אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ימי הביניים


Ken Folltt / Column of Fire (Kingsbridge Trilogy)

קן פולט / טרילוגיית קינסברידג'

בשנת 1989 פרסם קן פולט את הספר "עמודי תבל" שסימן את הראשון בטרילוגיית קינסברידג'. השני "עולם ללא קץ" יוצא בסוף 2007, וכמעט שלושים שנה אחרי, 2017, הוא מפרסם את ספרו השלישי המסיים את הטרילוגיה "עמוד האש"

תיאולוגיה ופילוסופיה בהגות ימי הביניים

את ההגות של ימי הביניים ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות שכל אחת מהן מתייחסת באופן ייחודי לקונפליקט בין אמונה לבינה, בין הפילוסופיה לתיאולוגיה. לפני שאתייחס לכל תקופה בנפרד, אדון בקו המחשבה התאו-פילוסופי של ימי הביניים באופן כללי.

פסל שמציג את דמותו של המלך ארתור בשריון מימי הביניים

סרמטי בבריטניה: המלך ארתור בסרט ובמיתוס

בימים אלה מוצגת על מסכינו גרסה קולנועית חדשה לסיפור חייו של המלך ארתור ואביריו, שהם בין הדמויות הידועות ביותר של ספרות הפנטזיה העולמית. עליהם ועל קוסם החצר מרלין ועל המלכה היפה והבוגדנית גוויניביר ועל מאבקם הבלתי פוסק בשבטי הסקסונים הפולשים לבריטניה של המאה החמישית לספירה נוצרו אלפי סיפורים אגדות אפוסים ספרים וקומיקסים וגם סרטים רבים.

על מוסר ורגשות בימי הביניים לפי תומס אקווינס

על מוסר ורגשות בימי הביניים לפי תומס אקווינס

התיאוריה של תומס אקווינס אודות הרגשות גורסת כי על-מנת שרגש יווצר יש צורך באינפורמציה חיצונית הבאה ממקור אחר, וכן בשיפוט של אותה אינפורמציה. עיקרון העל בו נוקט אקווינס הוא הילומורפיזם. רעיון זה הינו אריסטוטלי ביסודו וטוען כי הצורה שוכנת בתוך החומר. כלומר יש קשר הדוק בין הרוח לחומר, וכך הם בעצם פועלים כיחידה אחת. עיקרון זה חשוב לנושא הרגשות של אקווינס, שכן הוא מאחד בין גוף לנפש. כלומר, השיפוט הרגשי עשוי להיות הן בנפש והן בגוף. כשמתעורר בנו רגש אנו בעצם פסיביים, והוא מניע אותנו כתגובה נפשית ופיזית לעולם החיצוני.

הפילוסופיה בימי הביניים – האמנם חלל ריק?

רבים טוענים כי המחשבה בתקופת ימי הביניים מהווה מן "חלל ריק" בין מחשבת העת העתיקה הפורה לבין תקופת הרנסאנס המסמלת את ההולדה המחודשת של הראשונה. ואולם, חשיבה זו הינה מוטעית מיסודה.

פילוסופית המוסר של ימי הביניים על פי אבלאר

פילוסופית המוסר של ימי הביניים על פי אבלאר

שיטתו של אבלאר, אדם המתפתה לעשות מעשה לא מוסרי, אך כובש את יצרו, ולא מראה מוכנות ממשית לעשות את המעשה נחשב כמוערך יותר. בנוסף, ישנה חשיבות רבה למודעות של האדם הנוקט באקט מוסרי.

החוק המדיני בימי הביניים -  תפיסתו המהפכנית של מרסיליוס

החוק המדיני בימי הביניים - תפיסתו המהפכנית של מרסיליוס

תקופתו של הפילוסוף האיטלקי מרסיליוסמפדואה התאפיינה בחוסר יציבות שלטוני אשר נבע בעיקר מהמאבק בין הנסיכים ששלטו בפן המדיני מחד, לבין האפיפיור והכנסייה ששלטו בפן הדתי מאידך. מרסיליוס הושפע מאוד מהמתח אשר שרר בין שתי הסמכויות, ולפיכך פיתח תורה מדינית יוצאת דופן ומהפכנית לתקופתה.

