אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

קופרניקוס והמהפכה ההליוצנטרית


תאריך פרסום קודם: 
2003
ניקולס קופרניקוס (Nicolaus Copernicus)
ניקולס קופרניקוס (Nicolaus Copernicus)

ניקולס קופרניקוס (Nicolaus Copernicus) נולד  בטורון Thorn שבפרוסיה במערבית, בשנת 1473. אמו הגיעה ממשפחה פרוסית מבוססת ואביו, יליד קרקוב, פולין, התיישב ב Thorn ועסק בסחר נחושת (מכאן השם Copernicus). בגיל 18 נשלח ניקולס לאוניברסיטת קרקוב ללימודי כמורה. מכיוון שלא אהב את לימודי הדת, שכנע את דודו – הבישוף של ארמלנד Ermland, שהיה האפוטרופוס שלו מאז היותו בן עשר, לשלוחו ללמוד מדעים באיטליה. קופרניקוס שהה שלוש שנים באוניברסיטת בולוניה באיטליה ולמד מתמטיקה, מוזיקה, פיסיקה, ואסטרונומיה. בשנת 1500 כשהוא בן 27, חזר לגרמניה לעיר פראונבורג Frauenburg ואייש משרה דתית צנועה. אולם עד מהרה חש שאינו ממצה את עצמו וביקש רשות פעם נוספת לחזור לספסל הלימודים. בשנת 1503 הוא סיים בהצלחה את לימודי המשפטיים  באוניברסיטת פררה שבאיטליה. בשנת  1506התמנה למשרת מזכירו של דודו הבישוף ב Helisberg. כשהבישוף מת, קופרניקוס חזר לפראונבורג ומילא תפקידים שונים, ביניהם יעוץ כלכלי למלך הפולני בעניין רפורמה במטבע הפרוסי (פרוסיה באותו הזמן הייתה תחת שלטון פולני). בשנים אלו עיבד את היסודות המתמטים של התיאוריה שלו והעלה אותם על הכתב.  

הגישה ההליוצנטרית מול הגיאוצנטרית 

הגישה ההליוצנטרית (Heliocentric) מבוססת על השמש כמרכז היקום כשכל הגופים השמימיים סובבים סביבה. על פי הגישה הגיאוצנטרית (Geocentric), כדור הארץ נמצא במרכז היקום ושאר הכוכבים סובבים סביבו.  

בימי קדם של יוון, הגישה ההליוצנטרית משלה בכיפה. הפילוסופים היוונים העלו את ההשערה שהשמש הינה גוף סטטי שמסביבו סובבים יתר הכוכבים. פילולאוס Philolaus במאה החמישית לפני הספירה הנוצרית טען שכדור הארץ ויתר הכוכבים סובבים סביב הסטיה Hestia – מקור אש קוסמי בלתי נראה לעין אנושית היות שכל האזורים הגלויים לאדם בעולם מוסתרים ממנו. קיקרו ציטט את הקטיאס מסירקוז Hicetas of Syracuse (המאה ה 5 לפנה"ס) שהאמין שהשמש עומדת במקום ותזוזתה בשמיים אינה אלא תוצאה של סיבוב כדור הארץ על צירו. ארכימדס והביוגרף היווני פלוטראך סיפרו שאריסטרכוס מסמוס (המאה ה 4 לפנה"ס) זיהה שכדור הארץ סובב סביב השמש. האחרון נאלץ לחזור בו עקב האשמה בכפירה דתית. במאה השנייה לפנה"ס, סליכוס מבבל Seleucus of Babylonia העלה מחדש את הגישה ההליוצנטרית.

