אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

תחבורה


הפרטה, הלאמה או החמצה

מסילות הברזל החלו את דרכן ברחבי ארצות הברית כעסקים פרטיים שפעלו מכוחם של זיכיונות הפעלה שכללו הענקת זכויות דרך ברצועות קרקע עליהם הונחו המסילות, וזכויות בקרקעות לצורך הקמת תחנות רכבת, מחסנים ומתקני תחזוקה. רוב ההשקעה הכספית בפיתוח הרכבות מומן בכספים שגויסו בשוק ההון וחלק ממנה היה מענקים מקומיים מערים ועיירות שחפצו בקשרי תחבורה מתקדמים לסביבתם.

רכבת מתחילת המאה העשרים

אמטרק - חברת הרכבות

פעמים רבות המציאות עולה על הדמיון. בארה"ב - מעוז הקפיטליזם הליברלי - פועל מונופול סוציאליסטי המצוי במשבר כלכלי מתמשך וזוכה בחירוק שיניים לתמיכה כספית של הממשל. המשבר של חברת הרכבות האמריקאית “AMTRAK” מעורר מחשבות על חלוקת העולם לשחור ולבן, לקפיטליסטים ולקומוניסטים, למפריטים ולמלאימים. נראה שלפעמים צבעו של "שביל הזהב" הוא אפור.

רכבים חשמליים – היבטים שונים

רכבים חשמליים – היבטים שונים

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה ההולכת וגוברת של רכבים חשמליים מסוגים שונים ברחובות וכבישי הערים. אלו בעיקר כלים קלים, המיועדים לרוכב אחד או שניים, כגון אופניים חשמליות, קורקינטים חשמליים, וקלנועיות מסוגים שונים. הכלים שקטים, קלים לתפעול, אינם זקוקים לרישיון (בחלק מהסוגים), אינם תופסים מקום בכביש או בחנייה, ונושאים משא בכמות סבירה עבור הנוסע. גם המחיר של התפעול הינו זול, הרבה יותר מאשר דלק.

עבודה מהבית: יוממות תקשורתית

עבודה מהבית: יוממות תקשורתית

בעשור האחרון ניכרת בעולם מגמה ברורה של עלייה בהיקף התופעה של עובדים המבצעים את עבודתם, באופן מלא או חלקי מבתיהם, או ממרכזי תקשורת מחוץ למקומות עבודתם הקבועים. עובדים אלו, המקושרים למקומות העבודה באמצעי תקשורת, מכונים "יוממי תקשורת". "יוממי התקשורת" מפחיתים מהלחצים על תשתיות התחבורה ועל אמצעי התחבורה, וראוי שמדיניות התחבורה הציבורית תתייחס לתופעה זו.

רכבות קלות: הכל או כלום

רכבות קלות: הכל או כלום

לרשתות רחבות של תחבורה ותקשורת יתרונות בסדרי גודל מעריכיים לעומת מסדרונות בודדים או קטועים. תופעה זו באה לידי ביטוי בתועלת נמוכה של מסדרונות בודדים של קווי רכבות קלות לעומת תועלת גבוהה של רשתות עירוניות. מכאן שבדרך הכלל אם לא נבנית רשת רכבות עירוניות מקיפה עדיף לא לבנות כלום. בימינו רשתות התחבורה בערים מבוססות בעיקר על רשתות כבישי אספלט המכסות את המרחבים העירוניים באופן מקיף ומקושרות לנתיבי גישה בין עירוניים. רשתות תחבורה אלו משמשות בעיקר כלי רכב פרטיים, ובנוסף להם כלי רכב ציבוריים הנעים על צמיגי גומי, ובהם אוטובוסים ומוניות.

גשר שער הזהב - סן פרניסיסקו קליפורניה

גשר שער הזהב: לקחי זהב מגשר אגרה

הקמת גשר "שער הזהב" על מי סן פרנסיסקו יכולה לשמש מקור השראה לאופן שבו יש להקים ולממן בניית תשתיות באמצעות אגרות שימוש. גביית האגרות לאחר סיום פירעון עלויות הבניה, יכולה ללמד על הנטייה לשמר ולהנציח אגרות דרכים למטרות זרות. החל מהמחצית השנייה של המאה התשע עשרה הועלו מעת לעת רעיונות להקים גשר על מיצר "שער הזהב" במפרץ סן פרנסיסקו. בשנת 1920 הרעיון החל לקרום עור וגידים מעשיים, כאשר הושלם סקר גיאודטי שבדק היתכנות הנדסית של ביסוס גשר באזור, ונערכו בחינות של ההיתכנות ההנדסית והכלכלית של הקמת הגשר.

