אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

סגנונות רכיבה על אופנים , יש דבר כזה?


תאריך פרסום קודם: 
28/04/2008
מחבר: 
ארהלה נאור

לאור התרחבות הענף של רכיבת האופניים, זאת הזדמנות נאותה לעשות מעט סדר בנושא.

ממש, כפי שיש סוגי רכב למשימות ייעודיות, כך יש גם אופניים לרכיבות ייעודיות, כפי שדין ג´יפ אינו כדין קטנוע. כך אין דין אופני עיר כדין אופני דאון היל.

מסתבר שיש. כמו בריקוד, בידור , כמו במשחקי כדור למיניהם, יש מגוון סגנונות רכיבה, אחד מעדיף כך ואחר אחרת.

כמו שעבור משחק כדורגל מצטיידים בביגוד וכדור אחר מאשר ברוגבי או פוטבול ואפילו לכדורסל. כך גם ברכיבות אופניים, מצטיידים באופניים מתאימים.

אין אופניים ש"עושות הכול", יש אופניים שמתאימות לרוב המשימות, אבל בטח שלא הכול.
מצד שני, מה לגבי הרוכב?
אז כמו שיש רוכב מיומן שרוכב על אופניים לא איכותיים מתחת ליכולת שלו ורוכב איתם מגוון מסלולים, כך יש רוכבים לא מיומנים שרוכבים על אופניים מעבר ליכולות שלהם, במסלולים פשוטים מאוד.

מה שניקרא OVER KILL, כמו להכות בזבוב עם תותח ולא עם מחבט זבובים.

אבל, הבה נפסיק עם הדוגמאות ונעבור ל"עיקר"

אז נעבור לסגנונות רכיבה.

1. סגנון רכיבה עירונית (לא להתבלבל עם מושג URBAN, זה משהו אחר), CITY BIKE

אלו אופניים "כמו של פעם", ללא בולמי זעזועים, חלקם עם או בלי הילוכים, צמיגים בפרופיל עגלגל, חלקם עוצרים משולב, ביד מהכידון וברגל ב"טורפדו", בחלקם יושבים זקופים ובחלק פחות.
הם נועדו לנוע במתחמים עירוניים, לא לשטח שאינו סלול, כל אחד בוחר אופניים לפי טעמו האישי ונוחות לגופו. יש מהפשוטים עד ליקרים ביותר, כמו בכל דבר. עניין של מכלולים.

2. סגנון הנגזרת התחרותית / ספורטיבית ROAD BIKE שלהם הם כמובן אופני המרוץ הותיקים, אשר מצוידים בצמיגים מאוד דקים, ישיבה רכונה קדימה, מערכות הילוכים מופעלת מהכידון, טכנולוגית חומרים מתקדמת עבור משקל נמוך, בקיצור TOUR DE FRANCE אמרנו?
הרכיבה רק על כבישים, אספלט, בטון, לא יורדים לשטח.

3. סגנון אופני TREKKING, לגמיעת מרחקים גדולים. לא מצאתי מילה מתאימה בעברית, אבל אלו אופניים שמיועדים לטיולים ארוכי טווח, יורדים איתם לשטח, אבל לא אגרסיבי, הם מצוידים בבולם קדמי, ישיבה זקופה, אפשרויות להתקנת תיקי צד וסבלים מאחור לציוד. מאוד פופולארי באירופה, פחות בישראל לימים אלו.

4. סגנון XC, CROSS COUNTRY, הינו הסגנון הפופולארי ביותר כולל ישראל. על אופניים אלו ניתן לרכוב בעיר, בשטח בטיולי ארוכי טווח ומכשולים סבירים, על שבילי4X4 סינגלים סבירים ולא אגרסיביים, טיולי מדבר וכד´. מתחלקים גם ל 2 קבוצות ראשיות, זנב קשיח (ללא בולם אחורי) ושיכוך מלא (עם בולם אחורי עד "4 מהלך מתלה), בולם קדמי בדר"כ עד 100 מ"מ מהלך. החיסרון ביחס לקודמים? הם כבדים יותר, דורשים יותר אחזקה, צמיגים עם חתך רחב יותר משמעותו חיכוך גבוהה יותר והתנגדות לגלגול. למרות שהיום כבר מייצרים אופניים די קלים, סביב 10 ק"ג לז"ק ו 12 ק"ג לש"מ.
דוגמא לז"ק עבור XC

5. סגנון AM, ALL MOUNTAIN זה סגנון רכיבה שצמח מתוך ה XC, רוכבים שחיפשו הרבה יותר מכשולים וטכניקה ברכיבה ופחות מרחק ואחידות, אופניים אלו כמו שנאמר: "את כל ההר בכל מחיר", הן בדר"כ ש"מ, מצוידות במהלך בולם קדמי של כ 120 מ"מ עד 160 מ"מ, מהלך מתלה אחורי של "5 עד 6" , הרוכבים המיומנים קופצים איתם, מדלגים על סלעים, מעבירים אותם משטר רכיבה קשוח, קשה ואגרסיבי למדי. הרוכבים גם ממוגנים בהתאם, שוקיים, ברכיים, מרפקים ולפעמים גם קסדות מלאות FULL FACE, לא מעט רוכבים מחזיקים 2 זוגות, אחד ל AM ואחר ל XC ועיר. האופניים שוקלים סביב 14 ק"ג עד 16 ק"ג
 דוגמא לאופני AM

6. סגנון חופשי FR, FREE RIDE, זה סגנון שלא מתאים כבר לכל אחד, הרבה יותר קשוח מ AM, רוכבים אותו בדר"כ כאלה שמחפשים ממש רכיבה אגרסיבית, מראש ההר במדרון למטה, משלב להטוטים, פעלולים, קפיצות, מהלך בולם קדמי סביב 170 מ"מ ויותר, מהלך מתלה אחורי סביב "7 . מעבר לציוד מיגון הרגיל יש גם הגנה על החזה והגב – "צביצב" ומכנסיים וחולצה יעודים
 האופניים שוקלים סביב 17 ק"ג ויותר. יש אופני FR שהם זנב קשיח, שוקלים פחות
 דוגמא לאופניים FR

7. סגנון DH, DOWN HILL, זאת גרסא עוד יותר קשוחה מ FR, , אלו שני סגנונות שונים, ב DH המכשולים עוד יותר גדולים וקשוחים, לאופניים מהלך בולם קדמי סביב 180 מ"מ ויותר, מהלך מתלה אחורי סביב "8 עד "10
האופניים שוקלות קרוב ל 20 ק"ג או יותר, לא רוכבים איתם במעלה ההר, רק יורדים.
המיגון הוא המרבי שניתן לתאר, שוקיים, ברכיים, מרפקים, צביצב, קסדה סגורה, כפפות,
מכנסיים וחולצה יעודים
 דוגמא לאופני DH

8. סגנון  BMX הותיק והמפורסם ו URBAN, סגנון זה נגזר מתוך סגנון ה FR וה BMX אלא שהוא מתבצע בשטח בנוי, עירוני. הרכיבה משלבת קפיצות, פעלולים, להטוטים, לפעמים זה ניראה כמו מופע בקרקס, משחקי שיווי משקל, דילוגים ממכשול למכשול, האופניים הם ז"ק, מהלך בולם קדמי סביב 100 מ"מ לא יותר. פה גם נציין שאופני BMX הם בעלי גלגלים קטנים, ללא בולמים והכידון שלהם סובב 360 מעלות, BMX קדמו לאופני ההרים
 דוגמא לאופני אלה

9. סגנונות מיוחדים אשר נגזרו מתוך הסגנונות הראשיים:
DIRT JUMP – קפיצות מעל מכשולים, עליות וירידות
SLOP STYLE – צבירת "זמן אוויר"
SINGLE PPEED – אופני הרים רק עם הילוך בודד
CYCLO CROSS – אופני כביש מצוידים בגלגלים יותר עבים לשטח ומעצורי דיסק

רוב הרוכבים הצעירים, כילדים מתחילים לרכב BMX, כי זה קל להם וסף הפחד נמוך.
הבוגרים הנחשפים לספורט הנפלא הזה, בדר"כ מתחילים ב XC ונשארים בו, לפעמים גולשים עם הזמן ל AM.

מי שרכב BMX כילד עשוי להמשיך גם לכיוון רכיבות FR, DH. האמת, אני לא מכיר הרבה בוגרים שנחשפו לפעילות בגיל מאוחר ועוסקים ב DH FR .

בעיקר בגלל ה"כאב" שבדבר. קצב ההחלמה ארוך מהפציעות, הפציעות משבשות את היכולת לעבוד ולהתפרנס, לכן רוב הבוגרים לא לוקחים סיכונים, למרות שיש לציין שבין הבוגרים יש כאלה שעושים דברים מדהימים, אבל מסוכנים. האחריות היא שלהם.

אני מקווה, שיש עכשיו סדר אצלכם בהבנת המושגים וכאשר משהו יספר לכם היכן רכב ומה עשה, אתם תוכלו להעריך נכונה את "המעשיות" שלו.

ברכות ורכיבות בטוחות לכולם, לפני הכול.

אהרל´ה נאור
 אוֹפָנָאוֹר – "חוויות רכיבה לנשמה".
http://www.matzman-merutz.co.il/

תגיות: 

תגובות

CROSS COUNTRY

שלום,

רציתי להודות על הכתבה הנפלאה!
אני לאחרונה חושב לקנות אופניים והכיוון הוא אופני הרים שיאפשרו רכיבת שבילים בתנאי שטח קלים.
יחד עם זאת אופניים בעלי יכולת חשמלית מעניינים אותי מאוד גם ואני תוהה אם ניתן לשלב בין השניים, כלומר אופניים חשמליים שהם גם מסוגלים לספק את צורכי רכיבת השטח, גם אם שטח קל ועדיין לשרוד לאורך זמן ולא להישבר?

אני חושב על דגם כזה למשל:

http://www.magnumbikes.co.il/portfolio-item/magnum-peak/

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת ארהלה נאור