אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

הנחיות לבחירת מזרן


תאריך פרסום קודם: 
05/06/2006
מחבר: 
מישל רוזנברג

כשאנו ישנים, מופעל על גופנו לחץ בתוקף כוח המשיכה באופן שהוא שונה כשאנו עומדים. לפיכך, המזרן אמור לספק תמיכה מלאה לגב כשאנו נמצאים במצב מאוזן של מנוחה ושינה. במילים אחרות, מזרון מתפקד כ'מכונה הנוגדת את כוח המשיכה' בכך שהיא מאפשרת לשמור את מצב טבעי של עמוד השדרה.

 

למרות שאנו מבלים שליש מחיינו בשינה ולמרות שעל פי הערכות  חצי מהאנשים בארצות הברית סובלים מקשיי שינה, קיים מחקר מועט יחסית בכל הקשור לעיצוב של מזרונים. מזרנים באיכות נמוכה עלולים ליצור תמיכה לא ראויה לגב, מה שעלול להסתיים באי נוחות לשרירים ובכאבי גב.

 

במחקר שהתקיים לאחרונה שכלל קבוצת נבדקים של נשים וגברים ששכבו על קרש עץ קשה בהשוואה למזרונים שונים, כל המזרנים – לא משנה מה הייתה איכותם – נתפסו כנוחים יותר. בנוסף, הנבחנים דיווחו על הבדלים בין מזרן אחד לשני. הבדלים אלו נמדדו במידת הלחץ שהכתפיים, מרפקים, מותניים, ברכיים וקרסוליים הפעילו על המזרון.

 

השוואה בין מזרנים קשים מול רכים הניבה תוצאות מעניינות. השוואה בין דפוסי שינה על מזרני פוטון קשים מול מזרוני אוויר רכים יותר העלתה שבכל הקשור לזמן הרדמות, זמן התעוררות ויעילות השינה הדיווחים של הנבדקים היו זהים. עם זאת, הערכת שינה סובייקטיבית הראתה עדיפות למזרנים הרכים יותר. איכות השינה של שני שליש מהגברים הייתה גבוהה יותר על מזרני אוויר.

 

ההבדלים המשמעותיים ביותר נרשמו כאשר הנבדקים השוו את המזרונים האישיים שלהם בביתם למזרנים במחקר. החוקרים הסיקו שנדרשים מספר ימים על מנת להסתגל למשטח שינה שונה. לא בכדי, נוסעים קבועים מדווחים על קשיי שינה בתדירות גבוהה ביחס לאלו הממעיטים לעזוב את חדר השינה שלהם.

 

הנחיות לבחירת מזרן

 

להלן מספר הנחיות המסייעות לבחירה נכונה ובריאותית של מזרן:

 

1) על המזרון להיות מעוצב באופן שיתאים לעקומה הטבעית של עמוד השדרה בעת השכיבה.

2) המזרן צריך להיות מעוצב כך שהלחץ על הגוף בשעת השינה יתחלק באופן שווה. זאת על מנת לאפשר תנועה חופשית של מחזור הדם, להקטין תזוזות של הגוף בזמן השינה ולהבטיח איכות שינה גבוהה.

3) מזרון איכותי יבטיח איכות שינה גבוהה גם לשותף החולק מיטה עם הישן. תנועות גוף מיותרות בזמן השינה מפרה את שלוותו של השותף למיטה.

4) מזרן טוב מבטיח תיחום אזור השינה בקצוות המיטה.

 

בחירה נכונה של כרית

 

לאחר שבחרנו מזרון טוב שעונה על כל הפרמטרים שהוזכרו לעיל, עדיין נשארה שאלת הכרית. מזרן טוב עם כרית לא מתאימה או באיכות נמוכה עדיין עלול לגרום לקשיי שינה.  כשאנו בוחרים בכרית, יש לשים לב לנקודות הבאות:

 

1) כרית איכותית תשמור על עקומה טבעית של עמוד השדרה.

2) כרית איכותית תהיה מסוגלת להתאים באופן מקסימאלי למבנה הגוף.

3) התאמה של כרית נמדדת ביכולתה להסתגל למבנה שלד ייחודי ותנוחת שינה אינדיבידואלית.

 

תנוחת שינה טובה נמדדת בכמה פרמטרים עיקריים. ראשית, יש להבטיח תמיכה טובה לראש. שנית, כרית טובה אמורה להיות נוחה למגע על מנת ליצור תחושה של רכות ועידון בעת השינה. על הכרית, בנוסף, להבטיח סירקולציית אוויר תקינה. נקודה זאת רלוונטית גם למניעת נחירות. לבסוף, כרית טובה מחלקת את הלחץ על אזורי הצוואר והפנים בצורה שווה.

 

לסיכום, יש לזכור שהאדם הממוצע מבלה 24 שנים מחייו בשינה. לפיכך, ראוי להשקיע את הזמן והמחשבה בבחירת מערכת שינה איכותית שתאים לצרכים של כל ישן וישן.

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת מישל רוזנברג