אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

גברים הם ממאדים ,נשים גם כן - חמישה מליון שנים לכדור הארץ


התמונה של אלי אשד
תאריך פרסום קודם: 
2003
גברים הם ממאדים ,נשים גם כן  - חמישה מליון שנים לכדור הארץ
גברים הם ממאדים ,נשים גם כן - חמישה מליון שנים לכדור הארץ

מהו סרט המד"ב הטוב ביותר של שנות השישים? שאלה קלה.

 "2001 - אודיסיאה בחלל" כמובן. למי שלא זוכר, סרט זה עוסק, בין השאר, בניסויים שערכו חייזרים בבני האדם בתקופה הפרהיסטורית, ניסויים שהופכים אותם ליצורים הלוחמניים והתוקפניים שהם "כיום" ובעתיד ה"רחוק" - שנת 2001.

מהו הסרט הטוב השני של שנות השישים? לדעתי סרט שכמעט ואינו ידוע כלל בשם "חמישה מליון שנים לכדור הארץ", שגם בו מתברר לרשויות לבסוף שהמין האנושי הוא למעשה תוצר של חייזרים מכוכב מאדים, שמהווים בראש ובראשונה סכנה לסביבה ולעצמם.

 אלא שקשה לחשוב על סרט שונה יותר מ-"2001 - אודיסיאה בחלל", שכן בניגוד לסרט של קובריק שמתרחש בעבר הפרהיסטורי ובעתיד הרחוק של שנת 2001, "חמישה מליון שנים לכדור הארץ" מתרחש כאן ועכשיו (כאשר נוצר הסרט). סרט קלאסי זה החל את חייו כסדרה בהמשכים של הטלוויזיה הבריטית משנות החמישים, ולאמיתו של דבר הייתה זו השלישית מסוגה. בראשית שנת 1953 יצרו התסריטאי הבריטי ניג'ל קניל והבמאי רנדולף קרטיאר עבור הבי.בי.סי  סדרה בהמשכים בשם "הניסוי של קוארטרמאס", שהייתה סדרת המד"ב הראשונה בטלוויזיה הבריטית. בסדרה האנשים הראשונים בחלל הם (כמובן) בריטים, אלא שבחלל קורה להם משהו.  הם מותקפים בידי צמח חייזרי מוזר. הרקטה שלהם מתרסקת בעת חזרתה לכדור הארץ, ומהצוות שורד רק אדם אחד. הנ"ל, כפי שמסתבר לגיבור הסדרה וראש תוכנית החלל הבריטית, פרופסור קוארטרמס (שאותו גילם רג'ינאלד טאט), נאכל מבפנים על ידי גידול מוזר שהופך אותו ליצור חייזרי מוזר ומאיים  המסוגל לשכפל את עצמו באופן אין סופי. וכך מסתובב לו האסטרונאוט בלונדון כשהגידול שבתוכו הולך וגודל, עד שלבסוף הוא הופך לצמח חי, ובינתיים זורע אימה והרס ברחבי לונדון. הוא מושמד בידי קוארטרמאס רק ברגע האחרון, ממש לפני שהוא מייצר עוד גידולים אחרים מסוגו העתידים להציף את העולם כולו. זוהי תחילתו של המד"ב בטלוויזיה הבריטית, ועד כמה שזה מפליא, סדרה זאת נחשבת עדיין לאחת הטובות מסוגה , אם כי שודרה במקור בשידור חי(!)

הסדרה הייתה מפחידה ומצליחה כל כך עד שחברת המר (שהתמחתה בסרטי אימים), מיהרה להפיק סרט קולנועי לפיה בשנת 1955, ולו תסריטאי ושחקנים שונים, ובראשם בריאן דונלבי בתפקיד הפרופסור. באופן חסר תקדים יצא תסריט בסדרה לאור כספר, דבר שלא נשמע עד אז כמותו בכל הנוגע לסדרות טלוויזיה. 

 ה-בי.בי.סי ראה כי טוב ויצר סדרה שניה אודות פרופסור קוארטרמאס  בשנת 1955, שנקראה פשוט "קארטרמס 2". את הפרופסור גילם הפעם ג'ון רובינסון, אבל התסריטאי והבמאי נשארו קניל וקרטיאר. גם הפעם נאבק הפרופסור בפלישה מהחלל, אלא שהפעם מדובר בפלישה מתוכננת ומאורגנת היטב. הוא מגלה, שנים רבות לפני מולדר, סקאלי ו-"תיקים באפילה" כי בממשלה הבריטית קיימת קונספירציה המנוהלת בידי יצורים מהחלל החיצון. אלה השתלטו על גופותיהם של מרבית אנשי הממשלה, ומתכננים להשתלט על העולם כולו.

השלב הראשון בתוכניתם השטנית הוא חיסול תוכנית החלל של בריטניה - מזכיר למדי את "פלישת חוטפי הגופות", שנעשה כסרט שנה מאוחר יותר והיה מפחיד לא פחות בדרכו שלו . שוב הייתה זו הצלחה גדולה ושוב הפכה הסדרה גם לסרט בשנת 1957, כששוב מגלם את הפרופסור השחקן בריאן דונלבי בעל הפנים הרבות.  הבי.בי.סי ראה שוב ש"פעמיים כי טוב", והזמין סדרה שלישית של קורטרמאס - סדרה זו הייתה הטובה שמכולן מכל הבחינות ונחשבת עדיין לאחת הקלאסיקות הגדולות  של הטלוויזיה הבריטית. היא הוצגה בשנים 1958–1959 תחת השם "קוארטרמאס והמנהרה". את המדען גילם הפעם שחקן חדש - אנדראה מורל - אך הבמאי והתסריטאי נשארו כפי שהיו. כאמור, הסדרה נחשבת למופתית עד עצם היום הזה ואפשר להשיגה גם  בוידיאו. בסופו של דבר היא הפכה לסרט מופתי לא פחות, לדעתי, שנקרא "חמישה מליון שנים לכדור הארץ" בבימוי של רוי וארד בקר. הפרופסור השתנה שוב והפעם גילם אותו אנדרו קיר. העלילה קוצרה מעט אך נשארה זהה, והפעם בניגוד לסרטי הקולנוע הקודמים היה זה קניל, התסריטאי הטלווזיוני, שיצר גם את התסריט הקולנועי, שנשאר אפקטיבי כבעבר.

 (אזהרה : מכאן ואילך יש ספוילרים)

 

העלילה היא כלדקלמן: בזמן בנית הרכבת התת קרקעית החדשה של לונדון מגלים העובדים את שרידי גופותיהם של אנשי קוף ואת החלקים של מה שנראה ככלי מתכתי גדול באותו המקום  . אנשי הצבא (שמוצגים כפי שמוצגים אנשי הצבא בכל מקום בעולם, אידיוטים קולניים שחושבים שהם מבינים הכל יותר טוב מכל אחד , וכמובן טועים) מניחים אוטומטית כי מדובר בשרידי הרקטה הגרמנית וי 2 ממלחמת העולם השניה. בדיקות של מסמכים היסטוריים מגלות כי באזור זה קיימת היסטוריה עשירה של מופעי יצורים על טבעיים הנחשבים לשדים ורוחות. פרופסור קוארטרמאס מבין שלחפץ הגדול אין כל קשר למלחמת העולם השניה או לכל אירוע אחר בהיסטוריה האנושית. הוא מוצא מאובנים של גולגלות בתוך החפץ שמתוארות כבנות חמישה מליון שנים. חלק מהגולגלות המתגלות אינן אנושיות כלל, ושייכות ליצורים דמויי חרקים. קוארטרמאס משער שהיצורים דמויי החרקים הם חייזרים ממאדים שהגיעו לכדור הארץ על מנת לחיות כאן כשעולמם החל מתקרר, לפני חמישה מליון שנים. אך מכיוון שלא היו מותאמים לחיות בתנאי כדור הארץ הם לכדו כמה מהקופים שחיו כאן, שינו את המטען הגנטי שלהם והאיצו בכך את האבולוציה שלהם  כדי שיוכלו לשמש כעבדים של בני המאדים. למעשה הפכו אותם קופים למעין צאצאים של בני המאדים ולממשיכי תרבותם. מהבחינה הרוחנית והמנטלית, המאדים ימשיך לחיות דרכם. 

קופי האדם ששונו באופן זה נשלחו להתרבות עם קופי האדם האחרים, וכך נוצר המין האנושי המוכר לנו. "רבותי", אומר הפרופסור כאשר מתבררת  לו האמת - "אנחנו בני המאדים!" וכיצד, מגלה קוארטרמאס, נראו בני המאדים? כמו השדים מסיפורי המיתוסים שלנו. אנחנו לא רק בני המאדים, אנחנו גם השדים.

 אנשי הצבא צרי המוחין מסרבים להאמין. לדעתם מדובר במזימה נאצית מימי מלחמת העולם שמטרתה לשגע את הבריטים. בינתיים קמה ספינת החלל "לתחייה". מתברר שזו אורגנית, ויורה קרני חום בעלות השפעה מדהימה, המשפיעות על מיליוני אנשים בבריטניה ובעולם כולו. כל מי שבתוכו קיימים הגנים של בני המאדים משתולל והורג את כל מי שאין בו את אותם הגנים ולפיכך אינו "טהור". מתברר כי מעשי רצח המוניים אלה הינם רק חזרה על אירועים שקרו במאדים לפני חמישה מליון שנים, אירועים שבמסגרתם טיהרו בני המאדים את גזעם מהחברים "החלשים והלא מתאימים", בנוסח אדולף היטלר בתקופתנו אנו, וכך הביאו להשמדתו הסופית של גזע אנשי המאדים.

קוארטרמאס פותח במירוץ נגד הזמן להציל את המין האנושי מעצמו ומהמורשת המאדימית הרצחנית שלו. הספינה יוצרת תמונה ענקית של נופים של מאדים (לפחות כפי שזה נראה לפני חמישה מליון שנים), ובשמי לונדון מופיע ראש ענקי של איש מאדים - דהיינו השטן. תמונות ענק אלה משמשות כ"טריגרים". כל מי שבתוכו קיימים הגנים של בני המאדים מושפע מהתמונות, מגלה בעצמו כוחות על טבעיים ופותח באורגיה של רצח. בני האדם זקוקים כעת לגירוש קולקטיבי של השדים שנמצאים בהם – זכרונותיהם של אנשי המאדים. 

בסרט יש שילוב מוצלח מאוד של אמונות כישופיות עתיקות בנושא השטן, השדים ומופעים של רוחות  רפאים המוסברות באמצעות תיאוריות מדעיות חדשות, בדיוק כפי שעשה פון דניקן באותה התקופה. קניל מסביר את קיומן של שלל התופעות העל טבעיות המוכרות לנו, כגון זיכרונות גזע, פולטרגייסטים וראיה על-חושית כשימור הגנים של בני המאדים בתודעה הקולקטיבית האנושית. הזדמן לי להשוות את הסרט משנות השישים עם הגרסה הטלוויזיונית המקורית (הניתנת להשגה בחנות "האוזן השלישית" בתל-אביב).  שניהם טובים מהממוצע, ולו רק בזכות סיפור העלילה המקורי ורב העוצמה.  עוצמתה של הסדרה היא בכך שיש לאירועים זמן להתפתח באיטיות ובשל כך להיות בעלי השפעה גדולה יותר כאש/ר משמעותם מתבררת לבסוף לצופה ההמום. הסרט, מטבע הדברים, עקב מסגרת הזמן הקצרה יותר העומדת לרשותו, אינו יכול להרשות לעצמו את הבניה האיטית הזו, ולפיכך הינו בעל השפעה פחותה. אך גם הוא בדרכו שלו מרשים מאוד. 

לדעתי את רעיון "השטן כחייזר  ששרד במודעות הקולקטיבית של המין האנושי " לקח קניל מספרו הידוע של ארתור סי. קלארק - "קץ הילדות" - שפורסם מספר שנים לפני שהוקרנה הסדרה בטלוויזיה (בשנת 1953), בו מתגלים החייזרים השולטים בכדור הארץ כדמויי השטן. קלארק עשה בדיוק באותו הזמן את  "2001 - אודיסיאה בחלל", שעסק גם הוא בהשפעת חייזרים על המין האנושי בעבר הפרהיסטורי, וככל הנראה היה הפרסום הגדול לו זכתה "2001 - אודיסיאה בחלל" בעוכריו של "חמישה מליון שנים לכדור הארץ", ששקע לחלוטין בצלו של "האח הגדול".  חבל, שכן מבין סרטי שנות השישים שראיתי, מדובר באחד הסרטים שהשתמרו באופן הטוב ביותר וכן באחד המקוריים והמרשימים ביותר שבינם. מכל מקום, לא היה זה סוף פסוק עבור פרופסור קואוטרמאס.

הוא חזר ב-1979, ( 26 שנה לאחר הסדרה הראשונה על עלילותיו), בסדרת טלוויזיה רביעית שאותה כתב קניל וזכתה לשם "קואוטרמאס : הסיום". קניל כתב את הסדרה עוד בסוף שנות השישים, אך זו נדחתה על ידי ה-בי.בי.סי כיקרה מדי.

עובדת כתיבת התסריט בשנות השישים ברורה מאוד. בסרט זה תרבות ההיפים של שנות השישים חיה וקיימת גם בעתיד. בעתיד הקרוב, שבו התרבות, החוק והסדר בבריטניה מתמוטטים וכנופיות רחוב אלימות נלחמות זו כנגד זו ברחובות, נמשכים מיליוני צעירים היפיים ברחבי העולם נמשכים לאתרי פולחן קדומים ברחבי העולם כגון סטונהנג' הדג' על ידי כוח מסתורי.  

שם, הם מאמינים, הם ילקחו בידי חייזרים לגלקסיה אחרת  ושם הם אכן נעלמים בתוך קרן אור...הם נלקחים בידי חייזרים שמשתמשים בהם כמזון. אך קוארטרמאס וידידיו (כולם אנשים זקנים, שרק הם חסינים להשפעות חיזריות - הצעירים מוצגים בסדרה כאידיוטים מטומטמים, מסוכנים לחברה ולעצמם) מכינים מלכודת לחייזרים ויוצרים הדמיה של קהל אנושי גדול שבתוכה חבויה פצצה גרעינית, אותה הם מפוצצים לאחר שזו נלקחת בידי החייזרים.

בתפקיד קואטארמאס הזקן והעייף שמציל פעם אחת נוספת את המין האנושי מידי חייזרים מופיע הפעם ג'ון מילס (אביה של היילי מילס) - השחקן השישי שגילם את דמותו של המדען. גם כאן, כמו בסרט הקודם בסדרה, שילב קניל בין אמונות מיסטיות קדומות שונות והתיאוריות החדשניות ביותר בנושא חייזרים, כאשר הוא מראה שהאחת קשורה ומסבירה את השניה. סיום זה לסדרת קוארטרמאס נוצר בשתי גירסאות - כסדרה של ארבעה חלקים וארבע שעות, וכסרט טלוויזיה שאורכו 105 דקות. על הגרסה הארוכה העיר המחבר קניל בעצמו שהיא הייתה ארוכה מדי, ועל הגרסה הקצרה העיר שהיא הייתה קצרה מדי. הדיעה הרווחת הייתה שהעלילה הייתה מאכזבת ולא היגיעה לשיאים שהוצבו על ידי הסדרות הקודמות בסדרה. זאת למרות שההפקה הייתה יקרה הרבה יותר וכמובן, למרות שהטכנולוגיה הטלווזיונית השתפרה בהרבה מאז שנות החמישים, בהן נוצרו הסדרות הקודמות. אבל כנראה שטכנולוגיה נוצצת אינה עוזרת בהרבה אם אין מאחוריה סיפור בעל השפעה. מן הצד השני, הסדרות הוותיקות משנות החמישים  הראו שאינך צריך טכנולוגיה נוצצת אם יש לך סיפור חזק מספיק.

 קוארטרמאס חזר במה שנראה כפעם האחרונה ב-1996 והפעם בסדרת רדיו בשם "זכרונות קוארטרמאס", בה נזכר המדען הזקן (הפעם אנדרו קיר מ"חמישה מליון שנים לכדור הארץ") בכל פרק בפלישה אחרת מן החלל אותה עצר ובאירועים האחרים של שנות החמישים. אך משום מה סיפור הפלישה הרביעית משנות השבעים לא הוזכר שם. חשוב לציין שלא מעט אנשים טוענים שיש דמיון מדהים בין כמה וכמה מעלילותיהם של צוות הסוכנים מולדר וסקאלי בסדרה "תיקים באפילה" ובין עלילותיו הישנות של פרופסור קוארטארמאס.

כך או אך, "חמישה מליון שנים לכדור הארץ", הן בגרסה הטלוויזיונית והן בגרסה הקולנועית, נותרו מן היצירות המופתיות והייחודיות של ז'אנר המד"ב בשיאו, כאשר הן מאפשרות לנו להביט על המין האנושי וההיסטוריה שלו מנקודת השקפה שונה, שאינה נעימה כלל ועיקר, ובכך עוצמתם. 

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד