אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מיתוסים


מיתוסים ופולקלור

מאכה, ציור של סטפן רייד מ 1904

אגדת מאכה במיתולוגיה האירית

אלות הקשורות לסוסים נפוצות במיתוס הקלטי. במיתולוגיה הוולשית אנו מוצאים את רייהנון Rhiannon ובגאלית את אפונה Epona. בפולקלור האירי, מאכה (Macha) מופיעה כמלכת הסוסים וככזאת היא ממלאת תפקיד מרכזי בשורה של אגדות לצדן של דמויות מפתח

יער ההתאבדות ביפן: המקום הרדוף ביותר בעולם

יער ההתאבדות ביפן: המקום הרדוף ביותר בעולם

'יער ההתאבדות' של יפן הוא אחד המקומות הרדופים ביותר בעולם, ולא בכדי. במשך שנים אנשים מדוכאים חשו כאילו לא קיימת עבורם אפשרות אחרת לסיים את חייהם, מלבד לנסוע ליער Aokihagara. הסמוראים של יפן נודעו בשיטותיהם לסיים את חייהם מתוך כבוד לסובבים אותם, לפני שהתנסו באות קלון. זו הייתה, מבחינתם, הדרך המכובדת למות. אך יער ההתאבדות הוא משהו שונה לחלוטין.

ציור ויליאם בלייק

סטיבן הוקינג: אין גן עדן. אלו סיפורי אגדות

הערותיו של הוקינג מתועדות בספרו 'העיצוב הגדול' שיצא בשנת 2010, בו הוא טען כי יוצר אינו צריך להסביר את קיומו של היקום. הספר עורר תגובה חריפה ממספר מנהיגים דתיים, שהאשימו אותו בביצוע "כשל יסודי" של ההיגיון.

מורגן לה פיי באגדות המלך ארתור

מורגן לה פיי מהרומנסה הארתוריאנית היא ללא ספק אחת הדמויות היותר מרתקות ומגוונות בתולדות הספרות. מאישיות דוחה ומעוררת שאט נפש לסמל של פלא ויראה, ממכשפה זקנה לאחת מתשע פיות במיתולוגיה האירית (שאולי הן שריד לתשעת המוזות במיתולוגיה היוונית), מאויבת מושבעת של המלך ארתור למטפלת האישית שלו באי המסתורי אבלון (Avelon), מבתולה חסודה למושא של תשוקה – מורגן לה פיי עוררה את סקרנותם של הרומנסרים הצרפתים והאנגלים שהחיו את האתוס הארתוריאני מימי הביניים.

בר כוכבא ויסמילר

בר כוכבא ויסמילר

מה הדבר שכולם מזהים עם ל"ג בעומר ? ובכן המדורות . ומה עוד ? ובכן הגיבור הזה..... בר כוכבא.

גנש- אל הפיל במיתולוגיה ההודית

גנש- אל הפיל במיתולוגיה ההודית

גנשה מצטייר במיתולוגיה כבעל עור אדמדם, ולידו עכברוש. בעל שנהב אחד בלבד שבא לסמל את אחדות הבריאה, איתו מספרים שכתב את אפוס המהבארטה. יש לו ארבעה ידיים, האחת אוחזת במקל או גרזן, השנייה בחבל, והשלישית בקערת ממתקים. היד הרביעית פרוסה לפנים ועל פי האמונה הוא משתמש בה כדי להעניק ברכה והגנה למאמיניו.

 אדוורד היקס (1780-1849)

המבול בים השחור

סיפור המבול הוא אחד הסיפורים החשובים והמרתקים ביותר בספר בראשית ובמקרא בכלל, הסיפור על השמדתו של כלל המין האנושי פרט למשפחה אחת ובעלי החיים ששימרה עימה בחרונו של האל על ידי מבול אדיר. סיפור המבול בספר בראשית במקרא תופס מקום מרכזי בהיסטוריה המוקדמת של העולם שראשיתה בבריאת העולם ומסתיימת עם הולדת אברהם אבינו. כל הדורות שלאחר נוח מתייחסים אליו ישירות וכך הוא למעשה מעין אדם "הראשון" חדש, וכך התקופה שלאחר המבול היא עם כך מעין בריאה חדשה וזה מרמז על חשיבות המבול כעומד במרכז ההיסטוריה האנושית שלפני אברהם.

