אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

רקויאם ברזילאי למלכה פורטוגזית


אנסמבל פניקס, המבול, צילום: עמי שמיר, באדיבות: הילה קומם
אנסמבל פניקס, המבול, צילום: עמי שמיר, באדיבות: הילה קומם

בהמשך להצלחה בפסטיבל אבו גוש – היצירה הייחודית מהמאה ה- 19 תבוצע שוב לקראת ה"חודש של החגים" בכנסיית סט. ג'וזף בחיפה 9.12: רקויאם ברזילאי למלכה פורטוגזית, מאת ג'וזה מאוריציו נונס גרסייה המלחין החשוב והמוכשר ביותר, בברזיל הקולוניאלית ( 1767-1830), בכורה חיפאית ליצירת מופת בכלים אותנטיים, עם הסופרן הבינלאומית סופיה פדרו מפורטוגל 

מיכל אוקון – סופרן 
רון זילברשטיין  - טנור
יאיר פולישוק - באס
ריקרדו רפופורט (ברזיל) – נגן קווקיניו ברזילאי ובסון 
גילי רינות - קלרניתנית
מקהלת הגליל העליון - בהדרכתו של רון זרחי 
תזמורת פניקס בכלים מהתקופה
מירנה הרצוג - מנצחת ומנהלת מוסיקלית, צ'לו ורבקה (כלי עממי) 

                          
ז'וזה מאוריציו נונס גרסיה (1830-1767): פתיחה ב-רה
דמיאן ברבוסה דה אראוז'ו (1778-1856) - ממנטו מבאהיה
מרקוס פורטוגל (1830-1762): "דאגות, דאגות עצובות"
לונדום - ריקוד עממי מברזיל לפי ספיקס ופון מרסיוס 1817-1820
מרקוס פורטוגל - אריה "איזו הנאה ואיזה תענוג" מתוך האופרה "זהב לא קונה אהבה" (1804) לסופרן עם קלרנית אובליגטו 
ז'וזה מאוריציו נונס גרסיה - רקוויאם למלכה הפורטוגזית מריה הראשונה (1816) 

במסגרת "החודש של החגים" שבת 9.12 בשעה 11:00
כנסיית יוסף הקדוש, המגינים 78, ואדי ניסנאס, חיפה
מחיר כרטיס 120 ₪.

לכרטיסים הקש פה או בטל 03-7316561

קונצרט ייחודי זה מציע טיול מוזיקלי בעשור השני של המאה ה -19 בברזיל. הוא משלב בין יצירת מופת של המלחין הקולוניאלי החשוב ביותר, אופרה, ריקוד עממי, מוזיקה שנכתבה לכנסייה וכן מוזיקה חילונית, שנכתבה לביצוע אינטימי בבית.  כל זאת בכלים אותנטיים לתקופה. 
בשנת 1808 נפוליאון כבש את פורטוגל, וכל בית המלוכה הפורטוגלי עם פמלייה של 15,000 איש ברחה אל הקולוניה ברזיל וביססה את שלטונה משם. המלך הביא איתו 60,000 ספרים וייסד את הספרייה הלאומית הברזילאית. הוא ייסד גן בוטני והעביר לברזיל פעילות מוזיקאלית ענפה. כפי הנראה חשב שיסיים את חייו בברזיל, אך הוא זכה לחזור לפורטוגל ב 1821.

בשהותו בברזיל, הוא גייס את מלחין ז'וזה מאוריציו נונס גרסיה לתפקיד המאסטר של הקפלה המלכותית. וכך מלחין מולאטי, נכד של עבדים, כומר קתולי שהיה אב לששה ילדים , חיבר יצירות אירופאיות לחלוטין. המונומנטלית שבהן היא רקוויאם ברזילאי למלכה פורטוגזית. היצירה, שבוצעה בבכורה ישראלית באבו גוש ביוני השנה, נכתבה למלכה האם מריה אחרי פטירתה בריו דה ז'ניירו ב 20 במרץ 1816. העוצמה הדרמטית ביצירה מיוחסת לעובדה כי אמו של המלחין נפטרה ימים אחדים לאחר מות המלכה. כמו כן תבוצע בקונצרט הפתיחה ברה, מוזיקת קונצרטים שחיבר. 
מלחין נוסף שייוצג בקונצרט הוא מרקוס פורטוגל. מלחין האופרות הפורטוגלי הידוע, הגיע לברזיל ב 1811 וגויס אף הוא להיות מלחין חצר. הוא אהב את ברזיל ונשאר בה גם אחרי שבית המלוכה הפורטוגלי עזב. כה רבה היתה הזדהותו עם המולדת החדשה , שב 1822 הוא חיבר את המנון הראשון של ברזיל העצמאית. בקונצרט זה תבצע הסופרן הפורטוגלית סופיה פדרו את השיר החילוני שלו "דאגות עצובות, עצובות" וכן תבוצע האריה "איזו הנאה ואיזה תענוג" מתוך האופרה "זהב לא קונה אהבה" (1804).

עוד בקונצרט: הלונדום. ריקוד עממי, מאבותיו המוזיקליים של מקצב הסמבה.

הלונדום היה מחול חושני שהובא על ידי עבדים אפריקנים משבט הבנטו לברזיל. המחול המבוצע היום לוקט סביב 1817 לאוסף שיצרו הבוטנאי יוהן בפטיסט פון דפיקס והזואולוג קרל פרידריך פיליפ פון מרטינוס ומופיע בספרם "מסע לברזיל".

ממנטו מבהייה – מאת דמיאן ברבוסה דה אראוז'ו (1778-1856). זהו סוג של רקוויאם פרטי שביצעו בבית של אדם שנפטר. מלחין ברזילאי זה היה פעיל ביותר בברזיל של המחצית הראשונה של המאה ה-19. הוא כיהן כמנהל המוסיקלי של קתדרלת באהיה ולאחר מכן בחצרו של המלך ז'ואאו השישי בריו. נחשב למלחין השני בחשיבותו לאחר ז'וזה מאוריציו.

יצירותיהם של מלחינים אלה מבוצעות בכלים מהתקופה, בנוסף לקלרנית, לבסון ולחליל קלאסיים, קרן טבעית, טימפני וכלי קשת מהעבר הרחוק. מחול ה"לונדום" יבוצע בכלים עממיים דוגמת רַבֶּקה וקווקיניו.

סופיה פדרו (פורטוגל) – סופרן

ילידת ליסבון, לאחרונה סיימה את לימודיה בקונסרבטוריון של אמסטרדם בכיתתו של סשה הונגו. מורתה הקודמת לשירה הייתה ג'ואנה לוי. הגיעה לשלב הגמר בתחרות לזמרה קלאסית (2016) של ארגון הרוטרי בפורטוגל. השתתפה בכיתות אמן בהדרכת אמה קירקבי, איזבל ריי, קלארון מקפאדן, איירה סטיף, אלכסנדר אוליבר, ג'ון פוטר ואלנה דומיטרסקו נטוויג. גילמה תפקידים שונים על במת האופרה ביצירות מאת מוצרט, מסקני, פוצ'יני, ביזה, פרסל, הומפרדינק, ראוול, גלוק, מסנה ועוד. כסולנית באולמי הקונצרטים הרפרטואר שלה כולל יצירות מאת מוצרט, רוסיני, הנדל, ויוולדי, קרפטוסו ורמירז. היא חברה מייסדת של אנסמבל "סקונדה פרטיקה", שעימו מופיעה בפסטיבלים על פני אירופה. תקליטור של ההרכב יצא לאור ב-2016.

מיכל אוקון –  סופרן 
ילידת רחובות. מרבה להופיע כסולנית בקונצרטים עם תזמורות והרכבים יידועי שם  בארץ, באירופה ובארה"ב, לצד אומנים ומנצחים ידועי שם.

הופיעה  בתפקיד המספר- יוהנס פסיון מאת סקרלטי, אמור – אורפאו מאת גלוק, דלילה – שמשון מאת הנדל, העליז – "העליז הנוגה והמתון" מאת הנדל, בלינדה – דידו ואנאס מאת פרסל, קופידון – מלך ארתור מאת פרסל, תפקיד הסופרן במיסה בסי מאת באך, תפקיד הסופרן במנדלסון אופ. 42,  פסיפאה -אריאדנה מאת קונרדי, בהפקת האופרה "חגיגות אל היין והאהבה" מאת לולי.

בוגרת  האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים, שם גם זכתה בפרס בתחרות שירת הבארוק. השתלמה בכתות אומן בארץ ובאירופה. בעלת תואר בוגר במוסיקולוגיה כמו כן בעלת תואר שני בתכנית לדיפלומטיה ובטחון באוניברסיטת תל-אביב בשיתוף עם  אוניברסיטת סיאנס-פו , פריז.

זוכת מלגות קרן תרבות אמריקה – ישראל בין השנים  1998- 2006 ובמלגה מיוחדת לשירת הבארוק בשנת 2002. זכתה במלגת Spedidam שבצרפת.  זוכה להשתתף בהקלטות לרדיו ולטלוויזיה הישראלית.

