילה "אני" בתחילת משפט אינה מבטיחה שום "עצמי" ממשי, אנו נוטים לשכוח שמאחורי המסמן אין שום מסומן. אם כן, כדברי להקת "שוטי הנבואה" "אין אני", בוודאי שלא במובן הקרטזיאני: "אני חושב משמע אני קיים" או בגישה הטרנסצנדנטית הקנטיאנית. מדעי המוח מאששים תפיסה זו. ברם, אין הוויתור על עצמי מבטל את תחושת העצמי.

דואליות היחסים שבין חומר לרוח

בין האדם לבין החומרים שמסביבו קיים קשר הדוק מראשיתה של האנושית. כבר מתקופת האבן סיתת האדם הקדמון אבנים להכנת כלים לשימושו. מאוחר יותר, בתקופת הברונזה, יצקו חרשי מתכות נתכי נחושת לתבניות לשם יצירת כלים וחפצי אמנות. בתקופת הברזל חישל האדם כלי ברזל חזקים ששמשו ככלי מלחמה. אולם, למרות חשיבותם של החומרים בתולדות האנושות, ועל-אף פריצות הדרך המדעיות המתרחשות כיום בתחום החומרים, המשפיעות מקצה לקצה על חיי היום-יום שלנו, קיים ניגוד מהותי בין האופן שבו נתפס העולם החומרי-גשמי לבין האופן שבו נתפס העולם הרוחני-תרבותי.

האור הפנימי: תיאוריה של המודעות חלק ו

בפרק זה נתקדם לעבר מטרתנו – מתן הסבר משכנע (או אולי לא?) לפיתרון בעיית הגוף והנפש – מהי המודעות, כיצד היא נוצרה וכיצד ניתן להסביר את ה"פרדוקסים" כביכול שהיא מעוררת?

הבעיה הפסיכופיזית גוף ונפש - האור הפנימי חלק ב

בחלק הראשון של מאמרנו הצגתי בפניכם את הבעיה הידועה של גוף ונפש, או הבעיה הפסיכופיזית וסקרתי, באופן ממש בסיסי, את הגישות השונות לאורך ההיסטוריה של הפילוסופיה להתמודדות עם הבעיה. ציינתי כי בעשור השנים האחרונות החלו לקום מדענים המנסים להתמודד עם הבעיה המרתקת הזו בכלים מדעיים ולטעון כי יש בידיהם פתרונות אמיתיים ומדעיים ליישוב הסוגיה. בחלק השני נצעד שני צעדים קדימה, על ידי התבוננות מעמיקה יותר בבעיה וניסיון להגדיר איזה סוג של פיתרון יוכל להיות מספק.

האור הפנימי: תיאוריה של המודעות חלק א

אחת הבעיות המעסיקות את התרבות האנושית והפילוסופיה של האדם מזה אלפי שנים היא הבעיה הפסיכופיזית או - בעיית הגוף והנפש. רבים מאיתנו קראו את ספרו הדק אך המאלף של פרופסור ישעיהו לייבוביץ' בשם זה (ישעיהו לייבוביץ', גוף ונפש - הבעיה הפסיכו-פיסית, הוצאת משרד הביטחון, בסדרת אוניברסיטה משודרת, 1982), שמציג הן את הבעיה והן את הטענה, שאיננה פתירה, בצורה מאירת עיניים ולכאורה בלתי ניתנת לסתירה.

הנצפים ביותר