המשמעות האוניברסאלית של פולחן השמש במיתוסים ובדתות

המשמעות האוניברסאלית של פולחן השמש במיתוסים ובדתות

במסגרת עבודתי אני סוקר תרבויות שונות תוך התבוננות בדרך הפולחן, במיתוס ובאמונות השונות. מרכז הכובד של מחקרי מכוון לברר את מעמדה של השמש והשפעתה בעיצוב דיוקנן של תרבויות שונות וגיבוש הלכי רוח ומגמות המצויים בהן. תנועתה היומית של השמש במרום, החל מזריחתה במזרח ועד שקיעתה במערב, לא נעלמה מעיני הקדמונים. יתרה מכך, כבר בני התרבויות הקדומות ידעו לזהות גם את הקשר שבין עונות השנה המתחלפות תדיר לבין תנועת השמש בכיפת השמים.

האל לוקי

האל לוקי ובניו במיתולוגיה הנורדית

מאמר שני בסדרת מאמרים על המיתולוגיה הנורדית. דמותו של האל לוקי מציינת יותר מכל את הנטייה האנושית לתככנות ולמזימות, את הרצון להרוס ולהטיל רבב בכל מפעל אנושי ראוי לציון. עם זאת כפי שנפש האדם הינה דבר מורכב שמכיל ניגודים רבים, כך גם דמותו של לוקי בנטיותיה לעשות רע שלעיתים עשוי להתפרש או אף לקבל תוצאה טובה גם אם לא הייתה זו הכוונה הראשונית מאחורי המעשה. שהוא נחשב לאוייב של ה-אסיר. במקור, לוקי משתייך לגזע הענקים בהיותו בנו של הענק פאראבוטי ובנה של הענקית נאל. המיתולוגיה מספרת כי הוא אומץ על ידי ה-אסיר כאחיו החורג של אודין. לוקי נודע ביכולתיו לרקום מזימות.

המיתוס החילוני והמיתוס החרדי במדינת ישראל

המיתוס החילוני והמיתוס החרדי במדינת ישראל

במדינת ישראל חיות שתי חברות אחת בצידה של השנייה: החילונית והחרדית. לכל אחת מהחברות ישנן את המיתוסים שלה על השניה, וניתן לומר שכאן חלות שתי הדוגמאות ליצירת מיתוס. אחת הבעיות המרכזיות ביצירת המיתוס הזה, הוא המצב הפוליטי הקיים במדינת ישראל, היוצר אי בהירות רבה בשני המחנות, וגורם לקיטוב אגרסיבי. דינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית-דמוקרטית. בטוחני שהרבה אנשים במחנה החילוני מתיימרים לדעת מהי דמוקרטיה (מסופקני אם ידיעותיהם אכן עולות בקנה אחד עם האמת); מסופקני כמה מהם יודעים באמת מהי יהדות.

הענק יימיר (Ymir) והפרה אהודמולה (Audhumla) אשר הזינה את יימיר מחלב עטיניה

מיתוס הבריאה במיתולוגיה הנורדית

המיתולוגיה הנורדית לעולם לא הגיעה אלנו בצורתה השלמה אלא כאוסף של סיפורים ושירים שמהם ניתן היה לבנות נרטיב פחות או יותר אחיד. בדומה למיתולוגיה האירית, הידע שלנו על המיתולוגיה הנורדית (סקדינבית) הוא פרי עבודתם של מלומדים אשר אספו וליקטו את החומרים בתקופה הנוצרית, מאות שנים לאחר שהמיתולוגיה הנורדית הפסיקה להוות מקור השראה דתי. ככל שאנו מצפינים לעבר סקנדינביה, המחקר המידיבאלי של המורשת הפגאנית נהפך למהימן ומעמיק יותר.