הרכב של ניקולה ג'וזף קוניו

חוט שני מתחבורת העבר לתחבורת העתיד

הגלגל נחשב לאחת ההמצאות או התגליות הטכנולוגיות החשובות של האנושות. ארכיאולוגים מעריכים שעגלות רכובות על גלגלים נבנו כבר לפני כ- 7,000 שנים, אך נדרשו כחמישים מאות עד שהרומאים פרסו תשתית רחבה שנדרשה לשרת את הגלגל כאמצעי תחבורה יעיל. נראה כי טכנולוגיית הגלגל לא הייתה מספקת כדי להפוך למכשיר תחבורתי עממי מוצלח – נדרשה גם חכמה מדינית וחברתית. הזמן הממושך שחלף בין קיום הטכנולוגיה ליישומה הציבורי הוכיח כי תבונה מדינית או חברתית היא לעיתים נדירה או קשה לביצוע מתבונה טכנולוגית

רשיון נהיגה: ניטור נהיגה לאחר ההוצאה

רשיון נהיגה: ניטור נהיגה לאחר ההוצאה

משעה שנהג מקבל רישיון נהיגה לאחר מבחן מעשי קצר ועובר את תקופת ההכשרה של "נהג חדש" אין אמצעי בקרה ומעקב אישיים אחרי הרגלי הנהיגה שלו וכשירותו לנהוג. מרבית הנהגים מקיימים נהיגה סבירה וזהירה המותאמת לתנאי הדרך, אך קיימים נהגים היוצרים סיכונים גבוהים לסביבתם ולעצמם. כישורי נהיגה של בני אנוש עלולים להידרדר כתוצאה מהתפתחות מחלות גופניות או נפשיות, משינויי מצבי רוח בני חלוף, מפיתוח הרגלי נהיגה פזיזים ומסוכנים כתוצאה ממשברים או לחצים אישיים, או מרכישת עזות מצח וביטחון עצמי מופרז.

ברבור שחור

מחדל המחקר והפיתוח בתחום התחבורה בישראל

השקעות במחקר ופיתוח עתידי נחשבות כנושאות סיכונים שבצידם סיכויים לתשואה גבוהה. מדינת ישראל השכילה להשקיע במחקר ופיתוח בענפי האלקטרוניקה והתקשורת, אך בתחום התחבורה קיים מחדל מתמשך של העדר חשיבה והשקעות במחקר ופיתוח. אחד הגורמים המשמעותיים המבדילים בין תרבויות מתקדמות לתרבויות נחשלות הוא היקף החדשנות המדעית והטכנולוגית והכושר לאמץ שינויים חדשים המשפרים כושר קיים. בכוחה של חדשנות מועילה להעניק עליונות טכנולוגית וכלכלית ולכן לאורך ההיסטוריה האנושית פיתוח ואימוץ טכנולוגיות חדשות מאפיינים אימפריות כלכליות וצבאיות.

ניהול משברים תקשורתיים בעולם התעופה

ניהול משברים תקשורתיים בעולם התעופה חלק א

מאמר זה בוחן משבר דמיוני והאופן בו חברת מטענים אוויריים דמיונית מתמודדת עימו. השתלשלות המאורעות, המשבר ופתרונותיו הינם פרי הדמיון של כותבת העבודה והם הומצאו לצורך הדיון האקדמי. ראוי יהיה לציין כי החברות הישראליות העוסקות בתעבורת מטען אווירי פועלות על פי נהלים באופן קפדני ומשבר מהסוג המתואר במאמר הינו בעל סבירות נמוכה מאד. עם החלטת הממשלה לפתיחת שוק המטענים האוויריים לתחרות בשנת 2000, החלה קרגו-פורט ישראל (חברה דמיונית) לפעול להקמת מסוף מטענים בנתב"ג.

