אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

גאולה


בין תפסח לתפסח: תפסח כמעבר לגאולה, תפסח כמעבר לגלות

בין תפסח לתפסח: תפסח כמעבר לגאולה, תפסח כמעבר לגלות

שם העיר תפסח נקרא פעמיים במקרא. בפעם הראשונה מופיעה העיר כסמל לשגשוג ושלום וממחישה את נצחון ערכי הבריאה על התוהו - שלמה הרחיב את תחומי ממלכתו השלווה מתפסח ועד עזה. בפעם השנייה, להפך, מופיעה העיר כסמל לחורבן וכהמחשה קיצונית במיוחד להשתלטות תאוות רצח וענישה - מנחם בן גדי הרס את תפסח וסביבותיה, הרג את כל תושביה וביקע את בטן כל נשותיה ההרות כנקמה על כך שהעיר לא פתחה לו את שעריה. שלמה ומנחם הלכו בכיוונים הפוכים. מעשיו של זה האחרון מנוגדים בתכלית הניגוד למסר הבריאה.

על סף התנחלות בארץ (מטות מסעי עב)

מה הקשר בין ההתנחלות העתידית בארץ המובטחת ובין הנקמה במדינים, מדוע התורה מציגה את זה בצורה שנראה בבירור כי קימת תלות ביניהן? בשבת זו אנחנו מסיימים את חומש במדבר בקריאת שתי הפרשות האחרונות, פרשת מַטּוֹת ופרשת מַסְעֵי ברצף.

מי, או מה, מבשר את הגאולה? (פינחס עב)

חלק מהותי בקשר שבינינו ובין הקב"ה הוא היחס שלנו אל הארץ, דבקות שלנו בארץ מייצבת את השלום בינינו ובין הקב"ה שנתן לנו אותה. כידוע, לכל פרשה בתורה יש שם, והשם הוא אחת מהמלים של תחילת הפרשה. לכאורה, די אקראי; אבל באמת, אומר כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ', שמה של הפרשה מלמד על תוכנה מתחילה ועד סוף. לפי זה, כל הנושאים בפרשת השבוע שלנו, פרשת פינחס.

הנצפים ביותר