אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

כביש חוצה טקסס


התמונה של עודד רוט

 טקסס - מפת דרכים

בפרספקטיבה שלאחר המאבק הציבורי על "כביש חוצה ישראל" וממרחק גיאוגרפי רב, מדינת ישראל הקטנה יכולה לצפות מהיציע במאבק הציבורי המתרחש בימים אלה ביחס ל-"כביש חוצה טקסס". מדובר במאבק מליגה אחרת, אך חוקי המשחק דומים. טקסס היא מדינה רחבת ידיים ששטחה כ - 695,600 קמ"ר - יותר מפי 30 משטחה של ישראל הקטנה. על המישורים רחבי הידיים של טקסס חיה אוכלוסייה של כ - 23 מיליון תושבים - יותר מפי 3 מתושבי ישראל. בשנת 2005 היו סלולים בטקסס קרוב ל - 130,000 קילומטרים של כבישי מדינה, לעומת פחות מ - 7,000 קילומטרים של כבישי מדינה בישראל. למרות השטחים הנרחבים והכבישים הארוכים העומדים לרשותו של הטקסני הממוצע בהשוואה לישראלי הממוצע, תושבי טקסס סובלים מפקקי תנועה וגודש תנועה. בעיות התחבורה של טקסס הגדולה והעשירה הן "צרות של עשירים" ויש להן מספר סיבות: טקסס היא מדינה עשירה, שלרוב המכריע של תושביה כלי רכב פרטיים, גדולים הנוסעים למרחקים ארוכים בכל קנה מידה עולמי. בנוסף לכך תושבי טקסס מתרכזים במספר ערים גדולות ולכן בחלק מריכוזי האוכלוסין של טקסס ובשעות הגודש תושבי הערים סובלים מבעיות תחבורה שאינן מביישות בעיות של מדינות קטנות, עניות וצפופות יותר. על פי נתוני מחלקת התחבורה של טקסס, בין השנים 1990 - 2005 גדל הפער בין הביקוש לתחבורה להיצע התשתית הקיים באופן ניכר: ב - 15 שנים אלו אוכלוסיית טקסס גדלה ביותר מ - 20 אחוז, הנסועה השנתית על הכבישים עלתה בקרוב ל - 50 אחוז, ואילו מערכת הכבישים העירונית גדלה רק בכ - 4 אחוזים. התוצאה הבלתי נמנעת מנתונים אלו היא שכבישי טקסס גדושים יותר מאשר היו לפני 15 שנים. לא פחות מעניינת היא העובדה שבמשך 15 שנים אלו תקציב התחבורה בטקסס גדל בשיעור גדול הרבה יותר משיעור העלייה בנסועה, אך היעילות הכלכלית של ההשקעות פחתה בגלל עליית מחירי הקרקעות והרכישות לצורכי ציבור, עליית מחירי הפיתוח, ועלויות תחזוקה גבוהות של שימור תשתיות קיימות.מחלקת התחבורה של הממשל בטקסס נמצאת במרוץ מתמיד בניסיון להדביק את הפער בין עומס התחבורה וקצב סלילת הכבישים, לבין הנסועה המתגברת. במחלקה זו נערך ניתוח מקצועי של ביקושי תחבורה קיימים ושל אלו הצפויים בעתיד ברחבי המדינה, ותוכניות פיתוח עתידי שמטרתן לענות על הביקושים בטווחי זמן שונים. תוכניות אלו נערכו תוך ראיה לטווח ארוך עד ל - 50 השנים הבאות, והן כוללות חלונות ביצוע שונים. הכביש המרכזי על רשת הדרכים המתוכננת הוא "מסדרון חוצה טקסס". זהו מסדרון תחבורה הכולל דרכים, מסילות ברזל וקווי תשתית מקבילים. מערכת הכבישים המתוכננת מופרדת לנתיבי משאיות ולנתיבים לכלי רכב לנוסעים, וגם מערכת מסילות הברזל מופרדת למסילות מטען, מסילות נוסעים ומסילות לרכבות מהירות. במקביל לתשתיות התחבורה מתוכננים קווי תשתיות של מים, חשמל, גאז טבעי, דלק ותקשורת. מתכנני התחבורה בטקסס עיצבו תפיסת תכנון לפי מספר עקרונות מנחים: תחבורה יעילה ואמינה חשובה לבטיחות הציבור, לכלכלה בריאה, ולאיכות חיים. שיפורי התחבורה צריכים להתבצע בהקדם. תהליך התכנון צריך להיות פתוח לציבור ולהעניק לו הזדמנויות. הפרדה בין כלי רכב פרטיים לבין משאיות תגביר את הבטיחות ותקל על הגודש. חומרים מסוכנים אינם צריכים לנוע באזורים מאוכלסים, ככל הניתן. יש לחזק את תחבורת הרכבות לשיפור הניידות והבטיחות. הביצוע יערך בשלבים המותאמים לביקושי התחבורה. לממשל אין את כל התשובות לאתגר ולכן יש לערב את המגזר הפרטי. במקום שאפשר, יש לשלב את התוכניות החדשות בתשתיות הקיימות. גורמי שלטון מקומי צריכים לסייע להחליט על גישה של קהילות מקומיות למסדרון הרחב. על המתכננים לשקול כיצד להקטין את צורכי זכויות הדרך. משתמשי מערכת התשתית החדשה ראויים ליחס של צרכנים - גורמי ממשל וקבלני ביצוע פרטיים צריכים לפעול יחדיו עם גופים מקומיים לספק שירותים ברמה גבוהה ללקוחות התחבורה. הכבישים צריכים להיסלל באמצעות שותפויות בין המגזר הציבורי לפרטי, כדי להקטין הוצאות למשלם המסים.

המקח והממכר הכלכלי והפוליטי להלכה תפיסת התכנון המקצועי של מחלקת התחבורה מגובשת, אך היישום המעשי של תפיסה זו נתון למשאים ומתנים כלכליים ולמקח וממכר פוליטי בעלי רגישות ומורכבות רבה.בשונה מישראל, בארצות הברית מימון הכבישים נעשה באורח מסורתי מקרנות הון שמקורן במס על דלק הנגבה מהצרכנים בתחנות הדלק ומועבר לממשל על ידי חברות הדלק. שיטת מימון זו מבוססת על ההנחה כי היקף צריכת הדלק יחסי להיקף השימוש של הצרכנים בכבישים ולכן ראוי שמי שמרבה להשתמש בכבישים ישלם יותר עבור השימוש. בחלוף השנים שיטת מימון זו צברה מגרעות שונות - מסי הדלק בטקסס קפאו מאז 1991 על שיעור של 20 סנט לגלון ולא הדביקו את ההתייקרות בתקציבי פיתוח תשתיות הדרכים. בנוסף לכך שיפורים ביעילות צריכת הדלק גרמו מחד, לעלייה בשימוש בכבישים, ומאידך לצניחה בהכנסות ממיסי הדלק ביחס לשימוש. תחשיבים שנערכו בטקסס הצביעו על כך שהכפלת שיעור מסי הדלק הנוכחי תעלה לנהג ממוצע כ - 100 דולר בשנה, סכום שאינו משמעותי לעומת תוספת העלויות הנדרשות להדבקת הפיגור בפיתוח. על פי חישובי הממשל בטקסס העלאת מס הדלק בסנט אחד תוסיף לקופת האוצר בערך 100 מיליון דולר בשנה - סכום המספיק לבניית מחלף סביר אחד הכולל גשרים על כביש ראשי. לעומת העלאת מסי הדלק - שהיו צפויים לעורר התנגדות ציבורית עזה ולגבות סכומים נמוכים - הסתבר כי קיימת שיטת גבייה יעילה יותר - כבישי אגרה. גביית אגרה של 2 דולר על מעבר בכביש אגרה יכולה לחלוב מנהג העובר ושב על כביש האגרה 5 ימים בשבוע סכום נכבד של קרוב ל - 1,000 דולר בשנה, המגמד את מסי הדלק. מחלקת התחבורה בטקסס הגיעה למסקנה כי הדרך היחידה להחזיר את מערכת התחבורה של טקסס למעמד המכובד שהיה לה בעבר בארצות הברית היא פיתוח תשתיות באמצעות כבישי אגרה ושיתוף בין המגזר הציבורי לפרטי. הממשל של טקסס חקר באמצעות מתכנני תחבורה מקומיים את היקף תקציב צורכי התחבורה העתידיים של המדינה והגיע למסקנה שהמדינה תזקק להון עתק בסדר גודל של לפחות 86 ביליון דולר כדי לגשר על צורכי התחבורה בעשרים וחמש השנים הבאות. המסקנה הייתה שהדרך היחידה לסגור את הפער בין ביקושי התחבורה להיצע היא סלילת כבישי אגרה רבים ככל האפשר באמצעות גיוס הון פרטי והטלת אגרות מעבר בכל כביש בו ניתן לעשות כן.מי שאימץ את המלצות מחלקת התחבורה של טקסס היה המושל הרפובליקני, ריק פרי. מר פרי נבחר למשרתו בדצמבר 2000 במקומו של ג´ורג´ ו. בוש בשעה שתקציב התחבורה השנתי של טקסס עמד על 7.7 ביליון דולר. פרי סבר שטקסס ניצבת בפני אתגר תחבורתי וכלכלי אדיר, הוא החליט לאמץ את המלצות מחלקת התחבורה כמעט במלואן והעניק למחלקה גיבוי חסר תקדים. בניגוד לדימוי השמרני של פרי הוא נהג בתחום התחבורה כמהפכן, ובדיעבד הודה כי בתחום זה ערך את השינוי המשמעותי ביותר במהלך כהונתו. בשנת 2002 ריק פרי קידם תוכנית, שנחשבה קודם לכן לחלום באספמיה, לסלילת 6,400 קילומטרים של כבישי אגרה באזורים כפריים בטקסס בתוואי "מסדרון חוצה טקסס". בשנת 2003 נחקק בטקסס חוק המסמיך את הממשל לסלול את "מסדרון חוצה טקסס" בשיתוף המגזר הפרטי, במימון אגרות דרך. יצוין כי הממשל ניסה להטיל אגרות גם על כבישים קיימים, אך חזר בו לאחר מחאה ציבורית. גם לאחר חקיקת החוק היו רבים שזלזלו ביכולת לממשו והעריכו כי יתקיים פער בין החוק לבין גיוס יזמים ומשקיעים.

