מאמריםאימגו - מאמרים אחרונים    פורומים    רשימת כותבים   אודות אימגו   ספרות

כישוף פואטי : על סילביה פלאת', המוזה האפלה

אלי אשד


" עם שערי האדום

אני קמה עם האפר

וכמו אויר אני טורפת גבר אחרי גבר"

                     ("ליידי לזארוס" / סילביה פלאת')

סילביה פלאת (1932-1963), שירתה של פלאת' משקפת תחושה עמוקה לפיה עצמיות הכותב נבראת למעשה על ידי הדמות הלירית ביצירתו

בימים אלה מוצג בבתי הקולנוע סרט העוסק בחייה של המשוררת סילביה פלאת', בכיכובה של גווינת' פלטרו. כמעט במקביל יצא לאור זה עתה ספר אודות חייה והמיתוס של סילביה פלאת', פרי עטה של רונית ליברמנש - "סילביה פלאת, מוזה אפלה" (בהוצאת מפה).

ספר זה מבטא את העניין העצום לו זוכה יצירתה של פלאת' בישראל בשנים האחרונות. בארבע השנים האחרונות תורגמו שניים מקבצי שיריה לעברית, וכן קובץ יומניה. גם בעלה, טד יוז, זוכה לעניין רב בישראל וספר שירים שלו תורגם בידי סבינה מסג (שאחראית לחלק גדול מהתרגומים של סילביה פלאת', ולהם מבואות מקיפים ביותר).  

הסרט של פלטרו הוא, למען האמת, חלש ואנמי למדי. הוא מתאר את חיי הנישואין הבעייתיים מאוד של סילביה פלאת' ובעלה, המשורר טד יוז, חיי נישואין המסתיימים לבסוף בגירושין ובהתאבדותה של פלאת' בשאיפת גז. מי שיצפה בו יקבל את התחושה כי מדובר באישה היסטרית, מופרעת כמעט, שהתאבדה, ולא יבין על מה הייתה כל המהומה סביב סילביה פלאת', מהומה שגרמה לצורך ליצור סרט שלם שיעסוק בחייה.  

ובכן, סילביה פלאת' היא יוצאת דופן בין המשוררות המודרניות בעולם שאינו מעריך יותר שירה ושרק מעטים בו טורחים לקרוא בה, בכך שהפכה למיתוס ומקור השראה, הן עקב יצירתה והן בשל חייה.

עד כה נכתבו עליה למעלה מ-100 ביוגרפיות (!), יותר מעל כל משורר מודרני אחר, וחייה ויצירתה מעוררים עניין עצום שקשה למצוא כמותו אצל משוררים מודרניים אחרים.   

בעבר היו משוררים רבים שהפכו מסיבות שונות הקשורות בחייהם וביצירתם למיתוסים, אנשים כגון לורד ביירון, פרסי ביש שלי, פושקין, רמבו ואחרים. אבל כיום נראה שפלאת' היא אולי מיתוס המשורר האחרון: מיתוס המשוררת הגדולה שתיארה את שאיפתה למותה שלה בשיריה ולאחר מכן התאבדה. חלק אינטגראלי מהמיתוס הוא העובדה ש-סילביה פלאת' הייתה נשואה למשורר הבריטי הגדול והמפורסם מכולם במאה העשרים, טד יוז - האיש שקיבל אישור ממלכתי רשמי לכשרונו בבריטניה בכך שהפך ל"משורר המלכותי ". אפשר להבין את עוצמת הקשר בין יוז לפלאת' אם נדמיין קשר נישואין בין המשוררת יונה וולך, המשוררת הישראלית שמזכירה יותר מכל את סילביה פלאת' בנושאי שיריה ובאישיותה, ובין המשורר הלאומי המיתי אורי צבי גרינברג. סביר להניח שקשר נישואין כזה לא היה שונה כל כך במציאות, אם היה מתגשם, לבין קשר הנישואין שהיה בפועל בין סילביה פלאת' ו- טד יוז.  

הזוג המוזר

נקודה מעניינת היא שהשניים האלה היו עסוקים כל חייהם ביצירה מודעת של מיתוסים.

 

טד יוז (1930-1998), יוז סירב כל חייו להתבטא בנוגע לחייו עם פלאת', אולי משום שידע ששתיקתו רק מחזקת את המיתוס שצומח סביב שניהם

טד יוז היה מעריץ של המשורר והסופר המפורסם רוברט גרייבס, (מחבר "אני קלאודיוס"), שהציג בספרו המפורסם "האלה הלבנה" (שהוא אחד מספרי היסוד של התנועה הפגאנית המודרנית) את המשוררים כחסידים ונושאי דברה של האלה הלבנה השולטת ביקום. טד יוז שילב בשיריו רבים מהרעיונות המיתיים של רוברט גרייבס בתוספת רעיונות משלו מתחומי המיסטיקה והקבלה, השמאניזם, האסטרולוגיה ו-הכישוף, נושאים בהם הרבה לעסוק כל חייו ובהם עירב גם את סילביה פלאת'. הזוג  המוזר עסק רבות בסיאנסים רוחניים ועל פי דיווחים שונים זימן יוז באחד מאותצם סיאנסים את האל הפגאני פאן ("טריק" כישופי שהיה חביב מאוד על המכשפים הבריטיים מאז המאה ה-19). מספרים שהיו מבקרים שחששו לכתוב רעות אודות טד יוז מחשש שיטיל עליהם בתגובה קללה. טד יוז האמין שהכוח החשוב ביותר בתרבות האנושית הוא הכוח האלים והאפל של "האלה הגדולה", ושעל התרבות המערבית הרציונלית הורסת הטבע תבוא לבסוף שואה שתתחולל כאשר לא ניתן יהיה עוד לדכא את כוחות הטבע הנשיים של האלה, כוחות כגון אלה שבאו לידי ביטוי באישיות של נשים כגון סילביה פלאת'.

התמה המרכזית ביצירותיה השיריות  של סילביה פלאת' היה, מן הצד האחד, רצונה למות, ומן הצד השני אמונתה שהיא תקום לתחייה בגלגול חדש וטוב יותר. בניגוד לרוב המשוררים הידועים בזמנה היא לא עסקה דווקא בשירה וידויית ובחייה האישיים, אלא יצרה מיתולוגיה אישית ובה מוטיבים מהמיתולוגיה היוונית ומיתולוגיות אחרות, בהן שילבה פרטים מחייה ומחיי בני משפחתה, אלא שמאחוריהם עמדו למעשה גיבורים מיתיים אל-זמניים "גדולים מהחיים".

שירתה של סילביה פלאת' משקפת תחושה עמוקה לפיה עצמיות הכותב נבראת למעשה על ידי הדמות הלירית ביצירתו, וכי עצם היצירה השירית מכתיבה את קיומו של המשורר בעולם.

בנוסף, היה לה אומץ לב נדיר לעסוק בשאיפת המוות שלה בשיריה. גם בכך הייתה יוצאת דופן. 

'סילביה' (2004) גווינת פלטרו בתפקיד סילביה פלאת', דניאל קרייג בתפקיד טז יוז. הסרט של פלטרו הוא, למען האמת, חלש ואנמי למדי

'סילביה' (2004) גווינת פלטרו בתפקיד סילביה פלאת', דניאל קרייג בתפקיד טז יוז. הסרט של פלטרו הוא, למען האמת, חלש ואנמי למדי

מסתבר שהיא למדה רבות מרעיונות הכישוף של בעלה. ליברמנש מספרת לנו בספרה, שלפני מותה ערכה סילביה פלאת' מעין טקס וודו כנגד טד יוז ואהובתו החדשה. היא לקחה את כתבי היד שלו, נטלה את גזרי הציפורניים שנותרו על מכתבתו ושרפה את הכול במעין טקס וודו  פולחני. מטרת הטקס אינה ברורה, אבל ייתכן ש-סילביה פלאת' שאפה להביא בכך להשמדת יוז ואהובתו החדשה.  

יש החושבים כי טקסי ורעיונות הכישוף  בהם עסק טד יוז ואותם לימד גם את סילביה פלאת' הם שהביאו לחורבנה ובהדרגה גם לחורבנו שלו. קיימים כיום בנמצא  חוקרים ומבקרים הטוענים שיוז הביא לבסוף להתאבדותה של סילביה פלאת' בעקבות הרעיונות המיסטיים המוזרים אותם "הכניס לראשה" ועימם התקשתה להתמודד, כמו גם גילויה שבעלה בוגד בה עם משוררת אחרת, אשר לטובתה עזב לבסוף את סילביה פלאת' (נושא שמטבע הדברים עומד במרכז הסרט אודות חייה). אחרים מעירים ש-סילביה פלאת' סבלה במשך שנים רבות מאי יציבות נפשית וניסתה להתאבד עוד לפני שהיכירה את יוז, התנסות אותה תיארה בספר הפרוזה המפורסם שלה - "פעמון הזכוכית".

במפתיע, ואולי לא במפתיע, האישה שעסקה, יחד עם בעלה, ביצירת מיתוסים בחייה, הפכה מיתוס בעצמה ולסמל של התנועה הפמיניסטית. סמל סביבו מתנהלות מלחמות בין "תומכיה", הטוענים שיוז הוא האחראי להרס חייה ולהתאבדותה, ובין תומכי יוז שטענו שפלאת' סבלה מהפרעות נפשיות שהביאו כבר לניסיון התאבדות קודם שלה.

דומה שהעובדות מצביעות דווקא על הגרסה השניה, הפופולארית פחות, אבל הויכוח נמשך במלוא עוזו. 

סביר להניח שהויכוח לוהט כל כך כי סילביה פלאת', הבלונדינית היפה ומלאת החיים, נראית כנציגה המושלמת של התרבות האמריקנית מלאת החיים והפמיניסטית בעוד ש-טד יוז, הקודר בן המוצא הקלטי, השקוע בעבר, נראה כמייצג המושלם של התרבות הבריטית השוקעת, הפטריארכאלית.  

כתוצאה הפך טד יוז למנודה בחוגים שונים בעולם הספרות הבריטי והאמריקני, ובעיקר בקרב נשות הקהיליה הפמיניסטית האקדמאית. הקראות ציבוריות של שיריו היו מופרעות לעיתים מזומנות בצעקות "רוצח" מהקהל. מעריצות שונות של סילביה פלאת' הטרידו את טד יוז ומיררו את חייו ללא הרף בגינה של סילביה פלאת' המנוחה. פמיניסטיות חמומות מוח אף טרחו ומחקו מקברה של סילביה פלאת' את שם משפחת נישואיה ל-טד יוז, כאילו על מנת למחוק באופן סמלי (כישופי?) כל קשר בינה ובין "האיש הזה". מבקרות פמיניסטיות טענו שיוז חי רק על מנת "להיענש".  

רונית ליברמנש פוגשת את סילביה פלאת

סילביה פלאת': מוזה אפלה מאת רונית ליברמנש,

סילביה פלאת': מוזה אפלה מאת רונית ליברמנש, הוצאת מפה, 2004, (לרכישת הספר נא ללחוץ על התמונה). הסופרת, המשוררת והמתרגמת רונית ליברמנש היא חובבת גדולה של שירי פלאת'

הסופרת, המשוררת והמתרגמת רונית ליברמנש היא חובבת גדולה של שירי סילביה פלאת' (והרבה פחות של טד יוז). זה אולי קצת מפתיע, שכן בראשית הקריירה שלה תוארה בידי המשורר מקסים גילן כמי שהיא "המשוררת האכסיסטנציאליסטית הראשונה בשירה העברית ששיריה הם עדות לקיום האנושי המעורטל המתייסר נטולי חזון בלי עולם הזוי, בלי ילדות ובלי קודם", שאין ליצירותיה כל קשר לעל-טבעי, כמי ש"אין לה אלוהים" ועוסקת רק בעכשווי התל-אביבי. בניגוד מוחלט למשוררות כגון יונה וולך ו-סילביה פלאת'.

