אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

המפגש שחייב להתקיים בין אקולוגיה לבין התקשורת


המפגש שחייב להתקיים בין אקולוגיה לבין התקשורת

מגמות השמירה על הסביבה והגל הירוק ששוטף את העולם, לא יכולים להתקיים ולקבל תאוצה ללא התלות והסיוע של הסקטור התקשורתי – הוא זה המחליט על מה לשים את הדגש. קובעי המדיניות ושומרי הסף של כלי התקשורת, עורכים, בעלי אמצעי תקשורת ומובילי מדיה – הם אלה המחליטים מה יסוקר, מה ימודר, ומה יזנח. הם אלה שבכוחם להוביל שינויים של ממש בעולם הן בהיבט הפוליטי, והן בהיבט קביעת סדר העדיפויות העולמי והלאומי. המגמה האקולוגית המקבלת תאוצה בעולם, כבר מזמן אינה בעייה שולית של עשירים ושבעים, או סימפטום של אהבת יתר לטבע השייכת לקומץ חובבים או פעילים. השמירה על הסביבה הפכה להיות צו השעה והיא כיום הרתמות גלובאלית להצלת כדור הארץ ולמניעת ההרס הגובר שלו על ידי דייריו במו ידיהם. אך המעבר החד מתחביב לאוהבי טבע שממחזרים את הפסולת הביתית שלהם – למגמה כלל עולמית חשובה המושקעים בה תקציבי עתק – היא תוצר ישיר של התקשורת. מדענים ומומחים העוסקים בתחומי איכות הסביבה יכולים לפתח פתרונות ירוקים, להמציא שיטות מיחזור ולעודד את טרנד הקיימות, למצוא דרכים להתפלת מים ועוד פיתוחים רבים. אך אם התקשורת לא תציב בחזית הבמה את הנושא האקולוגי – ותציג את העניין כבעיה המשפיעה על כולנו- הדבר יישאר בגדר חזון בלבד.

מעבר ללובינג פוליטי, להעברת חוקים למען השמירה על הסביבה, לענישה וקניסה של מפרי חוק ולתכניות חינוכיות הנהוגות במועצות מקומיות ובמערכת החינוך – לתקשורת תפקיד מפתח. אם בתקשורת יוצג איל הון מסויים כעבריין לאחר  שנמצא כי במפעליו נוהגים לזרוק את הפסולת הכימית לים – אזי זוהי דוגמא לתפקיד החשוב של התקשורת בעיצוב דעת הקהל כלפי נושאים ועניינים הבוערים מתחום איכות הסביבה.

 רוב המידע הקשור לאיכות הסביבה ולנושאים אקולוגים, נשמר בתוך העולם האקדמי, באוניברסיטאות, במכוני המחקר ובכנסים בהם חולקים ידע. מידע אקולוגי לא מגיע אל הציבור באופן שוטף ומספק והתקשורת לא תמיד מתעניינת בנושאי איכות הסביבה ולכן נמנעת מלהציב את העניין במקום גבוה ותדיר. מתוך ההעדר והחוסר, הבינה האקדמיה כי עליה להכשיר את המדענים והעוסקים בתחומי הפיתוח – לנושא התקשורתי. 

 סדנאות והכשרות למדענים בתחומי התקשורת, החלו להתבצע במכונים העוסקים בנושאים אקולוגים וממומנים על ידי האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה. המטרה היא הנגשת המידע לציבור, העלאת הנושאים האקולוגים לסדר היום התקשורתי, והדבר נעשה באמצעות כמה דרכים. לדוגמא- סדנאות כתיבה, המהוות הסבה מכתיבה מדעית ואקדמית לכתיבה תקשורתית. דוגמא נוספת היא פעילות של יזום מפגשים בין עיתונאים ואנשי תקשורת עם מדענים מתחום איכות הסביבה. סדנאות תקשורת למדענים יסייעו לעושים ולמפתחים לתקשר את עשייתם ביתר יעילות ולהגיע לציבור רחב יותר. כך תגבר המודעות והנושא האקולוגי לא יישאר בשולי החדשות והסיקור העיתונאי. ואם תרצו להירתם גם- התחילו בזה שבפעם הבאה כשתצפו בחדשות- שימו לב לכמה והאם בכלל מוזכר הנושא האקולוגי, וחשבו כמה בקלות הוא יכול להעלם מהעין.

 

תגיות נושא: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אבישי חאליסי