אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

הקמת עסק עצמאי - חלומות לחוד ומציאות לחוד?


תאריך פרסום קודם: 
20/09/2008
מחבר: 
אופיר אבסלנדר

חלומות לחוד ומציאות לחוד? כיצד תדעו אם תוכניותיכם להקמת עסק עצמאי ישימות?

עצות למי ששוקלים שינוי בקריירה איך לעשות זאת בדרך אחראית  מתוך "מדריך מפה להתחלות חדשות"* (מאת: סמדר כהן)

פתאום קם אדם בבוקר ושואל את עצמו האם כך ייראו חייו מעתה ועד עולם. השלב הראשון בהקמת עסק עצמאי מתחיל מרגע ההרהור. המחשבה צצה ולא מרפה: אולי אני לא חייב להיכנע לשעמום? אולי אני יכול להתפרנס בכבוד וגם ליהנות קצת? אולי אני יכול לעשות משהו אחר בחיים? הסיבות רבות ומגוונות: הראשונה כמובן – אבטלה, ולחילופין: חוסר סיפוק במקום העבודה, הרגשה שהפוטנציאל העצמי לגמרי לא ממוצה, רצון להרוויח יותר כסף, הצורך בשינוי, ברענון, במציאתו של כיוון חדש בחיים. ואולי זה מתחיל מהרעיון עצמו. למשל: בסביבת ביתכם בוקעים קולותיהם של כלבים הכלואים במרפסות ונובחים כל היום על העוברים ושבים. לבכם יוצא אל הכלבים השבויים, ובהיותכם אוהבי אויר, אתם ממילא יוצאים לטיול קבוע בפארק הסמוך לביתכם. פתאום עולה הרעיון: "אולי כדאי להקים שמרטפייה לכלבי השכונה?!"

רוב בני האדם מייחלים לשינוי לפני שהם יודעים את מהותו. כדי להתקדם צעד נוסף, רצוי לברר מהו תחום העיסוק שמתאים וטבעי לכם לעסוק בו. העיסוק אמור להתאים לאישיותכם ולכישוריכם, למקום המגורים שלכם ולאמצעים הכספיים שעומדים לרשותכם.

אלפים רבים של סיפורי חיים מוכיחים שוב ושוב את האמת הפשוטה: אדם יכול לקחת את חייו בידיו ולשנות אותם. מצד שני, שינויים כדאי מאוד לעשות אחרי מחשבה זהירה. לא כל מקצוע מתאים לכל אדם. כדי שהשינוי שתעשו יעלה יפה ויביא עימו גם הנאה וגם פרנסה, חשוב להשקיע זמן ומחשבה בחיפוש אחר הכיוון הנכון, וגם לקחת בחשבון את הניסיון שכבר רכשתם.

יש דרכים שונות לזהות תכונות או כישורים בולטים, כאלה שאולי ניתן לתרגם לקריירה חדשה. לעיתים קרובות זה קשור בניסיון המקצועי שכבר רכשתם. גם אם זה לא נאמר במפורש, חלק מהמקצועות המוצעים בספר לוקחים בחשבון ניסיון כזה. כותב ביוגרפיות יכול להיות מי שיש לו ניסיון מסוים בכתיבה (עיתונות, עריכה לשונית וכו'). אם כתיבה ביוגרפית מושכת אתכם, אבל אף פעם לא כתבתם בצורה מקצועית, תחשבו פעמיים. הדרכה על מחשב יכול לתת רק מי שיודע איך להתנהל מול המחשב שלו בצורה יעילה הכוללת פתרון בעיות. הווה אומר שהוא יודע על הקופסה המהבהבת הרבה יותר מהצרכן הממוצע. רוצים לפתוח צהרון? זה הגיוני אם עבדתם פעם בגן או בבית ספר, ואולי פשוט טיפלתם בהרבה ילדים בשלבים שונים של חייהם. בלי הניסיון הזה תמצאו עצמכם עומדים מול אינספור בעיות, שייגמרו באכזבה מעצמכם ומהעסק שבחרתם להקים.

הניסיון לא תמיד חייב להיות מקצועי לחלוטין. לעיתים מדובר בתחביב, שהפך לחלק כל כך חשוב של חייכם, שהגיע הזמן להתפרנס ממנו וליהנות מפירות ההשקעה. אם אתם מבלים שעות בהכנת חסידות מעיסות נייר, אולי הגיע השעה להתחיל למכור אותן וליצור אופנה חדשה של חסידות נייר המקשטות משרדים. אם אתם דוברי ספרדית ואוהבים לעבוד עם ילדים, אולי תוכלו לפתוח סדנת לימוד ספרדית לחובבי טלנובלות צעירים.

מה אומרים עלי?

לפעמים התשובה לא מובנת מאליה. לא לכולם יש תחביבים, או תחום ידע מובהק, או אהבה גדולה למשהו. במקרה כזה נסו לשאול את עצמכם באילו תחומי עיסוק אתם מצטיינים וגורפים מחמאות רבות. אל תתביישו לשאול חברים, מכרים, בני משפחה. אולי, למשל, לא שמתם לב, שרבים מאלה שנכנסים אליכם הביתה מתפעלים מהסדר המופתי. אולי אתם אוהבים במיוחד לקרוא את מוספי הרכב השונים, ובלי ששמתם לב אתם מייעצים לכל החברים שלכם שרוצים לרכוש מכונית. אולי אתם אלה שההורים פונים אליהם כשיש להם בעיה בשימוש במחשב כי יש לכם כשרון טבעי בהעברת הוראות ידידותיות למשתמש. אולי אתם מחכים לרגע שתחזרו הביתה מהמשרד ותיכנסו למטבח כדי לעשות ריבה מכל דבר.

במקביל, מומלץ מאוד להיפתח לרעיונות חדשים. לפעמים כשאדם נחשף לתחום חדש, הוא עשוי לגלות נטייה שהייתה חבויה בו זמן רב. גם בעניין זה כדאי להקשיב לחברים וקרובים. אחד מהם עשוי להעלות רעיון שיישמע לכם מופרך, ובסוף תגלו שהוא מתאים לכם הרבה יותר ממה שחשבתם.

אחרי שנמצא תחום העיסוק הרצוי, זה שנדמה שיתאים לכישורים שלכם, הגיע הזמן לשאול: מה בכלל אני יודע ומה עוד אני צריך ללמוד?

איסוף מידע

ידע זה כוח, וזו לא סתם עוד קלישאה. בדרך להקמתו של עסק, הכרחי שתדעו כמה שיותר על עסקים דומים קיימים. ולא רק על עסקים דומים, כי אם על מרכיבים שונים של העסק שאתם רוצים להקים. ככל שתדעו יותר, נקודת הפתיחה שלכם תהיה טובה יותר: ביצירת המוצר, בניהול משא ומתן עם לקוחות, במציאת פתרונות, בהתייעלות, בקבלת החלטות נבונות.

לא משנה אם אתם רוצים להיות שמרטפים לכלב, מנהלי צהרון, מעצבי תכשיטים מחרוזים או מארגני ימי הולדת - מומלץ מאוד להיות בעלי עסק משכילים. גם אם חסידות הנייר שלכם מושלמות, הרי שבכל תחום יש הרבה מה ללמוד, ואם אתם מתכוונים להיכנס אל התחום כבעלי עסק, אתם צריכים להיות מקצועיים ומעודכנים: אילו חיות אחרות עושים יוצרים מעיסת נייר? באילו חומרים הם משתמשים? כמה דגמים שונים מציעים יוצרי עיסת נייר אחרים? האם יש שיטה למנוע התיישנות של הנייר והתקלפות של הצבע? אילו חנויות מוכרות אותם? מה טווח המחירים? כיצד ניתן לארוז אותם? ועוד ועוד.

חפשו חומר שיספק לכם רקע על אופי העסק או השירות שאתם מעוניינים להציע ללקוחות. בכל פרק בספר תמצאו רשימה ביבליוגרפית, הכוללת אתרי אינטרנט וספרים מומלצים. הרשימה הזו נותנת כמה כיוונים לחיפוש מידע, אך התייחסו אליה כאל נקודת מוצא בלבד. גשו לספריות ולמנועי חיפוש באינטרנט. נסו לדלות מידע נוסף וחדש. זכרו שככל שתדעו יותר, כך תרכשו כלים רבים יותר לבניית עסק איכותי.

אל תשכחו שהיכרות עם תחום כוללת גם עבודת רגליים. לפעמים צריך ללכת ולהסתכל: על ירידי אוכל, על מכירות יד שנייה, על חנויות שונות, על בתי עסק. התבוננות במקומות האלה, על הטוב והרע שבהם, תיתן לכם רעיונות רבים לגבי העסק שלכם.

בכל תחום אליו תרצו להיכנס, תחקיר טוב הוא נקודת ההתחלה: מעצב התכשיטים צריך להכיר את כל החומרים הקיימים שיוצרים מהם חרוזים, סוגים שונים של שזירות, סגרים, חוטים להשחלה, אופנות, דגמים ועוד; שמרטף הכלבים צריך לדעת כל מה שאפשר על גידולו של כלב, התנהגות כלבים, זנים של כלבים ועוד; צהרון אמור להיות מקום שיעשיר עולמם של ילדים ויספק להם פעילויות יצירתיות וגם אפשרות למנוחה וריענון. כדי לדעת איך לספק את אלה על הצד הטוב ביותר צריך להכיר את עולם הילדים העכשווי, על כל זוויותיו; והאפשרויות הקיימות היום בשוק לאירגון ימי הולדת הם מגוונות להפליא, ומי שלא עסק בתחום עד היום יתפלא לגלות כמה הרבה יש ללמוד: על האופנות השונות, מרכיבי האירוע, הגימיקים, הפעלות שעובדות וכאלה שלא, ועוד.

אנשים הם מאגר המידע הזמין והזול ביותר. מומלץ מאוד להתייעץ על פוטנציאל העסק שלכם עם אנשים שחיים באזור שאתם רוצים לפעול בו. אל תהססו לדבר ולשאול שאלות שעשויות לקדם את המטרה שלכם. כך למשל, אם אתם מתכננים לערוך סדנאות לילדים ללימוד אנגלית, שאלו הורים – כיצד מתמודדים ילדיהם עם שיעורי האנגלית, האם הם זקוקים לתגבור נוסף. שאלו ילדים – מה חסר להם בשיעורי האנגלית ומהם ההדגשים, לדעתם, שיש לתת בסדנה שלכם.

אל תהססו לשאול. במקרה הזה גם אין מקום לסודיות. "מחקר השוק" המקומי שתעשו עשוי לגלות לכם מידע חשוב מאוד שיקבע את אופי העסק וגם את ההצלחה שלו.

התחקיר ואיסוף המידע על התחום שמעניין אתכם הוא שלב הכרחי בדרך להקמתו של העסק. אבל לפני שממשיכים הלאה לבניית עסק של ממש, הגיע הזמן לבדוק אם אתם עושים נכון. האם זה העסק שמתאים לכם? האם הוא יצליח? איך תדעו?

זה השלב לערוך ניסוי קטן ולקבל מדד לסיכויי הצלחה. כלומר – לצאת לשטח, ליישם את העסק בפועל (רצוי על מכרים ובני משפחה), ולראות איך קהל הצרכנים מגיב. שלב הניסוי צריך להיעשות ללא תשלום או תמורת תשלום סמלי, מאחר שהוא שלב שבו אתם רוכשים מעט ניסיון ומקבלים תשובות לשאלות רבות, כגון:

· האם אתם אוהבים לעסוק בתחום שבחרתם?

· האם קהל היעד שהשתתף בניסוי הגיב בחיוב (רכש מוצרים או התעניין)?

· האם גיליתם נקודות תורפה בעסק, בשלב הניסוי?

· היכן כדאי לערוך שינויים?

· אילו חלקים של המיזם ראויים לתשומת לב רבה יותר?

בדקו את כל השאלות הללו בזמן הניסוי. היעזרו באנשים שהשתתפו בו. שאלו אותם האם היו שבעי רצון מהשירות או מהמוצר והאם יש מקום לשיפור. הדגישו בפניהם כי דעתם חשובה לכם כדי שתדעו לפתח בעתיד מוצר טוב יותר. אפשרו להם להביע את דעתם גם אם היא איננה מקובלת עליכם. הקשיבו, והפיקו לקחים.

ישנם תחומים ששלב הניסוי בהם נראה אמנם בלתי אפשרי - כמו טיפול בוועדי בתים, ליווי קשישים, צהרון, גבייה - אולם גם במקרים האלו, ניתן (ומומלץ) להתחיל בצעדים קטנים לפני שמחליטים להמשיך ולהתקדם בכיוון. נניח למשל, שהחלטתם ללוות קשישים. בשלב הראשון, תוכלו להציע שירות למשך חודשיים-שלושה, וזאת כדי ששני הצדדים יבררו אם יש כימיה ורצון להמשיך לעבוד יחדיו (במקרה הזה, יש לגבות מחיר מלא עבור השירות או לתת הנחה של כ-10%). הוא הדין גם בוועדי בתים וגבייה. באשר לצהרון, רצוי להציע תחילה שירותי שמרטפות שיינתנו לפי שעות, אצלכם בבית.

הפקת לקחים

התשובות שתקבלו במהלך הניסוי יאפשרו לכם לקבל החלטה – האם להמשיך בדרך שבה התחלתם או להניח לעסק החדש. לפעמים המסקנה פשוטה: אם לא אהבתם את מה שעשיתם, אם לא יכולתם לחכות עד שהניסוי ייגמר כבר, כדאי לכם אולי לצאת מהעסק לפני שממש נכנסתם. גם אם נהניתם ממה שעשיתם, אבל למוצר או לשירות שהצעתם לא היה ביקוש, זהו מן הסתם רמז נוסף לכך שהעסק אינו מתאים לכם או לאזור שבו הוא יושם.

אולי גיליתם שאתם אכן עושים מוצר מקסים, אבל אתם לא יודעים לשווק אותו ואת עצמכם. גיליתם שאתם מתביישים ברגעים לא נכונים, מתקשים לנהל משא ומתן כספי, מהססים לשבח את עצמכם ולשכנע שהמוצר שלכם מוצלח במיוחד, נלחצים מביקורת, וכן הלאה. במקרה זה ייתכן שכדאי לכם לשקול אפשרות לחבור למישהו שהצד העסקי קל לו והוא יהיה המשווק שלכם.

לפעמים המסקנה ברורה לחיוב: נהניתם, גם המשתתפים בניסוי נהנו, זיהיתם פוטנציאל כלכלי, וזה הזמן להסיק מסקנות ולהשביח את המוצר/השירות.

מידת הצפיפות

בדקו מה קורה בשכונה שלכם או בסביבה שנראית לכם מתאימה ביותר לעסק שאתם מתכוונים להקים: האם יש שם צפיפות של נותני שירותים זהים? האם בשכונה המאוכלסת כלבים יש כבר שלושה שמרטפים מנוסים ופעילים? אם כך, התחרות עלולה להיות קשה. יהיו אמיצים שיגידו: אבל אני אהיה הכי טוב. אבל מי שביטחונו העצמי לא מפותח עד כדי כך רצוי שיימנע מהקמת עסק שיש לו מלכתחילה מתחרים רבים.

התאמה לאוכלוסייה המקומית

שמרטפיית כלבים לא כדאי להקים בשכונה ללא כלבים וצהרון לא כדאי להקים בשכונה שמאוכלסת באנשים מבוגרים. אם ליבכם יוצא לעסק מסוים, עזרו לעצמכם בכך שתקימו אותו בסביבה שמתאימה לו. אולי, למשל, הכלבים בשכונה הסמוכה צריכים אתכם (ולכם אין בעיה להעתיק את העסק לשם)? הווה אומר שתוכלו להקים את העסק בתנאי שתהיו מעט גמישים לגבי מיקומו הגיאוגרפי. אם העסק לא מתאים לסביבתכם הקרובה ואין לכם אפשרות לגמישות גיאוגרפית - עליכם לחשוב על עסק אחר.

__

· המאמר לקוח מתוך הפרק הראשון בספר "מדריך מפה להתחלות חדשות" מאת סמדר כהן. המדריך מלווה את מי שחולמים לפתוח עסק חדש צעד צעד ביישום תוכניתם לרבות בחירת תחום העיסוק הנכון, תמחור, שיווק, התנהלות מול הרשויות ועוד. הספר מספר על ניסיונם של 35 אנשים בתחומים שונים ש"עשו את זה". פרטים על ספרי הוצאת מפה באתר: books.mapa.co.il/

תגיות: 

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אופיר אבסלנדר

.