הגישה ההליוצנטרית עלולה הייתה להיהפך לגישה השלטת בעולם העתיק אילולא במאה השנייה לספירה קלאודיוס פתולמאוס (ידוע גם בשם תלמי האלכסנדרוני) מאלכסנדריה הציג את הגישה הגיאוצנטרית בצורה כל כך משכנעת עד שאחריו אף אחד לא העלה בדעתו לסתור אותו. תלמי גרס שבניסיון להסביר תופעה טבעית, המדע צריך לאמץ את ההיפותזה הפשוטה ביותר שתואמת תצפיות על המציאות. מה יכל להיות פשוט יותר מלקבל את הטענה הגיאוצנטרית שכדור הארץ הינו סטאטי והשמש נעה סביבו? כדי להסביר את תנועתם של מה שאנו מכנים כיום כוכבי לכת, נאלץ תלמי להמציא דגם גיאומטרי סבוך שהתבסס על epicycles ועל eccentrics. Epicycle הנו מעגל שמרכזו נמצא על היקפו של מעגל אחר. Eccentric  הנו מעגל שמרכזו אינו זהה למרכזו של מעגל אחר המוכל בתוכו.  

אולם, למרות הדומיננטיות של הגישה הגיאוצנטרית, היו עדיין הוגי דעות שפקפקו בתקפותה. ניקול אורם Nicole Oresme (1330-82) והחוקר ניקולאס מקוזה (Nicholas of Cusa   401-64) חידשו את ההצעה לפיה כדור הארץ נמצא בתנועה. ליאונרדו דה וינצ'י (1452-1519) טען: 

The sun does not move. The earth is not in the center of the circle of the sun, nor in the center of the universe 

אהבת השמש של קופרניקוס 

קופרניקוס ניגש במלוא המרץ להוכיח שכל התצפיות האסטרונומיות של תלמי דווקא מחזקות את הגישה ההליוצנטרית. ממקום מגוריו בפראונבורג, הוא התקשה לנהל תצפיות אסטרונומיות מדויקות. עירו הייתה ממוקמת ליד הים הבאלטי ומכוסה רוב הזמן בערפילים. בהערותיו על עבודתו הוא מביע קינאה בתלמי שבאזור בו הוא חי 

The skies were more cheerful, where the Nile does not breath fogs as does our Vistula. Nature has denied us that comfort, that calm air. 

עם זאת ב 1514 הצליח לסכם את מסקנות מחקריו בספרו 'הערות קטנות'  Little Commenta. המסקנות הוצגו בקרב מספר אישים מצומצם ונכתבו בצורה קרה ומדעית כאילו לא היה בהם לערער לחלוטין את יסודותיה של תפיסת העולם הדתית של התקופה: 

 

1)      מרכז כדור הארץ אינו מרכז היקום אלא רק של הספירה של הירח.

2)      כל הכוכבים סובבים סביב השמש כנקודת האמצע שלהם ולפיכך השמש היא מרכז היקום.

3)      כל תנועה ברקיע נובעת לא מתנועה של הרקיע אלא מתנועת כדור הארץ. כדור הארץ מסתובב סביב עצמו במשך יממה שלמה בעוד שהרקיע נשאר סטטי.

4)      מה שנראה לנו כתנועת השמש נובע לא מתנועתה של האחרונה כי אם מתנועת כדור הארץ כפי שכל כוכב אחר נע מסביב לשמש.

5)      תנועת כדור הארץ יש בה לבד להסביר עיוותים שנוצרים בצפייה בגורמי השמיים.  

התגובות בעולם הנוצרי 

דווקא הכנסייה הקתולית הפגינה סובלנות כלפי מסקנותיו של קופרניקוס בעוד שהמנהיגים הדתיים של הרפורמציה גילו התנגדות נחרצת לגישה ההליוצנטרית. האפיפיור ליאו העשירי הורה לקרדינלים שלו לבקש מקופרניקוס הסברים לדבריו. לעומת זאת ב 1530 מרטין לותר (Luther) טען בתוקף: 

People give ear to an upstart astrologer who strove to show that the earth revolves, not the heavens or the firmament, the sun and the moon… This fool wishes to reverse the entire scheme of astronomy ; but sacred Scripture tells us that Joshua commanded the sun to stand still, not the earth. 

ז'ן קלווין (Calvin) ענה לקופרניקוס באותם השנים: 

Who will venture to place the authority of Copernicus above that of the Holy Spirit? 

רוחו של קופרניקוס נפלה לנוכח הביקורת הקשה שהושמעה נגדו ולפיכך החליט הוא לא לפרסם ברבים את מסקנותיו עד לרגע בו אחרים ישתכנעו בצדקתו. הרגע הזה הגיע לבסוף. ב 1543, המתמטיקאי ג'ורג' ראיטקוס  George Rheticus מאוניברסיטת  וויטנברג בנוסף לעוד שני אנשי כמורה בולטים הצליחו לשכנע את קופרניקוס המזדקן לפרסם ברבים את מחקריו. אחד העותקים הראשונים של ספרו העיקרי First Book of Revolution (שלאחר מכן נודע כ On the Revolution of the Celestial Orbs) הגיע אליו למיטת חוליו ב 24 למאי 1943. הוא קרא את העמוד הראשון, חייך קמעה ובאותה השעה נאסף אל אבותיו.  

רעיונותיו המאוחרים יותר של קופרניקוס 

The Book of Revolution מתחיל בכמה הנחות יסוד. ראשית, היקום עצמו בנוי בצורה של ספירה. שנית, כדור הארץ בנוי גם הוא בצורת ספירה – מסיבה לא מובנת דייה, העולם נע תחת השפעת כבידה לעבר המרכז ולפיכך הוא מאורגן בצורת ספירה. שלישית, תנועתם של הגופים השמימיים היא אחידה ומעגלית היות שתנועה מעגלית היא התנועה המושלמת ביותר. לבסוף, תנועת הגופים בשמיים נתפסת באופן יחסי: 

All changes in position which is seen is due to motion either of the observer or the thing looked at, or to changes in the position of both, provided that these are different. For when things are moved equally relatively to the same things, no motion is perceived  as between the object seen and the observer. 

מדברים אלו ניתן להסיק שתנועתם היומית של הכוכבים מסביב לכדור הארץ ניתנת להסבר על רקע סיבובו של העולם מסביב לצירו ולכאורה התנועה השנתית של השמש מסביב לכדור הארץ מקורה למעשה בהקפת  העולם את השמש באופן שנתי.  

לטענה של תלמי לפיה אם כדור הארץ לא היה סטטי, במהלך תנועתו, העננים והחפצים על האדמה היו נשארים מאחור, עונה קופרניקוס שאם כל הכוכבים היו סובבים את עולמנו, טענתו של תלמי כלפי כדור הארץ תקפה שבעתיים עבורם. במילים אחרות, מרחק הכוכבים –  שלכאורה סובבים את כדור הארץ – מכדור הארץ הוא כה גדול ולכן הוא יצריך מהם תנועה סיבובית מהירה מאד, לפיכך גם אצליהם "הכל ישאר מאחור".  לטענה לפיה חפץ שיועף אל על מעל עולם מסתובב לא ייפול באותה הנקודה ממנה הועף משיב קופרניקוס שחפצים אלו (כמו העננים) הם חלק מכדור הארץ ולפיכך בתנועה הסיבובית נישאים הם ביחד אתו. קופרניקוס מסכם את שיטתו: 

First and above all lies the sphere of the fixed stars, containing itself and all things, for that very reason immovable…Of moving bodies [planets] first comes Saturn, who completes his circuit in thirty years. After him Jupiter, moving in a twelve-year revolution. Then Mars, who revolves biennially. Fourth in order, an annual cycle takes place, in which…is contained the earth, with the lunar orbit as an epicycle/ In the fifth place Venus is carried round in nine months. Then Mercury holds the sixth place, circulating in the space of eighty days. In the middle  of all dwells the sun…Not ineptly some call it the lamp of the universe, others its mind, and others again its ruler…rightly, inasmuch as the sun, sitting on a royal throne, governs the circumambient family of the stars… We find therefore, under this orderly arrangement, a wonderful symmetry in the universe, and a definite relation of harmony in the motion and magnitude of the orbs, of a kind it is not possible to obtain in any other way.

 

אחרית דבר – פרספקטיבה היסטורית 

התקדמות בידע האנושי טומנת בחובה שאריות מתיאוריות קודמות שאבד עליהן הקלח. קופרניקוס ביסס את מסקנותיו על התצפיות של תלמאי ולמרות שסתר את הקביעה הגיאוצנטרית המרכזית שלו לטובת תיאוריה הליוצנטרית, עדין אימץ חלקים ניכרים מהמכניקה השמימית שלו בעיקר בכל הקשור ל epicycles ו eccentrics. האנושות תאלץ להמתין ליוהן קפלר, טיכו בראהא, גלילאו וניוטון כדי לקבל תמונה מדויקת יותר של מבנה מערכת השמש. עם זאת, אין לזלזל בחשיבותה העצומה של תרומתו של קופרניקוס לאסטרונומיה. הגישה הגיאוצנטרית התאימה לתפיסה התיאולוגית לפיה האדם ועולמו נמצאים במרכז היקום והכל נברא עבור האדם. לאחר קופרניקוס, בני החלו להבין אט אט שעולמם אינו אלא פריט קטן ושולי ביקום הרחב. כעת נאלץ העולם הנוצרי להתמודד עם הקושי הקונספטואלי לפיו האל הכל יכול שלח את בנו למות על כוכב חסר חשיבות יחסית. כל הקאנון הנוצרי "התפוגג בעשן" כפי שגתה (Goethe) הגדיר זאת. האסטרונומיה ההליוצנטרית כפתה על האדם לתפוס את האלוהות במונחים פחות מקומיים, פחות אנטרופוצנטרים. התיאולוגיה החלה מתמודדת עם האתגר הגדול ביותר בתולדותיה. לפיכך המהפכה (ואכן הייתה זאת מהפכה) הקופרניקאית הייתה עמוקה הרבה יותר מהרפורמציה. היא גרמה להבדלים בין קתולים ופרוטסטנטים להראות טריוויאלים. היא הובילה את האנושות מהרפורמציה לתקופת ההארה. 

הכנסייה הקתולית בהתחלה לא תפסה את גודל האיום. כל עוד המסקנות של קופרניקוס נתפסו כהנחות שמרה היא על פסיביות יחסית. אולם כשז'יאורדנו ברונו הניח שההנחות הן אמיתיות, נכנסה האינקוויזציה לפעולה. ב 1616 נאסרה הקריאה בספריו של קופרניקוס עד שיתוקנו. ב 1620 הותרה הקריאה מחדש רק אחרי שהוסרו קטעים שהציגו את התיאוריה של קופרניקוס כעובדה. באמצע המאה ה 18 נעלמו ספריו מהמדפים. רק ב 1828 הוסר רישמית איסור הכנסייה על קריאתו של קופרניקוס.

תגיות: 

תגובות

קופרניקוס

לפי דעתי קופרניקוס הה גאון מיעל נאדל אני אהבתי אותי יש לי פוסטר אצלו בחדר

קופרניקוס

יש לי חברה בתל אביב שקוראים לה יעל נדל ויש לה חדר מוש ופוטר קטן בחדר לא גדול אפשר למחוק את זה

קופרניקוס גלילי וקפלר, חוקרי התנועה הטבעית

חקירת התנועה הטבעית, נעצרה לפני 400 שנים.
תנועה טבעית מופיעה בתפוז נופל כאשר מרפים ממנו, ובתנועות הכוכבים.
קופרניקוס, גלילי וקפלר הם החוקרים המעשיים של תנועה טבעית, ומפעלם ידוע.
ניוטון הוא חוקר תיאורטי של תנועה טבעית.

חידוש החקירה המעשית של תנועה טבעית.
מהלך ישיר מקופרניקוס, גלילי וקפלר אל יקום חדש ( ללא כבידה וללא יחסות)

הפיזיקה של בריאת היקום על פי התיאוריה העצברית, The Aetzbarian Theory

היקום נברא מ 5 דברים כמותיים רציפים, והם אורך, שטח, נפח, זמן ואנרגיה.
דבר כמותי רציף, קיים בין אפס כמות לכמות אינסופית.
יש בעולם רק 5 דברים כמותיים רציפים, אך הזמן שונה מכולם, ויש לו 3 הופעות.
הופעה ראשונה היא בתודעה , עם עבר, הווה ועתיד, אך הופעה זו אינה נמדדת.

