אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מוסיקה קלאסית


התמונv באדיבות "קרואיז אינטרנשיונל"

המופע הטנורים של המאה ה – 21 חוזר לישראל בשלישית

פרויקט "הטנורים של האמה ה-21" הוא אחד מן הפרויקטים המצליחים ביותר בעולם בז'אנר זה וכבר הספיק להשתתף בלמעלה מ-40 תוכניות טלוויזיה שונות.

צילום: סטס לבשין, באדיבות: הילה קומם

התזמורת הפילהרמונית של סנט פטרסבורג בראשות המנצח יורי טמירקנוב

אחת התזמורות המובילות בעולם, התזמורת הפילהרמונית של סנט פטרסבורג, מגיעה לישראל לשני קונצרטים חגיגיים לרגל חגיגות ה- 70 למדינת ישראל.

מתוך המופע: דם וינאי, קרדיט: פ.ג.ק הפקות

דם וינאי: אופרטה

"דם וינאי" היא האופרטה האחרונה של מלך הוואלסים יוהן שטראוס, הבכורה התקיימה בווינה לאחר מותו בשנת 1899. זוהי קומדיה של טעויות מוסיקליות, מלאה בבדיחות שנונות, שמכניסה את הצופים לאווירה העליזה והתוססת של "וינה הישנה והטובה"

בתמונה: יבגני קיסין, קרדיט: Steve J Sherman, באדיבות: הילה קומם

חצי יובל לתל-חי כיתות אמן בינ"ל לפסנתר

תל חי כתות האמן הן בעלות מוניטין בינלאומי ומהמובילות בתחומן בעולם. בצוות ההוראה מיטב המורים מהחשובים בארץ ובעולם.

התמונה באדיבות: הילה קומם, יחסי ציבור

מיפן לנען

הרכב ייחודי זה של ארבע מוזיקאיות מחוננות בעלות שורשים ביפן, מגיע לקונצרט בסלון למוזיקה קאמרית בקיבוץ נען. כל הארבע מנהלות קריירות בינלאומיות. קריסטינה רייקו קופר, קבעה את ביתה בישראל, מלמדת באקדמיה בירושלים, אך ממעטת להופיע בישראל.

אנסמבל אלזה, באדיבות: הילה קומם

אנסמבל אלזה – Else Ensemble

דמותה הססגונית של המשוררת והציירת אלזה לסקר-שילר, היוותה השראה להקמתו של אנסמבל ייחודי Else Ensemble. אנסמבל זה מורכב מנגנים גרמנים וישראלים

אביטל הנדלר וחברים, צילום: מריה רוזנבלט (באדיבות: הילה קומם)

אביטל הנדלר וחברים

אביטל הנדלר מנגניות הטובה הבודדות בעולם והיחידה בישראל. בילדותה נאמר לה שהטובה היא כלי נגינה של "בנים", אך אביטל התאהבה בכלי. קולו המלודי והמתמשך דיבר אל ליבה, והיא מצאה בו רכות

תמונת הרביעייה הדנית. צילום: קרולין ביטנקורט (באדיבות: הילה קומם)

רביעיית המיתרים הדנית

זו הפעם השנייה שהסלון למוזיקה קאמרית בקיבוץ נען מארח את הרביעייה הדנית. הפעם מגיעים שלושה מחברי ההרכב עם הפסנתרן הפיני יוהו פוהיונן הנחשב לגדול הפסנתרנים הסקנדינביים בדורו.

שון לי

ערב וירטואוזים

קונצרט קאמרי זה מפגיש שלושה וירטואוזים משלוש ארצות. שון לי – אחד מהכנרים הטובים בעולם כיום, ינגן קפריצ'י מאת פגניני. הפסנתרן האיטלקי רב ההבעה ועטור הפרסים אלסנדרו דלג'אוון (בן לאב איראני) ינגן אטיודים מאת שופן. שניהם יצטרפו לצ'לן הישראלי הלל צרי זוכה מדליית הזהב בתחרות קנלס ברצלונה לביצוע שלישייה מאת שוברט.

