יום שישי, מרץ 29, 2024
ספרות

רומא – תחבורה וגישה

תאריך פרסום קודם: 10/09/2006

מחבר:  מישל רוזנברג

עונת התיירות העיקרית ב-רומא מתחילה בסביבות אפריל ומסתיימת באוקטובר. האביב והקיץ מהווים את שיא העונה. אוטובוסים רבים עמוסים בתיירים פוקדים את העיר ומנצלים את העובדה שמרבית המקומיים עזבו את עירם לטובת חופשת הקיץ שלהם – מה שמקל על התנועה ב-רומא.

טיסות לרומא הן בהחלט אחד היעדים המועדפים על התייר הישראלי. מרגע הנחיתה ב-רומא ישנן מספר פרטים שיסייעו למבקר באחת מהערים הקסומות ברחבי תבל.

תחבורה 

באופן כללי, הרכבת התחתית ברומא יעילה מאד ובטוחה אך ניכרים בה מספר חסרונות בולטים. המטרו בעיר כולל שני קווים, A ו B שחוצים אחד את השני בתחנת טרמיני Termini. התייר יגלה לאכזבתו שהרכבת התחתית חוצה רבים מהאתרים המפורסמים ללא תחנות עצירה. הסיבה לכך היא שקו הרכבת התחתית עובר מתחת לאזורים של רומא העתיקה ולפיכך קשה לחפור תעלות ומחילות מתחת לעתיקות בנות 2,000 שנה. זמני הנסיעה של הרכבת התחתית הן מ 5 וחצי בבוקר עד 11 וחצי בלילה כל יום פרט ליום שבת שהרכבת פועלת עד 12 וחצי. זמן המתנה ממוצע לרכבת נע בין שבע לעשר דקות.

תחנות חשובות:

קו A תחנת Spagna עוצר ב-מדרגות הספרדיות Spanish Steps קו A תחנת Cipro/Musei Vaticani עוצר במוזיאון הוותיקן קו A תחנת Ottaviano עוצר ב-בזיליקת סיינט פיטר St. Peter’s Basilica קו B תחנת Colosseo עוצר ב-קולוסאום קו B תחנת Circo Massimo עוצר ב Cicus Maximus, Bath of Caracalla, Aventine Hill קו B תחנת Colli Albani (קו אוטובוס 600 בנוסף) עוצר ב Appian Way and Catacombs

ברומא ישנן מאות אוטובוסים שחוצים את העיר שטי וערב. שירות האוטובוסים מתחיל ב 5 וחצי בבוקר. בנוסף ישנו גם קו אוטובוסים חשמלי שעיריית רומא מפעילה על מנת לצמצם את רמת זיהום האוויר. יאמר לזכותו של קו זה שהאוטובוסים הנוסעים עליו נכנסים לסמטאות צרות שבקושי יכולים להכיל ווספה. הקו אינו פועל בימי ראשון.

להלן מספר קווי אוטובוס חשובים:  

יעד

קווים מובילים ליעד

וותיקן

1) מ Termini , קו מס’ 40 אקספרס או 64.

2) מהקולוסאום (לאחר הליכה של 5 דקות ל Piazza Venezia ), קו מס’ 40 אקספרס, 64 או J4.

3) מ Trastevera, קו מס’ 23

הקולוסאום

1) מ Termini, קו מס’ 40 אקספרס, 170 או 64 (הליכה של 5 דקות ל Piazza Venezia)

2) מהוותיקן, קו מס’ 40 אקספרס, 62 או J4

Spanish Steps & Trevi Fountain

1) מ Termini, קו מס’ 492 או J2

2) מהוותיקן, קו מס’ 62 או 492 ל Via Del Triton.

Pantheon, Piazza Navona & Campo de’ Fiori

1) מ Termini, קו מס’ 40 אקספרס או 64

2) מהוותיקן, קו מס’ 40 אקספרס, 64 או 62 ל Largo Argentina.

