אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

נצרות - יהדות: לכונן מציאות


התמונה של אופיר יעקבסון

בשבוע שעבר הדרכתי קבוצה של כמרים קתולים מדרום אמריקה. במהלך השבוע ביקרנו באתרים קדושים ליהדות ולנצרות, ניהלנו שיחות תיאולוגיות-פילוסופיות והשתתפנו בטקסי דת של שתי הדתות. הקבוצה הגיעה ארצה ביוזמתם של  ארגונים יהודים אחדים:

(WJDC )World Jewish Diplomatic Corp

The Center  for Jewish-Christian Understanding  and Cooperationg (CJCUC)

Latin American Jewish Association (LAJC)

הסיור לא נבע מכוונה סמויה, 'מיסיונרית'; מטרתו הייתה ליצור דיאלוג יהודי-נוצרי, ולפעול לקרוב לבבות לטובת בני שתי הדתות, ואם תרצו, לטובת העולם כולו!

על כוונת ההידברות הזו ניתן לקרוא ב:

http://cjcuc.com/site/2012/03/01/a-breakthrough-in-jewish-catholic-relations/

http://www.iccj.org/fileadmin/ICCJ/user_upload/Copeland/TwelvePoints.PDF

מאז הופעתה של הנצרות, לפני כאלפיים שנה, היחסים בין יהודים ונוצרים לא היו יחסי חיבה ואמפתיה, וזאת בלשון המעטה. ניתן לתלות את טיב היחסים בסיבות תיאולוגיות, פוליטיות ופולחניות מרובות, אך יש לזכור גם את אפקט 'כדור השלג', שגרם לכך שגם כשאותם תנאים וסיבות השתנו, האיבה ההדדית, חוסר ההכרות והדעות הקדומות לא אפשרו התקרבות.

כיום, במאה ה-21, התנאים השתנו באופן דרסטי, והם מאפשרים, לדעתי, אולי לראשונה, התקרבות אמיתית. ניתן להסביר את השינוי בעזרת כמה גורמים, כשהשניים המרכזיים הם:  

1. שינוי שחל בתוך העולם הנוצרי הקתולי. השינוי בא לידי ביטוי מובהק בהצהרה שהוקראה על ידי האפיפיור פאולוס השישי  באוקטובר,1965 עם סיומה של ועידת הוותיקן השנייה ("נוסטרה אֵטאטה" ובעברית" בזמננו שלנו").

למסמך כמה סעיפים, אך החשובים שבהם קוראים לנוצרים להימנע מאפליה כלפי בני אדם אחרים בגלל גזע, צבע עור,  מעמד או דת; להתייחס בכבוד לאמונות אחרות שאינן נוצריות במהותן, שכן יש בהן קרן אור של אמת; ולתרום לאחוות האדם בהקשר כללי. בהקשר היהודי  הודיע הוותיקן, שאין לראות ביהודים  את האשמים במותו של ישוע, וזאת בניגוד לדוגמה הכנסייתית, ששלטה לאורך רוב ימיה של הכנסייה.

ההצהרה המלאה באנגלית:

http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decl_19651028_nostra-aetate_en.html

2. שינויים גיאופוליטיים, ביניהם התחזקות האסלאם הפונדמנטליסטי, שמתייחס אל העולם המערבי, הכולל את היהודים והנוצרים גם יחד, כאויב משותף. שינויים אלו ואחרים מציבים את שתי הדתות בנקודה בה הן עומדות מול אותם האיומים, כך ששיתוף פעולה והתקרבות הן אינטרס משותף.

נוכח שינויים משמעותיים אלה, אני מרגיש הכרח  לנקוט גישה אקטיבית, להתמודד עם הדעות הקדומות (בשני הצדדים, לדוגמא אחריות היהודים למותו של ישוע מצד אחד והתדמית של הנוצרים כצלבנים ברברים שזורעים הרס וחורבן בדרכם), בכדי לפורר את כדור השלג ולאפשר התקרבות אמיתית.

בשיחות עם הכמרים עלו  נקודות מעניינות ומרגשות. אחת מהן נתגלתה בעומדנו  מול הכותל המערבי: לאחר שהסברתי להם את משמעות המקום לעם היהודי לאורך הדורות ואת המורכבות הדתית והפוליטית לאור מציאותם של המונומנטים המוסלמים על הר הבית  מאז סוף המאה השביעית, אמרו לי הכמרים, שהם חשים את הכאב היהודי על חורבנו של המקדש, חסרונו והקיום בלעדיו במהלך 2000 השנים האחרונות. לא היו אלו מילים ריקות, שכן  זמן קצר מאוחר יותר, רגע לפני הכניסה אל קברו של ישוע, אמר לי אחד הכמרים, שהוא חד תחושה אמביוולנטית; 'לבו גדוש מהתרגשות' בשל  הקרבה למקום הקדוש ביותר לעולם הנוצרי, מצד אחד, אך מצד שני ו'במקביל ליבו מלא צער והזדהות עם העם היהודי על שהמקום הקדוש לו נלקח ממנו' !

גם הנוצרים וגם היהודים מאמינים ב Bible. המונח משמש בשתי הדתות, אך משמעותו שונה בפי מאמיניהן. כשהיהודי חושב על ה -Bible  הוא מתכוון לתנ"ך, ואילו כשהנוצרי מדבר עליו הוא מתכוון לספר המכיל את 'הברית הישנה' ואת 'הברית החדשה' גם יחד. הברית הישנה מקבילה פחות או יותר לתנ"ך שלנו, ואילו הברית החדשה מספרת את סיפורו של ישוע, תלמידיו ושליחיו. למרות שהתנ"ך מקביל (ללא הספרים החיצוניים)  לברית הישנה, ברור שאף יהודי לא יתייחס אליו בכינוי זה. 

מלים הן כלי עוצמתי מאוד. הן לא רק משקפות את המציאות בה אנו חיים, אלא גם מכוננות מציאות חדשה. מכאן חשיבות ההחלטה שהגעתי אליה עם הכמרים, שמעתה, לא נכנה את 'הברית הישנה' בשם זה אלא בשם 'הברית המשותפת'. במהלך אלפיים השנים האחרונות אנחנו מסתכלים ומבליטים את ההבדלים שבין הדתות. אולי כעת, עם ראשית האלף השלישי, הגיע זמן שנתחיל להסתכל על הדמיון, נקודת מבט שיכולה לתרום להמסתו  והתפוררותו של כדור השלג ולאפשר התקרבות הדרגתית ההולמת את 'זמנינו שלנו'!

 

אופיר יעקבסון בוגר תואר שני בחוג ללימודי ארץ ישראל באוניברסיטת חיפה. מרצה ומדריך במסגרות שונות.

http://www.ofirjacobson.com/  

תגובות

איזה מאמר יפה :-)

ממש תענוג לקרוא

כן ירבו

אמן ואמן

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אופיר יעקבסון