אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

הרב עובדיה יוסף: גדלות שבפשטות


הרב עובדיה יוסף: גדלות שבפשטות

הרב עובדיה יוסף. ציוא מאת שלומי ישראל

מילות הספד אחר מיטתו של מרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל

בעוד ההלוויה מתנהלת, חשתי צורך עמוק, למרות שבדרך כלל איני נוהג לכתוב על אישים ספציפיים, ובפרט בציבוריות הישראלית, לכתוב מספר מילים על הרב עובדיה יוסף.

חושבני שבסקטורים מסויימים בציבור הישראלי, שלא הכיר את האיש מקרוב, הוא מוכר רק כמנהיגה של תנועה פוליטית, וממילא ההתייחסות אליו היא אמביוולנטית.

אני רוצה להתייחס לאיש הפרטי, ולא הפוליטי, למרות שגם בתחום זה יש הרבה מה ללמוד ממנו.

הרב נולד בביתו של ירקן, ששלח את בנו לתלמוד תורה "קרית ספר", שהוקם במיוחד לבני עדות המזרח, על ידי הרב משה פרוש ז"ל, שראה את העזובה הגדולה בתחום זה.

הוא נכנס ללמוד בישיבת "פורת יוסף", בראשות הגאון ר' עזרא עטייה זצ"ל.

כאשר ביקש אביו להוציאו מהישיבה, בטענה שהוא זקוק לו בחנות הירקות, אמר לו ר' עזרא עטייה: "אני אבוא במקומו לעבוד בחנות. הוא צריך להיות גדול בתורה".

ר' עזרא ראה למרחוק.

בשנות העשרים המוקדמות שלו כיהן הרב יוסף כרבה של קהיר, שהייתה בה אז קהילה יהודית חשובה.

במשך דורות רבים סימלה את עם ישראל ההערכה העמוקה והיגיעה העצומה בלימוד חכמת התורה. לא לחינם נחשב עם זה כעם חכם ונבון. היה זה עם שהעסיק עצמו בחשיבה עיונית באופן גורף. לא הייתה זו נחלתם של יחידים מיוחדים, אלא של העם כולו.

הרב יוסף היה דוגמא ומופת לאדם שהגיע מ"עמך", ולמד תורה בזמנים קשים של דחק כלכלי. יגיעתו ושאיפתו היו נפלאות.

המעיין בספריו ההלכתיים, ימצא כיצד ניסה כל העת להיות חלק מהעם בתוכו ישב. הוא תמיד חיפש כיצד ניתן למצוא פתרון הלכתי לבעיות סבוכות.

הוא מסר במשך שנים ארוכות שיעור ב"קול ישראל" לכל הציבור, ומשיעורים אלה יצא הספר "יחווה דעת".

הוא גם נסע לכל מקום בו הוזמן למסור שיעורי תורה, מבלי לחוס על כבודו וכוחו.

התנהגותו עם הבריות הייתה עממית. הוא דיבר בשפת האיש הפשוט, הבין את בעיותיו ומצוקותיו, וניסה לתת לו את כל אשר יכל, באופן שירד אליו. שיעוריו בביהכ"נ "יזדים" אשר בשכונת הבוכרים בירושלים הם עדות מוצקה לכך. מתפללי בית הכנסת הם "עמך", ולהם מסר שיעורים אלו, עד אשר חלה את חוליו ממנו לא קם. הוא נהג לתבל את דבריו במילי דבדיחותא, סיפורים, והגיש את השיעור ההלכתי באופן שגם אנשים שאינם תלמידי חכמים יושבי אוהל יוכלו להבינו.

שידוריו שודרו בארץ ובעולם, והוא אף פקד קהילות רבות בחו"ל כדי לחזקן.

מאידך, כתב את ספרו ההלכתי המקיף "יביע אומר", שהוא בין ספרי הפסיקה ההלכתית החשובים בדורנו, וגדולי ישראל העידו עליו כי אף בדורות קודמים היה נחשב כספר חשוב.

אין כמעט נושא אקטואלי הלכתי שהרב יוסף לא נגע בו.

במיוחד ידועה התאמצותו ביושבו בבית הדין, וגם ככהנו כרב ראשי לישראל, להתיר עגונות, ולמצוא מזור למסורבות גט ושאר בעיות קשות מסוג זה. הוא חיפש ומצא פתרונות שנחשבו לעיתים כנועזים, אך לא חת מפני איש, ונטל את האחריות על כתפיו הרחבות, כתפיים של גאון בתורה עם לב החש את מצוקת האלמנות והיתומים.