Trastevere

מ Termini, קו מס’ 40 אקספרס או 64 ל Largo Argentina ולאחר מכן קו 8 ל Viale Trastevere

בעיר רומא ישנו שירות מיוחד של קווי אוטובוס ליליים. האוטובוסים יוצאים כל חצי שעה ממסופים ב טרמיניTermini  ו- כיכר ונציה Piazza Venezia. תחנות אוטובוס ברחבי העיר שיכילו שלט עם ינשוף עליו כוללות את השירות. קו הלילה פועל מ 12 וחצי עד 5 וחצי בבוקר.  קשה מאד לעצור מוניות ברחוב. רצוי להזמין מראש באחד ממספרי הטלפונים הבאים: 063570, 064994, 066645, 065551 או 068822. מחיר מונה התחלתי הינו בסביבות 2.3 אורו בין השעות 7 בבוקר עד 10 בלילה ו 4.7 אורו בין 10 בלילה ל 7 בבוקר בימי השבוע. הנוסעים אינם מחויבים בטיפ במידה וחשו כי השרות לא היה כראוי.  ניתן להזכיר ווספות ואופנועים במחיר של בין 40-50 אורו ליום. אולם כאן הצורך להזהיר ש-רומא זה לא המקום ללמוד לנסוע על אופנוע. הנהגים ב-רומא אינם ידועים בסבלנותם. ניתן להזכיר גם רולר בליידס וסקייטים ב Villa Borghese (פארק ציבורי גדול ליד המדרגות הספרדיות Spanish Steps). לא מומלץ להשתלב בתנועה בעיר כשאתה על רולר בליידס.  מחיר כרטיסי נסיעה בתחבורה הציבורית ב-רומא נע על פי סוג הכרטיס. ניתן לרכוש כרטיס במחיר של 1 אורו שתקף לנסיעה אחת ברכבת התחתית ולאוטובוסים במשך 75 דקות מרגע הרכישה. כרטיס במחיר של 4 אורו נחשב לכרטיס יומי והוא מזכה את בעליו בנסיעה חופשית יומית לא מוגבלת באוטובוסים וברכבת התחתית באזור רומא רבתי. כרטיס של 11 אורו יזכה את בעליו בנסיעה לא מוגבלת במשך שלושה ימים ו 16 אורו במשך שבוע. ניתן לרכוש כרטיסים במכונות אוטומטיות או בתחנות האוטובוס והרכבת התחתית.

שירותי חירום 

שלא ניזקק, אך במידה ונקלעתם למצבי חירום, להלן מספרי טלפון חשובים: משטרה: 113אמבולנס: 118מכבי אש: 115השגרירות הישראלית ברומא נמצאת ברחוב Via Michele Mercati, 14. טלפון 06-36198590 

שירותי תקשורת, דואר ופקס 

מרבית הטלפונים הציבוריים ב-רומא פועלים על כרטיסי טלכרט. מחיר כרטיס נע בין 2.5, 5 ו 10 אורו. מחיר שיחה מקומית 0.2 אורו.  ניתן לבצע שיחה בינלאומית מכל טלפון ציבורי באמצעות טלכרט מקומי או כרטיס תקשורת אחר. על מנת לבצע שיחה כזאת יש לחייג ראשית 00, לאחר מכן את קוד החיוג של המדינה (ישראל 972(, אזור חיוג והמספר. על מנת לחייג שיחות גוביינא, יש להגיע ראשית למספר המרכזייה של כל ארץ. מספר המרכזייה של ישראל הינו 1721972.  מחיר משלוח של מכתב תלוי בארץ היעד. ככלל מחיר בולים נע בין 0.4 ל 0.8 אורו. ניתן לשלוח מכתב בינלאומי באמצעות תיבות הדואר האדומות המפוזרות על קירות ברחבי העיר. משלוח חבילות מתבצע דרך סניף דואר בכתובת Via Cavour, 277 (ליד הפורום) או Via Milano,10. סניפי הדואר פתוחים בין השעות 8 וחצי עד 2 בצהריים בימי השבוע ועד 1 ביום שבת. ישנו גם משרד דואר ב Piazza San Silvestro, 12. משרד זה פתוח בימי השבוע מ 8 וחצי בבוקר עד 6 וחצי בערב בימי השבוע. פקס ניתן לשלוח באחד מיני רבים מרכזי תקשורת שנמצאים בוותיקן או ב Termini. מחיר משלוח 1 אורו. כספים 

הבנקים ב-רומא פתוחים בין השעות 8:45 – 13:30 ובין השעות 14:45-16:00. במקביל, ישנן משרדים רבים להחלפת כספים ברומא שפועלים ללא עמלה. להלן כמה: 

Piazza Barberini, 21 – קו A רכבת תחתית, תחנת Barberini. שעות פתיחה: יום שני עד יום שבת 9 בבוקר עד 8 בערב. בסוף שבוע, 9 בבוקר עד 5 אחר הצהריים. 

Via della Conciliazione, 23 – קו אוטובוס 40 אקספרס, 62, 64. שעות פתחיה: ימי שני עד שבת, 8 וחצי בבוקר עד 7 וחצי בערב. סוף שבוע, 9 וחצי בבוקר עד חמש וחצי אחר הצהריים. 

