אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

העת העתיקה


הגורם הסוציו- כלכלי בשלוש המרידות נגד האימפריאליזם ההלניסטי והרומי

הגורם הסוציו- כלכלי בשלוש המרידות נגד האימפריאליזם ההלניסטי והרומי

המסורת היהודית הדגישה את הגורם הדתי כגורם למרידות הגדולות שהביאו לחיסול הישות הלאומית והרוב היהודי בא"י. מבלי להפחית בחשיבות הגורם הדתי בשלוש המרידות: מרד המכבים, המרד הגדול ומרד בר- כוכבא, יש לקחת בחשבון גורם לא פחות חשוב: הגורם הסוציו- כלכלי. האימפריאליזם ההלניסטי והרומי ניהלו מדיניות של קולוניזציה רבת היקף ששינתה את פני המזרח התיכון, ואת א"י כחלק מהאזור. מתיישבים הלניסטים מעודפי האוכלוסין של יוון ומוקדון הציפו את המזרח התיכון. האימפריאליזם ההלניסטי והרומי הקימו עבורם ערי פוליס – כ- 300 מספרן - אליהם צרפו את הטריטוריה סביב הפוליס.

יהדות מצרים: שלבי היווצרותה של התפוצה היהודית במצרים

יהדות מצרים: שלבי היווצרותה של התפוצה היהודית במצרים

התפוצה היהודית במצרים הייתה קטנה ובניגוד לתפוצה הגדולה בבבל לא מלאה תפקיד תרבותי בעולם היהודי. ראשיתה של התפוצה היהודית במצרים הייתה בימי המלך המצרי פסמתיך ה- 2 . באגרת אריסטיאס סופר שצבאו של המלך המצרי כלל שכירי חרב יהודים שהתגייסו לצבא המצרי. כנראה, שעוד לפני חורבן ממלכת יהודה היו יהודים שהיגרו למצרים בשל קשיי פרנסה. הם השתתפו במלחמתו של המלך המצרי בכושים ולאחר מכן הוקמה ביב מושבה צבאית יהודית שתפקידה היה להגן על גבולה הדרומי של מצרים מפני הכושים. כתובת יוונית מאבו סימבל מאשרת שבחילו של מלך מצרים היו גם שמיים.

שרידים ארכיאולוגיים מתקופת המצור הרומאי על ירושלים נמצאו ליד הכותל המערבי

שרידים ארכיאולוגיים מתקופת המצור הרומאי על ירושלים נמצאו ליד הכותל המערבי

שלושה כדים ומנורת שמן מחרס שנמצאו לאחרונה בבור באדמה לא רחוק מהכותל המערבי שופכים אור נוסף על הרעב והמצוקה שהיו נחלתם של תושבי ירושלים לפני כ-2,000 שנה במהלך המצור הרומאי על העיר. החפצים השתייכו ככל הנראה ליהודים שתרו אחר מקלט בתוך ערוץ מים תת קרקעי. על פי ארכיאולוגים מרשות העתיקות, נצורים יהודים ירדו מידי פעם לבור לאכול בהיחבא מזון שהוטמן בכדים כשהם מסתתרים מהמורדים היהודים שחיפשו להחרים את מזונם ומהחיילים הרומאים לאחר מכן. זאת הפעם הראשונה שניתן לבסס קשר ישיר בין שרידים ארכיאולוגים לרעב ששרר בירושלים בתקופת המצור במרד הגדול.

תכשיט עתיק

תגלית: תכשיט מצרי עתיק עשוי מחומר מטאור

תוצאות של מחקר שבוצע לאחרונה חושף כי תכשיט חרוזי מתכת מצריים עתיקים שנמצא בתוך קבר בן 5,000 שנה יוצר מחומר שמקורו במטאוריט. התכשיט התגלה לראשונה בשנת 1911 באתר קבורה ארכיאולוגי כ-70 ק"מ דרומית לקהיר. התכשיט מתוארך לסביבות 3,550 לפני הספירה. החרוזים בתכשיט הם דוגמא לעיבוד ברזל אלפי שנים לפני תחילת עידן הברזל במיצרים העתיקה, לפיכך כבר אז שיערו המוצאים כי מקור המתכת הוא חוץ ארצי. ראוי לציין כי אין זו הפעם הראשונה שבה מאותר ממצא עתיק שמקורותיו מהחלל החיצון.