הופעה שנייה היא במציאות הממשית הניתנת למדידה.
בהתחלה היקום היה ריק, ואז הוא התמלא בזמן סטטי, שהוא נח מוחלט וקר מחלט.
זמן סטטי הוא דבר כמותי, ללא הבחנה של עבר, עכשיו או עתיד.
זמן סטטי ממלא את נפח היקום, והריק כבר לא קיים.
זמן סטטי קיים , כיוון שהוא נמדד.
בכל כיוון שנבחר, נמדוד 0.0033 מיקרו שנייה למטר.
זמן סטטי הוא התווך שבו נעים גלי זמן סטטי, במהירות C

חומר: החומר הוא תוצר משני, הנובע מצירוף כמויות של זמן סטטי ואנרגיה.
מצירוף כמויות נבחרות של זמן סטטי ואנרגיה, נוצר הכוכב הראשון ששמו ארץ.
הכוכב הראשון נע לנצח בקו ישר דרך הזמן הסטטי,בעזרת האנרגיה הפנימית שלו.
הזמן הסטטי לא מפריע לתנועת הכוכב.
תושב הארץ חש כי הוא נח, ואינו מסוגל למדוד את מהירות הארץ ביחס לזמן הסטטי.

ההופעה השלישית של הזמן, מופיעה "בזמן מחזור מנהרתי" של כוכב.
"זמן מחזור מנהרתי" של כוכב מושג בניסוי המתחיל בממש ונמשך בדמיון.
גלילי מציע ניסוי בו מרפים מכדור בפתח מנהרה החודרת את כדור הארץ מקצה לקצה.
תוצאת הניסוי: הכדור יציג תנועת מטוטלת נצחית בין שני הפתחים של המנהרה, עם זמן מחזור מנהרתי של 1.4 שעות.

מצירוף כמויות נבחרות של זמן סטטי ואנרגיה, נוצר הכוכב ירח.
בהכרח נקבע כי הירח יקיף את הארץ במסלול מעגלי, בעל רדיוס של 384000 ק"מ
לאחר קביעה זו, אפשר לחשב את הזמן בו מקיף הירח את הארץ.
החישוב מתבסס על מפעלם המעשי של גלילי וקפלר, ועל חוק טבע חדש, הנושא את השם:
-----חוק שוויון הזמנים במרחק נבחר של 6300 ק"מ ----

חוק זה אומר: אם הירח יקיף את הארץ, במסלול מעגלי בעל רדיוס של 6300 ק"מ,
אז זמן ההקפה יהיה שווה, "לזמן מחזור מנהרתי" של כדור הארץ. ( 1.4 שעות)

קפלר מצא חוק המקשר בין שינוי ברדיוס המסלול המעגלי של הירח, לשינוי בזמן ההקפה.
------ אם רדיוס המסלול יגדל פי N אז זמן ההקפה יגדל פי N כפול שורש N

החישוב: 384000 ק"מ גדול פי 61 מ 6300 ק"מ, ולכן זמן ההקפה יגדל פי 476
זמן ההקפה יהיה 666 שעות, שהם כמעט 28 ימים.

סיכום החקירה המעשית של תנועה טבעית.
לכל כוכב יש זמן מחזור מנהרתי אופייני, וזמני הקפה סביבו קבועים מראש.
מבין כל זמני ההקפה, חייב להיות זמן הקפה = לזמן מחזור מנהרתי של הכוכב.
שוויון הזמנים הזה יופיע תמיד במרחק הנבחר של 6300 ק"מ ממרכזו של הכוכב.
המרחק הנבחר הזה – ( 6300 ק"מ ) הוא קבוע בראשיתי של היקום.

זהו היקום החדש, עם חוק טבע חדש , ואין בו כבידה ואין בו יחסות.

א.עצבר
Aetzbar

http://www.amazon.com/Brief-History-Mans-Natural-Knowledge-ebook/dp/B019IAA1GU/ref=pd_rhf_gw_p_img_1?ie=UTF8&refRID=0ZER1BWF1MF32X60M4E6

יחמעח

חיחמחמממזגביוךךך

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת קג'טי נגהי