טרמפים ורשתות חברתיות

טרמפים ורשתות חברתיות

תופעה של נסיעה בטרמפים הייתה מקובלת בעולם המערבי בשנות השישים והשבעים של המאה העשרים על בסיס אמון ותחושת לכידות חברתית. הטרמפ הוא ביטוי של עזרה הדדית ויש בו יתרונות רבים. נהגים הנוסעים ליעדם כשלצידם מושבים ריקים מארחים לנסיעה טרמפיסטים מזדמנים. העמסת טרמפיסט בעלת עלות שולית נמוכה לנהג, מחד, ומאידך, מסייעת לטרמפיסט לנוע ליעדו בזול ופעמים רבות באופן זמין ונוח יותר בהשוואה לחלופות אחרות. הטרמפ מארח חברה לנהג או לטרמפיסט הבודד, מקל על נסיעות משעממות ועשוי לשפר את הביטחון של הנהג והטרמפיסט

טוקיו - מבט ממסילת הברזל

יפן: פיתוח רכבות – מוסר השכל

בשונה מהמקובל בעולם המערבי, בבירת יפן פועלת רשת מסועפת של רכבות נוסעים ציבוריות ופרטיות, המספקת רמת שירות גבוהה ומקיימת את עצמה באופן כלכלי, ללא תמיכות ציבוריות. האם ניתן לחקות בישראל את הצלחת רשת הרכבות של טוקיו? מרבית קווי רכבות הנוסעים בעולם המערבי סובלים ממחלות שונות שהתסמינים שלהן מתבטאים בקשיי קיום כלכליים ותפעוליים. קשיי קיום כלכליים מזינים מעגלי היזון חוזר שלילים עם קשיים תפעוליים, ותפעול קווי רכבות בתנאים של מחסור במזומנים מותח את ניהול הרכבות בין דרישות סותרות שקשה להגשימן.

מזון מהיר - מזון בתנועה

מזון מהיר - מזון בתנועה

חלק ניכר מהתנועה האנושית נעשית על ידי לקוחות הנעים לספקי מוצרים ושירותים המשתמשים ביחידות קרקע קבועות. קיימת אפשרות הפוכה אך פחות נפוצה – ספקים ניידים הנעים ללקוחותיהם. כלי רכב המהווים בסיס לשירותי מזון ניידים מדגימים את היתרונות הגלומים באפשרות זו. כלי תחבורה המספקים שירותי מזון ניידים פועלים במקומות שונים בעולם ובארץ, ומספקים ללקוחותיהם מענה בגומחות שוק מוגבלות. במקומות מסוימים בעולם חלק משירותים ניידים אלו זכה בשנים האחרונות לתחייה. נפרט גומחות שוק בהם פועלים שירותי מזון ניידים.

אופניים - פתרון בעיית הצמתים העירוניים

אופניים - פתרון בעיית הצמתים העירוניים

צומת תנועה הוא נקודת מפגש בין כיווני נסיעה מנוגדים ולכן הצמתים הופכים באורח תדיר לצווארי בקבוק המעכבים זרימת תנועה, ולעיתים גורמים פקקי תנועה העוצרים תנועה למשך פרקי זמן ארוכים. מפגשים בין כבישים צולבים מקימים מערכים של ניגודי תנועה מורכבים יותר מאלו הנתפסים בתחושות האישיות של מרבית המשתמשים בדרכים. הצטלבות שגרתית בין שני כבישים ניצבים הנפגשים בצומת בעל ארבע זרועות יוצרת לא פחות מ- 36 נקודות אפשריות למפגשים שונים בין כלי רכב מנועיים, ונקודות מפגש רבות נוספות בין כלי רכב מנועיים לבין הולכי רגל.

התנגדות להליכה: העדר סיבולת, סובלנות וסבלנות

התנגדות להליכה: העדר סיבולת, סובלנות וסבלנות

התנועה האנושית הטבעית היא הליכה רגלית, אך בעולם המודרני ההליכה מתחרה בתחליפי תנועה יעילים שלא בדרך הטבע. מאז שפותחו אמצעי תנועה מכאניים ומנועיים הסתבר לאדם כי כושר התנועה הגופני נחות לעומת הכושר המכאני שפותח, וסיבולת התנועה האנושית מפסידה כמעט בכל תחרות מול תנועה פרי טכנולוגיות הנדסיות. פטריק מקאו הקנייתי שבר בספטמבר 2011 את השיא במרוצי מרתון, כאשר סיים את "מרתון ברלין" בכ-שעתיים ושלוש דקות. ריצת מרתון רצופה של 42.195 קילומטרים במהירות של כ - 21 קמ"ש היא הישג אנושי נאה ומרשים לכל הדעות במונחים של מיצוי הכושר הגופני האנושי.