בצעירותו, כאשר לא התאפשר לו לקנות ספרים ללימוד, היה נכנס לחנותו של ר' זליג שטיצברג ז"ל, חסיד גור ניצול שואה, שעסק במסחר של ספרים (כותב השורות עוד קנה אצלו ספרים בבחרותו), שם עמד שעות על גבי שעות על סולם, ועבר ספר אחר ספר, צילם אותם במוחו הפנומנאלי, וכך לא היה צריך לקנותם. ר' זליג, שהבין מיד על טיבו של האברך, כמובן שלא מיחה בידו.

כך צירף יגיעה עצומה לכשרונותיו מלידה, וזכה להגיע להיות מענקי פוסקי ההלכה.

עם כל גדולתו, הוא לא היסס להתייעץ בהלכה עם רבנים נוספים, והוא מצטט בספריו רבנים הרבה יותר צעירים ממנו, אם דבריהם נראו לו. הוא מכבד כל רב בתארים חשובים.

מאידך לא היסס מעולם להביע דעות עצמאיות, אף אם הם עוררו תרעומת והתנגדות, אם חשב שבכך יוכל לתת לציבור הכללי אפשרות להקל בדבר מה, ובלבד שיישארו הדברים בגדר ההלכה.

זכותו תגן עלינו ועל כל עם ישראל.

תגיות נושא: 

תגובות

קללותיו : מורשתו

הוא היה גדול המקללים והמחרפים זרע שנאה ופירוד וכזה נזכור אותו

תגובה לרוויטל

בס"ד
רוויטל היקרה!
לכל אדם גדול כקטן ישנן מעלות וחסרונות. איני הופך את הרב עובדיה לצדיק אולטימטיבי. היו לו חסרונות, אבל היו לו גם יתרונות. היתרונות שלו בפירוש האפילו על החסרונות. הוא היה זה שהרים את יהדות יוצאי ארצות האיסלם, שכאשר הגיעה לארץ הושפלה עד עפר, ונתן לה מחדש את התחושה שהיא אכן שווה, ושווה הרבה.
איני יודע בת כמה את, אבל כשאני הייתי ילד התהלך הפתגם: "תימני - כמו ערבי! מרוקאי - סכין! אשכנזי - עורך דין!!!". זה לא היה פתגם! זו הייתה מציאות. הספרדים היו כאן חוטבי עצים ושואבי מים. היה שר ספרדי קבוע בממשלה, והוא תמיד היה שר המשטרה, כדי שיתעסק הוא עם הפושעים ה"פרענקים" שלו.
ש"ס בכלל, והרב עובדיה בפרט, יצרו מהפכה!
אני גדלתי בילדותי עם בני עדות המזרח. העתיד שלהם היה פשע! למה? כי הם באו ממרוקו ולא מהונגריה? והנה קמה ש"ס ונלחמה לשנות זאת.
הרב עובדיה הרים את כבודה של תורה אצל הספרדים. הוא בנה דורות של תלמידי חכמים! האם זה בכדי? האם זה שבתי הדין הרבניים מלאים כיום ברבנים ספרדים, כאשר בעבר הייתה שם דריסת רגל רק לאליטה האשכנזית? (אני אשכנזי, כך שאין לחשוד בי בשנאה לאשכנזים, אלא בראיית האמת).
האם גם על אחרים את פוקדת עוונות באותה מידה? אני הסטוריון חובב, ובתור שכזה אני יכול לחשוף לך את קופת השרצים של כל ראשי המדינה מעתה ועד היום. אבל האם בגלל זה ניקח מהם את זכות המעש?
אני מאמין שאת מסוגלת לפרספקטיבה רחבה יותר על אישים ומעשים.

ספרדים אשכנזים, חיינו יחד למרות ההבדלים והגישה לחיים

איש קטן עם פה גדול.
הורי כמו גם משפחות אחרות שעלו מאירופה לאחר המלחמה וההשמדה ההמונית, חיו ועבדו קשה ביותר לפרנסתם. חיינו בצניעות ועשינו כל שהיה ניתן לעשות בכדי להשתלב במדינה הצעירה הענייה והמתקשה. אם דירת שיכון של 46 מטר זאת דירת פאר, אז כך את עצמך ודומייך להסתכלות ועדיף מוקדם ככל שניתן.
אנשים כמוך יודעים לנצל את השפע שבמערב ולתקוע סכין בגב כחלק מתרבות הבוגדים. האיש מיצה את עצמו על פני האדמה ואני מניח שבקרוב ימצא מי מכם לספר עליו סיפורי התגלות מדהימים ולעשות כסף על חשבון עומללים - כמו הספר עליו שיצא רגע לאחר מותו.
משפחתי היא דוגמא לאין סוף משפחות שחשבו ופעלו כך . אתה ושכמוך לא ישקטו עד להרס המדינה כולה - אצלך זה כנראה גנטי…
לסיום, יש לנו עם יפה למרות הכל, אם תפסיקו לחפש את המגרעות אולי נמצא דרך להתקדם יחד ולהנות מכל הצבעניות שיש לכל מגזר בעם.
בהצלח.