אאורינומה, שנולדה מהכאוס

נחש ומים: מהעקוב כנחש לישר כאל

מיתוס בריאה של תושביה הקדומים של יוון, הפלסגים, שיש בו, ככל הנראה, גם יסודות פיניקיים וכנענים, מספר על אלת כל הדברים, אם כל חי, אאורינומה, שנולדה מהכאוס. הדבר הראשון שעשתה היה להבדיל בין שמים לים. לאחר מכן פתחה במחול חינני ומהיר על פני על הגלים. הריקוד הלך והתחזק. האלה תפסה את הרוח שנוצרה, חיככה אותה בידיה ויצרה ממנה נחש, אופיון. הנחש הביט באלה הרוקדת, נמלא תאווה וכרך עצמו סביב גופה בשבעה פיתולים. כך הופרתה האלה מהנחש. בלובשה צורת יונה, הטילה ביצה על המים.

מים: מגערה, דרך רגיעה, לערגה

מים: מגערה, דרך רגיעה, לערגה

משטור האוקיינוס הבראשיתי בפרק הראשון של ספר בראשית נעשה לכאורה בקלות וללא כל מכשול. בעוד שבספר בראשית אין כל רמז להתנגדות המים המצייתים לכאורה מייד למאמר הבורא, מתפצלים לשמים ולארץ ומתכנסים אל תוך גבולות ללא כל שמץ של מחאה, כבסיפור אגדה, גרסאות רבות בספרים אחרים בתנ"ך מאזכרות מרד מצד ים התהום הקדמוני, המכונה גם רהב ותנין. ההתקוממות העזה דוכאה במהירות ובעוז. מגערה, דרך רגיעה, לערגה תחילה ברא אלוהים את האור כדי לקטוע את רצף החושך ולהשליט את מחזוריות היום והלילה.

הכותל המערבי ותולדותיו בראי מדעי הדתות

הכותל המערבי ותולדותיו בראי מדעי הדתות

הכותל הינו לב האומה היהודית והאתר הדתי-לאומי החשוב ביותר בישראל. הוא זוכה לזרם בלתי פוסק של מבקרים, חילונים ודתים, יהודים ונוצריים (כולל האפיפיור יוחנן ה-23 שהניח פתק בכותל בשנת 2000); מעין יעד לעליה לרגל מודרנית. הכותל מהווה מוקד לטקסים שונים, החל בבר מצוות (ימי ב' וה'), דרך תפילות המוניות במועדים היהודים השונים וכלה בהשבעות של יחידות צבאיות. האמרה שהכותל הינו השריד היחידי מבית המקדש שחרב בשנת 70 לספירה הינה רווחת אך אם זאת מוטעית לחלוטין. ראשית, מפני שהכותל מעולם לא היה חלק מבית המקדש עצמו, ושנית, מפני שישנם שרידים נוספים מפרוייקט הר הבית ההרודיאני, כגון הכותל הדרומי והמזרחי.

חומות יריחו נופלים - גוסטב דורה

תקוות חוט השני

למילה תקווה, מלבד פירושה המקובל עלינו כיום, יש משמעות נוספת במקרא, קודמת – קו, חוט, חבל. תקווה היא הקו שחצה את ים התוהו, פתחו וחלקו לשני חצאים.קו, צו, תו. בצו הבורא שורטט קו ישר, חוצה, בלב התהום, קו שכמוהו כתו, כאות. תנין התוהו הקדמוני, המגלם את הים שבתוכו שכן, פולח לשני חצאים, לפי אותו קו. ממחצית גופו העליון נוצרו השמים וממחצית גופו התחתון נוצרה הארץ. קו החיתוך שקרע את מותניו של הפתן נקרא רקיע. כל הקרבת איל, שה או גדי נועדה לשחזר את בריאת העולם ולהדק את הזדהות המקריבים עם האל הבורא וערכיו.

שפת התנך כבבואת סיפור הבריאה

שפת התנך כבבואת סיפור הבריאה

עיסוקי בשפה העברית כמורה באולפן הביא אותי לכתיבת מחקר ארוך שנים על לשון המקרא שממנו עיבדתי את ספרי: שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה. כפל המשמעות אינו מאפיין את העברית בלבד. הבלשן הגרמני קרל אַבֶּל (1837-1906) זיהה תופעה זו במצרית עתיקה שבה אותה מילה ציינה שני מושגים מנוגדים. המילה כֵּן, למשל, פירושה היה חזק וחלש בעת ובעונה אחת. המצרים הקדמונים, לפי התיאוריה של קרל אבל, לא יכלו להבין את מושג הכוח בלי להשוות אותו לניגודו. התפתחות השפה ודובריה גרמה במשך הזמן להתפצלות המילים.

אדם, חווה והנחש. המדרש יודע לספר, שקודם לחטא היו לנחש רגליים, פה ואוזניים והוא הלך ודיבר כאחד האדם. ציור מאת הוגו ואן דר גוס. 1470.

נחש: סודו של נחש הקדמוני

נחשים הילכו עלי קסם ואימה מאז ומתמיד. התנועה הנחשית המהירה, המתפתלת והבלתי צפויה, הגוף הפאלי, הגמיש והחלקלק, יכולתו המדהימה של הנחש להשיל את עורו, לשנות צורה ולהעלם באחת אל תוך חללי האדמה, מבטו החודר והכשתו הקטלנית. כל אלה הטילו עלי, כמו גם על רבים אחרים מעין כישוף. וכך יצור קדמוני, מרתק ומסתורי זה, הטביע חותמו בתודעה האנושית כאובייקט להערצה וסגידה, אך גם להשלכה של פחדים קמאיים, וסביב דמותו נרקמו מיתוסים מדהימים (ולעיתים סותרים) מאז שחר ההיסטוריה האנושית.

מחזיקי השלח

אחת מגרסות הבריאה המרובות הנמצאות בתנ"ך ממחיזה מאבק אלים שבו מבתר האל הבורא את ים התוהו הקדמוני המגולם בדמותה של חייה אימתנית, דמוית נחש. סיפור המתתה של המפלצת הימית, מיתוס קדום המשותף לרוב תרבויויות העולם, מקופל בקרבת שורשי הפעלים טָבַע, טָבַע ו-טָבַח. טָבַל ו-טָבַע רומזים למים הקמאים בעוד ש-טָבַח מספר על ביתור הדרקון ששכן בהם וגילם אותם (תוהו ובוהו=בו הוא ואותו הוא). סיפורו של הטבח הימי המכונן מרומז גם בקרבת המילים רָטֹב-בִּתֵּר (כמעט אנגרמות).

שמשון קוטל את האריה - גוסטב דורה

מה מתוק מדבש ומה עז מארי

התוהו ובוהו שלפני הבריאה מדומה במקרא לים סוער וגועש, ואף לשוכניו חדי השיניים, התנינים הגדולים. כדימויים אחרים לכוחות ההרס השטניים משמשים מאורות אריה טורף במעבה יער על יושביהן האימתניים (נחום ב:יג) כמו גם קיני נחשים ופתנים בנקיקים ובמחילות על דריהם המסוכנים (ישעיהו יא:ח). התוהו ובוהו מגולם על ידי חייה יצרית ופרועה שהבורא ביתק את גופהּ, בתרו ורוצצו.

לוח השנה מאיה

2012 ו-קץ העולם

האמונה שבתאריך 21.12.2012 יתרחשו אסונות קולוסאליים שיביאו לקץ העולם, הינה רווחת מאוד:. במדינות שונות התחוללו התארגנויות חברתיות גדולות שהפיצו שמועות בדבר סוף העולם ועוררו תגובה משטרתית-ממשלתית. טענות אסכטולוגיות אלו מתבססות בראש ובראשונה על לוח השנה של המאיה, ובחיבור זה ברצוני לדון בקצרה בקוסומוס כפי שנתפס בעיני בני תרבות המאיה העתיקה. בתרבות המערבית, היודאו-נוצרית, שולטת תפיסת זמן לינארית. תפיסה זו באה לידי ביטוי מובהק בתיאולוגיה הנוצרית, בה יש לדבר על מושג ה'היסטריה סקרה', כלומר ההיסטוריה הקדו

עמודי המקדש - ציר העולם אקסיס מונדי

עמודי המקדש - ציר העולם אקסיס מונדי

משמעותם הסמלית של עמודי המקדש במעמקי ים התוהו, בטבורו, בתוכו, בקרביו, בין מעלה ומטה, נקדח פתח, נפערה מערה, נחצבה באר, פרץ מעיין. ממקור נסתר זה, אבן השתייה, הגיח עמוד מים והיתמר למעלה כדי לברוא את השמים. מאותו תשתית מקודשת - ציר העולם, ובאותו רגע עצים - נקודת האפס של הבריאה, צנח מטה עמוד מים תאום וברא את הארץ. על עמוד כפול זה, בעל שני חלקים, המחבר באמצעו בין שמים לארץ עומד העולם. סילון המים הקדמוני נקרש, התייצב והתחזק, במאמר האל, ואף הוכפל ושוכפל.

דגל מקסיקו

דגל מקסיקו

רבים חושבים על התרבות האצטקית כעל תרבות ברברית צמאת דם, עוקרת לבבות ועורפת ראשים. בפועל מדובר בתרבות מורכבת מאוד, רבגונית ובעלת עומק רוחני רב. אמחיש קצת מהעומק הרוחני באמצעות ניתוח של הסימבוליקה הטמונה מאחורי דגל מקסיקו. מקור השם מקסיקו נובע מהשם משיקה (Mexica), שם השבט שהקים ויצר את האימפריה האצטקית Aztec)). פירוש השם נובע מחיבור של כמה מילים שפירושם טבור הירח.

יום המתים בגואטמלה

יום המתים בגואטמלה

המוני בני אדם, לבושים בכל צבעי הקשת, צעדו ברחובות העיירה סומפנגו סקטפקז (Sumpango Sacatepéquez), השוכנת ברכס סיירה מדרה (Sierra Madre)שבמרכז גואטמלה. מגמת פני כולם הייתה בית הקברות. בידיהם נשאו עפיפונים, סירים רוחשים תבשילים, נרות ובקבוקים של משקאות חריפים. כל הכבודה הזו יועדה לארוחה השנתית המשותפת של החיים עם קרוביהם המתים. בהביטי בהמון זה יכולתי להבין היטב את הכינוי הרווח ביותר של גואטמלה: "ארץ הקשת בענן".גואטמלה זכתה בכינוי זה בשל הלבוש הססגוני של תושביה, ובפרט של נשותיה, ובזכות הצבעוניות המסחררת של השווקים השבועיים שמתקיימים לאורכה ולרוחבה. צבעוניים מכל הם הפסטיבלים וימי החג, שאין מטייל הנשאר אדיש למראותיהם.

אבן השמש, המגלמת בחומר את מיתוס השמשות, התגלתה במרכז מקסיקו סיטי בשנת 1790

מיתוס השמשות ואבן השמש

סיפורי בריאת העולם במרכז אמריקה שונים מאוד מהסיפור שמופיע בספר בראשית. ההבדל המרכזי נעוץ בתפיסה שונה לחלוטין של הזמן עצמו. בעוד שבמערב ההיסטוריה מתחילה ב'בראשית', עת האל ברא את העולם, ומשם היא מתקדמת באופן ישיר אל עבר אחרית הימים, קץ ההיסטוריה והגאולה (שקשורה לעתים בביאת המשיח), הרי שבמרכז אמריקה המצב שונה לחלוטין. אין ציר זמן, אין נקודות התחלה וסיום, אלא מחזור אינסופי של חורבן ויצירה. מדובר בתפיסת זמן לינארית אל מול תפיסת זמן מחזורית. מיתוס השמשות, שהגיע לידי גימור בתקופה האצטקית, מבטא את התפיסה הזו בצורה מובהקת.

צחוק אברהם - מאת יצחק בנימיני

צחוק אברהם / יצחק בנימיני

בנימיני הוא מנהל הוצאת " רסלינג" ומרצה באוניברסיטאות על פסיכואנליזה ונצרות מוקדמת ויהדות. בעבר התייחסתי לשני ספרים שכתב " השיח של לאקאן "ו-" פאולוס והולדת וקהילת הבנים" –ספרים על החולשים על התחומים בהם הוא עוסק: פסיכולוגיה לקאניאנית והמפגש היהודי נוצרי. כעת יצא לאור ספרו החדש העוסק בפירוש חלופי חדש לספר בראשית. לא עוד פרשנות רבנית חרדית כמובן.

דמות האל במיתוס הבריאה הקבלי מהיבט בין-סובייקטיבי

ברשימה זו אעסוק בנושאים אלו ואחרים תוך התבוננות קרובה במתח הדיאלקטי השורה במעמקי אור אין-סוף, במחול הניגודים הקוסמי הנע בין "אין ל"יש", בין אור לחושך ובין חושך לאור, מתוך כוונה לפנות בתודעתנו מקום לפן האפל והחשוך אשר בהוויית האל, כמו גם במציאות הנפשית, פן שלרוב אנו מעדיפים להדחיקו, לפצלו ולהתעלם מקיומו.

ה.פ. לאבקרפט: המיתוס של קתולו ועולם הכישוף המודרני

במאמר זה אעסוק במקרה בולט ואף קיצוני במיוחד מסוג זה שבו אלפי אנשים כיום מאמינים ברעיונות שנוצרו בידי סופר פנטסיה ואימה לתכלית ספרותי בדיונית בלבד למרות שאותו הסופר מעולם לא התכוון שמישהו יקח אותם ברצינות וכל מטרתו הייתה לבדר את קוראיו ותו לא. אך למרות רצונותיו יש רבים שלוקחים היום ברצינות רבה מאוד את סיפוריו השונים ומאמינים שהם מבוססים על אמת/ ה.פ. לאבקרפט

כבוד המלכים . האפוס הלאומי האתיופי. מאת: רן הכהן, תרגום, מבוא והערות

כבוד המלכים / האפוס הלאומי האתיופי - רן הכהן

בימים אלו פורסם בשפה העברית האפוס האתיופי הלאומי "כברה נגסט" "כבוד המלכים". בשמו העברי, אפוס שככל הנראה התחבר בימי הביניים המתאר את סיפור אהבתם של המלך שלמה ומלכת שבא שבעקבותיו נוצרה שושלת המלכים האתיופית.

חוקרי החוצנים - חקר עבמים בישראל

כנס של עמותת חקר העב"מים העצמים הבלתי מזוהים המופיעים בשמי העולם וכל הקשור בהם עורר אותי למחשבה בשאלה המעסיקה רבות גם את חוקרי העב"מים עצמם: האם יש מזימת הסתרה של מידע חשוב ואף חיוני בנושא מצד ממשלות שונות בעולם מפני הציבור הרחב? ואולי חוקרי העב"מים עצמם הם חלק מהקונספירציה מבלי ידיעתם?

כי תועבה היא - מה בין התבדלות להבדלה

"מימי יוסף בן מתתיהו רווחת הדעה שירידת בני ישראל למצרים וכן עלית יוסף לשררה, חלו בימי אחד ממלכי החיקסוס. יוסף בן מתתיהו עצמו (נגד אפיון א', ט"ו) היה סבור שה"רועים" שגורשו ממצרים היו בני ישראל שיצאו ממצרים". "מימי יוסף בן מתתיהו רווחת הדעה שירידת בני ישראל למצרים וכן עלית יוסף לשררה, חלו בימי אחד ממלכי החיקסוס. יוסף בן מתתיהו עצמו (נגד אפיון א', ט"ו) היה סבור שה"רועים" שגורשו ממצרים היו בני ישראל שיצאו ממצרים".

הנצפים ביותר