רכבת

חיבור הפריפריה למרכז: למי מועיל

אחד הנימוקים המדיניים המרכזיים המועלים להצדקת השקעות עתק בפיתוח רשת הרכבות בישראל הוא "חיבור הפריפריה למרכז", ותרומה לשוויון בין תושבי הפריפריה לתושבי המרכז. האם טיעון זה משכנע, ולמי באמת מועיל חיבור הפריפריה למרכז במסילות ברזל? בעשורים האחרונים ממשלות ישראל מקצות נתח תקציבי מוגדל לתוכניות פיתוח רשת הרכבות הבין-עירוניות במדינת ישראל. בשנת 2003 נערכה תוכנית חומש שהקצתה 20 מיליארד שקלים חדשים לפיתוח רכבת ישראל, בשנת 2010 אישרה הממשלה תוכנית ארוכת טווח לפיתוח תשתיות תחבורה בין הפריפריה למרכז.

בוסטון - מיזמים מונומנטאליים: עת הפירעון

בוסטון - מיזמים מונומנטאליים: עת הפירעון

שיגעון גדלות וגחמות של מנהיגי ציבור או מתכננים המבקשים להטביע חותם היסטורי באמצעות מיזמים מונומנטאליים מעמיסים עול ועלויות גבוהות על שכמם של רבים, פעמים רבות זמן רב לאחר שהיוזמים מסיימים את כהונתם השלטונית. מיזם "החפירה הגדולה" בבוסטון מהווה דוגמא בת זמננו למיזם תחבורה מונומנטאלי מכביד ושנוי במחלוקת. בעיר בוסטון שבמדינת מסצ'וטסט בארצות הברית נמתח עורק תנועה מרכזי, המהווה חלק מכביש בין-מדינתי I-93, המחבר את מרכז העיר עם סביבתה הקרובה והרחוקה.

ניידות זמינה כתנאי לקיום בכבוד

חלקים גדלים באוכלוסיה מגלים כי הזדמנויות התעסוקה והפרנסה הנתונות להם מצטמצמות, הם מתקשים להתקיים בכבוד ונדונים לבידוד חברתי. מצב זה הוא תוצאה של מציאות שבה שימושי הקרקע מפוזרים, שירותי התחבורה הציבורית מוגבלים, ועלותה של הניידות באמצעות התחבורה הפרטית עולה. בעשורים האחרונים עלו לסדר היום בעולם ובארץ נושאים שונים המשפיעים על התנועה והניידות הקרקעית, ובהם הסוגיה הסביבתית שהשפעתה נטמעה בחוקים, תקנות והוראות מנהל ציבורי. סוגיה שלא זכתה לתשומת לב מספקת היא מגבלות הניידות של חלקים גדולים באוכלוסיה בסביבה שבה רוב התנועה מבוצעת באמצעות כלי רכב פרטיים.

מדים

למה נהגות אגד לא לובשות מדים?

אמנם, עוד אין זה חזון נפרץ, אבל לעיתים בכל זאת רואים נשים מאחורי ההגה באוטובוסים העירוניים של אגד. גם אני זכיתי לראות כבר כמה וכמה נהגות אוטובוס בירושלים. אלא שבכל אחת מהפעמים האלה עלתה בי איזו תחושה לא-נוחה. אולי אפילו, לרגע, הרגשתי לא לגמרי בטוחה. משום-מה, היה לי המראה של האישה הנוהגת באוטובוס זר כל כך, ובעצם- ממש מפוקפק. לא רבות הן כאמור, הנהגות בשירות אגד. כל כך לא רבות עד שאני זוכרת בבירור פעם אחת לפני כמה שנים בחיפה, בעודי נערה: עליתי על האוטובוס הרגיל בו הייתי נוסעת תמיד ולהפתעתי גיליתי, וזאת לי הפעם הראשונה, שמאחורי ההגה יושבת אישה

מגדל נהרדעא: חניה עירונית - משנה לא סדורה

מגדל נהרדעא: חניה עירונית - משנה לא סדורה

שטחי החניה הציבוריים ברחובות הערים, ובפרט במרכזיהם, הם נכסי דלא ניידי על מפלס הקרקע שהיקפם רחב ושווים הכלכלי רב. למרות היקפם, חשיבותם וערכם של קרקעות אלו, אין לגביהם תפיסה מגובשת ומשנה סדורה. בעיות חניה מקומיות זוכות לפתרונות חצי אפויים, לא עקביים ולא שיטתיים. זאת מדגים לאחרונה פסק דין שניתן בעניין מיזם "מגדל נהרדעא" בתל אביב.

עכבר הכפר ועכבר העיר בדרכים

עכבר העיר ועכבר הכפר בדרכים

עכבר העיר ועכבר הכפר היו חברים ותיקים שלא נפגשו שנים רבות. חבר משותף חידש את הקשר בין השניים והם סיכמו להיפגש בביתו של עכבר הכפר. בבוקר היום המתואם עכבר העיר הכין את מכוניתו לנסיעה לכפר, רתם את חגורת הבטיחות, הדליק אורות והחל במסע. תנועת הבוקר לתוך העיר הייתה סמיכה וצפופה, אך עכבר העיר נסע בכיוון הנגדי, וביציאה מהעיר גודש התנועה היה נסבל. לעכבר העיר הייתה מכונית עירונית קטנה וזריזה שהותאמה ליעודה העיקרי נסיעות קצרות בעיר, תמרון בפקקי התנועה ובמקומות חניה נדירים שנמצאו בשולי מדרכות העיר.

אתה, המכונית וכל השאר...

אתה, המכונית וכל השאר...

דברים שאינם כתובים בספר החוקים. הדברים להלן אינם מיועדים להעביר אותך את מבחני הנהיגה, אבל, הם בהחלט מיועדים להעביר אותך ממקום למקום בבטחה ובהנאה. הם נועדו לנהגים ותיקים, כמו, לנהגים צעירים. הם גם נועדו לנהגים, שיודעים כבר הכול. כמו, שכל התורה על רגל אחת היא, "ואהבת לרעך כמוך", כך גם, כל תורת הנהיגה, על רגל אחת, היא, לעולם, אל תהיה מופתע. (כלל חשוב גם בחיי יומיום). אל תהיה מופתע ממכונית שפתאום מופיעה לצידך, כאילו, משום מקום.

אופניים ודעות קדומות

אופניים ודעות קדומות

דעות קדומות ותיוג סטריאוטיפי מוטלים על קבוצות אוכלוסיה מוגדרות ואינם פוסחים על קבוצות המאופיינות בשימוש באמצעי תחבורה זהים. תיוג סטריאוטיפי מוטל בין השאר על בעלי כלי רכב מוגדרים, על משתמשים בתחבורה ציבורית, או על רוכבי אופניים. גידול הפופולאריות של רכיבת אופניים מגבש ומחזק דעות קדומות המיוחסות לציבור בעל מאפיינים מגוונים וממחיש הטיה של שיקול דעת ענייני הפוגעת במטרות ציבוריות משותפות.

קו ייצור 1913

הנרי פורד: יחסו לחברה – ניגודים והפכים

הנרי פורד היה אחד האישים הבולטים ביותר בהשפעתם על התחבורה ועל החברה בתחילת המאה העשרים, והשפעתו ניכרת עד ימינו. יחסו של פורד לחברה הציג מערכת מורכבת ומשולבת של ניגודים והפכים - שילוב של התנשאות ועממיות כלפי לקוחותיו, או ישועה והשפלה כלפי עובדיו. עמדת מנהיגותו של הנרי פורד הוליכה אותו בדרך לגיהינום כשהיא רצופה בכוונות טובות, או אולי בדרך לגן עדן כשהיא מלווה ברשע. הנרי פורד נולד ב - 30.6.1863 במדינת מישיגן שבארצות הברית. את משיכתו למכונאות החל לפתח בחוות הוריו, שם טיפל במנועי קיטור ובציוד מכני.

תורכיה דולמוש: מעצמת שימוש באוטובוסים

תורכיה דולמוש: מעצמת שימוש באוטובוסים

תורכיה היא שיאנית השימוש בתחבורה ציבורית באירופה, וקרוב לחצי מסך כל הנסועה של אזרחי תורכיה נעשה באוטובוסים. חלק מהצלחת התחבורה הציבורית בתורכיה נזקף ל-"דולמוש" היעיל והצנוע. כמו ה-"דולמה" - המעדנים הממולאים בהם נודע המטבח התורכי, גם ה-"דולמוש" הוא מעדן תחבורה ממולא.על פי נתונים מעודכנים המפורסמים על ידי האיחוד האירופי, (נתוני שנת 2008), תורכיה היא המדינה האירופית בה השימוש בתחבורה הציבורית הוא הגבוה ביותר.

מכונית יוקרתית

כלי רכב: מנקרי עיניים ו-תוחבי חוטם

טועה מי שסבור שעולם התחבורה מעוצב בויכוחים ענייניים, שקולים וקרים אודות צורכי ניידות או נגישות, או בדיונים מלומדים סביב יחסי המרה בין יתרונות וחסרונות טכנולוגיים. הויכוחים הלוהטים ביותר המעצבים את פני התחבורה הם ויכוחים רגשיים בין "מנקרי עיניים" לבין "תוחבי חוטם". ב – 29.4.11 התקיים בלונדון טקס חתונה מלכותי בין הנסיך וויליאם לבין בחירת ליבו קייט מידלטון, ועל פי הערכות צפו בו למעלה מ 2 ביליון אנשים ברחבי העולם.

לונדון: מפה רכבת הדואר המלכותי

לונדון: רכבת הדואר המלכותי

מעטים בישראל שמעו על אחת ממערכות התחבורה הייחודיות והמעניינות בעולם – הרכבת התחתית של הדואר המלכותי בלונדון. רכבת תחתית זעירה, שקטריה פעלו באופן אוטומטי ללא נהגים בתקופה 1928 – 2003, והובילה דואר בין סניפי המיון המרכזיים של לונדון. בזמן שבישראל יש המייחלים לרכבת תחתית, הבריטים המנוסים הגיעו למסקנה כי תם זמנה של רכבת הדואר התחתית.

תמרור חניה

תו חניה: זכות חניה לתושב

המציאות שבה הביקוש למקומות חניה במרחב הציבורי עולה על ההיצע הניבה מנגנונים ציבוריים שונים המעניקים לתושבים מקומיים עדיפות לשימוש במקומות חניה על פני זרים באמצעות תווי חניה. על תו החניה וזכותו של תושב עיר לחנות סמוך לביתו. הפופולאריות הרבה לה זכה הרכב הפרטי גרמה בערים רבות בעולם לעודף ביקוש למקומות חניה במרחב הציבורי לעומת ההיצע הקיים. מצב זה הניב הסדרים מקומיים שונים להקצאת מקומות החניה המוגבלים, שחלקם מבחינים בין תושבי המקום לבין זרים ואורחים.

תחנת הרכבת תל אביב השלום

הרכבת: למי מועיל חיבור הפריפריה למרכז?

אחד הנימוקים המדיניים המרכזיים המועלים להצדקת השקעות עתק בפיתוח רשת הרכבות בישראל הוא "חיבור הפריפריה למרכז", ותרומה לשוויון בין תושבי הפריפריה לתושבי המרכז. האם טיעון זה משכנע, ולמי באמת מועיל חיבור הפריפריה למרכז במסילות ברזל? בעשורים האחרונים ממשלות ישראל מקצות נתח תקציבי מוגדל לתוכניות פיתוח רשת הרכבות הבין-עירוניות במדינת ישראל. בשנת 2003 נערכה תוכנית חומש שהקצתה 20 מיליארד שקלים חדשים לפיתוח רכבת ישראל, ובשנת 2010 אישרה הממשלה תוכנית ארוכת טווח לפיתוח תשתיות תחבורה בין הפריפריה למרכז בעלות של כ - 27.5 מיליארד שקלים חדשים, שחלק נכבד ממנה יועד לקידום פיתוח רשת מסילות הברזל.

האם מצב התנועה בדרכים משתפר או מחמיר?

האם מצב התנועה בדרכים משתפר או מחמיר?

כל פרט נושא עמו חוויות וזיכרונות אישיים המאפשרים לו להשוות את התנועה בדרכים כיום לעומת העבר, ולגבש דעה אישית בשאלה, האם מצב התנועה בדרכים משתפר או מחמיר. אך מה אומרים הנתונים המדעיים, האובייקטיבים? מסתבר שאמת אובייקטיבית עלולה להיות עניין סובייקטיבי.

הנצפים ביותר