אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

בטיחות בטיסות


תאריך פרסום קודם: 
16/10/2006
מחבר: 
מישל רוזנברג

ביטחון ב-טיסות עלה לסדר היום לאחר ניסיון הפיגוע של הטרור האיסלמי בטיסות טרנס אטלנטיות היוצאות מלונדון באוגוסט השנה (2006). כתוצאה מניסיון כושל זה, מדינות האיחוד האירופאי הסכימו בניהן על תקנות חדשות שנועדו להגביל את כמות הנוזלים שנוסע רשאי לעלות איתו ל-טיסות. כמו כן, הוגבל משקלו של תיק הצד שמותר להעלות למטוס.


על פי התקנות החדשות, נוסעים יוכלו לסחוב עימם בקבוקים שמכילים לא יותר ממאה מיליליטר נוזל כל אחד. יתרה מכך, כל הבקבוקים שעולים ל-טיסות ומכילים נוזלים יינשאו בשקיות פלסטיק שקופות. גודלם של התיקים לא יעלה על 56 על 45 על 20 סנטימטר.


התקנות הללו אינן יוזמה אירופאית בלבד אלא תוצאה של שיתוף פעולה עם רשויות התעופה האמריקאיות. טיסות היוצאות מארצות הברית ומקנדה, החל מיום חמישי ה 21 בספטמבר 2006, כללו הגבלות דומות. לנוסעים הותר לשאת עימם חפצי פרפומריה שתכולתם אינה עולה על 0.1 ליטר. לשם נשיאתם של חפצים אלו ניתן היה להשתמש בשקיות שקופות שתכולתן לא עלתה על 0.9 ליטר.


בפגישה שהתנהלה בין שר הפנים הגרמני, Wolfgang Schaeuble, לבין סגן הנשיא האמריקני, דיק צ´יני ומזכירת המדינה קונדוליסה רייס, בספטמבר טען הראשון ש "ההגבלות על כמות הנוזלים שניתן להעלות למטוס הן פרי שיתוף פעולה בין לאומי וסטנדרטיזציה טרנס אטלנטית של בטיחות בטיסות". שר הפנים הגרמני הוסיף כי לדעתו יהיה זה יעיל מאד לשמר את האחידות בהוראות הביטחון בטיסות ברמה הבינלאומית. לאחר היוועצות עם מומחים, נאמר לו כי 100 עד 200 מיליליטר של נוזל אינם מהווים סכנה.


לפני למעלה מחודש הודיעה הנציבות האירופאית על כוונתה להגביל את הכמות של הנוזלים שנוסע ראשי להכניס לטיסות. התקנות החדשות שנכנסו רשמית לתוקף באמצע ספטמבר הם פרי התייעצויות בין מומחי טיסה ומומחים לחומרי חבלה אמריקאים, קנדיים ואירופאים. בנוסף, נוסעים המתעדים לעלות לטיסות בנמלי תעופה של מדינות אלו יורשו לרכוש בקבוקי משקה ומוצרים פטורים ממכס באזורים סטריליים מיוחדים בשדה התעופה וגם אז יהיו חייבים הם לעבור בדיקות ביטחוניות.


אסור לשכוח שבטיחות בטיסות אינה רק פונקציה של טרור. תאונות אוויריות מהוות איום נוסף על הביטחון האישי של כל נוסע ונוסע. ב 2004, 458 איש איבדו את חייהם בתאונות אוויריות. עם זאת יש לקחת בחשבון שחברות תעופה מטיסות 2 מיליארד איש בשנה בהשוואה ל 1945 שתשעה מליון איש טסו בשנה עם מספר דומה של אבידות כתוצאה מתאונות. הבעיה האמיתית היא ששכיחות התאונות אינה אחידה בין חברות תעופה בעולם. במדינות העולם השלישי, תאונות מתרחשות בתכיפות גבוהה יותר. הסיבה העיקרית לכך היא שחברות תעופה במדינות מתפתחות חסרות את המשאבים לאחזקה שוטפת ובטוחה של המטוסים. יתר על כן, חברות אלו מחזיקות מטוסים ישנים שדורשים תחזוקה אינטנסיבית יותר. הנתונים הבאים ממחישים את ממדי התופעה: שיעור התאונות באפריקה גבוהה פי שבע מהשיעור העולמי. השמיים האפריקאים בטוחים פחות. התעבורה האווירית באפריקה מהווה 4.5 אחוזים מכלל התעבורה האווירית העולמית, עם זאת שיעור התאונות באפריקה מהווה 25 אחוזים משיעור התאונות העולמי.


לשמחת הטסים, ישנו תקן בינלאומי לבטיחות בטיסות ש 140 חברות תעופה, המהוות 70 אחוזים מכלל החברות, חתומות עליו. תקציבי הביטחון נגד פיגועי טרור גדלו גם הם. בשנת 2004, למשל, הוציאו חברות אמריקאיות 5.6 מיליארד דולר לנושא והתקציבים מיועדים לעלות.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת מישל רוזנברג