מוזמנת בקביעות להנחות כתת אומן לזמרי מקהלות ולהופיע בקונצרטים בצרפת. הגב' אוקון מנצחת על מקהלת הילדים והנוער "מיתר" ברחובות,  מרבה לבצע רפרטואר רחב ממוסיקה עתיקה ועד לבת זמננו.

רון זילברשטיין - טנור

יליד 1990, ישראל. סיים בהצטיינות את מגמת המוסיקה של התיכון ע"ש יגאל אלון ברמה"ש. החל את הקריירה המוסיקלית שלו כנגן טרומבון בתחום המוסיקה הקלה, וניגן עם כמה מהשמות הכי גדולים במוסיקה הישראלית כמו מתי כספי, שלומי שבת, יהודה פוליקר, מירי מסיקה ועוד. רון הוא בוגר המחלקה הווקאלית של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים בה למד בכיתתם של הגב' אפרת בן-נון, מר ג'פרי פרנסיס וד"ר עידו אריאל. כסולן שר רון עם כמה מטובות התזמורות בארץ כמו התזמורת הסימפונית חיפה, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הסימפונית אשדוד, אנסמבל סולני ת"א ועוד. רון הוא זוכה מלגת קרן התרבות אמריקה-ישראל לשנים 2012-2018.

יאיר פולישוק – באס

יליד ישראל. השלים את לימודי השירה והניצוח לתואר ראשון באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ותואר שני במכללת טריניטי למוסיקה שבלונדון. הרפרטואר הקונצרטי שלו כולל את המתיאוס פסיון והמיסה הגדולה מאת באך, הרקוויאם מאת פורה, והאופראי כולל את פיגרו ב"נישואי פיגרו" (מוצרט), אניאס ב"דידו ואניאס" (פרסל) ועוד. זכה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל, קרן שרת, קרן רונן ואלי לאון. חבר במיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית, שם ביצע את פפגנו ב"חליל הקסם" ואת גוליילמו ב"כך עושות כולן" (מוצרט), בלקורה ב"שיקוי האהבה" (דוניצטי) ועוד. באופרה הישראלית שר את לפורלו ב"דון ג'ובני" (מוצרט) בעכו, הכובען ב"אליסה בארץ הפלאות" (זבה), את המרקיז ב"לה טרוויאטה" וצ'פרנו ב"ריגולטו" (ורדי), שלמיל ב"סיפורי הופמן" (אופנבך) ועוד. הופיע עם התזמורות והמקהלות המובילות בארץ.

ריקרדו רפופורט (ברזיל) – נגן קווקיניו ברזילאי ובסון

עם סיום לימודיו בנגינת בסון אצל נואל דבוס בריו דה ז'ניירו, שבה אף למד נגינה בגיטרה, בוויולה דה גמבה (אצל מירנה הרצוג), הלחנה, ניצוח ואדריכלות, הצטרף לתזמורת הסימפונית הברזילאית כנגן בסון. בשנת 1984 עבר לפריס להשתלמות אצל מוריס אלרד בקונסרבטוריון הגבוה למוסיקה וזכה בפרס הראשון לבסון. לאחר השתלמות במוסיקה קאמרית, הוסיף והשלים לימודים במוסיקת ברוק בבאנף שבקנדה. כאוהד נלהב למוסיקה עתיקה השתתף בביצועים חדשים של יצירות עתיקות, שהקלטות שלהן זכו לשבחי הביקורת. כיום הוא מלמד נגינה בבסון, בסון ברוק ומוסיקה קאמרית בקונסרבטוריון של רן בצרפת ומוזמן בקביעות להופיע בפסטיבלים ובכיתות אמן באירופה, בברזיל ובארה"ב.

מקהלת הגליל העליון

בהדרכת רון זרחי

הוקמה בשנת 1978 על ידי המנצח סטנלי ספרבר. משנת 1985 מנצחה הקבוע הוא רון זרחי. בצד התמחותה במוסיקה מהברוק (באך, הנדל ואחרים), מתמקדת המקהלה בשנים האחרונות במוסיקה יהודית: מוסיקה של סלומון זולצר מבית הכנסת בווינה, "תודה וזימרה" מאת לבנדובסקי, "סדר פסח בנוסח יגור" מאת יהודה שרת, "ערבית לשבת" מאת יחזקאל בראון ושירי חנינא קרצ'בסקי. המקהלה מופיעה בכל הארץ ומשתתפת בקביעות בפסטיבל קול המוסיקה בגליל העליון ובפסטיבל אבו-גוש, וכן בתחרויות ובפסטיבלים בננסי, בלורטו, ברומא, בגרמניה, בספרד ובברלין. המקהלה הופיעה עם רבות מהתזמורות הפועלות בארץ. היא פועלת בחסות המועצה האזורית הגליל העליון, ומשתתפים בה כחמישים זמרים מעמק החולה, הגליל העליון ורמת הגולן.

אנסמבל פניקס

פיניקס הוא אנסמבל רב פנים המתמחה במוסיקה עתיקה. הלהקה, המבוססת בישראל, עושה שימוש בקבוצות שונות של כלים תקופתיים לביצוע מוזיקה שנכתבה בין  השנים 1200 ו-,1830 בגוונים האינסטרומנטליים של כל זמן ומקום. האנסמבל נוסד בשנת 1998 על ידי נגנית הויול מירנה הרצוג, שמשמשת מיום הקמתו כמנהלת המוסיקלית והמנצחת.

סטנדרטים גבוהים ומחויבות לאיכות ומצוינות הם סימן ההיכר של פיניקס, מאז הופעת הבכורה שלו בחודש מאי 1999, הנחשבת "יום גורלי עבור חיי המוזיקה בארץ" (ג'רוזלם פוסט). מדיניותו הייתה ועודנה להציג רפרטואר בלתי שגרתי, עתיר בהופעות בכורות, ביניהן הבימוי של אופרות כמו מחזה דניאל מהמאה ה-13, והאופרה הבארוקית "דַּם הַוֶּרֶד"  ((La Púrpura de la Rosa מאת טורֵח'ון אי וֶלאסקו, קנטטות תיאטרליות של Cristofaro Caresana, של המיסה זפוטקה מן הבארוק המקסיקני, ולאחרונה של האורטוריות היוצאות דופן של מיכלאנג'לו פאלווטי (Michelangelo Falvetti), המבול האוניוורסלי ונבוקו.  בקונצרט זה הפניקס מופיע בתזמורת קלאסית. מנגנים בכלים תקופתיים: יעקב רובינשטיין*, נועם גל, נהרה כרמל, טלי גולדברג**, ליה רייכלין, פביול צזמה – כינור / מירים פינגרט, תמי בורנשטיין – ויולה / לוצ'יה ד'אנה – צ'לו / אנטונינו טרטוליאני (ברזיל) – קונטרבאס / משה אפשטיין – חליל קלאסי / גילי רינות, נורית בלום – קלרנית קלאסי/ ריקרדו רפפורט, אלכסנדר פיין – בסון קלאסי / אלון ראובן, רותי ורון – קרן טבעית / נדב עובדיה – טימפאני / מירנה הרצוג – ראבקה וצ'לו.

מירנה הרצוג - מנצחת ומנהלת אמנותית

מירנה הרצוג היא דמות מוכרת בעולם המוסיקה העתיקה וזכתה להכרה בין-לאומית על הישגיה בנגינה בויולה דה גמבה, בניצוח וניהול מוסיקלי, ובחקר משפחת הויולים. מאמרים פרי עטה בנושא הויולה דה גמבה התפרסמו בכתבי-עת בינלאומיים, והיא כתבה את הערך ויולה דה גמבה ב"מילון גרוב החדש למוסיקה".

מירנה, ילידת ברזיל, ייסדה וניצחה במשך 9 שנים על תזמורת הבארוק הראשונה של ברזיל, Academia Antiqua Pro-Arte. בשנת 1992 עלתה "הגברת של הויולה דה גמבה" (Jornal do Brasil) לישראל, בה לימדה את הדור הראשון של נגני ויולה דה גמבה הצברים. משנת 1999 היא המנהלת המוסיקלית והמנצחת של "אנסמבל פניקס בכלים עתיקים" שזכה לשבחי מבקרי המוסיקה בארץ ובחו"ל. בעלת תואר דוקטור במוסיקה מטעם אוניברסיטת בר-אילן וכיום היא מלמדת בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל אביב.

הרצוג פועלת גם בתחום האופרה: היא שכתבה, ערכה, וניצחה על "מחזה דניאל"  (בבימוי מלא) - דרמה מוסיקלית מן המאה ה- 13, הפקה שזכתה להצלחה גדולה ביותר . כמו כן הפיקה והעלתה את האופרה הבארוקית "לה פורפורה דה לה רוסה". האורטוריות  'המבול' ו'נבוקו' מאת Falvetti שהועלו בבכורה, בניצוחה בפסטיבל אבו גוש זכו להצלחה מסחררת. לאחרונה העבירה סדנאות למנצחים בתחום מוסיקה בארוקית בברזיל ובאקדמיה המלכותית למוסיקה לונדון

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת הילה קומם