אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

קונצרט: לשמוע את ונציה


קטגוריה: 

הקאמרטה הישראלית בכלים וקולות שלובים קונצרט מס' 4, אבנר בירון, מנצח מרי נלסון, סופרן מאוריציו פאז, בסון

ונציה – ממונטוורדי עד ויואלדיאיטליה בתקופתם של מונטוורדי, ויואלדי, גאלופי, קורלי והנדל הייתה מפוצלת למדינות, ואוחדה למדינה אחת רק בתקופתו של ורדי. החשובות שבערי המדינה היו ונציה, גנואה ופיזה, ונציה היתה העשירה והיציבה ביותר. בראש המדינה שלטו האצילים. ונציה הייתה עיר ססגונית וסואנת, עם פעילות בנקאית ומסחרית נרחבת. רבים מאנשיה היו יורדי ים, ורחובותיה שקקו פעילות מסחרית.

אבנר בירון

עושרה של העיר נודע ברחבי איטליה, ובא לידי ביטוי, בסגסוגה המוסיקלי ובציירים והאמנים הרבים אשר פעלו בה. במרכז הפעילות המוסיקלית ניצבה כנסיית סן מרקו היפהפייה, מן המאה ה – 11, רוב הטקסים הציבוריים של העיר, התקיימו בכנסיה זו ברוב פאר והדר. החל מן המאה ה – 15 התגבש המנהג ללוות את התהלוכות בחצוצרות. ובהדרגה, הפכה המוסיקה למרכיב מרכזי בטקסים אלה. בראש הארגון המוסיקלי של כנסיית סן מרקו עמד המאסטרו די קפלה, שהיה בעל אחת המשרות המוסיקליות הנכבדות ביותר באיטליה. בתפקיד המאסטרו די קפלה שימשו מלחינים כצ'יפריאנו דה רורה, ג'וזפה צרלינו, ובהמשך קלאודיו מונטוורדי. בתפקיד האורגניסטים שימשו, בין השאר, קלאודיו מרולו, אנדראה וג'ובני גבריאלי.עד עצם היום הזה, מהווה כנסיית סן מרקו, מרכז תיירות שוקק חיים, המושך מיליוני מבקרים מדי שנה.גם בתחום האופרה שימשה ונציה מרכז מוסיקלי בולט, אמנות האופרה המעודנת, שמקורה בפירנצה, הפכה בוונציה למופע ראווה פומבי. אולם האופרה היה למקום המפגש המרכזי של כל המעמדות, אשר התאספו לצפות במופע ולהשתעשע בשולחנות המשחק בעת ההפסקה. כאן צמח והתפתח סגנון האופרה האיטלקית לדורות הבאים. ונציה הייתה, אם כן, מרכז מוסיקלי רב חשיבות, אשר בה פעלו ומסגנונה המוסיקלי הושפעו, מלחינים בני איטליה, כמו גבריאלי, מונטוורדי, קורלי, גאלופי וויואלדי, ושימשה כאבן שואבת גם למלחינים בני ארצות אחרותמרי נלסון, סופרן מרי נלסון נולדה באירלנד ולמדה באקדמיה המלכותית למוסיקה בלונדון. לאחרונה נבחרה כחברה באקדמיה זו. הופיעה בתפקידים שונים ומגוונים באופרה: סוזנה בנישואי פיגרו ופמינה בחליל הקסם מאת מוצרט, דלינדה באריודנטה מאת הנדל, אטלנטה בקסרקסס מאת הנדל, טראש במלכת הפיות מאת פרסל והנימפה ברוסלקה מאת דבוז'ק. בנוסף, הופיעה בתפקיד קרולינה נישואין הסודיים מאת צ'ימרוזה באופרה נורת' בלידס, בתפקיד ההד באריאדנה בנקסוס מאת ריכרד שטראוס בברביקן בניצוחו של ריצ'רד היקוקס, ובתפקיד גילדה בריגולטו באופרה של קסלוורד.מאוריציו פאז, בסוןמאוריציו פאז הוא הבאסוניסט הראשון של הקאמרטה הישראלית, ירושלים.

נולד בקוסטה ריקה, וכבר בגיל 17, הוצע לו תפקיד הבאסוניסט הראשי בתזמורת סימפונית הלאומית של קוסטה ריקה. מאז כיהן בתפקידים ראשיים בתזמורות שונות. בארץ הופיע כסולן תחת שרביטם של אבנר בירון, לורין מאזל, זובין מהטה, ואלרי גרגייב וקלאודיו אבאדו. הופיע ביצירות קאמריות עם שלמה מינץ, מוריס בורג, פרנק באומן ואחרי, וכן בפסטיבלים כמו: שלזוויג-הולשטיין, פסטיבל הים האדום, פסטיבל ישראל ועוד. מאוריציו פאז הוא גם חבר מייסד של חמישית כלי הנשיפה הישראלית החדשה ומורה באקדמיה למוסיקה על שם רובין באוניברסיטת תל אביב. מוזיאון תל אביב לאמנות - יום ו', 10.2.06, בשעה 14:00מוזיאון תל אביב לאמנות - מוצ"ש, 11.2.06, בשעה 20:30מוזיאון תל אביב לאמנות - יום א', 12.2.06, בשעה 20:30אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים - יום ב', 13.2.06, בשעה 21:00אולם רפפורט, חיפה – יום ג', 14.2.06, בשעה 20:30בתכנית:ג'ובאני גבריאלי – קנצונה לתזמורת מיתריםק. מונטוורדי – סינפוניות וריטורנלי מתוך האופרה "אורפאו"ג.פ. הנדל – סוויטה מתוך האופרה "אגריפינה"א. קורלי – קונצ'רטו גרוסו בסול מינור, אופוס 6 מס' 8, "קונצ'רטו חג המולד"א. ויואלדי – קונצ'רטו בסי במול מג'ור, לבסון ולתזמורתב. גאלופי – סינפוניה מתוך האופרה "האולימפיאדה"א. ויואלדי – מוטט לסופרן סולו ולתזמורת, "בזעם ובכעס"

כאמור "לשמוע את ונציה" השבוע עם הקאמרטה הישראלית

Add new comment

CAPTCHA

This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Fill in the blank.