אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ניהול סיכונים משפטיים


תאריך פרסום קודם: 
01/09/2009
מחבר: 
מיכל כהן

ניהול סיכונים משפטיים

כל אדם, ואנשי עסקים אינם יוצאים מן הכלל, שונא סיכונים מיותרים. אם כשמדובר בנטילת סיכון אישי - טיול אתגרי או הימורים בקזינו - אנחנו מתירים לעצמנו חופש מסוים, כשמדובר בעסקים קשה להבין מדוע ירצה בעלים או מנהל של עסק לקחת על בעלי העסק, על עובדיו ולקוחותיו ועל עצמו כמנהל סיכונים מיותרים שניתן למנוע או להקטין.

אנשי עסקים ומנהלים טובים מקטינים סיכונים בכל תחום אפשרי. ניהול סיכונים (Risk Management) הפך בשנים האחרונות להיות חלק בלתי נפרד מתרבות הניהול המודרנית. כך למשל, ניהול סיכונים הנדסיים נעשה באמצעות אנשי מקצוע מתאימים ומודלים מתמטיים ואחרים שפותחו במיוחד. סיכונים כלכליים מנוהלים על ידי רכישת כלים פיננסיים במחיר ידוע מראש, או על ידי סעיפים בהסכמי ההתקשרות המגדרים את השינוי בשערי המטבע או במחיר. סיכונים בטיחותיים נמנעים באמצעות רכישת ציוד מתאים ועל ידי קביעת נהלי עבודה מסודרים המתאימים לסטנדרטים מקצועיים מחמירים.

עולם המשפט מלווה את העסק על כל צעד ושעל: יחסי עובד מעביד, יחסים חוזיים עם ספקים ולקוחות, רגולציה, עמידה בחוקים ותקנות הנוגעות לתחום העיסוק – כל אלה הם נושאים הנמצאים בטיפולו היומיומי של כל מנהל. האם אותם מנהלים ערים באופן שוטף לסיכונים המשפטיים הנובעים מהתחום המקצועי שבו הם פועלים? התשובה בדרך כלל שלילית.

נכון, כמעט לכל עסק יש ליווי משפטי. כל הסכם מועבר לעורך הדין המלווה את העסק לפני חתימתו, וכל בעיה משפטית מועברת אליו לקבלת פתרון. יחד עם זאת, מרבית העסקים הבינוניים והקטנים אינם יודעים את היקף הסיכונים המשפטיים העומדים בפניהם, אלא כאשר נוצרת בעיה הדורשת פתרון, ואז – לעיתים – כבר מאוחר מידי ולא ניתן להקטין את הסיכון. ניהול נכון של סיכונים משפטיים יעשה אך ורק על ידי מומחה חיצוני, ועבודה משותפת עם עורך הדין הקבוע של העסק תהפוך את התהליך כולו ליעיל יותר.

סיכון משפטי מגלם בתוכו הוצאות כספיות כבדות, אשר עלולות לעיתים להיות נטל כלכלי שעסק לא יוכל לעמוד בו. תביעות מצד לקוחות או ספקים, תביעות מצד עובדים שפוטרו או עובדים שנפגעו במסגרת עבודתם, תביעות מצד צדדים שלישיים על פגיעות שנפגעו כתוצאה מהפעילות העסקית, כתבי אישום פליליים בגין עבירות על חוקים ותקנות בנושאים שונים, קנסות ואף עונשים אישיים למנהלי העסק ובעליו – כל אלה הם סיכונים שאין שום הכרח לשאת על גבו של העסק, ניתן ורצוי להקטינם או להמנע מהם כליל.

מה יכול לעשות מנהל טוב על מנת להקטין את הסיכונים המשפטיים העומדים בפניו, ולהקטין את ההוצאות הכספיות שיהיו כרוכות בפתרון אותן בעיות בעתיד? התשובה פשוטה. מנהל טוב יכול וצריך להזמין שני דוחות אודות הסיכונים המשפטיים העומדים בפניו. דוח אחד יפרט את כל הסיכונים, יסביר ממה הם נובעים (הן מצד הפעילות העסקית והן מצד המצב המשפטי) ועד כמה הם צפויים להיות חמורים מבחינה כלכלית עתידית. דוח שני יפרט את הדרכים להימנע או להקטין כל אחד מסיכונים אלו. את ניהול הסיכונים המשפטיים אפשר לבצע תוך ניתוח הפעילות הכוללת של העסק, או לניתוח פעילות ספציפית שלו בזמן נתון.

לאחר קבלת שני הדוחות יוכל המנהל להחליט החלטה מושכלת אילו מההמלצות ליישם באופן מיידי ואלו ליישם לפי תכנית עבודה שיבחר בה, בהתאם לערכי עלות תועלת של כל סיכון וסיכון בנפרד.

הגיע הזמן שגם עסקים בינוניים וקטנים יבצעו, כחלק מהניהול השוטף, ניהול סיכונים משפטיים. חברות גדולות ותאגידים בנקאיים פועלים כך שנים רבות, כחלק בלתי נפרד מתרבות הניהול שלהם. אין סיבה שניהול נכון לתאגידים גדולים לא יהיה נכון, בשינויים המחוייבים, גם לעסק משפחתי או עסק קטן אחר.

בהשקעה כספית נמוכה יחסית יקטין מנהל טוב באופן משמעותי את ההוצאות הצפויות לעסק אם יאלץ לנהל בעתיד משברים משפטיים, וחלק מן הסיכונים אף יוכל למנוע כליל. ניהול סיכונים משפטיים בדרך זו ישחרר את המנהל לעסוק בדבר הנכון והראוי - ניהול העסק לצמיחה ולשגשוג גם בתנאים של שוק תחרותי ורווי.

נכתב ע"י עורך דין אריה שורץ, מוביל תרבות ניהול סיכונים משפטיים בישראל.

[email protected]

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת מיכל כהן

.