אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

דלקים ביולוגיים, דלקים פוסיליים, ביו-דיזל, ביו-אתנול


התמונה של תומר ריבל

דלקים ביולוגיים (biofuels) הינם תחליף לדלקים פוסיליים (fossil fuels) ולפיכך משמשים כמקור אנרגיה חילופית. דלקים ביולוגים מיצרים באופן משמעותי כמות קטנה יותר של גזי חממה בהשוואה לפחם, דיזל או בנזין. דלקים ביולוגיים מופקים מבִּיוֹמָסָה שמקורה בחקלאות, יערות, ובנוסף, מסחר ותוצרי לוואי בייתים.

ביו-דיזל הינו הדלק הביולוגי הנפוץ ביותר. הוא עשוי מ methyl esterשמופק לרוב מחמניות (אם כי ניתן להפיקו מצמחים אחרים). היתרון הגדול שלו הוא יכולתו לפעול עם כל מנוע דיזל רגיל בלי צורך לבצע המרה טכנית כלשהי. ניתן להוסיף אותו לדיזל רגיל ביחס של 20 אחוזים – 80 אחוזים דיזל רגיל ו 20 אחוזים ביו-דיזל. תערובת זאת נקראת B20. ניתן להשתמש גם במאה אחוזים ביו-דיזל (B100). החיסרון הוא שאז יש צורך לבצע שינויים טכניים במנוע בעיקר בכל מה שקשור לחלקים העשויים מגומי היות שהביו-דיזל מזיק לו.

היתרון הגדול של הביו-דיזל הוא עובדת היותו זול ובלתי מזהם כמעט. כמות דו תחמוצת הפחמן שנפלטת מבעירה של מנוע המבוסס על ביו-דיזל הינה מעטה מאד בהשוואה לדיזל רגיל או בנזין.

ישנה אלטרנטיבה נוספת לשימוש בדלקים פוסיליים מזהמים. אלטרנטיבה זאת נמצאת בתרכובת שנקראת ביו-אתנול. ביו-אתנול מיוצר מבִּיוֹמָסָה – תירס, קנה סוכר או לפת, למעשה מכל גידול חקלאי שהוא עשיר בפחמימות. בתהליך הייצור מופק גלוקוז או פרוקטוז (חד סוכר) שביחד עם תסיסה של שמרים נוצר ביו-אתנול.

היתרון המשמעותי של ביו-אתנול טמון בהיותו ידידותי לסביבה. החיסרון הבולט שלו הוא תפוקה יחסית נמוכה של אנרגיה. במילים אחרות, עם כמות זהה של בנזין וביו-אתנול אנו נסע יותר עם בנזין.

אז מה הם היתרונות הגלומים בשימוש בדלקים ביולוגיים על פני דלקים פוסיליים? ברור מאליו שמדובר על איכות הסביבה, דלקים ביולוגיים מועדפים אלפי מונים על פני דלקים פוסיליים כמו פחם או בנזין. אבל יש לדלקים הביולוגיים – ביו-דיזל ו-ביו-אתנול – יתרונות פוליטיים לא מבוטלים. דלקים פוסיליים – נפט ומוצריו – סובלים מתנודות מחירים חדות בעיקר בעיתות מלחמה או משברים פוליטיים. יתרה מכך, דלקים ביולוגיים יקטינו את התלות העולמית במספר קטן יחסית של מדינות יצואניות נפט. הדבר חיוני במיוחד למדינות אירופה המערבית שתלויות כמעט באופן מוחלט בנפט שמגיע מהמפרץ הפרסי. אסור לשכוח שמומחים טוענים שעוד 40 שנה יאזלו עתודות הנפט בעולם.

מהסיבה הזאת, האיחוד האירופאי יצא בהנחיות מפורטות בכל הנוגע לשימוש בדלקים ביולוגיים על ידי מדינות האיחוד. עד שנת 2010, המגזר של התחבורה הציבורית באיחוד האירופאי אמור להקצות קרוב ל 10 אחוז מצריכת האנרגיה שלו לטובת דלקים ביולוגיים דוגמת הביו-דיזל. באוסטרליה ב- 2009, שישה אחוזים מתצרוכת האנרגיה תתבסס על דלקים ביולוגיים.

אולם אסור לשכוח שלדלקים ביולוגיים יש גם חסרונות בולטים. בהשוואה לדלקים פוסיליים, תפוקת האנרגיה שלהם נמוכה – בעיקר שמדובר על ביו-אתנול. חסרון משמעותי נוסף הוא המחיר שכרוך בייצור דלקים ביולוגיים. מומחים רבים טוענים שהמשבר המזון העולמי הפוקד אותנו החל משנת 2007 הוא תוצאה ישירה של הקצאת שטחים חקלאיים ליצור דלקים – שטחים שבעבר ייצרו מזון. מחקר של הבנק העולמי שיצא ביולי 2008 קובע חד משמעית שהעלייה החדה בייצור דלקים ביולוגים באירופה ו-ארצות הברית היא הסיבה העיקרית לעלייה הגלובאלית במחירי המזון. לפיכך מומחים כיום עמלים על טכניקה שתאפשר פיתוח דלקים ביולוגיים מגידולים שאינם משמשים למזון.

תגיות נושא: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת תומר ריבל