יוהאן סבסטיאן בַּאך

נקודת תצפית

ב"מגניפיקט" של באך יש לקונטרבּס הראשון תפקיד משמעותי במיוחד, עד כדי כך שאם הייתי מוזיקולוג הייתי מרשה לעצמי לומר שביחד עם הצ'לו הראשון והעוגב העתיק, ב"מגניפיקט" השלישיה הזאת היא הכוכבת האמיתית: שלוש נשים שלאורך כל היצירה ניגנו וניגנו, לא קיבלו מהמלחין (האכזר, מן הסתם) שום שהוּיות, הן היו הטאם-טאם היוהאני-סבסטיאני ש"מטמטם"-מטריף את הציוויליזציה המערבית זה למעלה ממאתיים שנה.

דיוקן של בטהובן משנת 1820

ג'אז מול קלאסי, לא רק עניין של טעם

רבות ותכופות עולה על הפרק השאלה: מה טוב יותר, ג'אז או מוסיקה קלאסית? מה מוזיקלי יותר? ואיזה מבין הסגנונות, השונים לכאורה לאוזן אך הדומים בבסיסם, נמצא ברומו של סולם המוזיקליות? אתחיל ואומר כי כל העובדות המוסיקליות אשר יובעו כאן מדברות על הכלל, מוסיקה מטבע הדברים. קצרה היריעה במאמר זה מלהכיל את כל הזרמים, תתי הזרמים והעובדות הקיימות והוא יעסוק במאפיינים כלליים ועובדות בסיסיות על כל סגנון וסגנון.

גוסטב מַאהְלֶר (Gustav Mahler;‏ 7 ביולי 1860 קאלישט, בוהמיה - 18 במאי 1911, וינה)

בשולי האזנות

הסימפוניה השלישית של מאהלר, בביצועה של תזמורת רדיו פרנקפורט בניצוחו של יו וולף. את הביצוע הזה הקלטתי מתחנת "קול המוזיקה" בעת שידורו הראשון בה, לפני כשנה וחצי, והוא הטוב ביותר שהכרתי עד היום. מאז אני נוטה "לחרוש" את הקלטת הביתית הזאת הלוך ושוב ולהזניח את ההקלטות האחרות היותר מפורסמות שברשותי, למרות הנקיון המוחלט של סאונד הדיסקים והחזוּת שובת העין של קופסאותיהם.

פרנץ יוזף היידן (בגרמנית: Franz Joseph Haydn‏; 31 במרץ או 1 באפריל 1732 - 31 במאי 1809)

ראשו של מלחין

המלחין המהולל יוזף היידן איבד את ראשו ב-1809. האמת היא שראשו פשוט נגנב ממנו. למרבה המזל, היידן לא היה אז עוד בין החיים. הראש לא הוחזר לבעליו עד 1954. באותן מאה ארבעים וחמש שנים שימש הראש הגאוני, שמתוכו בקעו, בין השאר, יצירות כ"הבריאה" ו"העונות", כמעין אוצר שאחריו רדפו אספנים, מוזיאונים ומדינות בערך באותו האופן בו רודפים ילדים אחרי פוקימונים נדירים. ראשו של המאסטרו המת נשדד, הוסתר, הוחלף, הושאל, עבר בירושה, הוצג לראווה והועבר בין מחזיקיו פעמים כה רבות עד כי קל מאוד לאבד את החשבון.

כרוניקה צוותא – אירועים שיועלו - החל מהתאריך ה- 22 עד 28 ליוני 2012

כרוניקה צוותא – הצגות מופעים ואירועים מיוחדים שיועלו - החל מהתאריך ה- 22 עד 28 ליוני 2012 .תיאטרון , תיאטרון - פרינג' , אירועים מיוחדים , מופעי מוסיקה מוסיקה קלאסית, ומופעי בידור.

רעמיי אביב בפוסט מוסיקה

נעימות פרדריק שופן מלוות אותי מאז ילדותי. תיבות נגינה השמיעו את הוואלסים, הפולונזים ואת המָזוּרקות של מלחין זה יליד פולין שבילה את רוב חייו בצרפת, אבל היה סמל לגאווה לאומית כמו המדענית הדגולה מארי קירי( שנולדה בשם מריה סקלודקובסקה), שחיה רוב חייה בפריז, כמו הסופר אדם מיצקייֶביץ. האות של תחנת הרדיו של קרקוב, בירתה העתיקה של פולין, היה מתוך פולונז של שופן. בבואי ארצה כמתבגר, הקסימה אותי נערה צעירה בפריטת הוואלס בסי מינור של שופן. על פסנתרה.

זובין מהטה עונת 2009-10 בפילהרמונית

זובין מהטה הציג את תכנית עונת 2009 - 10 וצריך להגיד, שמעתי את מהטה מדבר הרבה פעמים ותמיד נהניתי להקשיב לו. איש חם עם חוש הומור ובעיקר גם אכפתי. הוא נראה עייף מאוד במפגש ולרגעים היה נראה שיירדם על השולחן אך גם אז היה מלא חן והומור.

לאנג לאנג בפילהרמונית: הילד שמפריח פרפרים מבין אצבעותיו

לאנג לאנג שהיה כאן כבר בעבר חזר לעוד סדרה של קונצרטים. שלושה קונצרטים בהם הוא מנגן יצירות שונות בכל אחד. הוא נולד ב1982. בגיל שלוש עשרה זכה בפרס הנגנים הצעירים בתחרות על שם צ'ייקובסקי. היום הוא פסנתרן בעל שם עולמי המנגן עם כל התזמורות החשובות בעולם

ברליוז בתזמורת ראשון

שוברט נחשב לאבי ה"ליד" הגרמני. אותה מיניאטורה מוסיקאלית שבה פסנתר מעטר מפרש ומלווה מלים ושירים של משוררים גרמניים מפורסמים. בטהובן כתב כמה שירים, שומן וברהמס המשיכו במסורת הוגו וולף הלך בעקבותיהם וכך עוד כמה.

יובל שבעים ל-תזמורת הפילהרמונית הישראלית

התזמורת הפילהרמונית הישראלית נוסדה בשנת 1936. הכנר היהודי האגדי ברוניסלב הוברמן אסף רבים מנגני התזמורות הגדולות שברחו מאירופה בזמן ואיחד אותם כאן לתזמורת שהפכה להיות אחת המפוארת בעולם

יוהן סבסטיאן באך

באך מוצרט בפילהרמונית

לפני כשלושים שנה עלה גל חדש של פרשנות מוסיקה מתקופת הבארוק. החידוש היה בחזרה לנגינה בכלים עתיקים, חזרה לצליל "רזה" של תזמורת קטנה כמו ששמעו אותה המלחינים והקהל בימים שנכתבה היצירה. החזרה אחורנית בזמן המוסיקלי נחשבת לזרימה קדימה בהבנה המוסיקלית. היום הגל "האוטנטי" שולט כמעט בכל העולם. להקות כלים עתיקות קיימות כמעט בעל אירופה

רוזנקווליר באופרה הישראלית

שני אנשים מתחלקים בשם שטראוס ויש צורך להפריד ביניהם האחד, יוהן מלך הואלסים הווינאי. השני ריכרד, גרמני מוסיקאי 1864-1949. הוא התחיל את חייו המוסיקאליים כמנצח והתמחה בניצוח על אופרות. בשנת 1905 הוא מציג את האופרה המסעירה שלו "סאלומה" המבוססת על מחזהו של אוסקר ווילד. החושניות, הקצבים הפראיים והתזמור המבריק הביא לו הצלחה שחזרה על עצמה באופרה "אלקטרה", עבודתו הראשונה עם המשורר הוגו פון הופמנסטל, שאתו המשיך לעבוד בהמשך עד למוות של הופמנסטל ב1929.

מתתיהו שוהם: צור וירושלים בתל אביב

לאחרונה הוזמנתי לצפות בסימפוניה המבוססת על המחזה "צור וירושלים". לרגל האירוע עדכנתי כתבה שעסקה במחזה זה ובתולדותיו, שראתה אור ברשת בעבר

הנצפים ביותר