אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

לימודי גיאומטריה בעזרת אוריגאמי – כבר מגן הילדים


תאריך פרסום קודם: 
07/06/2007
מחבר: 
רוני חסיד

לימודי גיאומטריה בעזרת אוריגאמי – כבר מגן הילדים 

במסגרת תוכנית חדשנית ברמת השרון לומדים ילדי הגן את יסודות ההנדסה דרך קיפולי נייר 

ילדי גן רמון ברמת השרון נוטלים חלק בתוכנית יחודית ללימוד עקרונות הגיאומטריה דרך קיפולי אוריגאמי. התוכנית, הנקראת "אוריגמטריה" מיושמת במספר מקומות בארץ בכיתות בית הספר היסודי – אך ברמת השרון בוצע פיילוט ראשוני כבר בגן הילדים. בעקבות ההצלחה תורחב התוכנית בשנה הבאה לגנים נוספים בארץ. 

התוכנית פותחה על ידי מירי גולן ופול ג'קסון מהמרכז הישראלי לאוריגאמי. לדבריהם, הילדים בגילאים המוקדמים נמצאים בחלון הזדמנויות ללימודי ההנדסה דרך קיפולי נייר וזאת בשל כלי מדהים המפותח בגילאים אלו והוא הדמיון. 

טרום אוריגאמטריה הוצגה לראשונה באוניברסיטת caltech בקליפורניה ועורר עניין רב בקרב מורים ואנשי חינוך ממדינות ברחבי העולם. תיעוד התוכנית המבוצעת בגן רמון הוצג לראשונה בכנס המתמטיקה לקדם ויסודי שנערך בתל אביב. 

מירי גולן מסבירה את עקרונות התוכנית: מגיל 3 ומעלה הדמיון דומיננטי בחיי הילדים והם יכולים לתאר מלחמות, מפלצות ואהבות. בגיל הצעיר הילד ידמיין חבר דמיוני, וסיטואציות שיסייעו לו להתמודד עם מצבים. הדמיון מהווה כלי חשוב בקרב הגילאים הצעירים. ככל שהילד מתבגר כך הולך ופוחת השימוש בדמיון. בשלב בו דברים מוחשים מקבלים הערכה בקרב הילדים, זהו גם השלב שבו הם נוטשים את השימוש בדמיון ככלי. 

היכולת לדמיין מסייעת לילדים להבין ולראות צורות גיאומטריות ותלת ממדיות.

צורה גיאומטרית שתיראה כמופשטת לילד בגיל 10 בעיני ילד בגיל 5 תיראה מוחשית וברורה ולכן חלון ההזדמנויות עבור הילדים לרכישת כלים בהבנת הגיאומטריה היא בעיקר בגילאים  הצעירים. 

במהלך השיעור אנו בוחנים את הצורות הגיאומטריות הנוצרות בנייר: הילדים לומדים את המושגים ומשחקים במציאת משולשים, מרובעים, קדקודים ועוד, אנו שואלים את הילדים חידות כמו מהו ההבדל בין ריבוע למלבן, קו סימטרייה ועוד, הילדים יוצרים צורות גיאומטריות ומספרים את הסיפור הדמיוני לצורות שיצרו. 

המרכז לאוריגאמי פיתח סדרה של דגמי אוריגאמי שבתהליך הקיפולים אין לדיוק חשיבות כך שכולם מקבלים תוצאה נאה גם אם לא דייקו. לכן כל ילד יוכל בשיעורים לשפר גם  את המוטוריקה ללא ביקורת או נגיעה בעבודתו. הדגמים אינם בצורה מוחשית – ברורה כמו צפרדע או ברבור שעלולים לקבע את הילדים, אלא דגמים מופשטים שנראים לכל ילד בדרך אחרת.

 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רוני חסיד