אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

חברות תעופה -עתיד כלכלי


תאריך פרסום קודם: 
29/08/2006
מחבר: 
מישל רוזנברג

לאחרונה לאור עליית מחירי הדלק והאיום של הטרור, רבים סבורים שמעל צווארה של תעשיית חברות תעופה אזרחיות מרחפת חרב פשיטת הרגל. לא בכדי, חברות תעופה גדולות כמו Swissair או TWA ירדו מנכסיהם והתפרקו. בחמשת השנים האחרונות, חברות תעופה רשמו הפסדים טוטאליים של 43 מיליארד דולר. יותר מחמישים אחוז מ-חברות תעופה אמריקאיות הודיעו על פשיטת רגל, בניהם חברות ידועות כמו Delta, Northwest ו United Airlines. בשנה שעברה, רשמו חברות מטען אווירי צפון אמריקאיות הפסדים של 8 מיליארד דולר.

חברות תעופה מתמודדות עם קשיים שמובילים למשבר בכל הענף. כנקודת התחלה בסיסית, חלק נכבד מהעלויות הינן קבועים: חברות תעופה מפרישות סכומים קבועים לספקים מונופוליסטים כמו שדות תעופה ושירותי ניווט אוויריים. נסיקת מכירי הדלק נותנת את אותותיה. 25 אחוזים מהעלויות של חברות תעופה נובעות ממחירי דלק גבוהים. בנוסף, מדינות רבות חולבות את חברות ה-תעופה שלהן במיסים גבוהים ותקנות לאומיות שונות.

התרחשויות גלובאליות משפיעות גם הן. תעשיית התעופה חוותה מספר זעזועים בעשורים האחרונים. הראשון התרחש במלחמת המפרץ הראשונה ב 1991, אז ארבעה חברות תעופה אמריקאיות פשטו את הרגל. הזעזוע השני התרחש בעקבות אירועי ה 11 בספטמבר. האירוע המשמעותי השלישי היה בעקבות מגיפת ה SARS ב 2003. דוגמא בולטת, במארס 2003, עובד שדה תעופה בהונג קונג הדביק 112 איש בנגיף.

האם התמונה שחורה כל כך?

לא בהכרח! חברות תעופה אירופאיות מצליחות להגיע לאיזון. חברות תעופה אסיאתיות רשמו רווחים של מיליארד דולר בשנת 2005. יש לקחת בחשבון את הנתונים הבאים:

יותר משני מיליארד אנשים טסים בשנה ליעדים שונים בעולם.

מספר ה-טסים גדל כל שנה בשישה אחוזים.

יותר מ 3.2 טריליון דולר שווי מטען אזרחי מוטס מידי שנה.

חברות תעופה מספקים 29 מליון מקומות עבודה בעולם ופעילות כלכלית בשווי של 2.9 טריליון דולר.

אם אנו שופטים על פי ניסיון העבר, תעשיית ה-תעופה העולמית מכפילה את עצמה כל 15 שנה. משמעות הדבר היא שבשנת 2020 מספר הנוסעים יגדל מ 2 מיליארד בשנה ל 4 מיליארד. כמות המטען תגדל מ 39.5 מליון טון ל 79 מיליון טון. בנוסף, התנועה האווירית גדלה בדרך כלל בקצב כפול מהתמ"ג של מדינות.

חברת Air India הזמינה לאחרונה מחברת בואינג 68 מטוסי נוסעים ומטען – אחת מהרכישות האוויריות האזרחיות הגדולות בכל הזמנים. במהלך ארבע השנים הקרובות, התנועה האווירית משדות תעופה ב-הודו מתועדת לגדול בשיעור של 12%. שיעור הגדילה ב-סין מצופה להיות גדול אף יותר. שנה שעברה 30 מיליון סינים טסו ליעדים שונים בעולם. ארגון התיירות העולמי (The World Tourism Organization) צופה שהמספרים יגיעו לכ 100 מיליון תוך 15 שנה. סין הולכת ונהפכת ליעד טיסה עולמי מספר אחד עם 137 מיליון מבקרים מצופים בשנת 2020.

במילים אחרות, חברות תעופה הן נדבך בלתי נפרד מהגלובליזציה ואין להסיק מהקושי של החברות האמריקאיות על הענף כולו. החברות האמריקאיות מתמודדות עם קשיים סובייקטיביים של תחרות דומסטית גדולה מידי ותנאי ניהול ועבודה ארכאיים.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת מישל רוזנברג