בני התרבות המינואית הם אירופאים

מחקר גנטי: בני התרבות המינואית הם אירופאים

תוצאות מחקר גנטי שפורסם מלמדות כי בני התרבות המינואית היו למעשה אירופאים. החוקרים הגיעו למסקנותיהם על ידי השוואה של די אן אי משלדים מינואים בני 4,000 שנה לדגימות די אן אי של 135 אירופאים ואפריקאים מהעבר וההווה. הבדיקות העלו דימיון ניכר לאוכלוסיה האירופאית בהווה, בעיקר זאת המתגוררת בכרתים. התוצאות הפריכו את התיאוריה לפיה מוצאם של בני התרבות המינואית הוא ממצרים העתיקה.

מחקר גנטי הוכיח שיהודי צפון אפריקה הם צאצאי ישראלים / יהודים

המאמר מביא ממצאי מחקר גנטי על יהודי צפון אפריקה. ואלה עיקרי הדברים: עפ"י המחקר יהודי צפון אפריקה אינם צאצאי מתיהדים אלא יהודים אותנטיים המורכבים משתי קבוצות: האחת, מורכבת מצאצאי יהודים שהגיעו מארץ ישראל בתקופת המקרא. השנייה, קשורה קשר הדוק ליהודים באירופה.

הורדוס כובש את ירושלים

הפקעת אדמות מיהודים תחת הכיבוש הרומי

הפקעת אדמות מיהודים והעברתן לבעלות נוכרים תחת הכיבוש הרומי (63 לפנה"ס – 140 לס' ). הפקעת הקרקעות ע"י השלטון הרומי הייתה משלושה סוגים: הפקעה לצורך סיפוח שטחים לטריטוריות של ערי הפוליס. אחוזות הקיסר. הפקעת קרקעות לאחר דיכוי המרדידות ב- 70 לס וב- 135 לס'. תחת השלטון ההלניסטי נבלמה התפשטות היהודים בארץ. כתוצאה ממדיניות זאת הייתה הגירה מהארץ של עודפי האוכלוסייה היהודית.

הגליל

היהודים בגליל עד העלייה לארץ במאה ה- 19 חלק א

בגליל שרדה אוכלוסייה יהודית עד התחדשות העלייה לארץ בשלהי המאה ה- 19: חלק א'. הגליל הפך לישראלי בעקבות כיבוש הארץ ע"י השבטים הישראליים שברחו ממצרים במאה ה- 13 לפנה"ס בנצלם את האנרכיה ששררה במצרים בעקבות הכישלון המצרי בקרב על נהר האורונטס נגד ממלכת החיתים. הגליל היה לחלק בלתי ניפרד מממלכת ישראל שהוקמה ע"י דוד המלך במאה ה- 10 לפנה"ס. ממלכת ישראל התפלגה בימי המלך רחבעם, נכדו של דוד המלך בשלהי המאה ה- 10 לפנה"ס והפכה לחלק ממלכת ישראל הצפונית שהוקמה ע"י ירבעם בן נבט.

בית צידה

בית צידה – יישוב יהודי בעבר מצפון-מזרח לכנרת

בית צידה נמצאת מצפון – מזרח לכנרת, בקרבת שפך הירדן לכנרת. כיום היא חלק מפארק הירדן. בית צידה היה כפר יהודי בתקופה ההלניסטית והרומית. בית צידה אינה נמצאת כיום ממש על חוף הכנרת. מחקרים הוכיחו שבעבר הייתה הכנרת גדולה משהיא כיום, אבל כתוצאה מעידות אדמה בשבר הסורי- אפריקני, נשטפו כמויות גדולות של עפר לכנרת ויצרו בקעה וכך התרחקה ציידה מהחוף. יש עדויות שלפני כ- 2000 שנה עדיין היו לגונות בין הכפר לחוף הכנרת, שיבשו במשך הזמן.

צפת 1908

עכברה היתה ישוב יהודי

עכברה הייתה עד לא מכבר ( יש שתי גירסאות:1977 או 1982 ) כפר ערבי בגליל העליון המזרחי לא רחוק מצפת, בו חיו כ- 1,000 נפש. היא סופחה לשטח המוניציפלי של צפת וכיום היא שכונה ערבית בתחום המוניציפלי של צפת. אתר הכפר היהודי מצוי על הגדה המזרחית של הנחל. פרופ' בנימין מזר גילה את שמה של עכברה בכתובת של תגלת פלאסר ה- 3 משלהי המאה ה- 8 לפנה"ס. תגלת פלאסר ה- 3 ערך מסעי כיבוש לממלכת ישראל הצפונית. במסעו הראשון , ב- 732 לפנה"ס, הוא כבש את הגליל, הגלעד והעמקים והפך את האזור לפחוות מגידו. עכברה נכבשה ונכללה בפחוות מגידו. כתובת תגלת פלאסר ה- 3 מאשרת, בדיעבד, שעכברה הייתה יישוב ישראלי כבר בתקופת בית ראשון .

מערות בהר ארבל

ארבל והיישוב ואדי חמאם היו יישובים יהודיים

כיום ארבל היא מושב ישראלי בגליל התחתון כ- 4 ק"מ צפונית- מערבית לטבריה בקרבת כפר חיטים. המושב נוסד ב- 1948 ע"י חיילים מהבריגדה היהודית. המסורת מזהה את ארבל ההיסטורית עם חורבת אירביד. אבל, כיום, החוקרים חלוקים בדעותיהם לגבי זיהוי ארבל ההיסטורית. החוקרים יגאל טפר ויובל שחר זיהו במחקרם מ- 1991 את ארבל ההיסטורית עם חורבת ואדי חמאם, ואילו עוזי לייבנר, שערך חפירות מקיפות בחורבת ואדי חמאם, ופרסם את דו"ח החפירות ב- 2010 , שולל זיהוי זה. הוא טוען ששמו של האתר הקדום לא השתמר, אבל זו איננה ארבל ההיסטורית. מוטי דותן, היסטוריון חובב, ראש מועצת גליל תחתון, טוען שהמושב ארבל שוכן ליד אתר ארבל ההיסטורית.

פומפיי בירושלים

הכיבוש הרומי בישראל: מדיניות הקולוניזציה וההלניזציה חלק ג

העויינות בין הנוכרים ההלניסטים ליהודים לא הייתה רק על רקע הבדלים תרבותיים- דתיים. בין שתי הקבוצות התנהל מאבק על הבעלות הקרקע, על הארץ. ראשיתו של המאבק בתקופה ההלניסטית בעקבות מדיניות הקולוניזיה ההלניסטית של השליטים ההלניסטים, שהפכה את הנוכרים לכוח פוליטי- חברתי- כלכלי. בעקבות הכיבוש הרומי ב- 63 לפנה"ס, המתיחות בין היהודים ל"ישות ההלניסטית" שחזרה והתגבשה, גברה. בקרב הנוכרים גברה שאיפת הנקם.

השעורה, הנחותה מחברתה - החיטה, נחשבה ל-'לחם עוני' או ששימשה כמאכל לבהמות.

שבעת המינים בארץ ישראל בעת העתיקה

ארץ ישראל יושבת על התפר שבין ארץ המזרע לבין הישימון. מדובר ברצועה צרה הנהנית מממטרי חורף, המוקפת מכל עבריה במדבר צחיח. הניגוד, שבין המדבר ותושביו הנוודים ובין הארץ הנושבת על חקלאיה, שיחק תפקיד מכריע בעיצובו של עם ישראל. סגולותיה של הארץ ושבעת המינים שנשתבחה בהם מוצגים בדברים ח' מיד לאחר תיאור מסע הנדודים במדבר במשך ארבעים שנה. למרות ששבעת המינים מופיעים במקרא בשמותיהם, הכינוי עצמו, המאגד את "שבעת המינים", ניתן להם לראשונה רק בתקופת המשנה.

כפר מעאר בגליל התחתון

הכפר מעאר היה בעבר יישוב יהודי

הכפר מע'אר שוכן בגליל התחתון, כ- 4 ק"מ מדרום לצומת חנניה. בכפר חיים כ- 19,000 תושבים: 58% מהם דרוזים והם תושביו הוותיקים ביותר של הכפר. הנוצרים מהווים 22% והמוסלמים מהווים 20% . על תושבי הכפר נימנים גם בדווים שעד לפני דור גרו באוהלים בקרבת הכפר ורק לאחרונה, בסביבות שנת 2000, בנו בתים בפאתי הכפר.הכפר נקרא מע'אר בשל המערות הרבות באזור. אבל, יש הטוענים שהשם מע'ר פירושו בערבית קרב והוא בא לציין שבמקום נערך קרב. בתקופה הרומית והביזאנטית נקרא הכפר מעריה , כנראה על שם המערות הרבות שבסביבתו. הרומיים קראו למקום זאר.

ציור המשחזר את הקארדו בירושלים בתקופה הרומית

מדיניות הקולוניזציה וההלניזציה תחת הכיבוש הרומי - חלק ב

השלטון הרומי שאב את המנגנון המינהלי של הפרובינקיה מערי הפוליס שפיזר ברחבי הארץ. בערי הפוליס הייתה מרוכזת האוכלוסייה התומכת בשלטון הכיבוש הרומי, שסיפקה גם חיילים לצבא העזר של רומי.ערי הפוליס מנו בין 8,000 ל- 20,000 תושבים.
עפ"י ממוצע של 14,000 לעיר, הגיע מספר הנוכרים בערי הפוליס לכ- 400,000.

צבא האלים / אילון לסטר, שי טובלי

צבא האלים / שי טובלי, אילון לסטר

גדוד האלים, המוכר גם בשמו הגדוד הקדוש הוא אחד הניסיונות המרתקים ביותר בהיסטוריה הצבאית. גדוד שהוקם בתבאי העתיקה והורכב כולו מבני זוג, גברים שאהבו אחד את השני. מאה וחמישים זוגות. הרעיון שהסתתר מאחורי הגדוד היה שזוג אוהבים יגן אחד על השני, ויותר מזה הם ילחמו טוב יותר מחיילים אחרים כדי לא להראות פחדנים בעיני בני זוגם. את הספר כתבו במשותף אילון לסטר ושי טובלי, זוג בחיי היום יום שלהם

אדריאנוס

הכיבוש הרומי בישראל: מדיניות הקולוניזציה וההלניזציה חלק א

הרומיים המשיכו, למעשה, במדיניות הקולוניזציה וההלניזציה שהחלה עם כיבושי אלכסנדר מוקדון ונמשכה בימי יורשיו התלמיים והסלווקיים, ששלטו בארץ מ- 332לפנה"ס עד 142 לס', ונקטעה תחת השלטון החשמונאי. בעקבות הכיבוש הרומי ב- 63 לפנה"ס החלה להתבצע מדיניות של קולוניזציה והלניזציה של הארץ במטרה להחזיר את המצב לקדמותו ואף להגדיל את היישוב הנוכרי בארץ.

מפת הגליל בעת העתיקה

האוכלוסייה היהודית בארץ ישראל ערב המרד הגדול (66 לספירה)

ישנם הבדלים בהערכות בין ההיסטוריונים והארכיאולוגים לגבי מספר תושבי הארץ, אך קיימת הסכמה שזוהי אחת התקופות של גידול ניכר בהיקף ההתיישבות והאוכלוסייה. הכיבוש הרומי שהחל ב- 63 לפנה"ס, בא לאחר כ- 80 שנות עצמאות מדינית. ממלכת החשמונאים הביאה להרחבת גבולות הארץ, לשגשוג כלכלי ולהבטחת הרוב היהודי בארץ. ערב המרד הגדול ב- 66 לספירה היוו היהודים רוב בארץ ומנו בין 2,000,000 ל- 2,500,000 מתוך 3,000,000 עד 4,000,000 תושבים.

האלה הלבנה - דקדוק היסטורי של מיתוס פיוטי

האלה הלבנה - דקדוק היסטורי של מיתוס פיוטי

את המיתוס גרייבס מתחיל לחקור דרך השפה הוולשית העתיקה בת המאה האחת עשרה. קיימות שתי לשונות, הוא אומר, לשון האינטואיציה העתיקה של השירה והאחרת לשון הפרוזה השכלית. המיתוס והדת לבושות בלשון השירה, המדע הפילוסופיה והמוסר בפרוזה. כל השירה העתיקה והמיתוסים לדעתו מופנים אל האלה הלבנה.

מלחמות היהודים: תרגום חדש ומוער של פלאוויוס יוספוס

יצירת מופת - תרגום חדש ומוער למלחמת היהודים ברומאים של יוסופוס פלאוויוס

הנצפים ביותר