תגובה לשרגא

בס"ד
סליחה על אי ההבנה, אבל אתה מוכן להסביר מה אתה מעוניין לומר? מתי עלית לארץ? אתה מדבר עברית? אני פשוט לא מבין מה אתה רוצה. (איר רעדט יידיש? אויב דאס איר אייר שפראך, איז בעסער שרייב טאקע אין יידיש, און דעמולט וועט מען קענען פארשטיין וואס איר ווילט)

מה קרה לספרדים? כשלון

הספרדים הדתיים היו תמיד מתקדמים בדעותיהם ובהתנהגותם. תורתם אמונתם הייתה מבוססת על עבודה ולימוד, על דרך הפשרה ואהבת הבריות. אלא שבדור האחרון הם נהפכו ליותר ויותר דומים לחרדים האשכנזים החל מהלבוש וכלה בתפיסת העולם.
זה כשלון של הציבור הספרדי הדתי ושל מנהיגיו שלא השכילו למצוא דרך משלהם, נטשו את מסורתם ואורחות חייהם ונדבקו לדתיות האשכנזית.

תגובה ליהושע

בס"ד
יהושע היקר!
עם כל הכבוד, אבל אני לא חושב שזה המקום להביע את הדברים. בהחלט יש הרבה בדבריך, אבל כאן אנו מנסים להעריך אישיות שניסתה דווקא להרים את כבוד עדות המזרח, ולהחזיר אותם לשורשם, ולכן ההתייחסות הכוללנית לדעתי לא מתאימה כאן.

מסכימה עם יהושע

נוסף לחיקוי בהתבלות בפני החרדים האשכנזים, ש"ס הכניסה את המזרחיים לגיטו .
במקום להשתלב בחברה, לרכוש השכלה ולהתקדם בחיים הם מקבלים ביוזמת ש"ס חינוך תורני ללא השכלה ועתיד. נגזר עליהם להיות תלויים בעסקני ש"ס שידאגו להם לקצבאות ע"ח הציבור העובד, משרת ומשלם מיסים.

אין לי דבר נגד הדת. כל אחד חופשי ללמוד תורה בזמנו החופשי ולשמור תרי"ג מצוות.
רק שיהיה אדם פרודוקטיבי ואזרח הממלא חובותיו למדינה

תגובה לרבקה

בס"ד
רבקה היקרה!
כבר סיכמנו בינינו שמספיק ודי! כך כתבת לי בפירוש, או שאולי את מתחילה לגלות אותות של סניליות.
אבקש ממך לא להתכתב איתי, ולא להגיב לי, אם את לא מסוגלת לקבל תגובות של ביקורת בונה.
אני שם לב שאת מגיבה כך גם למגיבים אחרים על תגובותייך, כמו מכלוף.
לכן אבקשך: היות ואני מתקשר רק עם אנשים המסוגלים גם לשמוע ביקורת, ולצערי את לא נמנית אליהם, ובפרט שאת עצמך ביקשת שלא אגיב לך, אנא אל תעמדי עמי בשום קשר שהוא, אלא אם כן החלטת לעשות רוויזיה בכל צורת הדיון שלך.
נ.ב. ד"ש לגדעון רוזנבלום

דברי היו מכוונים ליהושע- לא אליך ומספיק עם עלבונות אישיים

אינך מסוגל לנהוג בכבוד כלפי אלה החולקים על דעתך, אם הן נשים, מסתבר.

לנפגעת הנצחית רבקה

בס"ד
מעניין מאד, שאת היא זאת שפגעת בציבור שלם, ואחר כך בי אישית, דחית את ידי המושטת לשלום, גייסת את עו"ד רוזנבלום להצילך מידי העצני האיום והנורא, וכנ"ל את גיורא. אחר כך כתבת לי: "מספיק ודי"! אז מה את מגיבה על כתבות שלי?
תשאלי את מירב גולן אם אין לי כבוד לנשים!
לי אין שום דבר נגדך, אבל סגנון הכתיבה שלך ברגע שמגיע למשהו שקשור בחרדים הוא גזעני, חסר תרבות, בשפה רדודה, ואנטי-חרדי בשיטה.
את חוזרת על דברים שכבר עניתי לך עליהם בעבר בתגובותי.
אנא המשיכי לכתוב את כתבותייך המצויינות בנושאים של הסטוריה עתיקה, ושל ארה"ב, ולפני שאת מדברת על הציבור החרדי, עדיף שגם עליו תעשי קודם דוקטורט.

תוספת תגובה לרבקה

בס"ד
רבקה היקרה והמסכנה!
אני מבין שאת משום מה מאד נבוכה ונחיתית בעובדת היותך אשה, וחשה שכל מי שמטיח נגדך ביקורת חייב להיות שוביניסט גברי.
אז אני מודיע שאת יכולה להיות רגועה. לא כתבתי זאת כי את אשה, אלא כדי למחות על כתיבה חסרת אחריות בנושאים שאין לך בהם שום יידע ובקיאות, אלא רק דעות קדומות ובורות מכוונת, מלבד את החוצפה להשתלח בציבור שאינו מיוצג באימגו, כך שהוא מנוע מלהגיב.
אז לידיעתך, אימגןו אינו מעריב ואו ידיעות, שחוסם תגובות של אנשים המנסים להציג את העמדה של הציבור החרדי. מותר לך לשמוע קצת תוכחת מוסר, ולגלות קצת יותר אחריות, ולהפסיק לכתוב את הקשקושים הפרימטיביים שלך על ציבור שאת כלל לא מכירה אותו.
את מזכירה לי את האנטשמי מספרו של ז'ן פול סארטר "הרהורים בשאלה היהודית". הוא מרגיש עצמו קיים, כי הוא שונא יהודים, ומוצא בהם את כל המומים שבעצם ישנם בו.

נמאסת על כולנו בהתבטאויות הבוטות ובצדקנות המזוייפת

חסוך מאתנו את כל זה
ונא לא להגיב.
סוף

נמאסת על כולנו בהתבטאויות הבוטות ובצדקנות המזוייפת

חסוך מאתנו את כל זה
ונא לא להגיב.
סוף

שוש, קללות, גידופים וחרמות זו כנראה נורמה חרדית, ראי הרב עובדיה

הרב עובדיה העליב וגידף את שופטי בית המשפט העליון, את שריד את שולמית אלוני. וזוהי רשימה חלקית.

אם לרב עובדיה זה לגיטימי להתבטא כך- מה לך כי תליני על העצני.

תגובה לשמעון

בס"ד
אני מבין ממך שמעון יקירי, שזכות ההעלבה והגידוף שמורה רק לשופטי בית המשפט העליון, לשריד, לפיד, אלוני, שמעון ושוש, וזאת רק רשימה חלקית.
אתה בעצם צודק, כי חירופים וגידופים היא לא שפה של יהודי שומר תורה. רק לבן הלאום הישראלי מותר לדבר בשפה כזו. זה כמו שתאמר שבן אדם ירד לריצפה וכרע על ברכיו, והתחיל לנבוח ולנשוך. לא עזרו לו כל הצהרותיו שהוא כלב, אלא טענו לו שהוא בן אדם, ולכן אסור לו לנבוח ולנשוך. אבל כמובן שלכלב מותר.
אז הרב עובדיה ענה פעם לכלבים בשפת נביחות, וכך גם העצני (לעיתים נדירות מאד, כאן במגזין, כאשר נביחות הכלבים כבר מחרישות את אוזניו), והחליט לחרוג מהכלל ש: "הכלבים נובחים והשיירה עוברת", ולהתנהג לרגע כמו כלב, ולנבוח בחזרה. או אולי כמו אדם שכלב נובח עליו, שהוא זורק עליו כלב, וצועק לו: "תסתלק, כלב".
דרך אגב: לא זכור לי ששמעתי הכחשה משופטי בית המשפט העליון על ההאשמות שהטיח בהם הרב עובדיה. האם אינם מחללי שבת? האם הם שומרים טהרת המשפחה? אני יכול להוסיף לרשימתו של הרב עובדיה עוד הרבה דברים אחרים, אבל היות ואין לי לצערי אהבת ישראל כה גדולה כלרב עובדיה זצ"ל, אני פשוט לא טורח להתייחס ללאום הישראלי, היות ואיני מחשיב אותם ליהודים, וממילא לא מרגיש את עצמי מחוייב להם.

העצני, השופטים, שריד ואלוני לא העליבו מעולם את הרב עובדיה

עם כל הכבוד לרב עובדיה בתחום ההלכה- כאשר הוא התבטא בעניינים פוליטיים הוא דיבר בשפת השוק שאינה מתאימה לרב.

איש לעולם לא פגע בכבודו אך הוא פגע בכבודם של רבים.

נא לא לשכתב את העובדות

תגובה לשמעון

בס"ד
שמעון יקירי!
אני מסכים איתך שאיש לא פגע אישית ברב עובדיה, וגם ששפתו הייתה... (מפני כבודו כרב לא אמשיך יותר, אך גם עלי היא אינה מקובלת).
אבל הוא אמנם התבטא כנגד אישים, אבל לא כלפי אישיותם, אלא כלפי מה שהם מייצגים.
אין לי ענין לצטט התבטאויות של גורמים שונים בציבוריות הכללית בארץ כלפי הציבור החרדי, המעידות על שנאה אמוציונאלית עמוקה, ללא כל קשר למציאות.
הביטויים המטופשים: "אנשים מימי הביניים", "חשוכים", וכו', מעידים גם על חוסר יידע מינימאלי בהסטוריה של ימי הביניים (אין כזה דבר לדעתי, סתם כך), או באי הכרת החרדי. זה שהחרדי שונה - לית מאן דפליג. זה שצריך לרדוף אותו - למה? מי התיר לעיתונות ולאנשי ציבור שונים לשפוך את דמו של ציבור שלם? כי הוא שונה? כי הוא לא מתגייס לצבא? כי הוא דורש תקציבים למוסדות? כי הוא לא רוצה להסתכל באשה זרה, ולכן מבקש קוים נפרדים? כי אשתו לא הולכת בבגדים שזונה הייתה מתביישת ללכת איתם עד לפני כמה עשרות שנים? כי הוא מחפש הכשר למהדרין? כי אצלו לא שומעים כל יום על דקירות סכינים ורציחות? כי הוא לא צורך סמים?
המושג של שנאת הזר הוא מושג פרימיטיבי, אמוציונאלי, אנטי-מוסרי ואנטי-אנושי.
אני, וכל! הציבור החרדי - לא!!! שונאים חילונים!
אם יש כמה פסיכים שצעקו "שיקצע" לאשה הלבושה באופן פרובוקטיבי שנכנסה לשכונה חרדית - אני נגד זה! ורוב הציבור כך, למרות שזו פגיעה בציפור נפש.
נכון שיש חרדים טובי לב (לא כמוני!) שרוצים לדאוג לאחינו החילוניים המסכנים, ולהחזיר אותם בתשובה, או לפחות לכפות עליהם חוקים כמו אי מכירת חמץ, וכו'.
אבל אני אדם אגואיסט, שמעניין אותו רק מעצמו, ואני לא!!!!!! מעוניין בשום עסק עם החילוניים בנושאי דת! אני בעד הפרדת הדת מהמדינה, בעד מכירת חמץ חופשי, נגד השתתפות הציבור החרדי במערכת הפוליטית בארץ, נגד לקיחת כספים מהמדינה למוסדות לימוד חרדיים.
אישית, אני לא שונא חילונים, כמו שאני לא שונא ערבים, אירים, אנגלים, צרפתים, וקמבודים.
אבל אם הם מתעקשים לא להיות יהודים - תפדאל! אשכרה! סבבה! אני לא מתכונן לרדוף אחריהם.
אבל גם אם נניח שהחרדים לוקחים כסף מהמדינה ללא הצדקה (דבר שמעולם לא נבדק, מי נותן יותר למי), או מנסים לכפות חוקים דתיים (דבר שמקובל גם בארצות כמו ארה"ב, שם הנוצרים מנסים לכפות חוק נגד הפלות) - זה עדיין לא מצדיק להשתמש בהתבטאויות כמו:
* "בייחוד מאסו כל הציבורים הללו בבתי הדין הרבניים וברבני המועצות הדתיות החרדים שאין להם מושג לגבי סגנון ואורח החיים הלא חרדי והם כופים על החיים במאה ה- 21 את חוקי ימי הביניים";
* "בחירת בנו של הרב עובדיה יוסף לרב ראשי ספרדי היא שערוריה".
* "גיוס כספים מאילי הון חרדים כאלטרנטיבה ליניקה מעטיני המדינה היהודית הוא פיתרון מצויין לדילמה החרדית, מבחינתה של החברה הישראלית. הם יתקצבו את מערכת החינוך שלהם, את הישיבות, את האברכים ואת כל השאר מתרומות ויינתקו מעטיני המדינה היהודית.
כך הם יאבדו עניין בהשתתפות בפוליטיקה הישראלית ויסגרו עמצם בתוך הגטו החרדי.
הנתק הזה ישחרר את החברה הישראלית מהסחטנות החרדית והכספים יופנו לטיפול בבעיות הסוציו- כלכליות המטרידות את החברה בישראל.
החרדים יחיו בגטאות שלהם ונראה כמה זמן הם יעמדו בתנאים החדשים".
* "שוב נבחרו רבנים ראשיים חרדים, האטומים לרצון הציבור הישראלי. בדרך של נפוטיזם בזוי, האופייני לעדה החרדית, ממש כפי שהיה הדבר בתקופת ימי-הביניים.
התוצאה: כל הרעות החולות של הרבנות ימשיכו לחול עלינו, כבעבר, כאילו היינו חסידיהם השוטים של אותם רבנים מושחתים:
לא תהיה תחבורה ציבורית זולה בשבת, החיונית כל כך לשכבות המצוקה.
שוב יתענו כמה מאות אלפים מאזרחנו הטובים, בנסיונות כושלים להתגייר,
שוב נשלם בסופרמרקט בצע כסף מיותר, תמורת חותמת ''הכשר'' של אגודה חרדית אנטי ציונית, מירושלים.
נשים עגונות, תמשכנה להתייסר ותהיינה נידונות לחרם חרדי עד סוף ימיהן.
אדון כהן, לא יוכל לשאת לאשה אלמנת צה''ל, כיוון שלפי חוקי התורה, מלפני 3000 שנה, אסור לכוהן (בבית המקדש) לשאת אלמנה. טמטום, ממש!!!
הם משחקים איתנו, כבובה התלוייה על חוט".
[אני מניח, שמעון יקירי, שאתה יודע היכן הופיעו לשונות אלה, ומי כתב אותם. אם לא, הגב ואזכיר לך]
ואז העצני המחוצף מעיז לענות לכסיל כאוולתו, ומקבל תגובה זו:
"נמאסת.מספיק. ההתנצלות שלך חסרת ערך לאור מה שכתבת בעבר ובהווה. מספיק".
[גם כאן אני משאיר לך, שמעון יקירי, את האפשרות להזכר מי כתב זאת].
אז מה שמותר לכל עיתונאי ואיש ציבור חילוני, אסור כמובן לרב עובדיה ולעצני! (איזה חרוז מוצלח, אפשר לעשות מזה לוגו).
אני בעד שיח תרבותי בין שני העמים החיים בארץ, העם היהודי, והלאום הישראלי. אבל איך אמר לי פעם מישהו: "אתה לא בסדר! למה החזרת לו מכות כאשר הוא תקף אותך"?
כבר אמר על זה ישו: "כאשר מכים אתכם בלחי אחת - הושיטו את השניה".
מה אעשה שאינני נוצרי?

תגובה לשוש המפחדת מתגובה

בס"ד
היות ונמאסתי על "כולנו" (מי זה), אענה לך בשפתך, ואז אולי תביני: אולי תעופי לי מהצורה, ותפסיקי להגיב לי?

להעצני על עובדיה יוסף

אני מבין את הערכתך לאיש ואני משתתף בצערך ובצער כל מי שהרב היה חשוב לו ולכן זה לא הזמן המתאים לתאר או להסביר את האנטיגוניזם
הגדול שעורר הרב בציבור החילוני אנטיגוניזם שאני שותף לו ושמקורו שילוב בין אמירות התנהגות ומסרים שונים כיון שהרב נפטר לפני זמן קצר מאוד אני מעדיף לא לעסוק בזה עכשו ובמקום זאת לזכור דברים חיוביים הקשורים בו. תמיד אשמור לו בלבי פינה חמה בגלל הדבר הבא: בערב הארור והנורא בו נרצח יצחק רבין הייתה רצועת זמן שבין ההודעה ברדיו ובטלויזיה על ההתנקשות לבין הרגע שבו הודיעו שמת הרב עובדיה יוסף ביקש בתקשורת מעם ישראל לומר תהילים הוא היה קול בודד רבנים אחרים הסתפקו בהבעת צער או זעזוע או גינוי הרב עובדיה יוסף היה היחיד
שקרא בתקשורת לומר תהילים להחלמתו של רבין . אזכור לו זאת לטובה

תגובה לידידי גיורא

בס"ד
גיורא יקירי!
אני שמח לחזור ולהתכתב איתך מעל דפי "אימגו", אחרי הפסקה קצרה של תקופת החגים.
כפי שכתבתי לרוויטל, הרי אדם אינו נקי מחסרונות. התבטאויות שליליות נשמעות לצערנו הרבה, ומכיוונים שונים. השאלה היא, אם אתה לוקח בסך הכל את פועלו של אדם, ומסכם, אתה צריך לראות באופן כללי את המעש הנעשה, החיובי הוא או שלילי. בכתבתי לא התייחסתי כלל לרב עובדיה הפוליטיקאי, כי גם לי יש עליו בתחום זה ביקורת רבה. התייחסתי לאדם שהוא "סלפמייד מן", ובכל זאת לא הסתגר בהיכלי שן, אלא שמר על קשר מתמיד עם העם, והיטה אוזן לצרכיו. אחת הפעולות החשובות שלו, שנעשו דווקא עבור הציבור הכללי, היא נושא התרת העגונות ומסורבות הגט, שאליו התייחסתי בכתבה. הוא לא היסס להכנס לשאלות קשות שאחרים פחדו לגעת בהם. כח ההיתר שלו היה עצום, במטרה להקל על "עמך". הוא הפך מהספרדים עדה גאה, במקום עדה שיכלו לכנותה בשקט "צ'חצ'חים", בלי להרגיש נקיפות מצפון, ובלי לפחד מדעת הקהל. גם החילוני הספרדי, ואולי דווקא הוא, חש קשר ליהדות באמצעות הרב עובדיה.
אני יכול להמשיך הלאה, אבל חושבני שכוונתי הובנה.
הכתבה שכתבתי כאן, הינה דווקא לקוראי "אימגו", שאינם מצויים ב"אותיות הקטנות". הם לא יוכלו לתאר את מעמדו התורני של הרב, ומאידך ביקורת שיכולה להיות מושמעת עליו באהלי תורה. כאן כתבתי את הדברים שעשה הרב דווקא עבורם, דברים שהציבור החרדי ברוב המקרים לא נזקק להם.
ייתכן שהציבור החילוני נפגע מהתבטאויות חריפות שהרב התבטא, אך היודעו ומכירו ידע שהם באו מלב אוהב.

הוא משך את המזרחיים למטה

הרב עובדיה יוסף היה כהן דת שיכולתו לשלוט על ההמונים הנשמעים לו הייתה מותנית בהמשך מצב הבערות שלהם
הרחקתם מכל השכלה מועילה. הוא היה ההיפך מהדרוש: מנהיג מזרחי ששם דגש על קידמה השכלה על מערכת חינוך שמייצרת עמדת פתיחה משופרת לחיים ולא מסתפקת בסיפור צדיקים ובהפצת קמעות נוסח ימי הביניים

תגובה לנחום

בס"ד
נחום יקירי!
לפעמים נדמה לי שאנשים המגיבים באימגו חושבים שהקוראים הם עדר אימבצילים, או אנשים מזימבבואה, שלא מכירים את הציבוריות הישראלית.
אולי אוכל לשמוע ממי מנע הרב עובדיה השכלה?
מה"פנתרים השחורים" המסכנים, שניסו להלחם למען זכותם של בני עדות המזרח? או אולי מסמי מיכאל, שמתאר בספרו "שווים ושווים יותר" איך התקבלו בארץ העולים מעירק? או אולי מתושבי ואדי סאליב? דימונה? ירוחם? באר שבע? חיפה? אשדוד? אשקלון? וכו'?
אני אשכנזי שגדלתי כל ימי עם ספרדים (גם כיום). הספרדים היו עדה מכובדת בכל מקום בו גרו. המרוקני החכם שנסע לצרפת או לקנדה, נהיה ד"ר אברז'יל, ובן דוד שלו שעלה לארץ נהיה ראש כנופיית פשע.
כל זה היה עד הקמת ש"ס. ודאי שהמימסד האשכנזי-חילוני נבהל שהנה קמו ה"פרענקלך" ומקימים מפלגה. הרי הבאנו אותם לארץ לעבוד בזבל במקום הערבים, והנה הם מרימים ראש!
והנה קם רב ספרדי שמעיז להרים ראש נגד המימסד האשכנזי, החרדי והחילוני, ונותן לספרדים מצפת עד אילת גאווה וזקיפות קומה!
בטח שנשנא אותו! בטח שנדבר עליו רע! אנו רוצתים חברה מתירנית, נטולת ערכים, מופקרת, והספרדים ימשיכו להיות אותו אבק אדם שהיו עד היום!
היה לא תהיה! וזאת בעיקר בזכותו של הרב עובדיה!

תודה

הרחבת את ידעותיי לגבי האיש. קראתי לא מעט עליו בתקופה אחרונה ומאמר זה בהחלט תרם.
אכן דמות שנויה במחלוקת ומעניינת ביותר אשר חוכמתו וידעותיו שצבר לאורך השנים ניתנות להערצה לצד אמירות פוגעניות למדי כלפי בציבור החילוני ותרבותו. אני חושב שבסופו של יום הוא אחד אישים שתרמו רבות מאוד לציונות הדתית ועל כך ועל דברים נוספים רבים אחרים יש לזכור אותו לטובה.

תגובה למאור

בס"ד
מאור יקירי!
לצד תגובות מגעילות, חסרות קשר לנושא, ומעידות על בורות וגסות וולגארית, אני שמח לשמוע קול שפוי אחד על אדם שחיפש תמיד להיטיב לחילונים. פוסקים אחרים ישבו בהיכלי השן שלהם בתוך הציבור החרדי, והתייחסו רק לבעיות שלו. הוא הפך לדמות ציבורית, ובתור שכזה הוא התבטא בנושאים שרבנים אחרים לא התבטאו. אני מסכים שאני במקומו לא הייתי מתבטא התבטאויות כאלו ובפורומים כאלה (אם אני מתבטא כאן באימגו בצורה חריפה לפעמים, אין זה כי זו שפתי הקבועה, וידידי גיורא מולי תומר ומירב, וכן רבים אחרים הקוראים את תגובותי יכולים להעיד על כך). אבל לעומת התבטאויות של אנשים כמו לפיד, שריד, אלוני, וכדומה, הוא ילד קטן בגן.
אז אני יודע שרק לחילונים מותר להתבטא בגסות, כי בגלל זה הם חילונים, ולא חרדים. מהחרדי אכן דורשים נורמת התנהגות אחרת, כי הוא באמת בסקאלה אחרת.
אני מזמן הצעתי עקב כך הפרדת הדת מהמדינה, וניתוק טוטאלי בין היהודים (כלומר: החרדים) לבין בני הלאום הישראלי (המכונים משום מה חילונים. לא יודע מה זה, אבל כך מקובל). הרב עובדיה כמובן לא אחז כך, אלא היה כן איכפת לו מהחילונים, ולכן ראה לעצמו רשות לדבר עליהם בחריפות. אני, איך אומרים, לא סופר אותם (כמובן לא בפן האישי, אלא הציבורי) ולכן לא טורח להתייחס להם.
יש כנראה גם בצד השני אנשים שמאד אוהבים את החרדים, ולכן מתקיפים אותם כל הזמן. אבל כמו שהיה מותר לדבר סרה ברב עודיה, כך אני מתיר לעצמי במסגרת המגזין לדבר סרה גם בהם (למרות שכמובן אין לי שום שייכות עימם, בהיותנו בני שני עמים).