תיאוריית המלחמה הצודקת בימי הביניים

תיאוריית המלחמה הצודקת בימי הביניים

תיאוריית המלחמה הצודקת עוסקת ברעיון לפיו, בתנאים מסויימים, מותר לנוצרים לצאת למלחמה כנגד אויב או עם אחר. בראשיתה פותחה התיאוריה ע"י אוגוסטינוס שכתב על כך רבות, אך באופן לא מסודר. כשמונה מאות שנים לאחר מכן, המשיך תומס אקווינס את משנתו של אוגוסטינוס ששימש לו כאוטוריטה, וערך סיסטמיזציה של התיאוריה ואף הרחיבה במעט. הסמכות ליציאה למלחמה ניתנת מהשליט, ועליה להיות רק לטובת כלל הציבור ולא לטובתו האישית. במצב המדיני האחריות כולה מוטלת על הריבון. הסיבה המוצדקת ליציאה למלחמה היא הגנה על העם ומתוך שלום. היא אינה יכולה להיות למטרות התקפה ורצון לכיבוש שטחים נרחבים ללא הצדקה ראויה, כמו למשל תועלת כלכלית.

אבירים - דלקרואה

על אבירי ימי הביניים ועוד

בבואנו לסקור את התפתחות "מוסד האבירות" בימי הביניים, כדאי שנתחיל בתיחום של המושגים והתקופות. ראשית, יש להבדיל בין מסורות המלך ארתור ואביריו, ש "הולכות אחורה" לראשית המחצית השניה של האלף הראשון (כן, הניסוח מעט מגושם...), לבין אבירי ימי הביניים המאוחרים- שעליהם אנו שומעים לעתים בהקשרים של מסעי הצלב ועוד. בהם בעיקר נעסוק כעת. בתחילה, בתקופה שאופיינה לא פעם בכיבושים רבים, בחוסר סדר וחוסר ארגון, היו צריכים עמי אירופה ליצר שכבת לוחמים איכותית שתתמודד עם עמים פולשים.

הצרעת הגיעה לאירופה מהמזרח התיכון

הצרעת הגיעה לאירופה מהמזרח התיכון

הצרעת נחשבה למחלה איומה שעוררה פחד רב בקרב אוכלוסיית ימי הביניים של אירופה. מצורעים הוכרחו להתגורר במושבות נפרדות ובמאה השלוש עשרה, כ- 19,000 מושבות מצורעים היו פזורות ברחבי היבשת. המומחים חלוקים בדעתם לגבי המקור הראשוני של מחלת הצרעת. ככל הנראה לא מדובר במזרח התיכון. האינדיקציה הקדומה ביותר למחלת הצרעת התגלתה על גבי שלד בן 4,000 שנה מהודו. משם הגיע החיידק למזרח התיכון ואז לאירופה.

מצודת פאפוס - קפריסין

גילוי: הצלבנים סבלו מטפילי מעיים

גילויו של מתקן שירותים מהתקופה הצלבנית מלמד כי הצלבנים סבלו מטפילי מעיים. ארכיאולוגים מדווחים כי טפילי מעיים נמצאו במתקן שירותים בטירה צלבנית. טפילים אלו מעידים על הגיינה לקויה ממנה סבלו הצלבנים בעת שהייתם במזרח התיכון לפני כ-800 שנה. חוקרים מאוניברסיטת קמברידג' גילו את הטפילים בעת שביצעו חפירות במתקן שירותים בטירת ארבעים העמודים (Saranda Kolones) בעיר פאפוס בדרום מערב קפריסין. בשנת 1222 העיר פאפוס והטירה נחרבו כתוצאה מרעידת אדמה עוצמתית (ככל הנראה 7 בסולם ריכטר), אולם מתקן השירותים בקומה התחתונה שרד.

אוגוסטינוס ומוניקה

אוגוסטינוס האבסטרקטי חלק ג

בחלק זה יידון מעמדם של טיעוניו הפילוסופיים הלוגיים,(כמו גם התיאולוגיים, האפיסטמולוגיים והמטאפיזיים)- של אוגוסטינוס אודות שאלות כגון; הטוב והרע, הבריאה, נצחיות האל ויחסו לזמן, על מהות השילוש הקדוש וכיוצא באלה- בראי ההבחנה הקירקגוריאנית בין מחשבה אבסטרקטית לקונקרטית. שאלת הדיון היא, האם השימוש המרכזי בתבונה לאורך כל מהלך ההתפתחות האמונית של אוגוסטינוס נופל בשטח השיפוט של ההגות האבסטרקטית, או שמא מצוי הוא בשטחה הריבוני של הממלכה הקונקרטית

אוגסטינוס הקדוש מאת פיליפ דה שמפיין 1650

וידויים / אוגוסטינוס: היבטים קירקגוריאניים בהגותו האמונית חלק ב

בחלק זה מבקש אוגוסטינוס לעמוד על מופעו החשוב מכל של המתח בין הנצחי לזמני באמונה הנוצרית הלא הוא נס גלגולו של האל בבשר ובהיסטוריה האנושית. האם היה הוא אדם של ממש, או שמא אלוהות עטויה בבשר? מה הייתה תכלית הופעתו; כפרה על החטא למען המין האנושי? או שמא רק לשמש מופת מוסרי-אמוני,(אך יחד עם זאת אנושי) ,המורה לבני האדם כיצד לנהוג זה עם זה עד שובו ביום הדין? להיות מושא אינטנציונלי לישועה בעתיד, או שמא לשמש מתווך עשוי אלוהות ואדם?

אוגוסטינוס מול תומס אקווינס

אוגוסטינוס מול תומס אקווינס

השוואה בין תומס אקווינס וסנט אוגוסטינוס בנושא המדינה וההנהגה. זיהוי וניתוח תפיסת האדם על ידי תומס אקווינס והקדוש אוגוסטינוס מהיפו, שני הוגי דעות נוצריים שחיו בימי הביניים, ומכאן להשוות את סוגי המנהיגות והמדינה שהם מציעים על ידי קריאת שני המקורות החשובים שהם כתבו בנושא: 'עיר האלוהים' של אוגוסטינוס ו" על המלוכה" – ON KINGSHIP של תומס אקווינס. שני הוגי דעות אלו שחיו בהפרשים של יותר מ- 850 שנה נתנו תיאור משלהם לשאלה הפוליטית חשובה ביותר מהו אופי האדם

וידויים / אוגוסטינוס: היבטים קירקגוריאניים בהגותו האמונית

וידויים / אוגוסטינוס: היבטים קירקגוריאניים בהגותו האמונית חלק א

כיצד אוגוסטינוס, כדמות היסטורית הנטועה עמוק ביסודות הנצרות, ממחיש בעוצמה רטורית שאין למעלה ממנה את התשוקה והייסורים,("האהבה והאימה" "כבוד, יראה, גיל, להט חיל ורעדה"), הכרוכים בניסיון לשלב בין השכלתנות ומבט מתוך הנצח לבין הקיום הפרטי, הארעי והייחודי של ההוגה בהם. חיבור זה מציע להתבונן ביסוד האנושי של מי ש"הפך לאלוהי", ולהראות כי גם לאחר האוטו-טראנספורמאציה, השינוי לעולם אינו סטטי ומושלם. וידוייו של אוגוסטינוס מלמדים על רופפות הרוח האנושית כאשר היא מחליטה החלטות השייכות לתחום הנצח.

