אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

המבול בים השחור


התמונה של אלי אשד

 אדוורד היקס (1780-1849)
המבול בים השחור אדוורד היקס (1780-1849)

ויהי לשבעת הימים ומי המבול היו על הארץ . בשנת שש מאות שנה לחיי נח בחודש השני בשבעה עשר יום לחודש ביום הזה נבקעו כל מעינות תהום רבה וארובות השמים נפתחו. ויהי הגשם על הארץ ארבעים ימים וארבעים לילה.. ויהי המבול ארבעים יום על הארץ וירבו המים וישאו את התיבה ותרם מעל הארץ... ויגוע כל בשר הרמש על הארץ בעוף בבהמה בחיה ובכל שרץ השורץ על הארץ וכל האדם כל אשר נשמת רוח חיים באפיו מכל אשר בחרבה מתו. וימח את כל היקום על פני האדמה מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים וימחו מן הארץ וישאר אך נח ואשר איתו בתיבה. ( בראשית פרק ז' )

העולם בימים אלה סובל מאימה חדשה ולא כל כך צפויה אם כי זאת אימה עתיקה מאוד: אימת המבול. זאת דרך סופות הוריקן בעלות עוצמה אדירה ויכולת להשמיד ערים ויש מקום לחשש שניו אורליאנס שכמעט והושמדה במבול מודרני היא רק ההתחלה. ישנן טענות שהסופות מסוג זה רק הולכות ומתעצמות בהשוואה לעבר, כתוצאה מהשינויים העצומים באקלים שהם אולי גם תוצר של התערבות אנושית. אימת המבול המודרני רק מתעצמת כתוצאה מזיכרון סיפור המבול הקדום, זה המסופר עליו בתנ"ך שהשמיד את כלל המין האנושי חוץ ממשפחה אחת של נוח שיישב מחדש את כדור הארץ והפך לאבי המין האנושי שהושמד כולו. סיפור זה נחשב עד כה בידי החוקרים לאגדה אך כעת טוען "דר יוסי מרט שלסיפור זה יש בסיס היסטורי מוצק של מבול ענק שכמוהו לא היה בעשרת האלפים השנים האחרונות שהתרחש באיזור הים השחור ליד תורכיה וכי יתכן שאנחנו צפויים למבולים נוספים מעין אלו וכי השיטפון שהרס את ניו אורליאנס הוא רק יריית הפתיחה.

ביקור בוארנה בולגריה

 לפני כמה שבועות יצאתי לטיול בבולגריה בעיר וארנה ובסביבותיה, העיר השניה בגודלה שם אחרי סופיה הבירה. וארנה היא עיר נמל ליד הים השחור שבתקופה שהייתי שם החורף היא  עיר מנומנמת ואפרורית. הדבר היחיד שנוצץ שם הם בתי הקזינו שאותם אפשר למצוא בכל פינה ואליהם נהרו בשקיקה טרופת עיניים מרבית הישראלים שהגיעו איתי לשם בטיסה, משל היו מקום גן העדן. בהחלט לא מקום שהייתי מעוניין לבלות בו יותר מיומיים שלושה.

 בכל אופן ביקור במוזיאון של וארנה הביא לכמה גילויים  מדהימים: העיר האפרורית הייתה בעבר הקדום מאוד מרכז של תרבות פרהיסטורית קדומה  אולי ראשונה מסוגה באירופה. לידה התגלה בית קברות ענק מהתקופה הניאוליטית, מהקדומים ואולי הקדום ביותר שהתגלו באירופה, ובו התגלה ככל הנראה לראשונה עיבוד הזהב, בין השאר ניתן למצוא שם את השלד הקדום ביותר של אדם שנקבר מכוסה בזהב.  אבל מה קרה לתרבות פרהיסטורית מפותחת זאת? ככל הנראה היא הוצפה בסוג של שיטפון ענק או... מבול.

  ובדיקה חשפה שכך קרה לכל האיזור שבו שוכן היום הים השחור, איזור שכיום מתברר שהיה מרכז של תרבות פרהיסטורית ראשונה מסוגה. הביקור במוזיאון הביא אותי לנסות לקבל יותר מידע על כל הפרשה. במסגרתו גיליתי שלמדען ישראלי בשם ד"ר יוסי מרט יש תפקיד מפתח במחקר של התיאוריה וכי רק לאחרונה הוא חזר ממסע חקר בים השחור שהוכיח כמה מהטענות שעליהן עומדת התיאוריה.
  

סיפור המבול המקראי

סיפור המבול הוא אחד הסיפורים החשובים והמרתקים  ביותר בספר בראשית ובמקרא בכלל, הסיפור על השמדתו של כלל המין האנושי פרט למשפחה אחת ובעלי החיים ששימרה עימה בחרונו של האל על ידי מבול אדיר.

סיפור המבול בספר בראשית במקרא תופס מקום מרכזי בהיסטוריה המוקדמת של העולם שראשיתה בבריאת העולם ומסתיימת עם הולדת אברהם אבינו. כל הדורות שלאחר נוח מתייחסים אליו ישירות וכך הוא למעשה מעין אדם "הראשון" חדש, וכך התקופה שלאחר המבול היא עם כך מעין בריאה חדשה וזה מרמז על חשיבות המבול כעומד במרכז ההיסטוריה האנושית שלפני אברהם.  

הסיפור כפי שהוא מובא בבראשית הוא מסובך בפרטיו אבל פשוט בקוויו הכלליים: כשראה האל שהמין האנושי השחית את דרכיו ובארץ לא נמצא כל צדיק פרט לנח שהיה "איש צדיק תמים היה בדורותיו , את האלוהים התהלך נח"( בראשית פרק ו פס' ט)  החליט האל להכרית את כל החי בעולם.

הוא גילה לנח מראש שהוא עתיד להביא מבול ואמר לו שיבנה תיבה והורה לו כיצד לבנותה. הוא ציווה לנח להיכנס לתיבה ולהביא אליה את בני ביתו וזוגות מכל בעלי החיים ומזון לכולם. בסיפור ניתנות מידות מפורטות של התיבה (שהן גדולות מכול ספינה הידועה לנו בעולם העתיק).  

לאחר שגמר נח לבנות את התיבה הודיע לו ה' על מועד התחלת המבול ואז נכנס נח לתיבה עם משפחתו ועם החיות. המבול בא והשמיד את המין האנושי , המים גברו עד שכיסו אף את ראשי ההרים ולא נשארו חיים מחורבן זה אלא יושבי התיבה בלבד. התיבה נחה לבסוף על הרי אררט שהם היום בתורכיה. לאחר מכן החל נח משלח עופות מן התיבה כדי לברר דרכם אם היבשה קרובה. תחילה שילח  עורב אבל ממנו אי אפשר היה לברר אם היבשה אכן קרובה ואז שלח נח גם יונה, שבפעם השנייה חזרה עם עלה זית ובפעם השלישית שוב לא שבה מה שהראה שהיבשה כבר קרובה. אז יצאו נוח ובני ביתו מהתיבה בנו מזבח לאל והקריבו לו קרבנות. והאל החליט ששוב לא יקלל את האדמה בגלל חטאי האדם והקים ברית עם נח ששוב לא יהיה מבול לשחת כל בשר שסמלה הוא הקשת בענן. זהו הסיפור התנכי על המבול.  

האם היה מבול?

יום אחד נשב רוח-זלעפות
חיש נשב, והמבול ניתך
כמו קרב על בני אנוש באה משואה
לא יראה איש את אחיו
לא יכיר איש את רעהו מפני המטר.
האלים נבהלו מפני המבול
נסוגו עלו השמימה ,ממלכת אנו
האלים הצטנפו כמו כלבים רבצו בחוצות
...
האלים שחוחים ישבו בבכי
מצרבו שפתיהם הוכו בקדחת

ששה ימים ושבעה לילות
התחולל רוח ,מבול סער –זלעפות ,הציף את הארץ
בהגיע היום השביעי –שחך סער זלעפות ,"סופת הקרב"
...
נח היום ,נדם סער זלעפות ,נכלא המבול  ( עלילות גלגמש בתוך "בימים הרחוקים ההם :אנתולוגיה משירת המזרח הקדום , תרגמה ש.שפרה

מחקרים מודרניים הראו שסיפור המבול המקראי לא היה יחיד במינו, הוא היה חלק ממסורת ספרותית נרחבת של "סיפורי מבול " שראשיתה כנראה בתרבות השומרית במסופוטמיה ויש אומרים, הרבה לפניה בתרבות קדומה שהושמדה בידי "מבול " ששרידיה הפיצו את הסיפור בכל העולם.

סיפור המבול מופיע בארצות שונות וביבשות שונות ולפעמים בפרטים דומים מאוד, ניתן למצוא את הסיפור על המבול הקדום שהשמיד את כול המין האנושי פרט למשפחה אחת וכמה בעלי חיים ביוון בסיפור על דיאוקליון שנמלט מפני מבול בתיבה ואפילו ביבשת אמריקה הקדומה!

בין החוקרים יש דעות שונות כיצד ניתן להסביר מקבילות אלה. יש הטוענים שהם משקפים אירועים מקומיים שונים תוארו בכול מקום בצורה אחידה ויש הטוענים שהם משקפים אירוע גדול אחד כמו שקיעת יבשת אטלנטיס או החורבן שנגרם כתוצאה מעידן הקרח או סוגים אחרים של קטסטרופה כלל עולמית.

כאן נתמקד רק בסיפורים שייתכן מאוד שהיה להם קשר ישיר למסורת המבול התנכית והם המקורות שלה. אלה הם סיפורי המבול המסופוטמיים של התרבות השומרית-בבלית.

לתרבות זאת הייתה מסורת היסטורית חזקה מאוד על מבול קדמון שהשמיד את כול התרבות האנושית (שעליה שלטו מלכים מאריכי ימים במיוחד ששלטונם המשיך במשך אלפי שנים) ואחריו הייתה התרבות האנושית צריכה להתחיל מחדש במרכזים חדשים. במסורת המסופוטמית חולקה ההיסטוריה האנושית לתקופה שלפני המבול ולתקופה שאחרי המבול.

במשך תקופה ארוכה חשבו הארכיאולוגים שסיפור המבול השומרי אכן התבסס על אירוע היסטורי כלשהו שיטפון ענק שתקף את ערי מסופוטמיה בסביבות שנת 4000 לפה"ס והביא לחורבן כללי. הארכיאולוג המפורסם ליאונרד וולי חשב שהוא מצא עדויות לשיטפון זה בחפירות העיר אור ( אולי "אור כשדים" מקום הולדתו של אברהם). אולם בסופו של דבר תיאוריה זאת נדחתה בידי החוקרים.

 הם לא מצאו כול עדויות ארכיאולוגיות לשיטפון כזה בערים רבות במסופוטמיה ונראה שאם כי מידי פעם אכן תקף שיטפון רב עצמה ערים מסוימות באיזור הרי תמיד היו אלה אירועים מקומיים לחלוטין שלא התפשטו בו זמנית על כל הארץ.

חיזוק לתפיסה זאת נמצאת בעובדה שבחורבות העיר שורופאק שנחשבה למרכז התרבות לפני המבול ושנחרבה בידיו, לא נמצא בחפירות כל סימן לכך שהעיר הוחרבה בשיטפון, לפי העדויות הארכיאולוגיות העיר נחרבה בשריפה בידי אדם ולא בידי כוחות הטבע. והרי מכל הערים בעיר זאת היו צריכים להימצא הסימנים הברורים ביותר לשיטפון אדיר שכן הנחת החוקרים הייתה שהסיפור נוצר שם. 

כיצד ניתן להסביר אם כך את סיפור המבול השומרי –בבלי? יש חוקרים שחושבים שזוהי אלגוריה לשינויים דרמטיים שאכן חלו בעיר שורופאק, שינויים דמוגרפיים וכו' שהביאו ליצירת סיפור המבול בידי סופרי העיר ומשם הוא הועבר לשאר הערים. אך כיום ישנה דעה חדשה שהולכת וצוברת תימוכין מדעיים שהסיפור משקף אירוע אדיר כל שהוא מהתקופה הפריהיסטורית שלא התרחש דווקא במסופוטמיה אלא בפינה לא מרוחקת שם באיזור הים השחור בתורכיה של היום.

והרי בהתאם לסיפור התנכי תיבת נוח מצאה מנוחה לא במסופוטמיה אלא דווקא באזור תורכיה של היום, בהרי אררט, מה שמראה שלסיפור הקדום היה קשר מיוחד עם תורכיה דווקא. במשך השנים יצאו ועדיין יוצאות משלחות רבות (שאחת מהן כללה אסטרונאוט אמריקני) בניסיון למצוא את התיבה ולהוכיח את סיפור המבול. אך אם כי ישנם כל מיני סיפורים על גילוי התיבה במאה ה-19 וישנם כל מיני תמונות לוויניות של עצם מוזר בהרי אררט, הרי עד כה לא נמצאה התיבה של נוח אבל ייתכן שמיקום התיבה מראה גם על מיקום המבול.

מבול בתורכיה

 לדעת החוקרים ויליאם ריאן ווולטר פיטמן בספרם (NOAH FLOOD ( 1998 מקור הסיפור הוא בתרבות מפותחת ביותר ששכנה במה שהיום הוא הים השחור ליד תורכיה והושמדה בידי עלית הים לפני 7500 שנה כאשר המעבר מן הים התיכון נפתח ומי הים הגיעו לעמק הבוספורוס הפורה והציפו אותו ביום אחד. עד לאותו יום היה העמק יבש ומרכז לתרבות פריהיסטורית.

בשנת 1999 גילה החוקר וההרפתקן התת ימי רוברט באלארד (האיש שגילה את שרידי ספינת "הטיטאניק" על ידי מידע שהועבר לו בידי ריאן) שרידים של בתים בתחתית הים השחור, מה שהראה לדעתו מעבר לכל ספק שאכן הייתה הצפה בידי הים של ערים בתקופה קדומה ביותר אך לאחר מכן חזר בו באלארד מטענותיו אלו וקבע שהמדובר בתצורות טבעיות. אולם התיאוריה בעינה עומדת ורק מקבלת חיזוקים נוספים ולאחרונה בידי החוקר הישראלי יוסי מרט. 

 תורכיה מולדת התרבות?

 זוהי גם עובדה ידועה שבתורכיה התגלו שרידי הישוב העירוני הקדום ביותר הידוע עד כה קטאל אויוק שהתקיים כ-8000 שנה לפני הספירה (יריחו העיר היחידה שאולי יכולה להתחרות בעתיקותה בקטאל הויוק  אבל הייתה קטנה פי שלוש בתקופה זאת מקטאל הויוק). ייתכן מאוד שקטאל אויוק היה רק אחד מהישובים המרכזיים של תרבות קדומה ומפותחת ביותר לגבי התקופה שהתקיימה בתורכיה כ-8000 –7000 שנה לפנה"ס ועד כמה שידוע הייתה התרבות המפותחת ביותר בעולם בתקופה זאת. 

 מחקרים הראו שאנשי תרבות זאת היגרו גם לאי קפריסין וכנראה גם  לאי כרתים. והם הקימו שם את התרבות המינואית שהתבססה על התרבות הקדומה יותר של קאטאל הויוק שכללה משחקי ספורט עם שוורים ופולחן של "האלה הגדולה". אלה שייצגה את הפוריות. פולחן פמיניסטי שהעמיד את הנשים כנציגות האלה האם בדרגה שווה ואף גבוהה יותר מזאת של גברים שמוצאו כנראה בתרבות זאת שהתפשט ברחבי העולם הקדום עד שהושמד בידי התרבויות ה"פטרירכליות " כמו היהדות והנצרות שהציגו את האל כזכר לוחמני דווקא.

אך תרבות מפותחת זאת שיצרה את הערים הראשונות והושמדה באופן פתאומי כנראה כתוצאה משינויים אקלימיים חריפים שהביאו ל"מיני עידן קרח" חדש. שינויים אקלימיים אלו שאולי הקבילו במקצת לאלו שאנו חווים כיום הביאו לנטישה המונית של ישובים מפותחים רבים .קאטאל הויוק וישובים רבים אחרים בסביבה ננטשה באופן מסתורי בסביבות שנת 5800 ל או 5600 לפה"ס. גם חפירות באיזור ארץ ישראל וסוריה הראו שהיו באותה התקופה נטישות המוניות של ישובים משגשגים בעבר וכנראה מסיבות דומות. דומה שאת כל המזרח הקרוב בתקופה זאת תפס אסון עצום מימדים שהביא לנטישת ישובים משגשגים שהם למעשה ראשיתה של התרבות העירונית כפי שהיא מוכרת לנו. מה היה אסון זה ?

הארכיאולוגים חושבים שהיה זה תוצאה של השינויים האקלימיים שהפכו את האיזורים המשגשגים בעבר לבלתי ניתנים לישוב מעין "עידן קרח קטן" שהחל בסביבות 6200 לפה"ס ומשך עד 5800 או 5600 לפנה"ס . עבור תושבי ערים כמו קטאל איוק ויריחו וישובים אחרים היה זה אסון במימדים שלא ישוערו שאילץ אותם לנטוש את מקומות מגוריהם ולחפש מקומות ישוב חדשים.

הסימנים הראשונים לאסון מתקרב כללו ירידה הדרגתית אך בלתי פוסקת בחום ולעומת זאת עלייה הדרגתית בתחילה אך גם היא בלתי פוסקת של מי גשם שבהם היו תלויים עד כה לקיום תרבותם וחקלאותם. עבור רועים נודדים שכל מה שהיה עליהם לעשות היה לעבור ממקום למקום עם עדריהם זה לא היה שינוי משמעותי במיוחד אבל עבור חקלאים שהתרגלו להתבסס על תנאי אקלים יציבים ונוחים שינויים אלו היו הרסניים לכל מה שהכירו.

( זאת לא הייתה הפעם האחרונה ששינויים אקלימיים מעין אלה התרחשו באזור ובכל פעם הם הביאו לנטישה המונית של ישובים .נראה ששינוי אקלימי מעין זה שהוא אירע לפחות פעם אחת נוספת כמה אלפי שנים מאוחר יותר בסביבות שנת 2200 לפה"ס . התרבות הכנענית העירונית המפותחת מאוד של תקופת הברונזה הקדומה נחרבה אז כליל וכמוה נחרבו בו זמנית התרבויות של אכד , תרבות מוהנג'ו דארו בהודו וכך גם ישובים שלמים באנטוליה באי כרתים באירופה ואפילו באמריקה הרחוקה. אפילו מצריים נפגעה אז קשות ולקח לה שנים רבות כדי להתאושש. .

גם בתקופת הברונזה התיכונה סבלה כנען מבעיות אקלימיות כאלה , אולם אז היו התושבים מוכנים : יש עדויות ארכיאולוגיות לתעלות מים ומערכות השקיה נרחבות שהם חפרו מבעוד מועד ושאפשרו לכנענים של התקופה לשרוד את הבצורת החמורה ( שהייתה כנראה לא פחות חמורה מזו של תקופת הברונזה הקדומה ) ואף להמשיך לשגשג אם גם בצורה מוגבלת יותר מקודם.

ויש חוקרים הטוענים שגם בסביבות שנת 1200 לפה"ס (סוף תקופת הברונזה המאוחרת) התקופה המשוערת של יציאת מצרים וכיבוש הארץ בידי יהושע שבה ידוע לנו שכלל התרבויות במזרח התיכון סבלו ממעשי הרס שונים של פולשים שונים "עמי הים " סבל איזור הים התיכון משינויים אקלימיים כאלה שהם אלה שהביאו להרס המוחלט של תרבויות שונות כמו התרבות החיתית ולהחלשות של תרבויות אחרות כמו התרבות המצרית. 

המבול

וכעת נראה שהאסון היה חמור והרסני אף יותר מחשבו החוקרים עד כה. 200 שנה בערך לאחר שהסתיים לבסוף עידן הקרח הקטן שוב תקף אסון והפעם מיידי ופתאומי לחלוטין. נראה שכתוצאה מהגשמים הבלתי פוסקים והמסת כיפות קרח בקטבים שהעלו את מי הים לגבהים בלתי ידועים עד אז (לפחות בזיכרונו של המין האנושי) איזור חשוב ליד אגם מים מתוקים הוצף במי הים תיכון והפך למה שאנו מכירים כיום כ"הים השחור" וזהו המקור לסיפורי המבול שהגיעו לשכנתה של תורכיה, מסופוטמיה ומשם אל המקרא. אחרי הכל התיבה של הניצול של המבול אמורה להיות באיזור הכללי של תורכיה מה שמחזק את הסבירות של המקור "התורכי" של הסיפור. 

איך האסון קרה בדיוק? אפשר ליצור לעצמנו סצנריו שמן הסתם קרוב לצורה שבה התרחשו הדברים:

ליד אגם גדול של מים מתוקים באיזור פורה במיוחד יושבים תושבי ערים וכפרים מפותחים בשלווה אי אז בשנת 5600 לפני הספירה. המקום הוא מרכז של התרבות העולמית באותה התקופה. אך באופן פתאומי ובלתי צפוי מתחילים התושבים להרגיש כי ישנה עליה קבועה ובלתי פוסקת במי המלח באגם. זה לא מעורר בתחילה בהלה רבה והכוהנים אולי מסבירים שזה אות מהאלה הגדולה שמראה שעונת היבול הבאה תהיה טובה. אלא שבתוך ימים או שבועות או חודשים (אך כנראה לא יותר מכך) מתברר ששאגת המים העולים היא בלתי פוסקת ומתחזקת ומתברר שהמים באגם היציב לשעבר עולים ועולים ועליהם מופיעים גופות של בעלי חיים ובני אדם שנשטפו בהם. ולתושבים המבוהלים מתברר בתקופה של כמה חודשים לכל היותר כי יש סיבה לחשוש סיבה טובה מאוד. ועליהם לקום ולברוח על מנת להציל את חייהם ולברוח למרחק גדול מאוד. ובינתיים המים עולים ועולים והשדות והכפרים והערים כולם נשטפים ונעלמים כאילו לא היו קיימים מעולם. הים השחור החדש מכסה את כולם.

לפי הערכות החוקרים ריאן ופיטמן העלה עלה מידי יום ב15 ס"מ כמות עצומה. ולתושבים לא הייתה ברירה אלא לברוח ומי שלא עשה זאת בזמן נשטף במים. והניצולים שראו את חורבן כל מה שהכירו בתוך שנה ופחות הפיצו את הסיפור בכל מקום שאליו הגיעו ובראש ובראשונה במסופוטמיה הקרובה. אחרים הפליגו בספינות לקפריסין הקרובה ולאי כרתים הרחוק קצת יותר והפיצו שם את תרבותם המפותחת.

התרבות המינואית היא לדעת חוקרים רבים תוצר של אנשי תרבות קטאל הויוק, ובה שתמרו פולחנים שלהם כמו פולחן האלה האם. ויתכן שהזיכרון העמום של האסון השתמר דרך תרבות זאת והגיע לפילוסוף היווני אפלטון שכתב סיפור על תרבות אטלנטיס שחרבה באסון טבע ותרבותה מזכירה יותר מכל דבר אחר את התרבות המינואית.

ויש חוקרים שחושבים שאנשי התרבות הזאת הקימו את התרבות הראשונה במסופוטמיה שקדמה לשומרים שייתכן שהיא כבר יצרה נסיונות ראשוניים ובסיסים בכתב ושזכרונות שלה נשמרו בתרבותם ובשפתם. יתכן שאנשי תרבות זאת התרבות "העובידית" הביאו איתם את סיפור המבול שאותו חוו אנשיהם באיזור הים השחור בתורכיה.

יהיה המקור אשר יהיה ברוך שסיפור המבול השאיר רושם חזק ביותר על השומרים ועל יורשיהם הבבלים. סיפור המבול הפך להיות אחד הסיפורים המרכזיים בתרבות שלהם והם אף חילקו את ההיסטוריה שלהם לתקופה שלפני ואחרי המבול. הסיפור הפך לחלק אינטגרלי של היצירה הספרותית החשובה ביותר של התרבות המסופוטמית, של עלילות גילגמש.

אנו יכולים לנחש שהאירוע הביא גם לשינויים תרבותיים מרחיקי לכת. האלה הגדולה שהתגלתה במלוא חולשתה כשלא הצליחה למנוע את האסון נזרקה לכל הרוחות בידי חלקים גדולים מהניצולים ואלה החליפו אותה באלים גבריים יותר מתוך תקווה שאלה ידעו בעתיד למנוע שינויים אקלימיים מאין אלה, התוצאה: במזרח התיכון נוצרה תרבות "פטריארכלית " נשלטת בידי גברים.

האם נמצאה הוכחה?

כל הטענות האלה היו בגדר תיאוריה לא מוכחת בלבד עד החודשים האחרונים. אך לאחרונה מצאה התיאוריה המדהימה אישוש במסע מחקר של הגיאולוג הישראלי ד"ר יוסי מרט. יוסי מרט עוסק במזה שנים בחקר רעידות אדמה ואסונות טבע קדומים מסוגים שונים. אני פגשתי אותו לראשונה בכנס על חייו ויצירתו של ז'ול וורן בשדה בוקר בנגב ששם הרצה מרט על ספרו של ורן "מסע אל בטן האדמה".  

הוא יצא לשיט מחקר בים השחור בנסיון לאשש אחת ולתמיד את התיאוריה שהים התיכון נוצר רק בזמן מאוחר מאוד יחסית כמעט בראשית התקופה ההיסטורית.

ספינת המחקר עליה בוצע המחקר Mediterranean Explorer שייכת לארגון הישראלי Eco-Ocean, שתמך בנדיבות במימון המחקר, והשתתפו בו מדענים מאוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, המכון האוקיאנוגרפי בוודס הול במסצ'וסטס והאוניברסיטה הטכנית של איסטנבול. המדענים הראשיים של המחקר היו פרופ' נמיק צ'אאטאי מאיסטנבול, פרופ' ויליאם ריאן מניו יורק אחד משני אבות תיאורית המבול בים השחור ופרופ' יוסי מרט מחיפה. 
הם יצאו על סיפון ספינת המחקר הישראלית להפלגת מחקר גיאולוגית בים השיש ובים השחור בחיפוש עדויות להנחה ששני הימים האלה היו אגמים שהוצפו במי הים לפני אלפי שנים בלבד. במהלך המחקר בוצעה הדמיה של קרקעית הים ובעקבותיה נלקחו דוגמאות מהקרקעית בעומקי מים של 100 מ' בקירוב.
 

ריאיון עם יוסי מרט

א.א. מהם בדיוק תחומי העיסוק שלך?

מרט:  אני עוסק בגיאולוגיה ובגיאופיזיקה של הים אני עוסק בפעילות מעשה ידי אדם רעידות שנוצרות בידי בני אדם בכל מיני רעידות  אדמה שנוצרות בידי טכנולוגיה אנושית. אני עוסק בחקר רעידות אדמה קדומות ביחד עם פרופסור אבנר רבן מאוניברסיטת חיפה ומצאנו שכנראה ששובר הגלים הטבוע בקיסריה טבע לא בגלל תהליכי בניה לא חוקיים אלא בגלל אירוע טבע וחשבנו שזאת הייתה רעידת אדמה ופרסמנו את זה אבל לא היינו בטוחים אבל לפני שנתיים אבנר חפר בקיסריה וגילה שכבה עם שחף מאוד והעלה את האפשרות שהיה אז גל צונאמי ענק והוא האחראי לשקיעה, גל של שני מטר. יש לנו עדויות של צונאמי בארץ ישראל תיאורים על ים שנסוג אחורה. ואולי זאת הייתה פעולה מעשה ידי אדם שאיננו מבינים אולי תוצר מעשה הנדסי של הרומאים. 

א.א. האם בישראל צפוי צונאמי בעתיד הקרוב? 
מרט: בהחלט יכול להיות שיהיה בישראל צונאמי גם בעתיד אפילו הקרוב וודאי שיהיה במאה אלף השנים הקרובות. 
א.א. איך הגעת לנושא המבול בים השחור?

מרט : הגעתי לעניין דרך פרופסור ויליאם ריאן אחד מיוצרי התיאוריה אנחנו עובדים בכל מיני נושאים שקשורים לים התיכון מזה עשר שנים. ריאן נחשף לים השחור בטעות ב-1991 הוא נחשף לשמש כמשתף פעולה שבהפלגה שהרוסים ארגנו כדי לבדוק את השפעות התפוצצות כור צ'רנוביל על הים השחור. והשתמשו בציוד שאנחנו השתמשנו בו גם כן, מכשיר הדמיה סיזמי שהוציא מדגמים מקרקעית הים השחור ומסתובבים עם הספינה כדי למצוא מקום טוב למדגם. אלא שלמרבית ההפתעה ריאן מצא עדויות לשינויים בקונכיות של בעלי חיים בתוך בוץ שחלק היו בעלי חיים של מים מתוקים וחלק של בעלי חיים ממים מלוחים של מי ים וכולם היו מאותו פרק זמן! כלומר הייתה תקופה שמיים מלוחים שטפו באופן פתאומי את המים המתוקים שהיו שם.
הוא לקח דוגמאות ושלח אותם לבדיקה במעבדה של תלמיד שלו לשעבר אבל לא קיבל תוצאות.

הוא נסע לתלמיד וביקר אותו במעבדה ושאל אותו מה קורה עם הממצאים והתלמיד התנפל עליו התברר שהתלמיד חשב שהוא "מותח אותו" ובודק את איכות הבדיקה כי כל הממצאים נראו כבלתי אפשריים. והתברר שהדוגמאות הן של יצורים מעומקים שונים אבל מאותו הזמן הגיאולוגי דבר שלכאורה הוא בלתי אפשרי אמנם כולם ידעו שהים השחור היה אגם שהפך לים אבל ההנחה המקובלת הייתה שזה לקח אלפי שנים באופן הדרגתי ביותר. אבל אם כל הגילים של היצורים מעומקים שונים הם זהים אז זה לא יכול לקחת אלפי שנים אולי רק שנים בודדות וכנראה רק שנה ואולי גם פחות מכך. בינתיים קשה לקבוע.

א.א: והממצאים האלה עוררו עניין בעולם המדע?

מרט : "עניין" זאת לא המילה המתאימה. אפשר לאמר שהממצאים עוררו סערה בעולם המדע. אבל היו מדענים שחשבו אחרת ביצעו מחקרים בים השחור והביאו ממצאים שהראו שהנתונים שגויים לכאורה ונראה היה שכל התיאוריה של המבול בים השחור עומדת על כרעי תרנגולת.

ישראל נחלצת לעזרה

א.א: ואיך עתה הגעת לעניין?

מרט: ביל ריאן ואני החלפנו הרבה דברים בנושא הזה על כך שהטענות נגד  נראו לא רציניות אבל לא הייתה הוכחה להפריכן או לאשרן. החלטנו לפעול בנושא ולבדוק את העניין אחת ולתמיד. אבל לא הייתה לנו דרך לעשות זאת ללא ספינת מחקר ראויה לשמה וזאת לא נמצאה בשום מקום. ספינות כאלו הן יקרות מאוד אתה יודע .
ואז באה לעזרתנו אגודה ישראלית לשמירת הסביבה בשם "אקו אושן". האגודה מחזיקה ספינת מחקר והיא ממנת מחקרים שאנשים מציעים הם אם הם תואמים את המטרות שלה. וחקר הצפת איזור מתורבת ומרכזי כפי שהיה ככל הנראה אזור הים השחור אז בזמן קצר מאוד והפיכתו מאזור שוקק של מים מתוקים לים מלוח נראה כתואם את מטרותיה.
הם סיפקו לנו את הספינה לי ולביל ביולי השנה. שהינו שם במשך שלושה שבועות אוספים נתונים. חזרנו למקומות שמהם הובאו את הנתונים של המתנגדים ובדקנו אותם ביסודיות בהפלגה לאור הממצאים הסיסמיים השונים. 
א.א. ומה המסקנות שלכם? מה הצלחתם להוכיח?

