אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

עיוות הדימוי העצמי בהשפעת הפוטושופ


התמונה של אביגיל אגלרוב
עיוות הדימוי העצמי בהשפעת הפוטושופ

שימוש בתכנת הפוטושופ מאפשר שינוי דימויים באופן דיגיטלי, והתערבות בתוצאה הסופית של התמונות. השיח הציבורי עוסק ללא הרף בעובדה לפיה תמונות רבות של נשים "מושלמות" מתבצעות למעשה בהתערבות טכנולוגית.

שימוש בתכנת הפוטושופ מאפשר שינוי דימויים באופן דיגיטלי, והתערבות בתוצאה הסופית של התמונות. השיח הציבורי עוסק ללא הרף בעובדה לפיה תמונות רבות של נשים "מושלמות" מתבצעות למעשה בהתערבות טכנולוגית.

אך בין אם הציבור מודע לאפשרות שינויי התמונות, לא כולם מבינים בדיוק את האופן בו משתנות התמונות לשם התאמה לאידיאלים רציניים אך בלתי אנושיים ובלתי מציאותיים אותם ניתן לראות שוב ושוב.

לא כולם מבינים את משמעות הצגת התמונות על שערי מגזיני אופנה הכוללים תמונות שהשתנו באופן משמעותי באמצעות הפוטושופ. מצגי שווא אלו חודרים לטלוויזיה, לוידיאו ולמותגים אהובים ברשת האינטרנט. הפוטושופ נמצא בכל מקום. בעוד שהרוב המכריע של תמונות נשים שהשתנו באופן דיגיטלי, כך משתנות גם התפיסות הציבוריות לגבי מה נורמאלי, בריא יפה ובר השגה.

אחת השיטות העיקריות המשמשות לחיזוק ונרמול רעיון מעוות של "ממוצע" הוא הייצוג התקשורתי של נשים כדקות מאוד, כלומר, הרבה יותר רזות מהמשקל המציאותי של רוב האוכלוסייה, או שינוי התפיסה לגבי מה אפשרי עבור הרוב המכריע של הנשים.

שינוי התפיסה מתבצע באמצעות שימוש עקבי של דוגמניות ושחקניות המדגימות תת משקל או מראה דק מאוד, המעביר את המסר הרעיוני של רזון ויופי אידיאליים באמצעות התערבות דיגיטלית הן על מסך מחשב היוצר הדמיה, כפי שמוצג, לדוגמא, בסרטון הווידיאו של בריטני ספירס, והן באמצעי התקשורת.

בעיקרו של דבר, האידיאל הנשי השזוף, הבריא, התמיר, ללא בליטות מכוערות או צלוליטיס, וגוף ופנים מושלמים, אינו נובע מפעילות גופנית מאומצת, הרגלי איפור וטיפוח ושמירה על אורח חיים בריא, אלא מתבטא בניתוחים פלסטיים ודימויי פוטושופ.

הצגה זו מאפשרת חופש מפגמים גופניים, חופש מקמטים ואפילו עור חלק באופן מוגזם, הודות לפלאי ההתערבות הדיגיטלית, שאושרו בגלוי, ומוגנים על ידי עורכי מגזינים ומעצבי תקשורת בכל רחבי העולם.

השפעות המגזינים על הדימוי העצמי של צעירים

למרות שהציבור שומע ללא הרף על מחלוקות התערבות המניפולציה הדיגיטלית, מנהלי תקשורת ומעצבי דעת קהל ממשיכים להשתמש בהן במידה שלא תאמן ומגנות עליה כעל דבר מקובל לחלוטין.  בפברואר 2014, פרסם המגזין 'Seventeen', כתבה על הפרעות אכילה. מגזין הנוער פרסם כותרת על העטיפה, בנוסח: "להשיג גוף שפוי זה קשה, אבל את נראית לוהטת!". כתבה זו עודדה אוהדים צעירים, באופן קיצוני, מחריד וחסר אחריות, לפתח הפרעות אכילה.

הציבור מתקשה להאמין שתמונות הכוכבים האהובים אינן אלא ייצוג מזויף המתאפשר באמנות טיוח הגוף באמצעות הפוטושופ. הכתבות במגזינים מדברות על ביטחון בגוף האמיתי, אבל למעשה מסרבות להציג את הגוף האמיתי.

הנורמליזציה של הנורמאלי

מידי שבוע מתפרסמים באלפי מגזינים ברחבי העולם, כמו גם בשלטי חוצות, פרסומות בטלוויזיה ובקולנוע, פוסטרים של חנויות ובכל מקום אחר, דימויי גוף מעוותים. אלו מובילים לעיצוב דעת חדש לגבי מושגי היופי, ותופעה זו מכונה על ידי מומחים כ'נורמאליזציה של הנורמאלי'.

מיליוני תמונות של נשים המוצגות בתקשורת, שונות לחלוטין מכפי שהן נראות במציאות, יוצרות סטנדרטים חדשים של יופי, ומשנות את התפיסה המוחית לגבי "הממוצע" וה"בריא". כשנשים משוות את עצמן לרמה יפה, ממוצעת ובריאה שפשוט אינה קיימת בחיים האמיתיים, הקרב על דימוי גוף בריא נדון מראש לכישלון.

בשנת 2013 פרסם איגוד הרפואה האמריקאי (AMA) הנחיות לגבי מדיניות חדשה נגד פרסום כוזב. מטרת ההנחיות החדשות הייתה לעצור חשיפת ילדים ובני נוער להתרשמות מפרסומות המציגות דגמים של גוף הניתן להשגה רק באמצעות תוכנה לעריכת תמונות. ובכל זאת, ולמרות ההנחיות החדשות, ממשיכים המגזינים ואמצעי התקשורת להציג דימויי גוף מזויפים ומעוותים.

פרסומים מעוותים אלו מובילים לאובדן ההערכה העצמית, כמו גם להשקעות זמן וכספים עצומים לתיקון "פגמים", וירידה במשקל שאינה בריאה. כולם נפגעים מהשפעות אידיאלים שאינם מציאותיים אלו.

פרסום, ובעיקר פרסום מוצרי אופנה או יופי, תלוי בהשגת האמון של נערות ונשים לגבי אידיאל אושר, בריאות ויכולת להשיג אהבה באמצעות המראה שלהן. נערות ונשים מאמינות כי ניתן להשיג אידיאלים פיסיים באמצעות שימוש במוצרים או בשירותים מסוימים, אך אמצעי התקשורת, למעט מעטים מאוד היוצאים מן הכלל, משדרים מסרים מעוותים באמצעי הפרסום שלהם.

לכן עריכת התכנים הפרסומיים או השימוש בתכנות מקיים למעשה אידיאלים פרסומיים שאינם מאושרים לפרסום. באמצעות שימוש בתכנות דיגיטליות, ניתן להציג גוף רזה של נשים, להפחית ירכיים עבות מידי ולהסיר סימני חיים כגון נקבוביות עור, שיער אפור והחלקת קמטים.

החלטות עריכה אלו מבוצעות בהתאם להעדפות האסתטיות של מספר עורכים, והן מתקבלות כתוצאה ממניעי רווחים ליצירת אידיאלים כוזבים המשדרים מסרים שקריים לנשים המאמינות כי יום אחר יוכלו להשיג מראה שאינו אפשרי למעשה במציאות. תקוות אלו מונעות בעיקר על ידי הרצון להיות אטרקטיביות, אהובות, בריאות ובסופו של דבר מאושרות.

הפרעות אכילה כתוצאה מפרסומים כוזבים

במקביל לייצוגי הגוף הנשי באמצעי התקשורת בשלושת העשורים האחרונים, זינקו גם שיעורי הפרעות האכילה בין סוף שנות השמונים, ועד לתחילת שנות התשעים. גידול במקרי הבולימיה עלה בארבעה אחוזים, וגידול מדהים העומד על 119% נמצא במספר הילדות מתחת לגיל 12 שאושפזו בבתי חולים בשל הפרעות אכילה בין השנים 1999 ו-2006.

למרות שמשרד הבריאות האמריקאי דיווח בשנת 2000 כי עדיין לא נמצאה סיבה מדויקת להפרעות אכילה, דוברי המשרד מודים שמספר מאפיינים הוכחו כמשפיעים הל התפתחות המחלות, כולל הערכה עצמית נמוכה, פחד מהשמנה וחיים בסביבה המציבה דגש על משקל ורזון, כפי שמוצג באמצעי התקשורת לגבי גוף אידיאלי. מדענים סבורים כי הפרעות אכילה כגו אנורקסיה נרבוזה ובולימיה הן תוצאה, בין היתר, של מחויבות קיצונית להשגת אידיאל הגוף התרבותי כפי שהוא מתואר בתקשורת.

חובה לשנות את התפיסה

הכרה בעובדה שאדם אינו גוף בלבד, והכרה בעובדה לפיה הגוף אינו קישוט או אובייקט בלבד, הם המפתח לחיים בריאים. על בני נוער בפרט, ונשים וגברים מבוגרים בכלל, לדחות את המסרים המוצגים בתקשורת, המלמדים מסרים שגויים. יש לבטל מנויים למגזינים, להתייחס בספקנות למצגים ולמסרים במדיה החברתית, ולהשקיע כספים בתכניות בריאות.

התקשורת אינה יכולה ואינה צריכה לשקף את ההגדרה האישית, ואנשים אינם צריכים להשוות את עצמם לאידיאלים שאינם מציאותיים ושאינם מובילים לשום מקום. אידיאלים אלו צפויים להשתנות בקרוב, ולכן חובה לשנות את התפיסות העצמיות עם התקשורת או בלעדיה.

תגיות נושא: 
שם מחבר: 
אביגיל אגלרוב

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אביגיל אגלרוב