אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

זנות: מיסוד עכשיו!


תאריך פרסום קודם: 
2004
זנות: מיסוד עכשיו!
זנות. 123rf stock photos

חלק גדול מהעובדה שהזנות נקשרת כיום בעיקר בהברחות, אונס, הכאה וכליאה מקורו בכך שמדובר בענף לא מוסדר. ובכן, הגיעה השעה להסדירו

 גבר בוגר ושפוי בנפשו רוצה לקיים מגע מיני עם אישה. הוא פוגש אישה המוכנה לקיים עימו מגע מיני תמורת תשלום. הוא משלם לה את הסכום שנקבה והשניים מקיימים את המגע המבוקש. עיסקה מסחרית רגילה?

 מה פתאום?

הזרם המרכזי בפמיניזם הישראלי כיום רואה את הזנות כעיסוק בלתי-לגיטימי. לפי זרם זה, המקור לזנות אינו הצורך של גברים בקיום מגע מיני ובנכונות של נשים לספק את השירות הזה תמורת תשלום. אסתר עילם, ממייסדות המרכז לנפגעות תקיפה מינית, אמרה בדיון שהתקיים בוועדת הכנסת למעמד האישה כי המקור לזנות הוא "הצורך הפוליטי לשלוט בנשים. מכאן האינטרס להגביר את מצבי הפגיעות שלנו ככל האפשר, בשיתוף עם מסרים חינוכיים ותדמיות בפרסומת, באופנה, בבידור". יתר על כן, היא סבורה כי משמעותו של מיסוד היא "נירמול של ניצול נשים והתעללות בנשים, נירמול הדגם של תדמית נשים כאובייקט מיני, ונירמול של כל החבילה מסביב לזנות: הפצת סמים, הימורים, גביית דמי חסות, הלבנת הון שחור וכדומה". ח"כ זהבה גלאון, המשמשת כיום כיו"ר הוועדה למעמד האישה אומרת דברים דומים. לפני מספר חודשים עלו אף הצעות להתייחס לכל גבר שמקים מגע מיני עם זונה כאל מי שמנצל אותה ואף לפרסם את שמו בפומבי.  

צריך לעקוב אחר התהליך המחשבתי הזה כדי להבין אותו כהלכה: מה שעילם, גלאון ודומותיהן אומרות הוא שזנות אינה יכולה להתקיים כעיסוק נורמלי משום שהיא מתבצעת תמיד (או כמעט תמיד) תחת כפייה. הכופה הוא החוטף, המבריח, האנס, הסרסור, הכולא, המרעיב, המכה. בקיצור, לפרוצה אין רצונות משלה ואין שום סיכוי שבעולם שהיא תעסוק במקצוע העתיק בותר בעולם מרצונה החופשי.  אופן החשיבה הזה מהלך עלינו אימים, משום שהוא יוצר עיסקת חבילה: זנות הולכת עם כל המחלות החברתיות הכרוכת בכך והסדרה משמעה אמירה "הכל חוקי". גם הסחיטה, ההרעבה, הכליאה והאונס.  

לא נכון. 

נתחיל מהבסיס. בניגוד לטיעון הקבוע של הזרם המיליטנטי בפמיניזם הישראלי (שהפך בשנים האחרונות למיינסטרים) מקור הזנות הוא צורך ביולוגי בקיום מגע מיני. ההנחה שאי-שם החליט איזשהו מימסד גברי אפל ועלום-שם שיש לדכא את כל הנשים עלי אדמות באמצעות ייצור תעשיית זנות בכפייה יונקת מהעובדה הידועה והבלתי-מוכחשת שנשים נוצלו במהלך ההיסטוריה על ידי גברים בכל מיני צורות; אך אינה מתמודדת עם העובדה שבהיסטוריה של כל חברה ידועה עלי אדמות הייתה (ועודנה) קיימת סיטואציה של מכירת שירותי מין בהסכמה. אפשר שמימסד כלשהו לא הסכים עם החילופין הללו וניסה לדכאם, ואפשר שלא. אבל מדובר בתופעה אוניברסלית. כמו בכלכלה: אם יש קונה מרצון ומוכר מרצון - יש עיסקה.  

כלומר, ההנחה היא שאין רק צד אחד לעיסקה הזו. יש שניים. כן, גם האישה.  

המתנגדות הקבועות לכל זה - כלומר, אותו זרם מיליטנטי בפמיניזם בן-זמננו - קובעות שלא יתכן שאישה עוסקת בזנות מרצונה. פשוט לא יתכן. כל שעליהן לעשות הוא לבדוק את כלי התקשורת ולהיווכח בעצמן בטעותן. מודעות רבות המזמינות לקוחות ממין זכר להיוועד בחדרי חדרים עם נשים עובדות מוסיפות את המלים "+ דרושות". קצת קשה לקבל, בישראל 2004, את הטענה שאישה הקוראת טקסט מעין זה אינה מבינה במה המדובר. קשה לא פחות להניח שמישהי שעיניה נעצרות על מודעת דרושות לסוכנות ליווי יוצאת מנקודת הנחה שיוטל עליה, דרך משל, ללוות אישיות ממשלתית בכירה המגיעה לסיור רשמי בארץ במטרה ללמוד שיטות חקלאיות חדשות לצורך חתימת הסכם לשיתוף פעולה דו-צדדי. נהפוך הוא (ועוד לא דיברנו על מקרים ידועים של עיסוק בזנות מרצון ומתוך בחירה חופשית, החל מקסאווירה הולנדר וכלה באנני ספרינקל).  

אולי גם כדאי להן לפתוח את "לאישה", את "את" ואת יתר המגזינים שקהל היעד שלהם הוא נשי בעיקרו; או לחייג לאחד משירותי ההיכרויות הטלפוניים הפופולריים, כאלה המתמחים בחלוקת תיבות דואר חינם אין כסף למי שמעוניין להשאיר בהן פתיח קולי ולקבל אליהן הודעות מפרטנרים פוטנציאליים. מדובר בזנות לכל דבר ועניין (גם אם "רכה" בהגדרתה), משום שהיא מתנה מתן תמורה פיסית (ואי אפשר להטיל ספק בכך שהתמורה היא בעלת אופי מיני) בתשלום. אפשר למצוא שם באלף צורות ואחת את נוסחת "מעוניינת ביחסים תמורת תמיכה". אפשרויות ההתקשרות הן בדרך כלל באמצעות טלפון או תא דואר, כך שיש למעוניינת אפשרות לסנן את המתקשרים. סקס כפוי ללא אבחנה בוודאי שאין כאן. ההיפך הוא הנכון. אבל הפמיניזם הישראלי מעדיף להתעלם מהפעילות הזו, על היקפה האדיר, משום שהיא מפריכה את הטענה שנשים אינן מוכנות לקיים מרצונן מתן שירותי מין תמורת תשלום. אני מניח שתימצא כבר חוות הדעת המשפטית שתסביר שהדוגמאות שציינתי אינו בגדר זנות או, לחילופין, שאיזה גבר אנונימי עומד מאחורי המודעות האלה ומנצל את הנשות המתפרסמות בהן, אבל מה שברור כבר עתה הוא שאין כמעט התייחסות לתופעות הללו. 

הפמיניסטיות מזן זה מזהות את הזנות עם מה שקרוי מזה עשרות שנים בשפות המערב "סחר בבשר לבן": חטיפה, הברחה, אונס, כפייה והפעלת אלימות נגד נשים ואילוצן לעסוק בזנות נגד רצונן, בתנאים גרועים משפילים, תוך גזילת כספן. כמו בכל מקום, הן מושפעות בעיקר מאותה תקשורת שמדווחת בעיקר על האירועים הללו ויוצרת את הרושם שהם הם הזנות ותו לא. מה שמדווח הוא מה שקיים ואם מדווחים רק מרכיבים שליליים, משמע שכל התחום הוא שלילי והעיסוק בו הוא חלק מעולם של פשיעה מנוולת. וכך נכרכות יחדיו זנות וסמים, למשל, מבלי לתת את דעתן לכך שברוב המקרים של פרוצות שהן גם נרקומניות בא עיסוקן בזנות לספק להן מימון מהיר לשם צריכת הסם, ולא ההיפך. הן אינן מודעות כלל לקיומה של זנות מוסדרת וממוסדת במקומות שונים בעולם, שאינה קשורה בנגעים ובפשעים הללו. את הדוגמאות ניתן להביא מכל מדינה מערבית מתקדמת כמעט, מהולנד ועד אוסטרליה ומנוואדה ועד שוודיה.  

שיהיה ברור: את אלה שמתעללים בנשים בצורה כזו יש לשפוט לשנים ארוכות בכלא ולאלצם לשלם פיצויים לאלה שבהן פגעו. אם הדבר היה תלוי בי, הייתי מחמיר את הענישה על כל המקרים הקשורים בכך. למי שחומס את זכויות האדם של נשים אומללות אלה ועושה בהן כרצונו לא מגיעה שום הקלה. להיפך. עדיף שיעברו בעצמם בקלבוש את מה שהם דואגים לכפות על הנשים שבהן הם סוחרים. אבל דווקא כשעיסוק אינו מוסדר יש בו פרצות המאפשרות לגורמים עברייניים לעסוק בו באין מפריע ולנצל את העובדה שקיים תמיד ביקוש גבוה לשירותים אלה. הסדרה משמעה שיש גידור של המותר והאסור, יש פיקוח לגאלי ורפואי ויש הגנה על העוסקים בו מפני גורמים עברייניים.  

ועכשיו להסדרה. 

ברמה התפיסתית, ההסדרה חייבת לצאת מכמה הנחות יסוד: אין לפגוע בזכויות האדם על בסיס מקצועו, עיסוקו, עבודתו וכדומה; שום חוק לא הצליח מעולם למנוע את קיום הזנות; זנות מוגדרת כאספקת שירותי מין תמורת תשלום המוסכם בין שני בוגרים, ועל כן גם ככל מקצוע בו אנשים מחליפים שירותים על בסיס כישורים בכסף או בשווה ערך אחר; קטינים או בוגרים שלא הסכימו לכך ושנכפה עליהם העיסוק במין זכאים לקבל הגנה מלאה מהחוק ומאוכפיו; לעוסקים בתעשיית המין מגיעות אותן זכויות כמו לעוסקים בכל מקצוע אחר, כולל הגנה מפני ביצוע פשעים כנגדם, התעללות מינית ואונס; יש להם גם את הזכות המלאה להצהיר על עיסוקם ועל ההכנסה הנובעת ממנו בפני מוסדות פיננסיים ושירותי גבייה רשמיים של המדינה; לאלה המאמינים כי זנות היא פעילות מסואבת שמורה הזכות שלא לעסוק בכך, בין כלקוחות ובין כעובדים; ולסיום - שעבריינים וטיפוסים פליליים קיימים בכל תחום ושאם היה צריך לפסול מקצוע רק משום שמאן דהוא העוסק בו ביצע עבירות פליליות לא היו נותרים מקצועות שניתן בכלל לעסוק בהם - ומכאן שבעבריינים צריך לטפל באמצעות אכיפת החוק, ללא כל קשר למקצוע שבתחומו הם פועלים.

הלאה. הזנות היא מקצוע לכל דבר, ועל כן היא חייבת להיות כפופה לפיקוח של חקיקה ותקינה, בין השאר בתחומים כמו פיקוח בריאותי הדוק, פרסום ועוד. מטרת החוקים והתקנות שיסדירו את נושא הזנות תהיה ליצור סביבת עבודה בריאה יותר, בטוחה יותר ובעלת תנאי סעד טובים יותר לעוסקים בה, להגן על ילדים מפני ניצול מיני לצרכי זנות, להגן על בריאות הציבור, לשמור על עצמאותם ופרטיותם של עובדי תעשיית המין, לעודד התנהגות אחראית בקרב בעלי מוסדות העוסקים במין ולצמצם את מעורבות הפשע בתעשיית המין של ישראל. 

יש להקים גוף שיפקח על הזנות. חבר המנהלים של אותו גוף יהיה מורכב, בין השאר, מעובדים בהווה או בעבר בתעשיית המין (בעיקר עובדות, כנראה), ממשפטנים, מכלכלנים, מנציגי מוסד מוכר הפועל לקידום מעמד האישה וכן הלאה. גוף זה יעסוק בגיבוש המלצות לתקנות שבאמצעותן ניתן יהיה להוציא אל הפועל את החקיקה המסדירה את ענף הזנות, בפיקוח על רווחת עובדי התעשייה, לרבות תנאים סוציאליים, ימי חופשה ועוד. הגוף המפקח ידווח על פילותו והמלצותיו, כמו כל גוף סטטוטורי, לשר הממונה ולוועדה הרלוונטית בכנסת. 

התקנות שיסדירו את הפיקוח ידרשו מפרוצה, מבעלי בית בושת או מבעלי סוכנות ליווי לקיים תנאים שיעמדו באמות מידה קבועות מראש של ניקיון, שמירה על רמה גבוהה של היגיינה במתקני נופש (בריכות שחייה, סאונות וכדומה) ובאביזרי המין, כיבוס מצעים, בגדים ומגבות, היגיינה במתקני השירותים במקום, חיוב העברת מידע לעובדי התעשייה בנוגע למחלות המועברות באמצעות מגע מיני, ובעצם לכל מחלה שהיא ועוד. כמו כן, יחוייבו כל העוסקים בתחום להסכים לבדיקות שיוודאו כי הם מקיימים את תנאי החוק והתקנות המסדירים את הזנות.  

כל עובד בתחום הזנות, כל בית בושת, כל סוכנות ליווי - כולם יהיו חייבים ברישום אצל רשם מיוחד שימונה לצורך זה על ידי המדינה. יהיה עליהם לדווח לו על כל שינוי בכתובת המגורים או כל שינוי אחר העשוי להשפיע על העיסוק. הרשם הוא שיעניק את הרישוי לעסוק בזנות לאחר שתוגש לו בקשה רשמית. הרשם יוכל להטיל קנסות על מבקשי רשיום או בל בעלי רשיון שיתברר כי מסרו פרטים לא נכונים. יתכן שיש מקום גם לכך שפרטי הסכם בין בעלי בית בושת לבין פרוצה העובדת בשירותו יהיו גם הם בידי הרשם, כדי להבטיח שהעובדת תקבל את המגיע לה ולא תנוצל פיננסית.  

אני מציע גם להפעיל צעדי ענישה קשים כלפי מי שינצל אחרים לצורך עיסוק כפוי בזנות. לצורך העניין, ניתן יהיה לקבוע עונשים על העסקת קטין בזנות בניגוד לרצונו, על חיים רווחי יקטין שהועסק בזנות, על פיתוי קטינים וכדומה. אדם לא יוכל לכפות על אחר להעניק בשירותי מין או לחיות על רווחי אדם שהועסק בכך בניגוד לרצונו.  

במדינות רבות במערב פועלת הזנות כמקצוע לכל דבר ועניין. בארצות הברית, שנחשבת למדינה שמרנית במיוחד, פועלים גופים כמו COYOTE ו-NTFP, הפועלים לשמירה על זכויות עובדי ועובדות תעשיית המין, לקידום השכלתם בנושאים הקשורים במקצועם ועוד. במדינת נוואדה הפכה ה-זנות לחוקית כבר בראשית שנות השבעים. במדינות מתקדמות כמו אוסטרליה, אוסטריה, הולנד (אמסטרדם) ו-סינגפור הזנות פועלת באופן חוקי ומוסדר. רשת חינוך בינלאומית לפרוצות, PENET, מופעלת מזה שנים על ידי עובדים ועובדות של תעשיית המין ומיידעת עובדים אחרים שלה באשר לזכויותיהם.  

הגישה הפמיניסטית הנהוגה בישראל מעדיפה לעשות דה-לגיטימציה מתמשכת לכל נושא ה-זנות, משום שהיא טוענת, למעשה - כפי שציטטתי בתחילת המאמר - שהעיסוק הזה הוא המצאה גברית שמטרתה לשעבד ולנצל נשים. אם זה אינו מקצוע, ודאי שאין צורך בהסדרתו. להיפך, מי שמעוניין בהסדרתו הוא מי שמעוניין בהנצחת הניצול הזה. הטענה הזו, היסטורית, לא מחזיקה מים. 

המשך ההתעלמות מקיומה של הזנות כמקצוע יכתיב בהכרח החרפה של המצב הקיים. כיום, התחום הזה פרוץ לחלוטין וכל אחד עושה בו כבתוך שלו. היעדר האכיפה מאפשר חופש פעולה רחב יחסית לסוחרי נשים המתעללים ב"סחורה" שייבאו לכאן ועושים בה כבתוך שלהם. העיסוק בזנות אינוה בלתי-חוקי (רק שידול לזנות נחשב כעבירה), אבל גם מעמד מוסדר אין לו. אם אלה שמבקשים לשלם עבור שירותים מעין אלה נאלצים לקבל את שירותיהם מגופים הפועלים בחסות גורמים עברייניים שונים ומזינים בכך את השתלטות הפשע על התחום הזה. הכסף, למותר לציין, הולך ברובו לסוחרי שפחות המין הללו, במקום לנשים עצמן. הסדרה של הנושא בחקיקה ובהקמת גופים מתאימים להוצאתה לפועל תביא לצמצום משמעותי של התופעה הזו ותאפשר להקמת מערכת בה תוכל כל עוסקת בתחום להיות השליטה הבלעדית על הכנסותיה, הוצאותיה וקהל הלקוחות שלה.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אורי קציר