מרט : מה שהצלחנו להוכיח מעבר לכל ספק היה שהביקורת שהוטלה בעבודה של ריאן ופיטמן לא הייתה נכונה והתיאוריה שלהם היא נכונה. מה שרצינו באמת למצוא היה לחזור על הממצאים של ריאן מראשית שנות התשעים שהיו להם בעיות של דיוק ולא פורסמו בצורה מדוייקת וקיווינו למצוא שכבה שבה כל בעלי החיים ממים מלוחים וממים מתוקים נמצאים ביחד מה שמראה שהם שולבו באופן פתאומי בידי כוח טבע אדיר. עדיין לא מצאנו ממצאים נוספים כאלה אבל גם מה שקיבלנו עד עכשיו בהחלט מסתדר עם התיאוריה של המבול בים השחור. 
 א.א. ומה בעצם המסקנות שלכם?

מרט : המודל אומר שכדור הארץ עבר תקופת קרח לפני 22 אלף שנה כשהאדם המודרני כבר היה באירופה. ובשיא תקופת הקרח מפלס המים ירד במאה עשרים וחמש מטר וקו החוף של ארץ ישראל היה הרבה יותר רחוק אז כי מפלס הים היה יותר נמוך בסיום תקופת הקרח מפלס הים החל לעלות עד לפני ששת אלפים שנה. עד שהוא התייצב. זה לווה בהתחממות ולהתחממות שתי אפקטים סותרים, מצד אחד החום מאדה את מי הים ואם יותר חם בהתחלה נמס הקרח והאגמים עלו ואחר כך הייתה התייבשות והאגמים ירדו. אגמים משתנים ופועלים בצורה יותר מורכבת מהים. אותו גורל פקד את הים השחור שהמפלס שלו עלה והחל להשפיע, המפלס ירד. המודל שלנו אומר שהייתה הצפה של הים השחור שהיה אגם ובשלב מסוים הים הציף אותו וזה לקח פחות משנה להערכתנו. וזה קרה בערך לפני שמונת אלפים שנה בשנת 6000 לפנה"ס. בזמן שמתחילה התרבות במסופוטומיה וקצת אחרי ההופעה של העיר הראשונה. מאוד יכול להיות שהייתה תרבות מתקדמת באיזור שהוצע, למעשה סביר שהייתה שם תרבות מפותחת מאחר שהיה זה איזור פורה ליד מים מתוקים. באיזורים שליד התגלו ממצאים של תרבות מפותחת ואם הים החל לעלות והמים נעשים מלוחים אז זה מביא לחורבן. המים עולים מדי יום  סך הכל בשישים מטר שזה המון. בשום תקופה היסטורית לא קרתה הצפה ענקית כזאת באיזור שלנו, זאת תקופה יחודית .זה מוכר בזמנים גיאולוגיים לפני מליוני שנים אבל לא בעשרות האלפים השנים האחרונות לאיזור של הים התיכון.

לדעתנו, הסיבה להצפה של ים מרמרה והים השחור, הם השינויים הנמרצים באקלים כדור הארץ במשך אלפי השנים האחרונות עם תום תקופת הקרח האחרונה. בשיא תקופת הקרח, לפני כ-22,000 שנה, היה מפלס האוקיאנוסים נמוך ב-125 מ' ממפלסו הנוכחי וקרח כיסה את צפון אמריקה, צפון אירופה וצפון ומרכז אסיה. בתום התקופה הקרה, עם התחלת ההתחממות, החלו הקרחונים להימס ומפלס הים החל לעלות. ההתחממות גרמה לגידול בכמויות הגשמים באזורים הקרובים לים, אך באזורי האקלים היבשתי, וכן במקומות שנמצאו בצל הגשם, גרמה ההתחממות להתייבשות. תהליכים סותרים אלו הביאו לכך שלפני כ-12,000 שנה היו מפלסי הים השחור וים השיש נמוכים ממפלס הים העולמי, כאשר ים השיש נפרד מהים התיכון במיצרי הדרדנלים, שעומקם המינימלי הוא 86 מ' מתחת למפלס הים הנוכחי, והסף המפריד את הים השחור מים השיש, יצר הבוספורוס, עומקו היום הוא 33 מ' בלבד. התרוממות מפלס הים התיכון גרמה להצפת ים מרמרה לפני כ-12,000 שנה והצפת הים השחור לפני כ-8,000 שנה.

בעוד שהתחממות האקלים העולמית הביאה גם לעליה רבה במפלס האוקיאנוסים, וגם לירידה במפלסם של אגמים רבים. כך כאשר עברו מי הים התיכון את מיתר הבוספורוס לפני כ-8,000 שנה בלבד, היה מפלס האגם נמוך בכ-90 מ' ממפלס הים העולמי. לכן ממצאי המחקר הנוכחי כי ההצפה הימית של אגם "הים השחור" היתה שיטפונית ונמרצת משתלבים עם תצפיות רבות על מפלסי הים בתקופה הנידונה. וויליאם ריאן הציע כי ההצפה הנמרצת של הים השחור היא המקור העובדתי למיתוסים הרבים על הצפה קטסטרופאלית, המצויים בתרבויות של מסופוטמיה (עירק של ימינו) וגם בכתובים שלנו. ייתכן כי הממצאים של הפלגת המחקר מסבירים מדוע מתחיל סיפור המבול בנביעה של "מעיינות תהום רבה" עוד לפני ש"נפתחו ארובות השמים".
אתה רועה שהסיפור מתחיל כשהמעיינות נפתחים מלמטה ויש כאן רמז ברור שזה לא רק סופת גשמים מלמעלה.