בעקבות החקיקה, מחלקת התחבורה של טקסס הכריזה כי טקסס פתוחה לעסקים והזמינה חברות פרטיות, זרות ומקומיות, לממן, לסלול ולהפעיל באופן פרטי כבישים ומסילות חדשות. מאמצים אלו הניבו חוזה לסלילת קטע ראשון שאורכו 300 מייל שנחתם בין הממשל בטקסס לבין תאגיד משותף של חברה ספרדית בעלת ניסיון בהפעלת כבישי אגרה וחברת סלילה מקומית.ליוזמה לסלילת "מסדרון חוצה טקסס" קיימים מתנגדים רבים והדרך למימושה עדיין רצופה מכשולים רבים:* תושבים רבים סבורים כי המחיר הגבוה שיעלו כבישי האגרה יגולגל בסופו של דבר על כל התושבים - חלק ישלמו את האגרות באופן ישיר בעת המעבר על הכבישים, ואחרים ישלמו אותן בעקיפין, משום שהוצאות המעבר יועמסו על מחיריהם של קרקעות הסמוכות לכבישי האגרה, או של סחורות המשונעות על כבישים אלו.* על פי אורך ורוחב התשתיות המתוכננות ב-"מסדרון חוצה טקסס" מעריכים כי מסדרון זה ידרוש שטח של למעלה מ - 23,000 קמ"ר של קרקעות שהממשל יצטרך לרכוש או להפקיע לצורכי ציבור. חלק ניכר מקרקעות אלו כולל קרקעות המצויות בתחומיהן של חוות חקלאיות פרטיות. חוואים רבים מתנגדים לכך שחוותיהם יקטעו על ידי עורק תחבורה ראשי ורחב וחלקם חושש כי עורק זה ימנע מהם גישה לחלקים מאדמותיהם ויפגע בהם באורח קשה. חקלאים רבים חוששים שאדמותיהם יופקעו תמורת ערך נמוך של קרקע חקלאית וגורמים פרטיים אחרים ייהנו אחר כך מההפקעות, כאשר האדמות המופקעות יעברו הליכי תכנון, פיתוח והשבחה, סמוך לדרכים המהירות.* חוואים רבים חוששים מהנטייה המקובלת במחלקת התחבורה של המדינה למהר ולהפקיע אדמות בשלבים מוקדמים על מנת להבטיח את סלילת הדרכים הנרחבת בעתיד הרחוק, למרות שההפקעות לא ינוצלו בפועל במשך שנים רבות.* חלק מהציבור ש-"מסדרון חוצה טקסס" צפוי לעבור בסמוך לאדמותיו חושש כי הדרך המהירה תגרום לו נזק רב ללא תועלת, וכי הוא יידרש לשלם את המחיר בזמן שאחרים ייהנו מהתועלת. החשש הוא כי הגישה לדרך המהירה תוגבל לדרכים אזוריות מנקזות, אשר יבנו על קרקעות מדינה, שייהנו מפיתוח הדרך והפקת רווחים מזיכיונות שונים שינתנו להקמת עסקי דרך סמוך לדרך המהירה. סמוך לדרך המהירה ניתן יהיה להקים תחנות דלק, מרכזי מסחר, מסעדות ומלונות דרכים, שפיתוחם ישמש מקור מימון לפיתוח הדרך המהירה. העסקים החדשים מעוררים את החשש מקיומה של תחרות עסקית שתפגע בעסקים מקומיים קיימים.* ניגודי עניינים מובנים קיימים בין האינטרס של המדינה לאינטרסים אזוריים מקומיים: קיים חשש כי המסדרון המדינתי יפגע באינטרסים מקומיים לטובת האינטרס המדינתי ובאינטרסים מיידיים לטובת העתיד. השלטון המקומי חושש כי מחלקת התחבורה של המדינה תגבה כספים מהשלטון המקומי עבור חיבור ושימוש במסדרון המדינתי, וכי הפיתוח הכלכלי שיתעורר לצד הכביש יערך במכוון על אדמות מדינה, מחוץ לתחום גביית המסים של השלטון המקומי, תוך כדי תחרות בהן. לא זו בלבד, אלא שהשלטון המקומי חושש כי נטל הספקת שירותי התשתית למסדרון המדינתי ייפול על כתפיו ללא פיצוי הולם.* לסלילת מסדרון ארוך ורחב השפעות סביבתיות שליליות על החי והצומח באזורי התוואי המתוכנן ושוחרי איכות הסביבה בטקסס חוששים מהשפעה שלילית זו, ומתנגדים לו.

  בנובמבר 2006 מתוכננות בטקסס בחירות לממשל ומדיניות התחבורה היא אחד הנושאים המרכזיים העומדים על סדר היום ומעוררים תסיסה ציבורית. מדיניות התחבורה של המושל ריק פרי העמידה לצדו ציבור בלתי מזוהה ושקט של נהגים הנהנים משחרור לחצי תחבורה ומוכנים לשלם את האגרות עבור הנאה זו, וחלק מהקהילה העסקית, ובמיוחד תעשיית בוני הכבישים, המגלה עניין צר ומובהק במדיניות. מנגד קבוצות ציבוריות רבות התעוררו לפעול על מנת לשנות את המדיניות, כשאחת הדרכים לכך היא להביא את הקריירה הפוליטית של המושל הנוכחי לקיצה. מול ריק פרי מתמודדים לנשיאות טקסס 3 מתמודדים עיקריים, המאשימים אותו ואת מחלקת התחבורה בהצגה מוגזמת ומנופחת של צורכי התחבורה של טקסס כדי לקדם את "מסדרון חוצה טקסס" ואת כבישי האגרה במחיר ותנאים בלתי סבירים. מבקרי המדיניות טוענים כי הממשל הנוכחי מטפל בבעיות שלא נולדו זמן רב לפני שהגיע זמנן ומעמיס על הדור הנוכחי הוצאות מהן ייהנו אולי דורות עתידיים. המתחרים טוענים כי ניתן לייעל את התחבורה תוך שימוש במקורות המס הקיימים ושימוש נוסף בהלוואות המובטחות באגרות חוב מהכנסות מס עתידיות או מאגרות רישום ובעלות ברכב, ללא העמסת אגרות נסיעה חדשות על הנהגים. אחד הקלפים החשובים, הנסתרים והאקראיים במשחק הפוליטי בטקסס הוא הקול הכפרי - מצד אחד, המגזר הכפרי נוטה להתנגד ליוזמת "מסדרון חוצה טקסס" שצפויה לפגוע בעיקר באדמותיו, ומצד שני ריק פרי היה הממונה על החקלאות בטקסס במשך שמונה שנים, הוא רגיש לצרכיו ונהנה באופן אישי ומסורתי מתמיכתו של המגזר הכפרי. המסקנות הפוליטיות מהיוזמות של ריק פרי הן שבדרך כלל דעת הציבור אינה נוחה משינויים, וכי כל זמן שהציבור אינו זועק לשינויים, כל שינוי מעורר סיכונים לשרידותו של פוליטיקאי, אך ריק פרי מצהיר על אמונה ודבקות בצדקת מדיניותו ואינו מתחרט על מהלכיו. לשבחו יאמר כי הוא פועל לקידום מדיניות ארוכת טווח ולא לגזירת סרטים בחנוכת כבישים קצרים, זולים ופחות מורכבים. בינתיים, כל מדינות ארצות הברית ומדינות נוספות בעולם צופות בתהליך המתרחש בטקסס והוא יקרין על מדיניות קידום כבישי אגרה ושותפויות בין המגזר הציבורי לפרטי בתחום התשתיות.

באדיבות אתר תחבורה וחברההמחבר הוא מנהל האתר

.transportationet.com ומחבר הספר "פרשת דרכים, משפט, תנועה ותחבורה".

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת עודד רוט