אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

רכבים חשמליים – היבטים שונים


רכבים חשמליים – היבטים שונים

רכבים חשמליים – היבטים שונים. 123rf stock photo

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה ההולכת וגוברת של רכבים חשמליים מסוגים שונים ברחובות וכבישי הערים.

אלו בעיקר כלים קלים, המיועדים לרוכב אחד או שניים, כגון אופניים חשמליות, קורקינטים חשמליים, וקלנועיות מסוגים שונים.

הכלים שקטים, קלים לתפעול, אינם זקוקים לרישיון (בחלק מהסוגים), אינם תופסים מקום בכביש או בחנייה, ונושאים משא בכמות סבירה עבור הנוסע. גם המחיר של התפעול הינו זול, הרבה יותר מאשר דלק.

חיסרון אחד שעדיין קיים ברכבים אלו הוא הטווח היחסית קצר של פעולתם. חיסרון נוסף הוא שכוחם יחסית מוגבל, והם אינם מתאימים לעליות חדות, הקיימות בהרבה ערים במרכז וצפון הארץ.

עוד חיסרון הוא מחירם של כלים אלו. קלנועית טובה עולה בסביבות 20000 ₪, סכום יחסית גבוה, כאשר פלח האוכלוסיה הנזקק לכלי בדרך כלל הוא אנשים מבוגרים ופנסיונרים, שקשה להם לעמוד בתשלומים אלו.

 ישנם גם הגבלות חוקיות שונות על כלי רכב אלו. לקלנועית המהירות אסורה מעל 12 קמ"ש, ואסור לה לנוע בכביש אלא למטרת חצייה. אופניים חשמליות אסורות מעל 25 קמ"ש, וזאת בתנאי שהמנוע מופעל על ידי דיווש. קורקינט חשמלי חוקי רק אם אינו שוקל יותר מ-12 ק"ג, ומהירותו אינה מעל 12 קמ"ש.

מעניין להבין את ההבדל בין אופניים, שהינם כלי קל, ובכל זאת מותרות לנוע בכביש עירוני או בין עירוני (לא מהיר), לבין קלנועית, שנעה הרבה יותר לאט, והרבה יותר יציבה על הכביש, ובכל זאת אסור לה לנוע על כביש.

מאידך, ישנם קורקינטים חשמליים עם שלשה גלגלים, שמהירותם אינה עוברת את 25 הקמ"ש המותרים לאופניים, ונחשבים כבלתי חוקיים, למרות שהם הרבה יותר יציבים ובטוחים.

נראה לכאורה שככל שהשימוש בכלי רכב אלו מתפתח ומתרבה, צריכות רשויות החוק לעשות רוויזיה בנוגע לחוקים של כלים אלו. אין לכאורה סיבה לאסור על קלנועית להגיע למהירות של אופניים, וכן לקורקינט.

מאידך, ייתכן שיש צורך להגביל את השימוש בכלים אלו לגילאים מסויימים ומעלה, כדי שלא ייעשה בהם שימוש לא נכון על ידי אנשים צעירים מדי, המשתמשים בכלים אלו למטרות שעשוע גרידא, ולא לתעבורה. גם להם ייתכן שיהיה מותר לעשות זאת, אך רק בתחומים המוגדרים כמקומות המתאימים לכך, כגון פארקים.

גם מחירי היבוא צריכים לרדת בצורה משמעותית לכלים אלו, ובפרט לקלנועיות.

לדוגמא: קורקינט ממונע חשמלי עם הספק מנוע של 1000 וואט ושלשה גלגלים עולה בין 5000-7000 ₪, מחיר זול בהרבה ממחירה של קלנועית ליחיד.

המעיין בהצעות מחיר של כלי רכב חשמליים מסוגים שונים בארץ המקור, למשל סין, יגלה הפרשים גדולים במחירי המקור, לבין המחיר על אותו רכב כאן. גם הביצועים (כפי שהם מופיעים לפחות בקטלוג) הינם משמעותיים בהרבה הן בטווח, הן במהירות, והן בכושר הנסיעה. כלים רבים כלל אינם מיובאים לארץ, ומעניין לדעת מדוע.

ישנם שם קלנועיות לשלשה אנשים, קלנועיות הנושאות משא רב בהרבה מהמקובל בארץ, וכדומה.

לאור מחירי הדלק המאמירים, והמצב בכבישי הערים הגדולות, ייתכן שהגיע הזמן לבדוק עידוד יבוא כלי רכב כאלו, ואולי אף להזמינם במיוחד עם התאמה לתנאי הארץ.

גם מניעת זיהום האויר היא בהחלט גורם שיש להתחשב בו.

ייתכן שצריך אף ליצור תחנות תדלוק, בהן ניתן יהיה להחליף סוללה, כאשר הסוללה הריקה נשארת בתחנת התדלוק. או אולי ניתן לחליפין ליצור סוללות חד פעמיות שניתן לקנותן, ולהחליפן אחרי שימוש של מספר ימים.

בכל מקרה, נראה שכדאי לתת את הדעת כיצד לשלב כלי רכב חדשניים אלו בכבישי הערים, הן מבחינת חוקי התעבורה, הן מבחינת המחיר, והן מבחינת נוחות השימוש.        

 

תגובות

העמותה לקידום תחבורה חשמלית בישראל

לעדינו העצני,

קיימת כזו עמותה ואף היא החלה לפעול רק לאחרונה, אולי כדאי שתתחבר אליה, או תפנה את מאמרך גם לשם.

להלן הלינק של אתר העמותה http://www.goelectric.org.il/

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת עדינו העצני