אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

התפתחותה הכלכלית של סין


התמונה של תומר ריבל

התפתחותה המהירה של סין בשנים האחרונות משכה ומושכת את תשומת הלב של מדינאים, חוקרים ואנשי כלכלה ברחבי העולם. מה מסתתר מאחורי התפתחות זאת? מה אמת ומה מיתוס ועד כמה הפרטים, התחזיות והניתוחים השונים שאנו נחשפים אליהם בתקשורת, בעיתונות וסתם בשיחות סאלון תואמים את המציאות?

בייג'ינג המודרנית

מאז הכלתה של הרפורמה הכלכלית מ 1978 , התברכה סין באחוזי גדילה שנתיים הנעים סביב 9.4% לתל"ג – אחוזי גדילה מהגבוהים בעולם. ב 1978 הנתח של סין מסך הפעילות הכלכלית העולמית לא עלה על 1% כשסחר החוץ שלה הגיע ל 20.6 מיליארד דולר. כיום סין מהווה 4% מהכלכלה העולמית וסך סחר החוץ שלה מגיע לכ 851 מליארד דולר*. בשנים האחרונות משכה אליה סין השקעות חוץ בסך מאות ביליוני דולרים. עשור אחורה לא הייתה קיימת בסין תעשיית טלא-קומוניקציה. כיום יש במדינה יותר מ 300 מליון מנויים של טלפונים ניידים – יותר מכל מדינה אחרת בעולם.

עם זאת אין להתעלם מצידו השני של המטבע. צמיחה כלכלית בלבד אינה מספיקה על מנת לספק תמונה מלאה על התפתחותה של מדינה. כיום יש בסין 1.3 מיליארד איש. בשנת 2030 מיועדת אוכלוסייתה להגיע ל 1.5 מיליארד. הכלכלה הסינית עדיין מהווה שביעית מהכלכלה האמריקאית ושליש מהיפנית. בהכנסה פר נפש, סין נחשבת מדינה מתפתחת הממוקמת במקום המאה בעולם. בהתאם לזאת, סין מתקשה לספק לכל אזרחיה את הצרכים הבסיסיים בכל הקשור לאנרגיה, חומרי גלם ומים. לראייה, כמות המים פר נפש עומדת על רבע מהכמות העולמית הממוצעת פר נפש, כמות הקרקע המעובדת פר נפש הינה 40% מהממוצע העולמי, כמות הנפט הגז הגולמי, נחושת ואלומיניום פר נפש עומדת על 8.3%, 4.1%, 25.5% ו 9.7% בהתאמה ביחס לממוצע העולמי.

אין ספק שהבחירה האסטרטגית הנבונה ביותר שסין קיבלה מאז סוף שנות ה 70 כללה פתיחת שעריה לכלכלה הגלובאלית במקום התנתקות מהעולם. יורשו של מאו צה טונג – דנג שיאו-פינג – הבין שעדיף לה לסין להשקיע בפתוח כלכלי ולא בפיתוח אידיאולוגי, במילים אחרות מהפכה כלכלית במקום מהפכה תרבותית. בשנות ה 90, סין האיצה את קצב הרפורמות הכלכליות בהצטרפותה לארגון הסחר העולמי (wto). למרות הפתיחות לכלכלה הגלובאלית, סין ביססה את צמיחתה על מקורות דומסטים. מקורות אלו כללו בעיקר ניצול שווקים מקומיים והמרת חסכונות פרטיים להשקעות.

תוכניות לעתיד

התוכניות הסיניות מייעדות 45 שנה, דהיינו שנת 2050, להפיכת סין למדינה מודרנית מפותחת ברמה בינונית. שלושה מכשולים עיקריים עומדים בדרכה של סין:

א) מחסור בחומרי גלם, בייחוד באנרגיה.

ב) בעיה סביבתית. זיהום אוויר, פסולת ותעשיית מחזור בחיתוליה.

ג) העדר פרופורציה בין פתוח כלכלי לפתוח חברתי.

המכשול השלישי הוא הקשה ביותר. ההנהגה המרכזית בבייג'ינג תאלץ להתמודד עם אחוזי תל"ג גבוהים שאינם עומדים בקנה אחד עם פיתוח חברתי. בעיה מרכזית נלוות היא פיתוח לא אחיד ופערים בין אזורי החוף ופנים המדינה. לבעיה זאת מצטרפת שורה של בעיות נוספות, כגון א) הצורך לעודד אורבניזציה מול פיתוח אזורים חקלאיים, ב) פערים חברתיים בין עשירים לעניים, ג) משיכת השקעות חוץ למול אבטחת התחרותיות של תעשייה מקורית סינית, ד) פתיחת שווקים ביתיים לתחרות גלובאלית מול הצורך לדבוק בהסתמכות עצמית, ה) כלכלת שוק מול רווחה. באופן כללי סין תאלץ למצוא את שביל הזהב שעובר בין פיתוח מהיר ואיזון חברתי.

מדיניות הפיתוח שאימצה ההנהגה הסינית לנוכח כל אלו היא למעשה תוכנית ארוכת טווח המורכבת משלושה נדבכים הקשורים זה בזה, נדבך כלכלי, פוליטי וחברתי. הנדבך הכלכלי סובב סביב נטישתם של מודלים תעשייתיים מיושנים והתקדמות לחדשים. המודלים הישנים כללו תעשיות מזהמות ועתירות אנרגיה. המודל החדש כולל תעשיות המתאפיינות בטכנולוגיה מתקדמת, יעילות כלכלית, ניצול מקסימאלי של כוח אדם, העדר זיהום ובעיקר צריכה נמוכה של אנרגיה. סין מתכוונת להנהיג מדיניות של חסכנות תעשייתית באנרגיה וכך לצמצם את תלותה ביבוא אנרגיהמהחוץ.

הנדבך הפוליטי קשור לאימוץ פוליטיקה של קיום בשלום של סין עם שכנותיה. סין תדחה מדיניות חוץ המתבססת על חתירה להגמוניה כמו זאת של גרמניה ויפן ערב מלחמת העולם השנייה. סין גם תשלול מדיניות חוץ המתבססת על יריבות אידיאולוגית בדומה ליריבות בין ארה"בלברית המועצות בימי המלחמה הקרה. יש לזכור שמדיניות חוץ זאת אינה עולה בקנה אחד עם בעיית טיוון או יתר הסכסוכים הטריטוריאליים האזורים, כמו למשל הסכסוך על איי ספרטלי (spratly islands )**.

לבסוף, הנדבך החברתי שם דגש על גיבושה של חברה סוציאליסטית הרמונית כחלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח הכלכלי. סין שואפת ליצור חברה לדוגמה הבנויה על חיזוק שלטון החוק, ערכיים הומניטאריים, ממשול עצמי והקטנת הפיקוח של השלטון המרכזי. כמובן המתכננים הסינים צריכים לקחת בחשבון שדמוקרטיזציה עלולה לטמון בתוכה את הזרעים לאיבוד שלטונה של המפלגה הקומוניסטית. הפוליטיקה הפנימית בסין עדיין מפגרת אחר הפיתוח הכלכלי ואין לדעת לאן יוביל הפער המתרחב מיום ליום בין ליברליזציה כלכלית להעדר ליברליזציה פוליטית.

שני כוחות דינאמיים עיקריים אמורים לסייע לסין בהגשמת שלושת נדבכי התוכנית. ראשית, סין מסתמכת על ריכוזי אוכלוסין בדרומה, במרכזה ובמערבה שמתפתחים במהירות ומהווים מוקדי משיכה אזוריים כמרכזי ייצור ומסחר. התרחבות המעמד הבינוני הסיני מתרחשת הודות למרכזים אלו. שנית, לסין יש עודפים בכוח אדם שנפלט מהחקלאות. מידי שנה, 10 מליון כפריים מהגרים מאזורים חקלאיים לאזורים עירוניים. הגירה מבוקרת תחת פיקוח, בייג'ינג מקווה, תסייע להפחתת הלחץ על הקרקעות בכפר ותכניס כוח יצרני רענן לעיר.

יעד הפיתוח הסיני מורכב גם הוא משלושה נדבכים המהווים שלבים על ציר הזמן לעבר המטרה הסופית:

2000-2010

הכפלת ה gdp

2010-2020

הכפלה נוספת של ה gdp ל 3000 $ פר נפש

2020-2050

סין תתפוס את מקומה לצד מועדון המדינות המפותחות

* נתונים נוספים:

בשנת 2004 היבוא הסיני ממדינות דרום מזרח אסיה asean גדל ב 33.1%, היבוא מהאיחוד האירופאי גדל ב 28%, מארה"ב ב 31.9% ומיפן ב 27.3%.

מפת איי ספרטלי

** איי ספרטלי הינם קבוצת של יותר ממאה איים קטנים בים סין הדרומי המוקפים באזורי דגה עשירים ובמקורות של גז טבעי ונפט. סין, טיוון, וויטנאם טוענות כל אחת לריבונות מלאה על האיים ואילו מלזיה והפיליפינים טוענים לריבונות על חלקם. כ 45 איים מוחזקים על ידי כוחות צבאיים של אותן המדינות. בשנת 2002 חתמו המדינות על declaration on the conduct of parties in the south china sea במטרה להפחית את המתיחות בניהן בסוגיית הריבונות על האיים. במאי 2005 חתמו חברות הנפט הלאומיות של סין, הפיליפינים וויטנאם על מסמך של שיתוף פעולה בניהול פעילות מחקר ססמית ימית מסביב לאיים.

מקורות:

zheng bijian. 2005. "china's peaceful rise" to great-power status," foreign affairs, 84(5).

cia - the world factbook -- spratly islands

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת תומר ריבל