התמונה של הידען הקטן

להעצני החרדים הליטאים

בעצמם כינו את הרב עובדיה "חמור נושא ספרים" - זלזול מוחלט ומביש

תגובה לידען הקטן

בס"ד
ידען קטן יקר!
אני לא דובר של הציבור הליטאי, וגם לא של היהדות החרדית בכלל. אני אדם עצמאי, המביע דעות שבהחלט לא תמיד מקובלות על כלל הציבור החרדי בארץ.
אם החרדים הליטאים לשון הכללה תמוהה. כמה כינו אותו כך? באיזה תדירות? באיזה הקשר? למה קראו לו כך?) - הרי זה בפירוש דבר מביש, בפרט שכאדם (אשכנזי, ולא ליטאי, וגם לא חסיד, אלא יהודי סתם) הלומד הרבה את ספריו של הרב עובדיה, הרי למרות שאיני מסכים לכל ההכרעות שלו, הרי דבריו ערוכים בטוב טעם ודעת הלכתיים, וספרים מעטים מגיעים לרמה שלו בבירור הלכתי ובהיקף שלהם.
על אלה שאמרו כך (אם אמרו) ללכת לקברו ולבקש סליחה.
נ.ב. סליחה על ההערה, אבל לא מצאת דמות אחרת לשים, חוץ מספיידרמן? בתור ידען, הייתי מציע לך את ינשופה של מינרווה (לא מקגונגול, אלא אלילת החכמה היוונית). נראה לי הרבה יותר מתאים.

הסופר א.ב יהושע ממוצא מזרחי כינה את הרב עובדיה אייטולה

קראו במעריב של שבת מה אמר הסופר על הרב עובדיה ועל ש"ס. והוא, כאמור, אינו אשכנזי.

תגובה לשמעון

בס"ד
שמעון היקר!
ציפיתי ממך ליותר רמה. אז מה אם א.ב. יהושע כתב זאת? מי הוא בדיוק, ומה סמכותו בדברים אלה? אז מה אם הוא ממוצא מזרחי? אולי תתייחס למה שכתבתי בתגובתי אליך, ש"מעריב" לא ייתן לי במה להביע אותה, כי הוא חוסם דעות שהוא אינו מעוניין לפרסמן, ומפרסם רק את דעות אומרי ההן וכתבי המחמד שלו.
אז שבוע הבא תתפרסם כנראה כתבה של א.ב.ג.ד.ה.ו. מנחם לגבי הרב עובדיה וש"ס, ואתה כמובן תרוץ ותכתוב: "הנה, הוא ממוצא גששי (זאת אומרת פרסי), ואולי גם מצאו לאמא שלו אבנים באורז, ולכן עלינו להתייחס לדבריו כאל דברי הגבורה".
אז אני שואל אותך, שמעון יקירי: אולי תצא מהקוביה?

אתה מזלזל בסופר בעל פרס ישראל לספרות? מי אתה? חוצפן

כל מה שאמר א.ב יהושע בנוגע לש"ס ולרב עובדיה מקובל על חלק גדול מתושבי מדינת ישראל.

ש"ס גרמה, לדעת הסופר, נזק חמור לחברה הישראלית והשיגה אחורה את המזרחיים.

תגובה לשמעון

בס"ד
שמעון יקירי!
כל זמן שדיברת כמו בן אדם, היה טעם לענות לך.
ברגע שאתה יורד לרמה של השמצות אישיות כלפי, הרי אין אני רואה שום טעם שהדיון בינינו יימשך. לכן אבקש ממך בשפתך: תעוף לי מהצורה, ותפסיק להגיב לי.
בנוגע לא.ב. יהושע, זה שהוא קיבל פרס ישראל רק מוכיח שהוא ספרדי מחמד, מהמקורבים למימסד האשכנזי-חילוני, ולכן בודאי שאין לו שום פתחון פה בנושא.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת עדינו העצני