אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

NRG – לגברים בלבד?


תאריך פרסום קודם: 
2004

לאחר שוך ההמולה סביב עלייתו לאוויר של אתר "מעריב" החדש, NRG– פניתי לבדוק את המוצר. אני, הלקוחה, יצאתי מהבדיקה הזו סקפטית מאוד באשר למידת התאמתו לי ולשכמותי.  

עמוד הבית של NRG מרהיב! אין ספק שיש כאן פריצת דרך בעיצוב האינטרנטי.
הגאונות היא בפשטות – והם פשוט הצליחו בזה, ובגדול. הניקיון, הצבעים, שיטת הריבועים קטומי הפינות שמאפשרת אחידות, אחידות שמאפשרת להעמיס הרבה (מדי?) תוכן מבלי לאמץ את העיניים והנשמה. עיצוב נפלא בניקיונו, שמאשש את הנחת היסוד שלי שהשפה הויזואלית חשובה, חשובה מאוד, חשובה כמו התוכן הטקסטואלי. היא המגש עליו מוגש התוכן, בלעדיה – לא נתעמק באתר.

למתקשים ולמקובעים שלא בא להם "ללמוד אתר חדש" ועלולים להימנע מכניסה אליו – יצרו קברניטי האתר מצגות "דמו" שמנחות את הגולשים בליווי קול ותמונה לאורך מסלול הגלישה שלהם. פשוט נפלא.  ציון טוב מאוד (סתם כי כואב לי הלב הפולני שלי לתת למישהו "מצוין") למעצבי ומתכנני האתר, על הגשת האתר לקהל הגולשות והגולשים.   

עכשיו לתוכן, ולפער בין הציפיות למימושן.   

אתר מעריב היה, עד לא מזמן, מאתרי התוכן החדשותי הטובים ביותר לגולש/ת הממוצע/ת - במידת החופש שנתן האתר למגוון רחב של כותבות וכותבים להיחשף בו, בחיבור לעיתון המודפס ובגיוון התכנים העצום שלו, יכול היה האתר להיעזר ב"באפר" הנפלא שמציע הקונספט החדש של NRG ובעדכונים מסחריים קלים - להגיע לשמיים. התחושה הראשונית, שמולי על המסך מרצד לו שדרוג של אתר מעריב, מתנפצת אל הקיר הקר והמנוכר של דלות החומרים ה"שוטפים" חסימת הגישה למאמרים מהעיתון המודפס – כל מה שנשאר לנו מול העיניים הוא ריצוד מוקפד של ריבועים קטומי פינות וטריווייה וירטואלית מקהילות שלא מחדשות כלום. היתרון היחסי העצום שהיה לאתר מול הארץ/Ynet – נמחה. אתר הארץ מאפשר גישה לעיתון המודפס במשך שבוע לאחר פרסומו וגובה תשלום רק עם העברת החומרים לארכיון. Ynet אולי מוקפד פחות, אולם מעלה למהדורה המקוונת את המאמרים המעניינים יותר מן הגיליון המודפס.  שניהם מאפשרים גישה לא מסוננת לארכיון.

יוצא, ששני העיתונים הללו למדו לחבר בין הקצוות המנוגדים של תרבות מקוונת וחשיבה מסחרית -כלכלית. הם גם מבינים תוכן וירטואלי מהו ויודעים להגדירו, לבנות אותו, להציגו ולגבות עבורו כסף. התחושה שלי כקוראת היא של קנייה משתלמת. כי אין דין מאמר ארכיון רלוונטי לעבודתי או אנציקלופדיה מקוונת לילדי, כדין העיתון היומי של מעריב, שאת המידע הרשום בו ניתן בגרסאות אחרות למצוא בעוד הרבה אתרים.

 שלא תבינו אותי לא נכון, זה לא שאי אפשר למצוא אמירה אישית או חדשותית באתר הזה, אבל כשסוקרים את רשימת הכותבים, מוצאים בה 25 איש ואישה. בלבד. אף אחד או אחת אינם רדיקליים, מחדשים,חדשים, מרעננים, חדים, עוקצים, משפיעים על באמת, רובם אנשי דעות ולא מעבירי ידע. אין ביניהם הרבה שמצאו את דרכם אל העיתונות המודפסת והוירטואלית באשר היא. NRG הציבו, על ציר תנועה ראשי ב-"אוטוסטרדת המידע", מחסום. ועם כל הכבוד לרעיון אחדות העם, הם הציבו בראש העמוד, במקום הכי בולט, ערוץ יהדות, ערוץ אינטרנט וערוץ כלכלה. לא חברה, לא פנאי, לא גישה אחרת לאקטואליה, לא "היפ הופ" חדשותי-וירטואלי ש"תופס" גולשים. 

ניהול התכנים הזה לוקה בחסר מעוד היבט, חמור לא פחות וקשור קשר סמוי/גלוי לבחירה בהצבת ערוצי יהדות וכלכלה בראש האתר. ההיבט המגדרי.  אתר NRG, מרוקן ממגוון התכנים שאפיינו אותו כשעוד קראו לו "מעריב", פונה בפניה ישירה בעיקר להגמוניה החברתית (הס מלהזכיר) הפטריארכאלית – קפיטליסטית-ניאו ליברלית. החלון שנפתח לקהל המנויים העתידי מראה מצגת אור-קולית מבהיקה ומשויפת – כולה בלשון זכר – שמצגה את ריבוא התכנים שיוכל הגולש המנוי למצוא באתר על פי כל סדר בו יבחר: חדשות, ספורט ועסקים. יש טקסט – "אתה" – ויש סאב-טקסט של תחומי העניין הגבריים (בעיקר). כתבתי לעורך – ממתינה לתשובתו. היא תפורסם, אם תגיע.

 החלפת השם מ"מעריב" ל- NRG אפשרה לבעליו להתנער מהמורשת העיתונאית ולקדם את מה שבאמת חשוב להם – קפיטליזם טהור. חברתי, כלכלי, מעמדי, מגדרי. קונספירטיבי מדי? אולי. אבל כשרואים את התהליך השקוף הזה קורה שוב ושוב ואת הקשר ה(לכאורה)אקראי בין בעלות תאגידית, תהליכי השטחת תוכן, מחיקת הטבות, יצירת מראית עין יפה ומרצדת, הדגשים על נושאים כלכליים ועל מגזרים חברתיים שמרנים ופטריארכאליים במיוחד ודחיקה אלגנטית של מעוטי אמצעים ואינטלקטואלים מהזירה – קשה להתעלם מהשכפול העצמי של המגמה הזאת. זה יכול להיות בנק, מוסד ממשלתי, עיתון או אתר אינטרנט – העיקרון המבני של התהליך זהה. אז עכשיו – מי שנהנו קודם מתכני מעריב חינם דרך הרשת, ישלמו 47 ₪ לחודש. מחיר של כ- 10 גיליונות עיתון מודפס. מציאה של ממש. בתוך האתר ישכשכו להם במי האפסיים של ה"אין-תוכן ייחודי-יש-מגמה" כל מי שיכולים להרשות לעצמם מנוי.

אולי...גברים, אשכנזים, מעמד בינוני גבוה? סתם ניחוש. אל תתפסו אותי במילה.  

השאר – יעברו לגלוש באתרי חדשות עצמאיים, שזו הופכת להיות שעתם הגדולה. כן ירבו ויבורכו.

 לסיכום, אתר NRG מקבל ממני ציון 9.5 בעיצוב והגשה ויזואלית של תכנים. בענייני תוכן עומדת, בכל זאת, לטובתם הנגישות לארכיון העבר המלא של מעריב ברשת. גם זה משהו. נקודת זכות לשנה הקרובה. אולי בינתיים יצברו תכנים בארכיון החדש.  עד אז – ציון התוכן הוא 4. ממוצע 6.75. אין לי מושג אם זה טוב או רע להתחלה, אני יכולה רק לומר שהערך הנתפס של האתר הוא כרגע לא ביחס ישר להשקעה הכספית והעמל שהושקעו בו. תראו חזון, אסטרטגיה, תכנית, מה יוצא לנו- הגולשים - מאתר NRG. עד אז 6.75 it is.   

ואנקדוטה קטנה שליוותה את הרשימה הזו: בהקשה שגויה בעברית של האותיות NRG, קבלתי הודעה:  "לא נמצאו אתרים העונים לשם: 'מרע'". שכיב-מרע. אהיה הראשונה לשמוח בשמחתם כאתר וארגון עסקי ובשמחתי כגולשת, אם קברניטי האתר יראו רופא, ייקחו תרופה ויחלימו.

 הכותבת היא ע. משנה של www.haderech.co.il  

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת חנה בית הלחמי