אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מרחב נשימה Breath Space


התמונה של ורה פלפול
אוצר התערוכה: 
אריה ברקוביץ

Green Flower, 63X83, מתוך התערוכה, צילום: אבי אמסלם, באדיבות: ורה פלפול
Green Flower, 63X83, מתוך התערוכה, צילום: אבי אמסלם, באדיבות: ורה פלפול

דורית קליש טייכמן Dorith Kalish Teichman

מרחב נשימה Breath Space

אוצר: אריה ברקוביץ

פתיחה: יום חמישי 4.5.17, בשעה 19:30, בית האמנים, תל אביב
נעילה: 27.5.2017

"אני בעד מתן ביטוי פשוט למחשבות מורכבות" – אמירה זו של האמן האמריקאי מרק רותקו,
אף שנאמרה באמצע המאה ה-20, תקפה גם היום במופשט המינימליסטי. ייחודו של סגנון זה ברמז ובפיתוי שהוא מציע לצופה, לשקוע בהרהורים אל מול הבדים הגדולים והריקים לכאורה, שעליהם פסים או משטחי צבע.

עבודותיה של דורית טייכמן מתכתבות עם אמירה זו של רותקו ועם רוח אמני שדות הצבע האמריקאים, שהיו חלק מזרם המופשט האקספרסיבי שהתפתח בשנות ה-60 בארה''ב, כשהבולט בהם היה מוריס לואיס, שפיתח את טכניקת הציור הדליל בפסים שנטמעים בבד ונמתחים במרחב. כמו מוריס לואיס בזמנו, כך דורית טייכמן היום מציירת במשיכות מכחול גדולות, אצלה  נושבת רוח הקליגרפיה היפנית, בתנועה ללא סוף בהשראת הטאי צ'י.

בצבעי אקריליק דלילים על גבי בדים לבנים, שמהווים מצע קוסמי ריק לכאורה, היא יוצרת מרקמים צבעוניים שקופים למחצה שמתמזגים עם מצע הבד הלבן והופכים לחלק ממנו. בכל העבודות ניתן לחוש ולראות את תנועת היד הרחבה של האמנית, שנעה בביטחון ובקצב מדויק על הבד הלבן רחב הידיים. הצמצום והדיוק הם לפעמים כה שלמים עד שנגיעה אחת על הבד מכילה עולם שלם.
בהיעדר צורות טהורות, נרקם על הבדים דיאלוג קונספטואלי, מעין היזון חוזר שפועל ליצירת תהליכים תת מודעים של האמנית שבאים לידי ביטוי באופן עצמאי ובלתי צפוי, עד הרגע ש"הנכון" וה"מדויק" נמצאים שם והיצירה גמורה.

"אני מציירת את ההתרחשות התת קרקעית שמתגלה כשהמבט מופנה פנימה, בקשב למתרחש בגוף ובנפש. החוויה נקלטת ברמה האישית אך היא אוניברסאלית במהותה. היא מופשטת מייצוג קונקרטי ונותרת כביטוי ישיר ומיידי של מה שנחווה מתחת לפני השטח ומובע ישירות על הקנבס הלבן. כתמי הצבע ומשיכות המכחול מהדהדים את ההשתנות שבבסיס החוויה הנפשית. שכבות של שקיפויות חושפות את ההתרחשויות ואת הארכיאולוגיה של התהליך. הציור גמור כאשר הוא מגיע לסוג של שלמות הומאוסטטית, כאשר ניגודים נפגשים והתנועה הפנימית הגיעה למיצוי".

לא קשה לזהות בעבודותיה של דורית את הזיקה לזן בודהיזם ולכתב היפני המסורתי, בו הדיוק והאותנטיות הם מרכיבים חשובים ביצירה, כמו גם המודעות לכך שדברים משתנים  ללא הרף ואי הידיעה היא חלק מהחיים. בתהליך היצירה של ציור נוצר דיאלוג פנימי בין המודע והתת מודע, כשלכל רגש וחוויה נפשית יש מקום על הקנבס – דבר לא מצונזר והמקרי הופך לנכון ומדויק בתחושה כמעט מיסטית.

תגיות נושא: 
גלריה / מוזיאון: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת ורה פלפול