ישראל ימי הביניים - שפרד

ארץ ישראל: הרכב אתני-דתי במאה ה- 16

ההרכב האתני- דתי של אוכלוסיית הארץ בראשית המאה ה- 16. בתקופה הממלוכית היתה תמורה בולטת ביחס המספרי שבין האוכלוסיה הנוצרית והאוכלוסיה המוסלמית. "הנוצרים הלאטינים גורשו ממנה". הרוב הנוצרי- מזרחי חוסל והארץ הפכה לארץ מוסלמית, עם מיעוט נוצרי קטן. החוקרים מסכימים שבעת הכיבוש הממלוכי היו הנוצרים המזרחיים, עדיין, רוב. המוסלמים היו הקבוצה השנייה בגודלה. היהודים מנו בתחילה לא יותר מכמה אלפים, אם כי הייתה עלייה לארץ שהגדילה את מספר היהודים . גם השומרונים היו מיעוט קטן.

ריצ'ארד השלישי בקאמרי

ריצארד השלישי בקאמרי

מכל מחזות המלכים ריצ'רד השלישי הוצג כאן כמה פעמים. מי שנמצא בגיל הנכון יכול לזכור את ריצ'רד השלישי המופלא של יוסף מילוא. בזמנו היו כאן כמה במאים מוכשרים והיה מילוא. ומילוא היה גאון. הוא גם ביים וגם שיחק את המחזה והדמות, והעמיד את אחת ההצגות המופלאות שידע כאן התיאטרון. אחר כך גילם שלמה בר שביט את ריצ'רד בהבימה ועודד תאומי בקאמרי.

ריצ'ארד השני בקאמרי

ריצ'ארד השני בקאמרי

התיאטרון הישראלי התעלם ולא העלה את מחזות המלכים של שייקספיר. אני מניח שהמחשבה מאחורי ההתעלמות היא המחשבה שקהל ישראלי לא יתעניין בהיסטוריה הבריטית. שייקספיר כתב אמנם את מחזות המלכים כמחזות היסטוריים אך כמחזאי גדול ידע לאפיין את המלכים שלו כבני אדם. הוא התעניין בתככים, בפוליטיקה ובמלחמות. תיאטרון הקאמרי עושה כעת מבצע שמעטים כמוהו נעשו בארץ. הוא מעלה את המחזות ריצ'רד השני וריצ'רד השלישי אחד אחרי השני.

ההתפרשות היישובית של הערבים תחת הכיבוש הערבי- מוסלמי

פרק רביעי: החדירה וההתפרשות היישובית של הערבים בא"י תחת הכיבוש הערבי- מוסלמי (640- 1099 )זהו הפרק הרביעי במסגרת הסדרה "כיצד חוסל הרוב היהודי בארץ ישראל":פרק ראשון: המדיניות הרומית- חיסול הישות הלאומית תרבותית היהודיתפרק שני: השלטון הנוצרי ביזאנטי – כישלון מאמצי הניצורפרק שלישי: השלטון הערבי מוסלמי: האם היהודים התאסלמו?מבוא פרופ' משה גיל קבע במאמרו "מעמדה של א"י בשלטון המוסלמי ובתמורות המדיניות בעולם המוסלמי", שהמונח בדווים היה זהה למונח ערבים, באותם ימים, והכוונה הייתה לבדווים בעבר ובהווה.

