להשמיץ את ה"אשכנזים" מותר - על העדר סימטריה בשיח התרבותי


התמונה של דוד אדלר
5056 צפיות

דבריו של יהורם גאון בגנות רמתם הנמוכה של חלק מהתמלילים בזמר המזרחי גרמו לסערה של ממש (לינקים כבחירתכם). סערות דומות פרצו ועדיין פורצות כל אימת שנאמרים דברים בגנות היבט כל שהוא הנוגע בהוויה "המזרחית". זה עוד איך שהוא בסדר. מה שלא בסדר זו העובדה שבדרך כלל במקום להתדיין, לסתור, לתמוך, יש בעקר מסע מתוזמן של "עליהום" כנגד הדובר. כך למשל הני זובידה באתר "העוקץ" בעריכת ד"ר איציק ספורטא וד"ר יוסי דהן, ( אתר המייצג את נקודת המבט המזרחית), מכנה את דברי גאון "דברי בלע" וקורא: "לצאת בכול הכוח נגד אותה אמירה מסוכנת, נגד אותם גזענים מטומטמים אטומי מוח וצרי אופקים! ויש להוקיע באופן ציבורי את כל אותם בלעמים. ככל שנמהר להקיא שיח זה מקרבנו כן ייטב לנו כחברה". אמנם הזמר והיוצר אביהו מדינה הביע עמדה חריגה והסכים עם דברי גאון, אך הוסיף: "וכל הכבוד שהוא אומר זאת באומץ". מדוע צריך להידרש "אומץ" כנגד כל אמירה, בלי קשר לתוכנה, שיש בה נימת ביקורת על היבט כל שהוא בהוויה המזרחית?

מנגד, דברי ביקורת ממש נוראיים ומופרכים כנגד הצד השני, ה"אשכנזי", לא זוכים להד, ולו הקלוש ביותר. לדוגמה, בשיר "הזעקה – לא עוד" של קלריס חרבון (הכיוון מזרח גיליון 18 עמ' 17-20, 2009) מוטחת בפני "האשכנזים" כולם, מקופחים ומקפחים, האשמה מפורשת ונוראה: "איך הובלתם אותנו כצאן לטבח......מכחישי שואה שכמותכם/מתי גם לסבתא שלי יהיה מספר על היד". זו האשמה בלתי נסלחת כלפי חלק גדול בעם, מבלי שהפרטים המשתייכים אליו יבינו על מה ולמה? וכי איזה טבח או שואה הם חוללו? ההקשר הפואטי, הנותן לכאורה חופש ומרחב, מוכר וידוע. אך בכל זאת יש כאן הטחה בוטה בגוף שני כלפי חצי עם, שפרטים רבים בו, מה לעשות, הם ניצולי שואה בעצמם, או כאלה שקרוביהם נספו בשואה. ובעצם גם אם לא, אין זה משנה כלל. מה גם שלא נלוותה לשיר הסתייגות עריכתית כל שהיא. הרי התגובה הטבעית, האמיתית, המיידית, של כל מי שעיניו בראשו, לנוכח הדברים האלה היא: "האם מישהו הוביל אתכם כצאן לטבח? אתם השתגעתם?"

שיר זה הוא הרי "כתב פלסתר" המכיל דברי דיבה. שערו בנפשכם מה הייתה התגובה אילו היה הכיוון הפוך? באמצע שנות השישים נכתב כתב פלסתר נגד עדות המזרח - הארץ רעשה, ובצדק. כתוצאה מכך הייתה הודעת ממשלה ודיון בכנסת. גם מאמרו של אמנון דנקנר "אין לי אחות", או דבריו של נתן זך, שכללו דברים מתונים לאין שיעור מאלה, גרמו לסערת רוחות נכרת. ואילו כאן דממה מוחלטת.

וזו הנקודה שברצוני להדגיש. דווקא העדר הסימטריה בהתייחסות לדברים מוכיח שאין עדיין שוויון בשיח התרבותי – אין עדיין שני צדדים בוגרים, בוטחים בעצמם, שווים. זו נקודה שצריכה להטריד אותנו, את כולנו, שוחרי השוויון האמיתיים. כי כל עוד לא יהיו שוויון והוגנות בשיח התרבותי לא יהיה שוויון אמיתי, אלא מדומה. כך שבאופן לכאורה פרדוקסאלי דווקא מתקפה "פבלובית" על כל אמירה שמתפרשת "כנגד המזרחיות", ללא קשר לתוכן הדברים, וללא התייחסות עניינית אליהם, מרחיקה את אותו שוויון מיוחל. דוגמה לכך ניתן למצוא גם ביחסי לבנים-שחורים בארה"ב. כשיהיה זה לא "תקין פוליטית" להשמיץ את הלבנים ללא מעצור, כפי שהשחורים עושים תדיר, יהיה זה אות שהשוויון בפתח. אך למה להרחיק עדותנו, נקוה שזה יקרה גם אצלנו, כאן בארצנו הקטנה והשברירית. דומני שכבר הגיע הזמן לכך.

ד"ר דוד אדלר הוא מהנדס רפואי. ספר שיריו "סקיצות לתמונה בלתי שלמה" יופיע בקרוב בהוצאת "אבן חושן".

תגיות נושא: 

תגובות

מאמר סתמי...

מה העניין? לדעתי במאמר מיותר זה אתה יוצר שסע שלא מאמת קיים. איך אתה משווה את יהורם גאון ל - קלריס חרבון, שהרוב המוחלט של האנשים איננו שמע את שמה מעולם. אני בטוח שאם אהוד בנאי היה אומר את הדברים אלה היה נוצר הד גדול מאוד. אי הסימטריה לא נובעת במתוכן הדברים אלה מ"משקל" אומריהם. מה כוונתך ב: "אין עדיין שני צדדים בוגרים" אילו שני צדדים? שחורים ולבנים? אין שני צדדים, הכל נמצא בראשך. הגיע הזמן להשתחרר, להשתחרר באמת, לא בצורה "קורקטית". סבי וסבתי עלו מתימן ואני עצמי גדלתי סביבה "אשכזית" אלגלוסקסית ואני יכול לומר בבטחה שלא חשתי הבדל בין "שני הצדדים" מעולם לא היו "שני צדדים". אתה במילותיך המסוכנות יוצר "צדדים". peace&love

דליחות ושטחיות אינטלקטואלית כזו כבר שנים שלא קראתי.

נדמה לי שאתה לא מוכן להסתכל בראי ולומר משהו בגנות קבוצת ההשתייכות שלך, שהייתה מושא לשנאה וזלזול גם על ידי יהדות גרמניה אוסטריה ואיטליה, מה לך להתפס לאדם אלמוני, לך לספרי ההסטוריה, לעיתונות היהודית ולסיפורי העם של מרכזי תרבות אלה ותקרא כמה דברים שלא יינעמו לאוזניך הנקיות אני מניח.

האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות?

דוד שלום! בוודאי שאיננו מכירים באופן אישי אם כי נראה לי כי אתה בן המחזור שלי. אותו חיוך, אותה בלורית שיער. בוודאי היינו באותם מסלולים, שבחלקם הלכנו מרצון ובחלקם נכפו עלינו, כמי שכפאו שד. וכי על מה תלין? האין מלך בישראל כי זעקת כך? מדבריך עולה כאילו בני עמנו מחכים הם להכפיש אלה באלה, להטיח הרפש המילולי וההאשמות. אנה אני בא ולמה אבוש? כי בני ובנותי ונכדיי מביטים בי ומחכים למוצא פי! האומנם יש לפי טענתך היעדר סימטריה בשיח הישראלי? אינני סבור כך ואף אין היריעה ארוכה מספיק להוכחת טענותיי. האם יחסי "אשכנזים"-"מזרחיים" הם כיחסיי שחורים ולבנים בארה"ב? מה בין אלה לאלה ומה בינינו? האם רש"י היה מגדף ומחרף את אבן עזרא לו היו דרים בכפיפה אחת? כולנו אחים יהודים בלב ובנפש והוכח כי הדם סמיך הוא מן המים. ואם במים עסקינן אני מציע לך לעשות כמוני ולצנן עצמך בהם, כפי שמעיד תחביבי החדש בשיט קיאקים, בששון ובשימחה מכובדי, www.yomkefkb.co.il

למה הנושא הזה של השסע העדתי עדיין עולה בשנת 2009?

הרי כבר רבים וטובים הספידו את העד העדתי לפני שנים רבות

אולי לא מדובר "בשסע עדתי" או מוזיקלי ומדובר בכישלון הגשמה עצמית

ויתכן שלא מדובר "בעד ושד" ולא באפליה על רקע גזעני

הצעה

אני חושב שהערה של המכנה את עצמו "דן" למעלה מראה את עומק הגזענות שאכן עדיין שורצת בקירבנו והדברים ברורים. כפי שהראה המחנך משה גרנות בספרו החשוב "עסקני הקיפוח " יש כנראה אובססיה חולנית בקרב בני האדם לשים דגש על "המוצא האחר " של בני האדם אובססיה שיש להיאבק בה כי היא מסוכנת לנו. כעורך מגזין הרשת "יקום תרבות " והיגעתי למסקנה שיש מילים המתארות כביכול מוצא שיש למחוק אותן משימוש מאחר שהן מעוררוןת באופן אוטומאטי רגשות עויינות ואיבה ותחושות לא נעימות שהמדובר במילים שאיני מעוניין שישתמשו בהן בשום מקום שאני קשור אליו מאחר שהיא מעורר במכוון תחושות לא נעימות.. למעשה מילות ניבול פה כנגד מי שהמשתמשים בהן שונאים ותו לא. משהו בסיגנון של "ז'יד -יהודון " הרוסי . בתור דוגמה כיום כל האנשים שאני מכיר ממוצא מזרח ומרכז אירופאי אינם מעוניינים כלל שיקראו להם "אשכנזים " מאחר שזאת הפכה למילת קללה מטונפת במיוחד. משום כך החלטתי שבאתר שאותו אני עורך "יקום תרבות " http://www.yekum.org/ תופיע המילה הזאת רק במרכעות כמילה שנויה במחלוקת אם לא מילת ניבול פה מקובלת כיום בדומה למילים כמו "פערנקים " " פלשים " " וכיוצא באלו שמשמשות גם הם לניבול פה גזעני. אין דבר כזה בשיח שאותו אני מתכוון לקדם "אשכנזים ". יש יהודים ממוצא אירופאי. להלן רשימת המילים שנקבעו כניבולי פה במגזין "יקום תרבות " ואני ממליץ לקוראים לפעול כמוני ולהתייחס למונחים האלו בהתאם. אסורות באתר זה על כל נגזרותיהן ביחיד וברבים : כוזרי פערנק אשכנזי אוסטיודן מרוקו סכין ווזווז ווג פלאשי פרנג'י "כוסית " ערבוש מדכא פטריארכלי נאצי פשיסט הציבור מתבקש לנקות את פיו כשהוא נכנס לאתר "יקום תרבות " או כל אתר אחר ולא לטנף את האטמוספרה בניבולי פה. כל הודעה במגזין שתשתמש באחת מהמילים האלו להוציא היוצא דופן היחיד של חקירת ההקשר ההיסטורי שלהן וכיצד היא הפכה לניבול הפה המטונף שהיא היום תימחק. תודה. אלי אשד עורך ראשי יקום תרבות http://www.yekum.org/

עוד הצעה לשונית

אנשי "הזהות "המזרחית " נוטים לקרוא לעצמם "מזרחים " כמילה המייצגת את הקשר שלהם כביכול למזרח ( התיכון ). יש בעיה עם המונח הזה. מאחר שגם יהודי מזרח אירופה באים מהמזרח ,הלא הוא מזרח אירופה ולכן גם הם "מזרחים". כתוצאה נכון יותר לקרוא לאנשי "הזהות המזרחית " "מזרח תיכונים " או יהודים ממוצא "מזרח תיכוני" על מנת לדייק בהגדרה. כל אחד יכול לקרוא לעצמו איך שהוא רוצה ובודאי שאי אפשר לכפות על "המזרחים " לקרוא לעצמם "מזרח תיכונים" אבל אני ממליץ שבכל פעם שמתדיינים אוביקטיביים מתייחסים אליהם יש להקפיד להגדיר אותם כ"מזרח תיכונים " למען הדיוק.

אני ממליץ על הספר:המהפכה האשכנזית!!

בספר זה מוסבר הכל

המזרחים הפילו את מפאי האשכנזית וקיבלו חיסול מדינת הרווחה

הזעם והתיסכול של המזרחיים שהופנה כנגד האשכנזים ומפאי כנציגתם, הביאו למהפך של 1977 ועלייתו לשלטון של הליכוד בהצבעת מחאה של המזרחיים. כעת, לאחר שנים שרוב הזמן הליכוד בשלטון, מתברר שחוסלה מדינת הרווחה שהקימה מפאי ותמכה במזרחיים. תחת שלטון הליכוד החלשים הופקרו. מתי יודו המזרחיים שהם "כרו בור ונפלו תחתיו". הפלת מפאי, על כל חסרונותיה, והיו כאלה, הפקירה את השכבות החלשות לקפיטליזם חזירי.

השמצות עדתיות

כעסיפ ופחד יוצרים תוקפנות וכשתוקפים יש צורך להצדיק את התוקפנות גם כשאינה צודקת וככל שצועקים יותר הצעקנים משכנעים את עצמם שהם צודקים גם שמבחינה הגיונית אין שום צדק ובודאי שאין שום מקום לגזענות בעם ישראל. "האשכנזים" מספיק בטוחים בעצמם ומבינים שהחלש צועק ולא בצדק ולכן אינם מגיבים. אין להם צורך להגיב על צעקות. מי שצועק מפגין את החולשה שלו. אנחנו עם אחד ויהורם גאון התיחס לתוכן הדל וחוסר הפיוט בשירים ה"מזרחיים" הנוכחיים והוא צודק. הוא לא התיחס לאנשים או לעדה"מזרחיים". אדרבא כשלעדות המזרח היו משוררים שכתבו וחרזו בצורה שאני חושבת מדהימה אף אחד לא יצא נגד השירים שלהם. אז מספיק לחפש את המפריד. מי שיש לו רגשי נחיתות ולכן צועק שילך לפסיכולוג לפתור את הבעיות שלו ושלא יצעק ושלא יכניס פרוד וויכוחים מטומטמים בעם

אילנה, הכותבת רק ציינה עובדה. לא השמצה עדתית

אינך צודקת. אין כאן השמצה - רק קביעת עובדה. שיקולים אמוציונליים הביאו להצבעת המחאה. אין ספק שנעשו טעויות בקליטת העלייה. רק מי שעושה- עושה גם טעויות. המצב היה ש- 600,000 יהודים קלטו במדינה חדשה וענייה כ- 2 מיליון עולים מהשואה ומארצות ערב. רמת החיים של כל האוכלוסייה בארץ הייתה נמוכה.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA
משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים
ענה לשאלה / השלם את החסר