Via del Corso, 23 – קו רכבת תחתית ,A  תחנת Spagna or Flaminio. שעות פתיחה: ימי שני עד שבת, 9 בבוקר עד 8 בערב. סוף שבוע, 9 וחצי בבוקר עד 5 אחר הצהריים. 

ישנם גם דוכנים להחלפת כספים באתרים ההיסטוריים. רצוי לשים לב שלא גובים מימכם עמלה. 

שתייה ומזון 

המים שיוצאים מהמזרקות והברזים שמפוזרים בעיר (המזרקות מכונות il nasone – כלומר “אף ארוך”) טובים לשתייה. אסור לשתות ממימי מזרקה אם נתקלתם בשלט שעליו כתוב acqua non potabile. 

סופרמרקטים שפתוחים 24 שעות נקראים Drugstores. להלן כמה מומלצים: 

CONDA at Termini – נמצא בקניון Termini Forum. 

CONAD at Tiburtina Station – המקום לא הכי סימפטי בלילה אך החנות מספקת שירות מצוין לאלו העוברים דרך תחנת Tirburtina.  

CONAD Clodio – ממוקם ב Via Golametto 4A, כ 10 דקות הליכה מהוותיקן. 

ישנם שווקים מצוינים ב-רומא לפירות וירקות טריים. להלן כמה מומלצים: 

Campo de’ Fiori – השוק הכי מפורסם ברומא. מכיל עשרות דוכנים צבעוניים. ניתן להגיע אליו באמצעות אוטובוס קווים 40 אקספרס, 64 או 62. 

Trionfale Market – שוק שנחשב לזול במיוחד ונמצא על הדרך לוותיקן. ניתן להגיע אליו באמצעות הרכבת התחתית קו A, תחנת Ottaviano or Cipro-Musei Vaticani. 

Piazza Vittorio – ממוקם ליד תחנת Termini. 

San Cosimato – ממוקם בלב ליבו של אזור Trastevere. השוק מתחיל לפעול מוקדם בבוקר ומבטיח אווירה אוטנטית של חיי העיר רומא. 

Testaccio – השוק הכי אוטנטי ב-רומא. הזרים היחידים שניתן למצוא בו הם תיירים לשעבר שהתאהבו ב-רומא ועברו לגור באזור. ניתן להגיע לשוק באמצעות הרכבת התחתית קו B, תחנת Piramide. 10 דקות הליכה דרך Via Marmorata. 

רומא מפורסמת בברי האספרסו שלה היכן שניתן לצרוך מנת קופאין מזדמנת. מחיר כוס קפה אינו עולה על 0.7 אורו. 

אתרים נבחרים 

רומא עמוסה לעייפה באתרים היסטוריים ומוזיאונים יותר מכל מקום אחר. הביטוי Roma, non basta una vita שמשמעותו ‘עבור רומא, תקופת חיים אחת אינה מספיקה’ מתאר נאמנה את מה שיש לעיר להציע לתייר. להלן מספר אתרים נבחרים: 

Domus Aurea – ארמונו האגדי של הקיסר נירון. האתר נפתח למבקרים ב 1999 לאחר 25 שנה של עבודות שחזור. ניתן להגיע לאתר באמצעות הרכבת התחתית, קו B, תחנת Colosseo או אוטובוס, קו 87. הטלפון של משרד האתר: 06 369967700 

הקולוסאום – האתר המפורסם ביותר ב-רומא. הרומאים העתיקים כינו אותו Flavian Amphitheater. הקולסאום אירח קרבות גלדיאטורים במשך 450 שנה. ניתן להגיע לאתר באמצעות הרכבת התחתית, קו B, תחנת Colosseo או באמצעות אוטובוס, קו 87. דמי כניסה 10 אורו 

Palatine – זהו המקום בו החלה הרפובליקה הרומאית את חייה הפוליטיים ב 753 לפני הספירה. על פי האגדה, כאן רומולוס הרג את רמוס. הסיור באתר מוגדר כסיור בין הריסות המשלב טרייק. רצוי להצטייד במזון ושתייה. ניתן להגיע לאתר באמצעות הרכבת התחתית, קו B, תחנת Colosseo או באמצעות אוטובוס, קו 87. דמי כניסה 10 אורו. 

הפורום – הפורום היווה את העיר התחתית של רומא העתיקה. המתהלכים באתר יכולים להתחקות אחר דמויות מפורסמות שנהגו ללכת בו מידי יום, דמויות כמו יוליוס קיסר או סיסרו. ניתן להגיע לאתר באמצעות הרכבת התחתית, קו B, תחנת Colosseo או באמצעות אוטובוס, קו 87.  

הפנתאון – מקדש פגאני מהמאה השנייה לספירה. שהומר לכנסייה בשנת 608 לספירה. האתר נשמר בשלמותו כמעט 1,900 שנה לאחר בנייתו. בתוכו ניתן להתרשם מארכיטקטורה רומאית מרהיבה במיטבה. ניתן להגיע לאתר באמצעות אוטובוס, קווים 40 אקספרס, 64, 62 או 492.  

Baths of Caracalla – מערכת בתי המרחץ האימפריאלית. מבנה אבן מסיבי מעוטר במוסיקות מרהיבות שמספקים מושג על הרגלי ההיגיינה של תושבי רומא העתיקה, למרות שלא זרמו מים במרחצאות במשך יותר מ 1,500 שנה. ניתן להגיע לאתר באמצעות הרכבת התחתית, קו B, תחנת Circo Massimo או באמצעות אוטובוס, קו 628. 

Mouth of Truth (Bocca Della Verita) – מכסה ביוב עתיק הממוקם במתחם כנסיית St. Maria in Cosmedin. על פי האגדה, שקרן שידחוף את ידו פנימה יינשך. ניתן להגיע לאתר באמצעות אוטובוס, קו 170.

מוזיאונים 

Museo della Comunita’ Ebraica – ממוקם בתוך בית הכנסת בגטו היהודי. המוזיאון מכיל עבודות אומנות יהודיות ומסמכים המתעדים את חיי הקהילה היהודית ב-רומא מהמאה ה 16 עד מלחמת העולם השנייה. פתוח בימי ב – ה, 9-19:30, ביום שישי וראשון, המוזיאון פתוח עד 13:30. ניתן להגיע למוזיאון באמצעות קו אוטובוס 23. דמי כניסה 6 אורו. 

ACEA (Montemartini) Art Center – המוזיאון מכיל שלל עבודות פיסול מרומא העתיקה. פתוח בימי ג – א, 9:30- 19:00. ניתן להגיע למוזיאון באמצעות הרכבת התחתית, קו B, תחנת  Piramide או באמצעות קו אוטובוס 23. מחיר כניסה 4.2 אורו. 

 Capitoline Museums – מכיל אוסף מרהיב של פסלים מ-רומא העתיקה ועבודות אומנות מהרנסנס ותקופת הברוק. פתוח לקהל מימי ג – א בין השעות 9 בבוקר עד 8 בערב. ניתן להגיע למוזיאון באמצעות קו אוטובוס 40 אקספרס, 64 או 170. דמי כניסה 7.8 אורו. 

כנסיות  

רומא מכילה מספר רב של כנסיות מהמאה הרביעית לספירה עד למאה ה 20. לשמחתם של המבקרים, מרבית הכנסיות פתוחות משעות הבוקר עד שעות הערב המוקדמות. להלן כמה מהמפורסמות: 

St. Peter ‘s in the Vatican – הכנסייה המפורסמת ביותר בעושרה ובמספר עבודות האומנות שבה. הכנסייה מהווה את המבנה הראשי בוותיקן. שיטחה 23,000 מטר מרובע והיא מסוגלת להכיל 60,000 בני אדם. בנייתה החלה ב 1505 והסתיימה ב 1626. קבורים בה אפיפיורים רבים ועל פי האמונה היא מכילה לא יותר מאשר את קברו של פטר הקדוש. כמובן, לא לשכוח את הכיפה המעוטרת בציוריו של מיכאלאנג’לו. ניתן להגיע לכנסייה באמצעות הרכבת התחתית, קו A, תחנת Ottaviano או באמצעות אוטובוסים, קווים 40 אקספרס, 62 ו 64. 

St. John Lateran – כנסייתה של רומא ומקום מושבו הרשמי של האפיפיור. הכנסייה נבנתה על ידי הקיסר קונסטנטין במאה הרביעית לספירה ככנסייה הראשונה שנבנתה ב-רומא. ניתן להגיע לכנסייה באמצעות הרכבת התחתית, קו A, תחנת San Giovanni או באמצעות אוטובוס, קווים 85, 87 או 117. 

Santa Maria Maggiore – הכנסייה נבנתה בשנת 360 לספירה ומוקדשת ל-מריה הקדושה. ניתן להגיע לכנסייה באמצעות הרכבת התחתית, קווים A או B, תחנת Terminini או באמצעות קו אוטובוס 70.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *