אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

אופרה


מתוך המופע: דם וינאי, קרדיט: פ.ג.ק הפקות

דם וינאי: אופרטה

"דם וינאי" היא האופרטה האחרונה של מלך הוואלסים יוהן שטראוס, הבכורה התקיימה בווינה לאחר מותו בשנת 1899. זוהי קומדיה של טעויות מוסיקליות, מלאה בבדיחות שנונות, שמכניסה את הצופים לאווירה העליזה והתוססת של "וינה הישנה והטובה"

האדונית והרוכל, פוטומונטז, קרדיט: תיאטרון הסטודיו, באדיבות: הילה קומם

2 אופרות קצרות על פי סיפורי עגנון

בכורה עולמית "האדונית והרוכל"/"תהלה": 2 אופרות קצרות ע"פ סיפורי עגנון 

ליברית ומוזיקה: אבירם פרייברג
קטע אודיו ביוטיוב

בימוי: יונתן שוורץ, תיאטרון הסטודיו

אילת כהן - סופרן

ליאת רוקברגר - אלט

גיל שוחט משיק סדרת קונצרטים חדשה וייחודית

גיל שוחט משיק סדרת קונצרטים חדשה וייחודית בהיכל התרבות בקיבוץ יגור. בהשתתפות שלומי שבן, מירה עוואד, עידו תדמור, יניב ד'אור, ברכה קול ומריה קבלסקי. סדרת קונצרטים חדשה ויוצאת דופן, "שיאים של התרגשות", המשלבת מוסיקה קלאסית ואופרה עם מחול ופופ יוצאת לדרך בדצמבר, בהיכל התרבות בקיבוץ יגור, בניהולו האמנותי של גיל שוחט ובהשתתפותו, ובשיתוף תרבות לישראל בע"מ והלן בוטנסקי מנהלת מחלקת תרבות, מועצה האזורית זבולון

לה טרוויאטה / ורדי

לה טרוויאטה / ורדי – האופרה הישראלית

ביקורת: "לה טרוויאטה" – האופרה הישראלית – ורדי במיטבו. "לה טרוויאטה" באופרה הישראלית הוא מופע מושקע ורב רושם, ורדי במיטבו. ג'וזפה ורדי חיבר את האופרה לליברית של פרנצ'סקו מריה פיאבה על פי הרומן הנודע של אלכסנדר דיומא הבן "הגברת עם הקמליות" שפורסם ב-1848. האופרה הועלתה לראשונה בתיאטרון לה פניצ'ה בוונציה בחודש מארס 1853. זו אחת האופרות הנודעות ביותר בכלל ושל ורדי בפרט והיא הועלתה כבר בשעתו בישראל. ההפקה הנוכחית היא בשיתוף עם האופרה של לטביה.

ביקורת: בטבעת החנק – האופרה הישראלית

ביקורת: בטבעת החנק – האופרה הישראלית

"בטבעת החנק" המועלית באופרה הישראלית היא חוויה מטלטלת ומרגשת, מותחת ומסתורית ובעיקר יש לה ביצועים נפלאים של זמרים מוכשרים ותזמורת המפיקה מוזיקה מענגת תחת שרביטו של המאסטרו דייויד שטרן. בנג'מין בריטן כתב את היצירה על פי הרומן של הנרי ג'יימס. האופרה נכתבה לפי הזמנת הביאנאלה של ונציה והיא הועלתה שם לראשונה בספטמבר 1954 ומספר שבועות לאחר מכן, בלונדון. האופרה הועלתה לראשונה על ידי האופרה הישראלית בשנת 1988 ושם הפציעה לראשונה רינת גבאי שנחשבה אז ל"ילדת פלא". עלילת האופרה עוסקת בפלורה ומיילס ,שני ילדים צעירים וחמודים הגרים בבית האחוזה של דודם, המגדל אותם. אבל הדוד אף פעם לא נמצא באחוזה והוא מפקיד את חינוכם של הילדים בידי אומנות. אך האומנות מתחלפות ברצף והילדים נמצאים תחת הכישוף הבלתי מובן של שתי רוחות רפאים, ששירתו בשעתו באחוזה. אל העולם המורכב הזה מגיעה אומנת חדשה הנחושה להציל את המצב ובעיקר להציל את הילדים.

ריגולטו / ורדי באופרה הישראלית

ריגולטו / ורדי באופרה הישראלית

אופרה היא קונוונציה אמנותית שקהל השוחרים למד לקבל. העלילות לרוב סתמיות אם לא מטופשות עם חורים בעלילה. מעמדים לא הגיוניים. אנו מכירים את האופרה עידנים ואיננו הולכים לגלות סיפור מחדש. אך כשקומפוזיטור מצליח לצקת רגש אמיתי והזמרים לבצע את תפקידם היטב, הרי שמובטחת חוויה גדולה. דניאל קלגרי מנצח המופיע אצלנו לראשונה שלט בתזמורת היטב והוליך אותה ביד בוטחת משיא לשיא. את האופרה ביים דייויד פאונטני. היו לו רעיונות יפים.

מאדאם בטרפליי באופרה הישראלית

מאדאם בטרפליי באופרה הישראלית

האופרה מתחילה כשהמסך האחורי מואר באור אדום לוהט. כשבטרפליי מגיעה עם נערות הליווי שלה הן לבושות סגול ובשני הצבעים הללו נוצר יופי רב. ואם דמיינו גיישה יפנית עם פאה גבוהה וקימונו מפואר, הרי שבטרפליי שלנו הולכת בשיער שחור ארוך ומפוזר.

עונת האופרה 2012-13

האופרה הישראלית מציעה בעונת 2012/2013 תוכניות עשירות בתחומי פעילותה השונים: אופרה, מחול, סדרות מוסיקה על כל גווניה ומופעים לכל המשפחה.

לוציה דה למרמור באופרה הישראלית

לוצ'יה דה למרמור באופרה הישראלית

יש אופרות שהולכים לשמוע בהן בעיקר את הטנור או הבס ויש כאלה שתפקיד האישה הוא המושך את הקהל. לוצ'יה מושכת כמובן בשל תפקידה של לוצ'יה ובעיקר סצנת השיגעון שלה. נכון שיש לה אריה יפה כשהיא מופיעה לראשונה ועוד כמה מעמדים יפים אך כולם דרוכים ומחכים לביצוע של אריית השיגעון.

לוצ'יה די למרמור מאת גאטנו דוניצטי באופרה הישראלית

*דניאל אורן ינצח על האופרה "לוצ'יה די למרמור" מאת גאטנו דוניצטי באופרה הישראלית*

*הפקה עתירת סולנים בינלאומיים *

*על אריית השיגעון המפורסמת של לוצ'יה גם במאי הקולנוע המפורסמים כסקורסזה לא ויתרו*

*10-24 במרץ 2012 בבית האופרה המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב*

* *

האופרה הישראלית תעלה את "לוצ'יה די למרמור" מאת המלחין האיטלקי *גאטנו דוניצטי *. בניצוחו של *דניאל אורן*, ובבימויו של *אמיליו סאחי*. באופרה משתתפים: תזמורת

האופרה- התזמורת הסימפונית ראשון לציון ומקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של *ישישטקלר

טוסקה באופרה הישראלית

שניים מתפקידיה הגדולים של שרה ברנאר על הבמה הפכו להיות אופרות מפורסמות, אם כי לא נכתבו על ידי אותו מחזאי. שני מחזות צרפתיים שהפכו לאופרות איטלקיות. את הגברת עם הקמליות כתב דיומא, את טוסקה כתב סקריב. את הגברת הלחין ורדי, את טוסקה פוצ'יני.

לה בוהם באופרה הישראלית

אוי מימי מימי. שוב היא חוזרת למות מול עינינו. היא איננה הגיבורה הרומנטית היחידה שמתה על במה. יש לנו רשימת מתות מפוארת. מדאם בטרפלי, ויאולטה בטרויאטה. טוסקה. לוצ'יה דה לאמרמור נורמה. והרשימה עוד ארוכה. אך נדמה לי שאין עוד אחת שיכולה לקרוע ולשבור את לבנו כמו מימי התופרת הקטנה.

אופרה בגרוש ברלינר אנסמבל

לראשונה הגיע לארץ אחד הנודעים שבתיאטרוני העולם. הברלינר אנסמבל שהיה ביתו האמנותי של ברכט שחזר לגרמניה המזרחית אחרי מלחמת העולם. ושם העלה את מחזותיו הגדולים. תיאטרון שיש לו מסורת שהתחילה עוד לפני ימי ברכט.קלאוס פיימן מנהל התיאטרון התלווה אל הצוות שלו וערך פגישה קצרה עם אנשי תאטרון.

השועלה הערמומית הקטנה / האופרה הישראלית

זו הייתה פעם ראשונה שראיתי אופרה שגיבוריה חלקם לא היו בני אדם. ומסתבר שחיות יכולות למלא את הבמה והרבה יותר קל להקשיב לראשונה למוסיקה מודרנית כשגם לעין יש במה להיאחז. אחרי זמן המנצח צ'ארלס מקאראס הקליט את רוב, אם לא את כל האופרות של ינאצ'ק. השועלה הייתה הראשונה שקניתי מהסדרה

מפיסטופלה באופרה

בויטו הוא לא אחד מהשמות המיידיים העולים בראש כשמדברים על אופרה. למעשה כתב אופרה שלמה אחת, מפיסטופלה, אחר כך עבד על אופרה נוספת על הקיסר נירון שאותה לא זכה להשלים.

סלומה - ריכרד שטראוס / האופרה הישראלית

אוסקר ויילד כתב את המחזה סלומה בצרפתית, כשגלה מאנגליה אחרי שהשתחרר מהכלא בשל משפטו הסנסציוני בעניין ההומוסקסואליות שלו. סלומה היא שלומית. הנסיכה בת השש עשרה שמתאהבת אהבה נואשת ביוחנן המטביל זה שניבא את בואו של ישו, לפי האמונה הנוצרית

טורנדוט באופרה הישראלית

האופרה טורנדוט היא עוד אחת הדוגמאות להשפעת התרבות הסינית שהשפיעה על אמני אירופה מאמצע המאה התשע עשרה ואילך. אגדת טורנדוט מספרת על הנסיכה קרת הלב, ושונאת הגברים, המעמידה את מחזריה במבחן שלוש חידות. זה שנכשל, ראשו ייכרת.

המסע לריימס / האופרה הישראלית

ג'ואקינו רוסיני נחשב לאחד אם לא הגדול ממלחיני האופרה בופה. האופרה המצחיקה. הוא כתב כארבעים אופרות אך במסגרת הרפרטואר הקבוע החוזר על עצמו מלבד הספר מסביליה צ'נרנטולה ו-האיטלקייה באלג'יר ממעטים להעלות את האופרות שלו.

הטריטיקו של פוציני / האופרה הישראלית

הטריטיקו או הטריפטיך בשפות אחרות, פירושו השלישייה. זו אסופה בת שלוש אופרות קצרות המוצגות יחד בערב אחד. פוצ'יני היה מלחין שהרגשות הסוערים באופרות שלו עברו סוג של עידון והפנמה.

אריאדנה בנקסוס באופרה

ריכרד שטראוס ו-הוגו פון הופמנסטאל שכבר שיתפו פעולה בכתיבת הרוזנקווליר רצו לכתוב אופרה קצרה מאוד שתיכנס לתוך הפקה של "גם הוא באצילים" של מולייר כקטע בידור ביניים, אלא שמה שהתכוון להיות תרגיל קצר הלך והתארך והפך לאופרה שלמה. ומה שנוצר הוא כמעט שתי אופרות שונות הקשורות אחת בשנייה. בראשונה מלחין צעיר מוזמן להעלות את האופרה שלו "אריאדנה בנקסוס" בביתו של אחד מעשירי וינה

מאדאם בטרפליי בפילהרמונית

הנשים באופרות של פוצ'יני מתחלקות לשני סוגים. הנשים הגדולות הסוערות כמו טוסקה, כמו טורנדוט והנשים הקטנות כמו מימי ב"לה בוהם" או ליו הקטנה, הדמות הנגדית בטורנדוט. אותן נשים שבירות שאהבתן הופכת טרגדיה. בפילהרמונית מביאים אלינו את האחות הקטנה והעדינה מכולן. את צ'ו צ'ו סאן המוכרת בשמה מאדאם בטרפליי. המדאם היא בת חמש עשרה והיא יפנית. מה יכול להיות קטן יותר ומעודן יותר.

מוצרט גאלה

מוצרט גאלה לציון 250 שנה להולדתו של מוצרטבתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציוןעם דן אטינגר, מנצח ופסנתרןוהזמרים שרון רוסטורף-זמיר, קארין שיפרין, פליקס ליבשיץ ופטר אדלמן (אוסטריה)ראשון לציון: היכל התרבות – יום ה' 11 במאי 2006, מוצ"ש 13 במאי 2006, יום א' 14 במאי 2006, תל אביב, בית האופרה המשכן לאמנויות הבמה, יום א' 28 במאי 2006.מאחורי הצלילים - עם דן אטינגר - הנשים של מוצרט - הנשים באופרות של מוצרטראשון לציון, היכל התרבות – יום א' 7 במאי 2006 - בשעה 19:30 (כרטיסים:25 ₪ טל' 03-9484839/40)

צחוק של עכברוש / נאוה סמל. הוצאת ידיעות אחרונות

צחוק של עכברוש / האופרה

לאחרונה התמזל מזלו של כותב שורות אלו לצפות באופרה יוצאת דופן, שחלקה מדע בדיוני וחלקה סיפור אימה טהור אודות תקופת השואה. אופרה מקורית, ראשונה מסוגה בשפה העברית, בכך שהיא מבוססת על ספר חדש (ומקדימה בכך את האופרה "מסע אל תום האלף" של א.ב.יהושע בשבועות ספורים). זוהי האופרה "צחוק של עכברוש", פרי עטה של נאווה סמל, העוסקת בהפיכת סיפור שואה מצמרר למיתוס עתידני במאה ה-21, במשמעויות ובהשלכות על נושא הזיכרון והשכחה.

רוזנקווליר באופרה הישראלית

שני אנשים מתחלקים בשם שטראוס ויש צורך להפריד ביניהם האחד, יוהן מלך הואלסים הווינאי. השני ריכרד, גרמני מוסיקאי 1864-1949. הוא התחיל את חייו המוסיקאליים כמנצח והתמחה בניצוח על אופרות. בשנת 1905 הוא מציג את האופרה המסעירה שלו "סאלומה" המבוססת על מחזהו של אוסקר ווילד. החושניות, הקצבים הפראיים והתזמור המבריק הביא לו הצלחה שחזרה על עצמה באופרה "אלקטרה", עבודתו הראשונה עם המשורר הוגו פון הופמנסטל, שאתו המשיך לעבוד בהמשך עד למוות של הופמנסטל ב1929.

דון קרלו: ורדי באופרה הישראלית

מכיוון שהייתי בחזרה גנראלית שהתקיימה שצהרי יום הרי שלרוב הזמרים היו בעיות במערכה הראשונה וקולם התחמם ונפתח רק במערכה השנייה. אינני יודע מה שמותיהם של חלק מהזמרים מכיוון שלתפקידים אחדים ישנם כמה מחליפים ולא הודיעו מי ישיר. רובם מילאו את תפקידם ולהתחיל לבקר זמרים שמי יודע מי ישמע אותם ובאיזו הופעה יחזרו לשיר נראה לי קצת מיותר.

לה טראוויאטה באופרה הישראלית

בסך הכל זו הפקה מרשימה ביותר המצדיקה את השם שיצא לאופרה כמלכת האמנויות. יש בה כל מה שאפשר לחפוץ. מחזה קורע לב, בימה מפוארת, זמרים טובים ברובם, ומוסיקה נפלאה. איזו מוסיקה, איזו הצגה.

הנצפים ביותר