אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

מנוע בנזין מול מנוע דיזל


תאריך פרסום קודם: 
05/06/2006
מחבר: 
מישל רוזנברג

מה ההבדל בין מנועי דלק בנזין למנועי דלק דיזל? מנוע הבנזין הומצא בשנת 1876 ומכיוון שלא התאפיין ביעילות רבה כל כך בהתחשב בטכנולוגיה של התקופה, נוצר צורך במנוע יעיל וחזק יותר. על הצורך הזה ענה מהנדס גרמני בשם רודולף דיזל (Rudolf Diesel) שהמציא בשנת 1892 את מנוע הדיזל ורשם אותו כפטנט.  

כיצד פועלים שני המנועים?

מנוע בנזין מנצל תערובת של בנזין ואוויר. הוא דוחס את התערובת ומצית אותה. מנוע דיזל, לעומת זאת, שואב אך ורק אוויר, דוחס אותו ואז מזריק לתוכו דלק. החום באוויר הדחוס מדליק את הדלק באופן מיידי.  

יחס הדחיסה של אוויר/דלק במנועי בנזין עומד על 1:8 – 1:12. במנועי דיזל היחס הוא בין 14:1 ל 25:1. יחס הדחיסה הגבוה יותר של מנוע הדיזל מוביל ליעילות גבוהה יותר.  

מנוע בנזין משתמש בקרבורטור שבאמצעותו נוצרת תערובת של דלק ואוויר הרבה לפני שהאוויר נכנס לצילינדר. לחלופין משתמש מנוע בנזין בהזרקת דלק אשר באמצעותה מוזרק דלק לשסתום מיוחד על הצילינדר. כיום, כל דגמי המכוניות משתמשים בהזרקת דלק. סובארו ג'סטי היה הדגם האחרון שהשתמש בקרבורטור. במנועי דיזל, הדלק מוזרק ישירות לצילינדר. בחלק ממנועי הדיזל מותקן פלאג מיוחד שתפקידו לעזור להצית את הדלק במקרה שהמנוע יותר מידי קר ותהליך הדחיסה לא מגיעה לטמפרטורה גבוהה מספיק על מנת להצית את האוויר הדחוס.  

דלק בנזין מול דלק דיזל 

לא צריך להיות מכונאי מדופלם בכדי להבדיל בריח השונה של שני הדלקים. דלק דיזל כבד ושמנוני יותר מבנזין. לא הרבה יודעים, אבל נקודת הרתיחה של דיזל גבוהה מזאת של מים. בגלל משקלו הגבוה יותר, דיזל מתאדה לאט יותר מבנזין. בנוסף, הראשון מכיל יותר אטומי פחמן (הנוסחא הכימית של בנזין היא C9H20 בעוד שהנוסחא של דיזל היא C14H30). דיזל מצריך פחות זיקוק מבנזין ולפיכך מחירו בדרך כלל נמוך יותר.

לדיזל יש יעילות אנרגטית גבוהה מזאת של בנזין. גאלון אחד של דיזל (3.78 ליטר) הוא בעל תפוקת אנרגיה של 155* 106  ג'אול (147,000 BTU). גאלון אחד של בנזין מכיל 132* 106 ג'אול (125,000 BTU). נתונים אלו מסבירים מדוע ניתן לנסוע יותר קילומטרים עם דיזל מול אותה כמות של בנזין.  

יתרונות וחסרונות של מנוע דיזל 

1) מנועי דיזל חסכוניים ויעילים יותר ממנועי בנזין. פשוטו כמשמעו, ניתן לנסוע יותר עם מנוע דיזל. עם זאת מנועי דיזל גדולים יותר פיסית ממנועי בנזין. הסיבה העיקרית לכך היא שמנוע דיזל חייב להיות חזק יותר מבנזין על מנת לעמוד בלחץ האוויר הנדרש להצתה. 

2) החיסכון בקילומטרים בנסיעה באמצעות דלק דיזל מביא לרמת זיהום אוויר נמוכה יותר בהשוואה לבנזין.  

3) עקב פעולת הדחיסה של האוויר וההצתה, מנועי דיזל רעשניים יותר ממנועי בנזין. אולם, באמצעות טכנולוגיה חדישה המתבססת על הזרקה של דלק בשני שלבים (בשלב הראשון מוזרקת כמות קטנה כדי לחמם את המנוע ובשלב השני מוזרקת הכמות העיקרית), ניתן להקטין את הרעש.  

4) לצרכים תעשייתיים ומסחריים (העברת מטען או גרירה), למנוע דיזל יש יתרון בולט בגלל מומנט טוב יותר במהירויות נמוכות (ליחידה קטנה ב rpm 1600-2000). יתרון זה מאפשר תמרון נהיגה נוח יותר למטענים כבדים ממצב של אפס מהירות למהירות נמוכה ובאופן כללי חיסכון במהירויות נמוכות ומטענים כבדים.

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת מישל רוזנברג