היא פרסמה עד היום שני קבצי שירים, רומאן וקובץ סיפורים שעוסקים בעיקר בזוגיות ומיניות בתל אביב המודרנית, ובמאבקה הבלתי פוסק והאין סופי של הבחורה הרגישה בלהקות הבבונים התל-אביבים המצויים. בנוסף, תרגמה ספר מדע בדיוני של קוני ויליס, העוסק בחיים שמעבר ומצביע על תחומי עניין נרחבים יותר.

לדבריה, שיריה לא הושפעו כלל מ-סילביה פלאת', אותה הכירה רק לאחר שכתבה את רובם. אבל דומה שיש כמה שירים שלה שבהם אפשר למצוא רעיונות ורגשות המזכירים את אלה המצויים בשיריה הקודרים יותר של פלאת', למשל השיר הזה :  

ללורנה בוביט  

יש לך תחת נהדר ממש

אימפריה והצורה שלך עושה לי

דברים, נשף הגבר לתוך

אזנה, מריר נצמד לצווארון

חולצתה. היא לא ענתה רק שלפה

סכין ונתקה לו באבחה אחת

מדודה.

 

( נערת גומי לעוסה , 1999 )

לאחרונה  פרסמה רונית ליברמנש  את הספר "המוזה האפלה", המתאר את תופעת סילביה פלאת', הן על ידי תיאור חייה והן על ידי תיאור המיתוס שצמח בעקבותיה. היא מגלה ש-סילביה פלאת' היא אחת המשוררים הבודדים הנושאים חן בעיני הנוער באינטרנט, שברובו הגדול אינו קורא כלל שירה (אם כי לא מעטים מהם כותבים שירה). להלן ראיון עם רונית ליברמנש:

א.א :האם יש עוד משוררות או משוררים שהפכו מאז שנות השישים למיתוסים כמו סילביה פלאת'? 

רונית ליברמנש : סילביה פלאת' היא מקרה יוצא דופן, משום שהאופן בו ירד עליה המסך בצורה כה דרמטית היה אחראי בצורה רבה להפיכתה למיתוס. נסיבות חיים מלודרמטיות אכן תורמות בדרך כלל להפיכתו של אמן לאיקון  תרבותי. אבל צריך תמיד שיהיו גם שירה חזקה מאוד ורצוי מאוד גם יופי פיסי, שאף פעם לא מזיק, ואת כל אלה היו לפלאת'. לא ידוע לי על משוררים מודרניים אחרים שהפכו למיתוס כמוה.  

א.א. : האם לסילביה פלאת' יש השפעה כיום על התרבות הפופולארית המודרנית? 

רונית ליברמנש : בוודאי. אפשר למצוא את שיריה באתרים ובלוגים רבים של נוער באינטרנט.

זהו לרוב נוער מסוג מיוחד, הנוער "הגותי" שנוטה ללבוש בגדים שחורים ונמשך לסיפורי אימה ולעל טבעי, לסיפורי הערפדים של אן רייס בהם מתוארים ערפדים, בני אלמוות  מוצצי דם יפי תואר ושרמנטיים מאוד בסגנון הלורד ביירון. הם גם מתחברים מאוד ל-סילביה פלאת' וגם לטד יוז ולשירו המיסטי "העורב".    

בני הנוער האלה עוסקים ב-סילביה פלאת' וגם ביוז, בעשרות אתרים ובלוגים ברשת שם הם מצטטים משיריה, ובמיוחד את אלה שכתבה סמוך למותה. נראה שתחושות הייאוש, האובדן, הטירוף והרצון למות ועם זאת לקום לתחייה על מנת לרדוף את אויביה, תחושות אותן ביטאה סילביה פלאת' בשיריה המפורסמים ביותר, מתחברות היטב עם בני נוער אלה, חובבי ה-ערפדים והעל טבעי. ברוב השירים של סילביה פלאת' ויוז יש אלמנטים של מוות ועל טבעי, הם נראים בעיני בני נוער אלה כמבטאים הפואטיים המושלמים של רעיונות הדם והמוות, והם משפיעים עליהם מאוד.

נראה, אגב, שהבנים מעדיפים את יוז בעוד שהבנות מעדיפות את סילביה פלאת'.  

א.א. מה חשבת על הסרט ?

רונית ליברמנש : לא אהבתי את הסרט. הוא היה פשטני מדי. זה היה סיפור אהבה בלית ברירה מאחר שלא נתנו להם להשתמש בחומרים והפכו אותה לאישה היסטרית בסיפור הוליוודי פשטני. היא ניסתה להיות אישה טובה בכול, אם, רעיה, משוררת, ונכשלה בכך. היא סבלה ממחלת נפש שגרמה לה כבר לנסות להתאבד בעבר. לא צריך להאשים את יוז בכל דבר.

ליוז עצמו היו חיים טראגיים גם לאחר התאבדות פלאת', שכמו אישרו את טענתם של אנשים מסוימים  שפלאת' הטילה עליו קללה במותה. גם אישתו השניה, אסיה גוטמן, ישראלית לשעבר שהייתה זו שעימה בגד ב-סילביה פלאת', התאבדה בצורה זהה, על ידי גז  והרגה יחד איתה גם את ביתם המשותפת.

סילביה פלאת', טד יוז, 1959.

טד יוז סירב כל חייו להתבטא בנוגע לחייו עם סילביה פלאת', אולי משום שידע ששתיקתו רק מחזקת את המיתוס שצומח סביב שניהם. היה מי שראה בו דמות "פרומתאית" שנאלצת לראות שוב ושוב את ההתעללות הנמשכת בדמותו כאדם צעיר בידי חוקרים וביוגרפים אקדמאים, בידי משוררות שהאשימו אותו ברצח פלאת' ובידי כותבי מאמרים לעיתונים.

הוא המשיך ליצור ובין השאר הוא אחראי לתרגומו לאנגלית של המשורר הישראלי יהודה עמיחי, שאת שיריו העריץ ושעימו היה מיודד. רק זמן קצר טרם מותו, ב 1998, פרסם טד יוז ספר שירה - "מכתבי יום ההולדת" - שתיעד את יחסיהם מנקודת המבט שלו. בפואמה ענקית ומסובכת מאוד זו תיאר טד יוז את סילביה פלאט ככוהנת גדולה של כוחות "האם הגדולה" שנפלה קורבן לכוחות מיסטיים בהם לא ידעה לשלוט.

טד יוז אמור היה דווקא אז להגיע לשיא הצלחתו. זמן קצר לאחר מכן,  ב 1999, יצא למסכים סרט אנימציה הוליוודי מוצלח מאוד בשם "ענק הברזל ", סיפור אודות איש ברזל, גולם מכני משנות החמישים הנאבק בדרקון מפלצתי מהחלל, שהתבסס על ספר מדע בדיוני קלאסי לילדים אותו חיבר טד יוז שנים קודם לכן, ושאמור היה להביא ל-טד יוז פרסום עולמי מעל ומעבר לקהל המצומצם של קוראי השירה. אולם, בניגוד לכל הציפיות, הסרט המוצלח נכשל, למרות כל הביקורות הטובות להן זכה, ונחל כישלון עצום בקופות. טד יוז עצמו נפטר זמן קצר מאוד קודם לכן ממחלת הסרטן, כמעט מיד לאחר פרסום היצירה בה דן בחייו עם סילביה פלאת'.  

סילביה פלאת', האישה שמתה בשיא חייה ויצירתה, נשארה חיה היום יותר מאי פעם ומאפילה גם על בעלה ויצירתו. דומה שבכך, מעבר לקבר, היא נקמה את נקמתה בבעלה ואהוביו.

מאמרים נוספים מאת אלי אשד:

גדליה בן אחיקם: רצח נציב יהודה

תולדות העולם לפי בארי חמיש

צרויה שלו ו"תרה": על הרי געש והליכי גירושין

משה שמיר: סופר בשר ודם

הברון רוטשילד ושפני הניסיונות של זיכרון יעקב

חיים מזר: עב"מים, חייזרים ומונוליטים

נניח כי... היסטוריה חלופית של עם ישראל

אהרון מגד: ירחי הדבש של פרופסור לונץ

דודו טופז ועד משה רבנו

האחים גרים: אם תרצו או לא, זו מעשייה

איש החרב: על גבריאל מוקד

מה קורה באגודת הסופרים?

