אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

הרזיה בעזרת דמיון מודרך ו-NLP - הפרעות אכילה


תאריך פרסום קודם: 
29/05/2008
מחבר: 
דפנה רטר

בעזרת הכלים של הדמיון המודרך וה-NLP אפשר לסייע לאנשים להיגמל מהרגלים והתמכרויות שונות. התמכרויות הם הרגלים קיצוניים, בהם יש מרכיב של איבוד שליטה רצונית בהרגל. ההתמכרות מאופיינת בהשתוקקות עזה. החיים בלי שימוש בגורם הממכר גורר תופעות גופניות של גמילה. מקובל להתייחס לחומרים נרקוטיים כממכרים ובכללם גם עישון סיגריות. יש המתייחסים גם לסוכר, קמח ושוקולד כממכרים וכמו כן להימורים.

הרגל הוא מצב בו האדם נוהג באופן כפייתי וממושך באופן מסוים. בהרגל יש מרכיב של התמכרות פסיכולוגית, הפסקת ההרגל לא תגרום לתופעות פיזיולוגיות אך תוביל לאי נוחות ולחוסר שקט נפשי.

בעזרת גישת רטר אפשר לסייע לאדם להיגמל ולשנות הרגלים בדרכים השונות שנלמדו עד כה.

הפרעות אכילה

הפרעת אכילה הינה מצב בו האדם אינו קשוב לתחושות השובע והרעב שלו. הפרעות האכילה הקיצוניות ביותר הם אנורקסיה נרווזה ובולמיה נרווזה.
אנורקסיה מאופיינת בהרעבה עצמית. האדם (בדרך-כלל נערה בגיל ההתבגרות) מפסיק כמעט לגמרי לאכול, על מנת לרזות במהירות. הנערה האנורקטית לוקה בתפיסת גוף מעוותת מאוד. גם במצב של רזון קיצוני בעת שהיא מביטה בעצמה במראה היא תראה שומנים ובעיקר בטן שמנה. אנורקסיה גורמת למצב של אל-וסת, עצירות, דיכאון ופעמים רבות מגיעה לכלל סכנת מוות ואף לתמותה. פעמים רבות סבלה הנערה האנורקטית בילדותה מפגיעה מינית כלשהי. בשלב היציאה מהאנורקסיה לעיתים מופיעה תקופה של בולמיה.
בולמיה הינה מצב בו האדם אוכל כמויות גדולות של אוכל, בדרך כלל בהיחבא. בהתקף של בולמיה יכולים הבולמים לאכול מכל הבא ליד, כולל אוכל קפוא ולא מבושל, ללא אבחנה ובדרך כלל ללא הנאה. לאחר התקף הזלילה מחפש הבולמי אמצעי מהיר כלשהו כדי לטהר בעזרתו את גופו מהאוכל. הדרך השכיחה ביותר היא בהקאה, אך יש שבולעים כמויות של חומרים משלשלים או עוסקים בספורט באופן כפייתי. בולמים רבים חשים כאנורקטיים שנכשלו. רוב הסובלים מההפרעה הן נשים. אישה בולמית אינה בולטת כמו האנורקטית, היא אינה רזה מאוד ובדרך כלל גם לא שמנה. קל לה להסתיר את בעייתה ופעמים רבות חיות לצידינו נשים בולמיות מבלי שנדע על כך.
אכילה כפייתית היא מצב בו האדם אוכל כמויות אוכל גדולות באופן קומפולסיבי. את האכלנים הכפייתיים קל לזהות כיוון שהם סובלים ממשקל עודף רב מאוד.
הפרעות אכילה קלות יותר, בהכללה אפשר להתייחס לכל אדם, שאינו נותר שליו מול כיבוד כלשהו המוגש לו, כסובל מהפרעת אכילה. בטווח זה יש הסובלים מאוד מהפרעתם ויש כאלה החיים עימה בשלווה. הפרעות אכילה יכולות להתבטא בעיסוק מופרז באוכל, ספירת קלוריות, שימוש בכל תכשיר הרזיה חדש שיוצא לשוק, התחלת דיאטות והפסקתן, עליות וירידות תכופות במשקל, דימוי גוף נוקשה ומחמיר, עיסוק אובססיבי בספורט לשם ספירת קלוריות וכדומה.
קיימות מספר גישות המנסות להסביר את הגורמים לאכילה המופרזת:
1. סיבות אבולוציוניות הקשורות בהישרדות. בעבר המזון היה נדיר. האדם נאלץ לעמול רבות כדי למצוא מזון: לגדל, ללקט, לצוד, לדוג, לקטוף וכדומה. כך עד שהאדם (הקדמון) הגיעה לאכילה הוא שרף קלוריות רבות. בדרך כלל לא היה עודף מזון, אך כשזה קרה שאף האדם לאחסן את המזון העודף. ללא מקררים יצר הטבע מנגנון של יצירת מאגרי מזון שומניים בגופנו. כך בעת רעב יוכל הגוף לנצלם. באופן טבעי ישאף האדם ליצור מאגרי שומנים גדולים כדי להבטיח את הישרדותו.
בימינו האוכל זמין מאוד, הוא נגיש בכל מקום ומחירו זול יחסית. אין צורך להוציא אנרגיה פיזית כדי להשיגו. יצרני המזון יודעים היטב איך לפתות את הצרכן המודרני, בעל הדחפים הקדמוניים לקנות ולצרוך כמויות גדולות של מזון עודף. המזון העודף נאגר בגוף כשומן. שינויים אבולוציוניים אורכים זמן רב. לכן הגוף האנושי אינו בנוי לחיים בהם המזון בסופרמרקט כה רב, המאמץ הפיזי כה מועט והרעב (לפחות בעולם המערבי) כמעט שאינו קיים. כך קורה שהאדם המודרני מנסה לשלוט בתיאבון פרהיסטורי בעזרת מודעות מודרנית. עבור רבים זהו משחק מכור. עם זאת בכלים של דמיון מודרך ו-NLP אפשר להיות מודעים יותר ולהצליח לחזור למצב בו האדם מזין את גופו באופן שייטיב איתו.
2. גורמים רגשיים המעורבים בהפרעות אכילה הם עמוקים מאוד וקשורים בדרך-כלל בתחושת מחסור קיומית בתקופת הילדות. האכילה באה כתגובה למניעת הזנה גופנית, חומרית, רגשית או רוחנית. לכן חש האדם הסובל מהפרעת אכילה כי מדובר במשהו החזק ממנו ונקשר באופן לא מודע להישרדות בסיסית, במשוואה בה רעב שווה למוות. בעיות אלו קשורות פעמים רבות לקושי לבטא צרכים בסיסיים. חשוב ביותר למצוא את הטריגר המוביל לאכילה המופרעת ולאתר את הגורמים הרגשיים לאכילה המופרזת.
3. סיבות שמקורן בחיים קודמים שהנפוצה מביניהם היא מוות מרעב בגלגול קודם. לפי גישה זו יש להנחות את המונחה לשחזר את חייו הקודמים ולבצע שם ריפוי.
אנשים כה רבים פונים לאכילה בתגובה לבעיותיהם כיוון שלמזון יש יתרונות רבים: זמינות, סיפוק מידי, רגיעה, נחמה, פינוק והזנה.
חשוב מאוד להתחיל את סדרת הפגישות בעיסוק מעמיק בעברו של המונחה. מומלץ לפתוח בשיחה שמטרתה לשפוך אור בנוגע להרגלי אכילה בעבר ובהווה.
יש להקדים ולומר שלשיטתנו לא נכון יהיה לעודד את המונחה בכלים של גישת רטר להתחיל בדיאטה, תהה מאוזנת ככל שתהה. מטרת ההנחיה להוביל את המונחה לחשוף את הגורמים העמוקים שמניעים אותו לאכול באופן לא נכון. אחר כך יש לעודד את המונחה 'להיגמל מדיאטות' ולעבור לאכילה שהמניע אותה הוא הכבוד שרוכש המונחה לגופו והרצון להזין את גופו באופן בריא.

שאלון מורחב לשינוי דפוסי אכילה

בירור פרטים שונים על העבר

1. דפוסי אכילה בילדות, בבית ההורים, הרגלים מהילדות

2. היסטורית הדיאטות של המונחה, לבקש מהמונחה לפרט את 'היסטורית הדיאטות' שלה. באיזה גיל התחילה את הדיאטה הראשונה שלה? מה היה הטריגר להתחלת הדיאטה? כמה זמן התמידה בדיאטה זו? למה 'נשברה'? מה היה הטריגר שגרם לה 'להישבר'? כמה ירדה במשקל בדיאטה הראשונה? כמה זמן שמרה על משקל זה? מתי התחילה לעלות במשקל? איך חוותה תהליך זה? לאחר כמה זמן התחילה בדיאטה נוספת?

כשהמונחה מסיימת לתאר את היסטורית הדיאטות שלה היא יכולה להביט בהן ברצף ולהודות לעצמה על כוח הרצון שהיה לה לעשות את כל הדיאטות הללו. לשים לב למשקל שעלתה כתוצאה מעשיית הדיאטות. ולשאול את עצמך: אם דיאטות עובדות למה אני צריכה לעשות כל כך הרבה דיאטות ? להמשיך ולתשאל באופן דומה בנוגע לדיאטות עד היום, או עד שמאתרים דפוס החוזר על עצמו. מטרת סעיף זה להוביל את המונחה להבין שדיאטות מובילות אותה לרצף של כישלונות, לתסכול ובסופו של דבר גם לעלות במשקל.

3. אקולוגיה:
איך תחווי את חייך אם היית רזה ללא שום קונפליקטים בקשר למזון. במה משתנה איכות חייך?

מהן האיכויות שאת מקשרת עם היות רזה. תארי את הרזה שבך. (מעגל החוויה והחושים: איך היא מתלבשת, איך היא במסיבה? כשהיא לבד? למה היא ראויה?...)

להיות רזה יכול להיות מעמסה. (לדוגמא: אם המונחה מאמינה שלהיות רזה משמעו להיות מלאת חיים והיא מטבעה סגורה ומופנמת, אולי באופן לא מודע, היא תכשיל את עצמה. חשוב לעורר מודעות בנוגע לאמונות על רזון ובעיקר בנוגע לאותם נושאים שחשוב למונחה לעשות לכשתהיה רזה אך היא אינה מאמינה שאי פעם תוכל לעשות זאת).

מה לא תוכלי לעשות כשתהיה רזה?

רוב האכלנים הכפייתיים מחכים לרגע שיהיה להם את הגוף המושלם כדי שיתחילו לחיות את החיים שהם רוצים לחיות. חשוב להעביר למונחה את המסר שהיא לא צריכה לחכות. מגיע לה כבר כעת ליהנות, לחיות ולהשיג את מה שהיא רוצה עכשיו. להיות רזה אין משמעו שלפתע יפתרו כל הבעיות והיא תזכה בעבודה נחשפת, יחסים זוגיים מלאי משמעות, שיפור בחיי המין, בגדים הדוקים וכדומה. ההחלטה של המונחה לחוש שהיא שווה כפי שהיא, לקבל את עצמה כפי שהיא הם שיגרמו לשינוי.

מה את אינך עושה היום ואת מחכה לעשותו לכשתהיי רזה?

4. מצב עכשווי
מהן האיכויות שאת מקשרת עם היותך שמנה. תארי את עצמך השמנה. דייקי לגבי הבגדים שאת לובשת, הדברים שאת אומרת, העבודה שאת עושה (מעגל החוויה והחושים). האם את חזקה? רגישה? מצחיקה? מאיימת? אנושית וכדומה. איך את מתנהגת בהקשרים שונים בתור שמנה? (במסיבה, בחברת גברים, לבד, בעבודה, בקרב זרים ועוד). מה אוהבת השמנה שבך?

מה מתאפשר לך רק כשאת שמנה?

אם יכולת להחליט שאת כבר בסדר גמור כפי שאת נראית, אם היית מתחילה לחיות כאילו שמגיע לך אהבה, סיפוק, הצלחה וכבוד מה היית עושה? איך היית חיה?

(אפשר להמליץ למונחה לבחור אחד מהדברים שציינה ולהגשימו בשבוע הקרוב)

אם היית יודעת שאת עומדת למות בעוד שנה – מה היית עושה ?

(אפשר להמליץ למונחה לבחור אחד מהדברים שציינה ולהגשימו בשבוע הקרוב).

אם היית יודעת שאת הולכת למות מחר מה היית עושה?

(אפשר להמליץ למונחה לבחור אחד מהדברים שציינה ולהגשימו בשבוע הקרוב).

5. בנית פרופיל NLP בנושא אכילה, העוסק במונחה ובהוריה
(לתשאל בנוגע לסעיפים הרלוונטיים)

א. סגנון החישה: ראייתי (אני אוכל בעיניים, יש לי עיניים גדולות), שמיעתי (אני אוהבת את התצצצצצצצ' של בקבוק הקולה כשהוא נפתח) או תחישתי (אכילה בידיים, אוכל שנימוח הפה).

ב. מעגל החוויה (העוגה): מחשבות (כשהמקרר מלא אני חשה שיש לי יותר אפשרויות), רגשות (כשהמקרר מלא אני מרגישה רגועה יותר), והתנהגות (כשהמקרר ריק אני מיד ממלאה אותו).

ג. רמות הכללה ופרוט. האם העיסוק באוכל הוא ברמת הכללה נמוכה (ספירת קלוריות לדוגמא) או ברמת הכללה גבוהה (אוכל הוא משמין).

ד. מיונים ראשונים: לשים לב על אילו תחומים מדברת המונחה. דוגמאות לנושאי שיחה לפי המיונים: אנשים: עם מי היא מרגישה נוח או לא נוח לאכול?, מקומות - איפה היא אוכלת או לא אוכלת?, פעילות – איך היא קונה או למי היא מבשלת?, מידע – כמה היא יודעת על תזונה?, האם חשוב לה לדעת כמה קלוריות יש בכל ביס שהיא אוכלת?, חפצים – באילו כלים היא אוכלת? האם חשוב לה לאכול בכלים יפים או קטנים?.

ה. ערכים: מהם הערכים שמניעים את המונחה ואת הוריה, מה באוכל חשוב לך? ממה את רוצה להימנע? מתי האוכל חשוב? למה זה חשוב? (לדוגמא: שלמות, בזבזנות, לגמור מהצלחת, יופי, בריאות, רזון ועוד).

ו. אמונות, מהם האמונות שיש למונחה ולהוריו בנושא, לדוגמא: שמן הוא בריא יותר או רזה הוא יפה. (אמונות מספקות ערך חשוב. לדוגמא: הערך בריאות מוביל לאמונה שיש לעסוק בפעילות ספורטיבית).

ז. כיווניות: שאיפה לרזון ולבריאות או הימנעות מהשמנה ומחולי.

ח. מושפעות פנימית – מה מניע את המונחה ברצונה לרזות? במה היא מושפעת מערכיה שלה, ובמה היא מושפעת מערכים של אחרים?

ט. השוואות: מהן ההשוואות הדומיננטיות שהמונחה עורכת. האם היא משווה את עצמה לעצמה, את עצמה לאדם אחר. באילו זמנים נערכות ההשוואות: עבר, הווה, עתיד. האם יש מרכיבים של השוואה כמותית או איכותית. (לדוגמא כשאדם עם מבנה רחב משוה עצמו למישהו בעל מבנה צר, ומשווה כמה הוא אוכל לעומתה).

י. התאמה: הסכמה, מיקוד בדומה (אני רוצה להיות רזה כמו כל הדוגמניות).

יא. הבדלה : אי הסכמה, מיקוד בשונה (אני בחיים לא אהיה שמנה כמו אימא שלי).

6. רווחים משניים. לאכילה רווחים משניים רבים. להלן רשימה של סיבות שגורמות לאנשים לאכול שלא לפי צורכי גופם הפיזיולוגי. כדאי לעבור עם המונחה על רשימה זו ולבדוק אלו מבין הגורמים הללו תקפים לגביו.

1. אכילה בשל חרדה או חשש מדבר מה.
2. אכילה מתוך שעמום.
3. אכילה בשל תחושת כעס, בעיקר כשאינו יכול או רוצה להביע את כעסו.
4. אכילה מתוך דיכאון.
5. אכילה מופרזת בעת שחש בדידות.
6. אכילה בזמן לחץ.
7. אכילה מתוך ריקנות, על מנת למלא את תחושת הריק.
8. אכילה כנחמה בעקבות כשלון.
9. פשוט אהבה לאכול, זוהי ההנאה הגדולה ביותר עבור אנשים מסוימים.
10. אכילה מזכירה את אהבת האם שתמיד תגמלה וניחמה באמצעות מזון.
11. אכילה כדי שלא לבזבז כסף (לגמור מהצלחת, לאכול גם את שאריות הילדים, לאכול כדי שלא לזרוק).
12. אכילה מסיבות חברתיות, מתוך נימוס וציפיות חברתיות.
13. אכילה כדי לחגוג הצלחה כלשהי (בכל הדתות את השמחות חוגגים באוכל ובמאכלים שמייחדים כל אירוע).
14. אכילה כאמצעי להענשה עצמית או הענשת מישהו אחר.
15. שמירה על מידות גדולות כהגנה, כשריון. כך אחרים מורחקים על ידי הגבולות הרחבים שלי.
16. עודף המשקל נותן תחושה של נוכחות וגודל, במקום לחוש רזה וחלש.
17. בעיית המשקל מזכה באהדה.
18. פתרון בעיית המשקל תצריך את המונחה לבצע שינויים בהקשרים שונים, כגון: עבודה, משפחה, עישון וכדומה.
19. בעיית המשקל מוכרת למונחה היטב, פתרונה עלול לעורר קשיים שהודחקו עד כה.
20. המשקל העודף שומר על המונחה מפני המיניות שלו. אם ירד במשקל ייתכן שיתחיל לעורר עניין מיני בלתי רצוי.
21. המשקל העודף מקנה הקלות שונות, כגון פטור מהשתתפות בתחרויות ספורטיביות, מאבק על פופולריות חברתית, התמודדות בזירה המינית.
22. ההשמנה שומרת על המונחה מפני הופעות בפומבי וכך הוא יכול להתחמק מאירועים חברתיים המעוררים בו פחד.
ייתכן והמונחה ימצא סיבות נוספות הגורמות לו לאכילה מופרזת.

7. משאבים:
מה המשאב שהכי חסר לך כדי להצליח?
אילו משאבים יש לך, ונוכל להיעזר בהם?
האם את מאמינה בניסים? איזה נס צריך להתרחש על מנת שחייך ישתנו ובעיית המשקל שלך תעלם לנצח?

רעיונות להובלות עתידיות:
1. אתה תמצא את עצמך אוכל בהנאה... מוודא שאתה נהנה מכל ביס... וכשאתה מסיים לאכול אתה ממשיך בחייך...
2. בהדרגה תתחיל לאכול לאט יותר... לאכול באופן מדיטטיבי... מהנה... וללעוס את המזון היטב... לאפשר לעצמך ליהנות באיטיות מכל רגע...
3. מיום ליום קל לך יותר להיות קשוב לגופך... להיות ער לתחושות של רעב ושובע...
4. בהדרגה... ללא מאמץ... באופן טבעי וזורם יתחילו להשתנות הרגלי האכילה שלך... את תתחילי באטיות לרדת במשקל... אך חשוב מכך הוא השינוי בהתייחסותך לגופך... את תמצאי את עצמך מכבדת את גופך ורוצה להזינו באוכל הטוב ביותר עבורו... את תאכלי אוכל בריא ומזין ותרצי שגופך יהיה מלא בריאות וחיוניות... תתחילי להתייחס אל גופך כאל המקדש שבו שוכנת הנפש שלך... רצונך יהיה לנקות את המקדש ולהכניס לתוכו רק את האנרגיה הטובה ביותר...

חיזוק משאבים:
5. זכור כי יש לך ערך... אתה מלא באהבה ורוצה לחלוק בה...
6. עד היום נהגת לשכוח די מהר את מעשיך הטובים... ולזכור היטב את שגיאותיך... מהיום ואילך... התת-מודע שלך ידאג לכך שהמצב יהיה מאוזן יותר... אתה תתחיל לזכור כל דבר קטן וטוב שאתה עושה... תיצור מעין כספת קטנה בתוך ליבך ובה תשמור באהבה את הדברים הטובים, גדולים וקטנטנים שקורים לך... ואם תשגה... מה שקורה לכל אדם... תמצא את עצמך סולח לעצמך על כך... מביט בשגיאה... לומד מכך וסולח לעצמך... ובקרוב מאוד תוכל גם לחוש עד כמה זה גם משנה לטובה את הרגלי האכילה שלך...
7. אתה מגלה שקל לך יותר לסלוח לעצמך ולאחרים...
8. את מגלה שהכוח שלך בה מתוכך... וגם כשתרזי תמשיכי להיות בעלת נוכחות וכוח... גם כרזה תוכלי להגן על עצמך... לומר בביטחון את המילה 'לא' כשיש צורך בכך... גם ללא שריון השומן תחושי בטוחה ומוגנת...
9. ככל שתרדי יותר במשקל יגבר ביטחונך בעצמי... את תהיה אסרטיבית יותר...

הובלות ליישום התנהגויות חלופיות:
10. אתה אוכל הכל אך במידה שגופך זקוק לו...
11. כשתחוש חרד תעדיף לבצע תרגילי הרפיה...
12. אם תהיי משועממת, במקום לפנות לאכילה, כפי שנהגת עד היום, תעדיפי לצאת לטיול...
13. כשתחוש כעס, תמצא את עצמך באופן טבעי משוחח על כך...
14. עד היום נהגת לפנות לאוכל כשחשת בדידות... מהיום ואילך תוכל בשעת בדידות להתקשר לאחד מחבריך ולהפיג כך את הבדידות...
15. כשתחושי שאת נתונה בלחץ... תוכלי לעצור... להיות מודעת לנשימותיך ולהתחיל בתרגילי נשימה או בנשימות איטיות, עמוקות ומרגיעות...
16. בעת ביקור אצל חברים, במקום לאכול תעדיף לשוחח עימם...
17. אתה אינך חושב על אוכל בין הארוחות... ומוצא את עצמך חושב על נושאים רבים אחרים... תמצא את עצמך כה עסוק בחייך מלאי העניין ויודע שחייך מלאים בדברים מעניינים...
18. מזון הוא רק אחת מההנאות שהעולם מספק לך... אתה תמצא הנאות באפיקים חדשים... הנאות שמפעילות חושים שונים ומגוונים... אתה תגלה הנאות כה רבות ותוכל להיות מודע אליהם ולהפיק מהם את מלוא ההנאה...
19. את מוצאת את יכולתך להתמודד במצבים מיניים... קל לך יותר לקבל את מיניותך... ואת נהנת מכך...
20. גם כשתרד במשקל תדע לבחור האם להשתתף בתחרויות, או באירועים משפחתיים... אתה יודע שביכולתך לשלוט בהחלטותיך... תוכל להיות רזה ולהחליט להישאר בבית או לבחור במשהו אחר... אתה חש שבגרת ושיש לך אחריות מלאה על חייך... אתה תפתיע את עצמך... ותהיה קשוב לאינטואיציה שלך ולקולך הפנימי... ותיתן לקולות הפנימיים להנחות אותך...

בנית סידרת הפגישות:
הראיון המקדים יכול להתפרש על פני מספר פגישות. תהליך מציאת הטריגרים יכול להימשך זמן מה וחשוב שהמונחה יגיע לתשובות בעצמו. מומלץ לשלב בפגישות הראשונות שיחה ואחר כך טרנס לחיזוק משאבים.
בהמשך יש לעבור לעיסוק בעבר: עיגון, סירה לשחזור זיכרונות, שיחזור החיים הקודמים, מפגש עם הילד הפנימי, טירת הילדות וכדומה. חשוב להקדיש זמן לתהליך חיוני זה.
אחר כך לעבור להווה ולעתיד: שינוי הרגלים, שחרור מתלות, תרגיל הכיסאות, שינוי ערכים, שינוי רגשות ועוד.
כדאי למצוא עם המונחה דימוי שיתאים לו. מומלץ בסיום סדרת הפגישות להקליט טרנס שיוכל להישאר עם המונחה בתום סדרת הפגישות.
בטרנסים השונים יש לשלב הובלות עתידיות רבות. להלן דוגמאות להובלות כאלה.

חיבור למודעות העליונה- מפגש עם מדריך פנימי

שבע רמות המודעות:

1. על-מודע קוסמי
2. על-מודע קולקטיבי
3. תת-המודע אישי
4. מודע אישי
5. תת-מודע אישי
6. תת-מודע קולקטיבי
7. תת-מודע קוסמי

אפשר להבחין בשבע רמות של מודעות:
מודע - זיכרון רגיל והכרה רגילה.
תת-המודע - מידע וזיכרון אישיים שהודחקו או הוכחשו, כולל גם את החיים הקודמים.
תת-המודע קולקטיבי - זיכרון חברתי שהודחק. התניות חברתיות. לדוגמא, בנוגע לשואה.
תת-המודע קוסמי - זיכרון וידע מודחק המשותף לרוב האנושות. לדוגמא המערב מאמין במוות והמזרח בגלגול נשמות, או תסביך אדיפוס.
על-מודע - אינטואיציות ותחושות על-טבעיות. תפיסה על חושית אינדיווידואלית.
על-מודע קולקטיבי - היכולת של אדם להתחבר לאנרגיה של אדם אחר, כגון: קריאה רוחנית, תקשור וטלפתיה.
על-מודע קוסמי - היכולת של אדם להתחבר אל אנרגיית החיים הקוסמית, לחוות את עצמו בצורה מלאה.
כשאדם מצליח להגיע לתוכן מסוים שהיה מודחק בתת-מודע, משתחררת לו אנרגיה רבה שהיית מושקעת עד כה בהדחקה. נוצר חלל ריק בפנים, באופן טבעי מקום ריק מנסה להתמלא, באופן ספונטני הוא עשוי להתמלא ב'בלגן', בדיוק כפי שקורה בחדר ריק שיש בבית, בהדרגה הוא הופך שוב למחסן. לכן רצוי למצוא יעוד חיובי לחלל שהתפנה. כדאי למלא אותו בתובנות שיגיעו מהעל-מודע.

אתר דימיון מודרך
http://www.retter.co.il/

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת דפנה רטר