כשלון מאמצי הניצור של יהודי ארץ ישראל בתקופת הכיבוש הנוצרי ביזאנטי

תהליך התמעטות האוכלוסייה היהודית צבר תאוצה בעקבות המרד הגדול ומרד בר כוכבא, ולאחר המרד עשו המנהיגים הרוחניים מאמצים לבלימת הירידה מן הארץ, אבל התהליך נמשך

סוכר בממלכת ירושלים - טכנולוגיה צלבנית בין מזרח ומערב / ענת פלד

סוכראני מודה שלולא הכרתי והוקרתי את ד"ר ענת פלד כמומחית לתקופה הצלבנית וכמדריכת סיורים מרתקים המחיים לנגד המשתתף את עולמם, חייהם, עלייתם ונפילתם של הצלבנים, לא הייתי מעיין בכלל בספרה החדש "סוכר בממלכת הצלבנים – טכנולוגיה צלבנית בין מזרח ומערב" (הוצאת יד יצחק בן צבי, 2009, 314 עמודים בכריכה קשה). לא להפתעתי, מצאתי ספר מרתק וחדשני, על נושא אזוטרי משהו - טכנולוגית ייצור הסוכר בממלכת הצלבנים.

הגליל המזרחי עדיין היה המרכז בתקופה הצלבנית

הגליל המזרחי, מרכז היישוב היהודי מאז חורבן ב"ש, עדיין היה המרכז בתקופה הצלבנית

אלחריזי - אלחרירי - השוואה

השוואה בין המבוא למקאמות של אלחרירי למבוא ל"תחכמוני" לאלחריזי

השוואה בין המבוא לשירת המקאמות של אלחרירי למבוא של אלחריזי לספרו "תחכמוני"

להשוואה זו כמה פרקים:1) על ג' משוררים2) על ספרו של אלחריזי 3) המבוא של אלחרירי לספרו4) המבוא ל"תחכמוני"

מטרת מאמר זה היא השוואה בין המבוא של אלחרירי לספר המקאמות שלו לבין המבוא של אלחריזי לספרו "תחכמוני".

נקדים מלים אחדות על המשוררים.

הרמבם: פתיחות המחשבה היהודית

גדולתו של הרמב"ם צומחת מתוך פתיחותו המחשבתית ומתוך העזתו ההגותית להפרות את המחשבה היהודית בפילוסופיה של מערב ומזרח.

מזרח תיכון ישן - ממלכת ירושלים

כולנו או כמעט כולנו יודעים שמדינת ישראל אינה ה"נטע הזר" הראשון במזרח התיכון המוסלמי. לפני כמה מאות שנים התקיימה בגבולות דומים לאלה של ישראל ישות אחרת, שגם מזכירה במספר מובנים את המדינה שלנו. ישות זו היא ממלכת הצלבנים.

זיל דה רה: רוצח סדרתי או קורבן ציד מכשפות?

ב-8 באוקטובר 1440 נפתח בעיר נאנט אחר המשפטים הידועים והשנויים במחלוקת במהלך כל ימי הביניים. בפני השופטים עמד אחד האנשים המוכרים והמוערכים בצרפת של אותה תקופה הברון ז'יל דה לאוואל דה רה (דה רֶץ) (gilles de laval de rais) , מרשאל צרפת, גיבור מלחמת מאה השנים ואחד מתומכיה הנלהבים ביותר וידידיה הקרובים של ז'אן ד'ארק. משפטו של דה רה התנהל במקביל בבית דין כנסייתי ובית דין חילוני שבסמכות דוכסות ברטאני.

ארכימבולדו גוזפה ושלושת פטרוניו חלק ב

ארכימבולדו נולד בווינה ב- 1527. ב- 1562 מלך על בוהמיה, וב-1563 על הונגריה. כתוצאה מההסכם בין אביו לבין אחיו ב-1553, ב-1564 מקסימילאן השני הפך למלך הקיסרות כולה עד מותו ב-1576. מבחינה רשמית מקסימליאן השני נותר קתולי, אך למורת רוחו של אביו, חיבתו הייתה נתונה דווקא לזרם הלותראני. עמדתו הסובלנית ביחס לזרמים הדתיים, אפשרה לתושבי האימפריה הקתוליים והפרוטסטנטיים לחיות בשלום זה לצד זה.

הנצפים ביותר