"איש הנצח" תוצרת ישראל - האדם האחרון, מאת רונן אברמסון

געגועים לז'ק ברל

ג´ק המרטש / פטרישיה קורנוול

עיניים באפילה – תסכית ד' (באדיבות אלי אשד)

זאב בר סלע: המשך פרשת הדון השקט

עיניים באפילה – תסכית ג' (באדיבות אלי אשד)

עיניים באפילה – תסכית ב' (באדיבות אלי אשד)

מיכאיל שולוחוב: נהר הדון שוב אינו שקט

עיניים באפילה – תסכית א' (באדיבות אלי אשד)

מתיתיהו שוהם: צור וירושלים בתל אביב

סופר העבר: הרומנים ההיסטוריים של יוסף אריכא

מסע אל קצה העולם

עברית או אידיש: על אהרון ויעל חבר

דן צלקה: זר בארץ נוכריה

האיש שגילה את דרך בורמה

איך ליצור (ולהרוס) גיבורה לאומית: חנה סנש

פרעה פולני

מכון גנזים עובר בית

בחזרה לתקופת הברונזה?

לעבוד על העולם כולו

חפש את היהודייה היפה

עלילות טרזן בארץ הקודש

עידן הקרח המתקרב

אנציקלופדיה תרמיקה

בן גוריון הסינגפורי

קוריאה לנצח

אלכסנדר והכלב הפילוסוף

המכבים הצהובים

אלכסנדר הגדול מכולם

אריה נבון: אמן הקומיקס העברי הראשון

כולם היו אחי גיבורי התהילה

אל סיד נגד האיום האיסלמי

המלך ארתור בסרט ובמיתוס

המיתוס של יאסר ערפאת

האישה והציפורים

פסיכו לא מת

הסאגה של בן חור

סיכום ימי אברהם

חולות אדומים

הפרוטוקולים של צעירי ציון

אודיסאוס אבינו, הלנה היפה אימנו

טרויה השחורה

הפזמונים של יורם טהר לב

נווד בין הכוכבים

שמונים שנה של יתמות

הר הבית הוירטואלי

מלחמת בני ארץ בבני שחת: משחק תפקידים

המציאות האחרת של פנחס שדה

מלכות הרייטינג: מדוד בן ישי ועד לדודו טופז

זהויות בדויות: דמויות מוקומנטריות בתרבות ובספרות

הארלן אליסון: החייזר הזועם

ג'רמיה הלוחם בדרכים

עושה הנפלאות: שבעים שנה לקוסם מנדרייק

גברים הם ממאדים, נשים גם כן

מסע בין כוכבים: מוסר של ישויות עליונות

שובו של העכביש

חייו מותו ותורתו של משה קרוי

מלחמת בני אור בבני חושך-משה קרוי (הקדמה אלי אשד)

בר כוכבא ויסמילר

"קץ ההיסטוריה" או קץ התיאוריה?

הילארי קלינטון לנשיאות

החזון של עינת וילף

ציונות נוסח הוליווד

כוכב היהלום

מה אפשר לעשות? על תרבות כצורך קיומי

קישורים:

תמונה של סלביה פלאת'

הבלוג של ליברמנש

ביקורת על חיים כמעט מתוקים

תירגום של מעבר של קוני ויליס

"האחרת" - שיר של פלאת' בהליקון

רונית ליברמנש על מוזה אפלה

סקירה על סילביה פלאת'

סילביה פלאת' - אתר

סקירה על טד יוז

טד יוז - האתר

מבוא לטד יוז

שירה וכישוף אצל יוז

טד יוז, פלאת' ועולם הכישוף

אסיה גוטמן, אשתו הישראלית של יוז

אתר הסרט

תקציר הסרט

ביקורות שונות

ביקורת על הסרט

ביקורת בעין הדג

יערה שחורי על סילביה

ביקורת בוואלה

ענק הברזל של טד יוז

רז גרינברג על ענק הברזל

אתר ענק הברזל

היומנים של פלאת