א.א. : אז לדעתך באירוע הזה נמצא הבסיס לסיפור המבול התנכי ?

מרט : נגיד את זה כך: אין שום אירוע אחר שאירע באיזור שלנו או בכל מקום אחר בעולם בעשרת אלפים השנים האחרונות שהוא מזכיר כל כך את סיפור המבול התנכי.
אמנם היה אירוע מקביל ביבשת אמריקה בערך בשנת עשרת אלפים שנה לפנה"ס אבל הוא היה שונה מאוד. עד כמה שידוע לי אירוע השיטפון הענק בים השחור הוא המקבילה היחידה למסופר בתנ"ך.
אנחנו אומרים: יש לנו אירוע קטסטרופאלי מאוד דומה למה שמסופר בתנ"ך של שינוי סביבתי קיצוני הוא אירע בקרבת המקום והקשר שלו לסיפור המבול הוא כל כך בולט שזה לא יכול להיות מקרה וכנראה זה הבסיס. אבל זה קרה בקרבת האזור שבו הומצא הכתב והסיפור נדד לשם במשך 2000 שנה שזה לא כל כך הרבה לאירוע כל כך קטסטרופאלי למקום שהיה מרכז תרבות למסופוטמיה.

המשוררת וחוקרת הספרות הבבלית ש.שפרה תרגמה את סיפורי מבול האכדיים לעברית וחקרה את הסיפור בגרסאותיו השונות. שאלתי אותה לדעתה על התיאוריה המדהימה של ריאן וד"ר יוסי מרט.

שפרה: סיפור המבול השומרי הקדום ביותר הוא משנת 3000 לפה"ס ואחר כך זכה לגרסאות בבליות והוא המקור לסיפור התנ"כי וכל האירועים שם המתוארים כמתרחשים במסופוטמיה ולא באיזור הים השחור שאותו כמובן השומרים והבבלים הכירו היטב.

א.א.: ומדובר שם על מים הפורצים מהאדמה כמו בתנ"ך וכפי שארע בים השחור?

שפרה: בתוך הטקסטים השומריים והבבלים עצמם לפחות אלו שהגיעו לידינו אין מקבילה למים הפורצים מהאדמה. מדובר על סופת גשם אדירה כמו זאת שפגעה בניו אורליאנס. בטקסט השומרי מדובר על סופה, השיטפון הגדול הוא תוספת של התנ"ך. יכול להיות שזאת תוספת של המחבר התנכי ואולי הוא השתמש במקורות שלא הגיעו לידינו.

הסערה גרמה לגאות הנהרות אבל מבחינת המיקום מדובר בשטח במפרץ הפרסי ולא בים השחור. בגרסה השומרית זה שורופאק שזה דרום מסופוטאמיה האכדי . בסיפור המבול, בטקסטים הבבלים זאת ארץ דילמון שבה יושב אונפישטים שזה גם גן העדן והיא זהה עם בחריין של היום.

א.א.: לדעתך יכול להיות שהשיטפון בים השחור גרם לסיפור המבול השומרי ?

שפרה : דעת המחקר היא די שוללת. אנחנו מדברים על הפרשים של 3000 שנה באמצע.

לדעתי הסיפור הוא דמיון האנשים שסבלו כל השנים ממבולים מקומיים אז קל היה להם לדמיין מבול כלל עולמי גם אם זה לא קרה בפועל. אבל מצד שני הם לא יכלו לחשוב על שום דבר כמו אסון המטאור שהשמיד את הדינוזאורים כי הם מעולם לא חוו ודבר כזה בחייהם או בחיי אבותיהם.

ד"ר יוסי מרט עוד לא סיים עם המבול :

אנחנו רוצים לסיים עכשיו את הדגימות ואחר כך נראה איפה אנחנו יכולים לדגום ושוב נבקש ספינה. אנחנו רוצים להראות ולהוכיח כיצד שיטפון ענק חסר תקדים הרס אזור מיושב אולי מרכז של תרבות.

א.א.: אתה חושב שזה יכול לקרות אירוע כזה גם בעתיד?

מרט : וודאי. אמנם אם מפלס הים יעלה שוב בשני מטר הוא חמישה מטר לא יקרה הרבה בתל אביב אבל במקום נמוך כמו הולנד זה יכול להיות משמעותי והרסני ואם הסכרים לא יעמדו יקרה אסון. זה מה שקורה בוונציה ששוקעת ותיעלם בתוך זמן לא רב יחסית. זה לא כל כך שונה ממה שקרה בים השחור רק ששם זה היה פתאומי לחלוטין.

בינתיים מפלס הים לא עולה אבל זה טירוף לשחק עם הדברים האלה ואם אפשר להפחית את ההתחממות עדיף לעשות את כדי שזה אירוע לא יקרה שוב. המין האנושי העושה היום דברים שעלולים לגרום להצפה בעל ידי זה שהם מחממים את האטמוספרה. תראה את כל הסופות האלו בארה"ב, המין האנושי עושה עכשיו כל מיני דברים שההשלכות שלהם יכולות להביא למבולים שהמבול בים השחור יראה לעומתם כמשחק ילדים בשלולית. 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד