אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

שוב ישוב הבעל


התמונה של אלי אשד

( הופיע בגרסה שונה ב"מקור ראשון")

זה לא היה בקרחת יער. זה היה בפארק גני יהושע בתל-אביב. זה לא היה לילה חשוך. זה היה ליל ירח מלא. 70 המתכנסים לטקס השאמאני לא שמעו עליו בלחשושים מפה לאוזן. הם קיבלו הודעה בדואר האלקטרוני: "הלבנה החודש קורנת את האנרגיה של העשבים – קבוצת השאמאנים מזמינה אתכם לחגוג איתנו ועם אמא אדמה את היופי הקורן אלינו החודש". וזה לא היה לפני שנים רבות. זה, במוצאי חג ראשון של סוכות.

גם אנחנו הגענו. הכניסה חופשית. השאמאנים, אנשי קבוצת ´הרוח גדולה´ שהיו בעצם כמה בחורים ובחורות לבושי גלימות אקזוטיות, היזו על ראשינו נוזלים שונים ומשונים, וחזרו על המנטרה "אמא אדמה אוהבת אותך". הם גם הסבירו את מהות ההזאה: זהו טיהור שמטרתו ניקוי אנרגטי של האורחים, כדי שהמעגל המקודש שהכינו השאמאנים מראש יישאר נקי מפני מזיקים, רוחות רעות ושאר מרעין בישין.

השאמאנים, אנשי קבוצת ´הרוח הגדולה´, הושיבו את הצופים הרבים מסביב למדורה, כל אחד במקום המתאים לו: ילדים לצד ילדים, וזקנים במקומות מיוחדים. נשים שנמצאות בתקופת המחזור, "זמן העוצמה" כפי שקוראים לזה אנשי הקבוצה, הושבו במקום מיוחד, "האוהל האדום".

כאן החל הטקס: ריקודים סביב למדורה, ובהם ריקוד בטן פראי של אחת השאמאניות, המלווים בשירים לכבוד אמא אדמה. יותר מכל דמה האירוע לטקסים של שבטים אינדיאניים במערבונים. לצופים גם חולקו צמחים ריחניים, כדי שירגישו חלק מהטבע. לאחר סיום הטקס חולק למשתתפים מזון שהוכן במיוחד בידי השאמאנים, ואז פוצלו האורחים לשתי קבוצות. הוותיקים התיישבו סביב למדורה ושרו שירי שאמאנים, והחדשים ישבו עם השאמאנית "סוּפה" ושמעו ממנה על השאמאנים ואמונותיהם.

"השאמאן", הסבירה לי סופה, "הוא משרת הקהילה. הוא מלמד אותה את הדברים שלמד מהרוחות מעולמות אחרים, כיצד יש להתחבר עם אמא אדמה ולרפא אותה. הוא מנהיג רוחני, מכשף ומרפא המחבר את קהילתו למסתורין של היקום. השאמאן יוצא למסעות במציאויות רוחניות כדי להביא מסרים, ריפוי ומידע לגבי פתירת משברים קהילתיים וכדי לאזן ולחבר בין העולם הפיזי ועולם הרוחות. הכל למען הקהילה וללא מטרות רווח.

"אנו מחזיקים בשאמאניות מסורתית שפותחה ביבשת לֶמוּריה הקדומה ששקעה לפני 20 אלף שנים באזור שהיום הוא האי באלי. אנו מקבלים הנחיות משלוש רוחות של שאמאנים מתקופות שונות: אחד מתקופה שקדמה בהרבה ללמוריה, השני מלמוריה והשלישי, צעיר יחסית, בן עם המאיה מ-מקסיקו, שנותנים לנו הוראות על דרך השאמאנים. היה ניסיון ליצור כאן דרך שאמאנית ´כנענית´, שתתבסס על השאמאניזם של הכנענים הקדומים שחיו כאן, אבל הניסיון הזה לא צלח וחזרנו לדרך המקורית של למוריה".

ואכן, בטקס אחר של קבוצת ´הרוח הגדולה´ שבו צפיתי, "טקס חיבור העולמות", יצרו השאמאנים קשר בין רוחות מעולמות שונים. אחת מהן החלה לדבר מפיו של השאמאן דֹב – דרור טרובניק, העומד יחד עם השאמאנית טרה בראש ´הרוח הגדולה´. דב, או הרוח שדיברה מפיו, דיבר בקול נשי מצפצף, שגם השתנה מפעם לפעם – אולי נכנסו בו גם רוחות אחרות – והעביר הוראות וסיפורים בלתי מובנים מיבשת למוריה ומשבט המאיה באמריקה לקהל הישראלי פעור הפה והמצטמרר-ולא-מהקור).

אתם יהודים? סופה: "לא. אנחנו לא מרגישים שום קשר ליהדות".

הקהל שהגיע לטקס כלל כנראה בעיקר סקרנים. דוד בא לשם עם אשתו ובתו. "זה מסקרן. אשתי ואני תמיד מחפשים דברים מעניינים ומרגשים, ומעולם לא היינו בדבר כזה. היינו הרבה פעמים בחוגים שלקבלה, של אסטרולוגיה ושל חובבי עב"מים, אז נהיה גם באחד כזה. כשהבת שמעה שאנחנו הולכים לדבר הזה החליטה להצטרף אלינו".

צופה אחרת, מירה, הסבירה לי: "כבר הייתי בכמה טקסים כאלה, ובכל פעם הטקס ייחודי ושונה ואני נהנית מחדש. אני מרגישה שאני נכנסת לעולם חדש ומתחברת עם הטבע בצורה שאנחנו, אנשי הטכנולוגיה שיושבים כל הזמן בבית עם הטלוויזיה והמחשב, איבדנו".

את באמת חושבת שיש רוחות מיבשת למוריה שמארגנות את הטקסים האלה? "למה לא? בימינו הכל אפשרי. אני שומרת על ראש פתוח לגבי הכל. אם גירוש שדים קבלי הוא אפשרי, אז למה לא זה?"

בעיקר נשים

פריחתו המחודשת של הפגאניזם, האמונה בריבוי אלים, בישראל, היא חלק מתופעה רחבה יותר הרווחת באירופה ובארצות הברית. לעתים קרובות אין כאן אמונה דתית של ממש, אלא ביטוי מוקצן וסמלי לערכים אקולוגיים ופמיניסטיים או להתנגדות לגלובליזציה. הערכים האליליים של טבע, אדמה ונשיות מתלבשים היטב על האידיאולוגיות הללו. הניו-אייג´, ואולי גם הסלידה מהקנאות האלימה שמציגות כמה מהדתות המונותיאיסטיות, מצטרפים אף הם לתבשיל.

קבוצות כמו ´ויקה´, ´כנסיית כל העולמות´ ו´האסטרוק´, שלהן מאמינים רבים בעולם המערבי, מדברות על אֵלָה-אֵם המזוהה למעשה עם כדור הארץ והטבע, או על אלה ואל שפועלים בהרמוניה לשמירת הטבע והעולם. הן קוראות להתמזג עם הטבע ולהיענות למחזוריו הקבועים, במקום להיאבק בו ולחכות לחורבן בלתי נמנע כמקובל בקרב מונותיאיסטים רבים.

דומה שההשפעה הגדולה ביותר על התפתחות הפגאניזם המודרני היא זו של הסופר והמשורר רוברט גרייבס, מחבר ´אני קלאודיוס´. בספרו ´האלה הלבנה´, שתורגם לאחרונה לעברית ב-הוצאת אסטרולוג, תיאר פגאניזם קדמון המבוסס על עבודת אֵלָה, ובו מקום מרכזי לנשים. הוא נחרב כשהופיעו שבטים ברבריים פרימיטיביים, הן ב-יוון והן בארץ ישראל, ויצרו דת חדשה אכזרית ופנאטית, עבודת האל האב צמא הדם ושונא הטבע שהתבססה על דיכוי הנשים. בספרים נוספים, כמו ´רוח מצפון´ שתורגם לעברית בשנות השישים, תיאר רוברט גרייבס את החברה שהתבססה על פולחן האלה-האם כחברה כמעט אוטופית.

דתם של אלפי "ניאו-פגאנים" ברחבי אירופה וארה"ב מבוססת למעשה על עיבודים שונים לתפישות של רוברט גרייבס. אין להן בסיס היסטורי, אך הן התאימו מאוד לזמננו: לפחד ההולך וגובר מהמדע והטכנולוגיה ומהרס הסביבה, ולרצון לחזור ל"חיים פשוטים וטבעיים". הניאו-פגאנים של היום הם מגוון רחב מאוד של קבוצות. המשותף להם הוא זלזול בכל דוֹגמה דתית שהיא, וברבים מהם רואים גם בפגאניזם עצמו המצאה אנושית.

קבוצות אלה אוהבות לערוך לעתים קרובות טקסים בחיק הטבע, תחת השמש והירח הקובעים את מחזור העונות. כמה מהקבוצות נוהגות לערוך טקסים ב-עירום מלא. המין הוא לעיתים קרובות יסוד מרכזי ומקודש בטקסים, כפי שהיה באמונות הפגאניות הקדומות. הניאו-פגאנים רואים חשיבות מרכזית ביסוד הנקבי, המתבטא באלה-האם שאותה הם מזהים עם כדור הארץ כולו. אולי אין זה מקרה שככל הנראה יש בתנועות אלו יותר נשים מאשר גברים. בדרך כלל אין לקבוצות ארגון מרכזי כלשהו כפי שיש במונותיאיזם, ואין אליטה כנסייתית.

מעריכים שבארה"ב לבדה יש כמה רבבות אנשים המאמינים ברעיונות ניאו-פגאניים שונים. ´ויקה´, הקבוצה הגדולה ביותר, מעמידה בין עקרונות האמונה שלה את נושא הכישוף. זרמים אחרים מנסים להחיות תפישות פגאניות סקנדינביות, קלטיות, מצריות ואינדיאניות. לפי דו"ח הליגה נגד השמצה, ה´אודיניזם´, אחת הקבוצות שמאמינות בהחייאת הדת הסקנדינבית הקדומה, מייצגת ניאו-נאציזם קיצוני. לדברי הדו"ח, "גם אם עשויים להיות אודיניסטים שאינם חלק מן התנועה הנאצית או תנועת שנאה אחרת, האודיניזם הוא אפיק פסבדו-דתי של הפעילות והתעמולה הניאו-נאצית באמריקה".

בכתבי העת ואתרי האינטרנט שלהם קוראים האודיניסטים בגלוי לפגיעה ביהודים ולחיסולם על מנת להגן על הגזע הלבן. בכך כמובן הם ממשיכים את הנאצים, שכמה מהם היו פגאנים מוצהרים והזכירו מאוד את הפגאנים המודרניים באהבתם לטבע "הבלתי מושחת בידי האדם". נציגים של האודיניסטים האשימו את היהודים והנוצרים ברצח 300 מיליון פגאנים באירופה לאורך אלפיים שנה. בהשראת ההוגה הגזענית סוטרי דבי רואים כמה מהם ב-היטלר דמות דתית משיחית, שליח של האלים ההינדים הקדומים שבא להציל את הארים הפגאנים מפני כוחות השחור המונותיאיסטיים היהודיים-נוצריים.

האנטישמיות הקיצונית נפוצה מאוד גם בקרב ניאו-פגאנים רוסים, שמרבים להשתמש במוטיבים וברעיונות נאציים ורואים ביהודים את אויבי העם ה"ארי-סלאבי הגדול". לא מעט ניאו-פגאנים רואים במחשבה היהודית והנוצרית את האויבת הגדולה.

אולם חלק גדול מהניאו-פגאנים מתנגדים בתוקף לגזענות, ודאי לזו הנאצית, ובקרבם אפשר למצוא גם לא מעט יהודים. כזו היא למשל "סטרהוק", מנהיגה רוחנית בולטת ואידיאולוגית חשובה של פולחן האלה-האם. עוד דמות ידועה בתנועות הפגאניות היא החוקרת היהודייה ריאן אייזלר. ספרה ´הגביע והלהב´ שתורגם לאחרונה לעברית נחשב בעיני פגאנים רבים לספר החשוב ביותר שנכתב מאז דרווין, והיא מנסה לבסס בו את התיאוריה של רוברט גרייבס.הפגאניות אף מחלחלת למוסדות יהודיים. ב-1987 חקר סגל ההוראה בקולג´ הרבני הרקונסטרוקציוניסטי אחת מהתלמידות שהשתמשה בצלמיות של אלת פוריות כנענית כעזרים בתפילתה. בהחלטה מעורפלת, שהדגישה בין היתר את מחויבות התנועה הרקונסטרוקציוניסטית לחופש הבחירה של הפרט, התיר לה הסגל להישאר במוסד.

ככל שמתחזקת מחד תנועת הניו אייג´, שרבים מרעיונותיה מקבילים לאלו הפגאניים, וככל שמנגד גובר הפונדמנטליזם הנוצרי והמוסלמי, כן מתחזקות התנועות הפגאניות במערב – ודומה שדעותיהן מחלחלות יותר ויותר גם בחברה הישראלית.

מדורת עשתורת

בשנות ה-40 הופיעה בארץ ישראל תנועת ´העברים הצעירים´, שכונתה בפי מתנגדיה ´הכנענים´, ועל אנשיה לעזו שהם מאמינים בפולחנים קדומים. התנועה היתה אינטלקטואלית ורעיונית באופן מוצהר, ודחתה בזלזול כל קשר עם הפגאניזם, ובכל זאת הועברו שמועות כי כמה מחבריה, שהיו גם חברים בפלמ"ח, נהגו להתקבץ בלילות ולצאת במחול פרוע סביב עשתורת עירומה. בתפקיד העשתורת שימשה, לפי שמועה שהפיץ הסופר מתי מגד, נועה אשכול, מהדמויות המרכזיות של תחום המחול האמנותי לעתיד לבוא ובתו של לוי אשכול.

נועה אשכול מכחישה היום הכל בתוקף ובתמיהה, מאחר שלדבריה מתי מגד הוא ידיד שלה והיא אינה מבינה מדוע הפיץ סיפור כזה. על כל פנים, לדברי אורי אבנרי בספרו ´מלחמת היום השביעי´ השמועה הדאיגה את הפלמ"ח מספיק כדי לנהל בעקבותיה חקירה רצינית. אורי אבנרי טוען שהחוקר סיפר לו כי הטענות נמצאו אמיתיות, ושבעקבות החקירה סולקו כמה אנשים מהפלמ"ח.

היום, לעומת זאת, יש בישראל תחייה של אמונות שנושאיהן אינם מכחישים כלל שהן פגאניות במוצהר. הפריחה הזו ניזונה משגשוגם של רעיונות הניו אייג´ בארץ, אך מההיקסמות של צעירים ישראלים מ-הודו, שחלק מהאסכולות הדתיות שלה הן פגאניות במוצהר. מהודו הגיעו תופעות כמו ה-טנטרה, שבמקורה היא אסכולה של כישוף מיני-פגאני שהפכה להיות פופולרית מאוד בסדנאות שונות, ותופעת ריקודי הטראנס שמוצאה במזרח הרחוק ובהודו. לדעת שני חוקרי תרבות ישראלים, יואב בן-דב ו-אסף שגיב, יש בתופעות הללו אלמנטים ברורים שקשורים לטקסים האורגיאסטיים של הפגאנים בימי קדם. מבחינת שגיב זוהי תופעה שלילית ומסוכנת המראה על הידרדרות החברה בישראל, ואילו בן-דב טוען שמבוטאת כאן אנרגיה חיובית.

את הסופרת וחוקרת המיתולוגיה טַלָּה בר ניתן להגדיר כמעין אידיאולוגית של פגאניות, שלדעותיה יש השפעה הולכת וגוברת בקהילה הפגאנית הזעירה בישראל. בר מפרסמת יצירות ספרותיות בעלות אלמנטים פגאניים מובהקים. ברומאן ההיסטורי שלה ´מיכל בת המלך´ מתואר סיפורם של המלכים שאול ודוד מנקודת מבטה של מאמינה באלה האם. זו מתנגדת לתפישות המונותיאיסטיות של דוד ושמואל, שמייצגים בספר את הדתיים והחרדים של ימינו. בר, שתרגמה את ´האלה הלבנה´, פרסמה גם מחקר שבו איתרה אלמנטים פגאניים ביצירתו של ש"י עגנון, וספר אוטוביוגרפי, ´אלה´, על חוויותיה של אשה שמגלה את ה-פגאניזם.

האם את מגדירה את עצמך כפגאנית?

בר: "בהחלט כן. אני אשה פגאנית. אני חוזרת לשלב הקדום ביותר של האמונה, ומבססת את אמונתי על קיומה של אלה ראשונית, הממונה על הטבע ומתבטאת בגופה של האדמה – ובמקביל לה במציאותו של הגבר שהוא בנה ומאהבה של האלה ומייצג את החומרים הטבעיים בעולם".

לפגאניזם יכולה להיות משמעות בעולם שלנו?

"רק אמונה באלוהות נשית עליונה בדמות אמא אדמה וקבלת הגבר כתומך בקיומה יכולה לקדם את מעמדה של האשה בחברה, ולהטות את כיוון החשיבה מהחשיבה הזכרית, התומכת באופן טוטלי בפיתוח הטכנולוגיה, הרכושנות והפוליטיקה, שהביאה את האנושות לאסונות שניחתים עליה כיום. רק זה יכול להביא לתמיכה בטובת האדם החברה והארץ ולהצלת המין האנושי".

האם הפגאניזם הוא אמונה פמיניסטית?

"בהחלט. בשום אופן לא ייתכן פמיניזם התומך באל זכרי דוגמת זה שבאמונות המונותיאיסטיות המדכאות".

אידיאולוגית אחרת של רעיונות פגאניים היא איריס יוטבת, מהדמויות המרכזיות בהבאת רעיונות הטנטרה לארץ. יוטבת, הזכורה גם כשחקנית בסרט ´הוא הלך בשדות´, עומדת בראשות תנועת ´נשימה´. התנועה מיועדת לנשים בלבד, ומדגישה את הקשר הנשי לאמא אדמה ולטבע.

הקבוצה הפגאנית הפוליטית ביותר בישראל היא ´שומרי הגן´, הרואה עצמה כמחוברת למסורות העתיקות של הקשר עם הטבע ומושפעת ישירות מהתנועות הפגאניות העולמיות. לקבוצה, שמִשכָּנה במושב באזור הכרמל, יש אג´נדה פוליטית ברורה של אקולוגיה ואנטי-גלובליזם, והיא מעוניינת ליצור ארגון אלטרנטיבי לחברה להגנת הטבע ולשתף פעולה עם קבוצות אנטי-גלובליסטיות אחרות בארץ ובחו"ל. לדברי מארגן הקבוצה עופר ישראלי, ´שומרי הגן´ מכשירה מאות מדריכים שמפיצים בארץ את המסר שלה.

לפני אטלנטיס

טקסים הם חלק חשוב בפעילות של קבוצות פגאניות בעולם, אולם בישראל מתלוננים פעילים רבים על מחסור באנשים בעלי ידע מספיק לעריכת טקסים כהלכתם. בתחום הטקסים הפגאניים, הקבוצה הבולטת והפומבית ביותר בישראל היא קבוצת השאמאנים ´הרוח הגדולה´, שבביקור בטקס הירח המלא שלה בגני יהושע פתחנו את הכתבה. הקבוצה עורכת טקסים במקומות נוספים, כמו למשל חוף פלמחים. סיבות לא חסרות: הירח המלא, מולד השנה השאמאנית, היום הקצר ביותר של השנה. זה האחרון נערך ברחם של האדמה, קרי במערה. ד"ר אילנה גומל, חוקרת ספרות אנגלית ותרבות מאוניברסיטת תל-אביב, צפתה אף היא בטקס הירח המלא.

האם אנשי ´הרוח הגדולה´ מצליחים לדעתך לשקף טקסים שאמאניים אמיתיים, כפי שהתנהלו במהלך ההיסטוריה?

גומל: "כלל וכלל לא. השאמאניזם האמיתי אינו רואה את הטבע כדבר הטוב, המגן, החיובי והסקסי כפי שהוא מוצג בטקסים אלה, אלא כדבר שיכול להיות מסוכן לא פחות משהוא מסביר פנים. והרי כך הוא במציאות: הטבע אינו רק טוב ומיטיב כפי שניסו אנשי הקבוצה להציגו כשאמרו שוב ושוב ´אמא אדמה אוהבת אותך´. הוא גם מסוכן, ובסופו של דבר הוא נייטרלי לחלוטין ואדיש כלפי בני האדם. נראה לי שמה שנעשה כאן היה להניח עטיפה ניו אייג´ית אופנתית שאין לה קשר לשאמאניזם כפי שהיה קיים במשך הדורות, על מנת להפוך את האמונה הזאת לנוחה יותר לעיכול בידי הישראלים המודרניים."זו גם הסיבה לשימוש ב´לֶמוריה´, שהיא יבשת מיתית אגדית לחלוטין שהומצאה בידי חוקר במאה ה-19 שניסה להוכיח שהיה גשר יבשתי שהלמורים – יונקים דמויי קוף השוכנים על עצים במדגסקר – עברו בעזרתו בין שתי יבשות. כמה מיסטיקנים במאה ה-19 השתמשו ברעיון של למוריה כדי לפתח תיאוריה על יבשת עם תרבות מתקדמת מאוד שקדמה לאטלנטיס".

מדוע לדעתך פונים היום רבים לפגאניזם?

"כל אדם זקוק לאמונה, וכיום אנשים נאחזים בכל דבר ממש על מנת להתמודד עם המציאות הקשה. אבל הדברים האלה שאנו עדים להם כיום הם למעשה אמונות חדשות ומומצאות שקשורות לתרבות הפופ של סוף המאה העשרים הרבה יותר מאשר לאמונות הפגאניות העתיקות, אם כי יוצריהם טוענים שהן ההמשך הישיר שלהן, כדי לספק לעצמם לגיטימציה."אחד מהיוצרים המפורסמים ביותר של האמונות האלה היה קרלוס קסטנדה, שפרסם סדרת ספרים שבה סיפר כיצד למד תורה שאמאנית שלמה ממורה אינדיאני ששמו דון-חואן, שאיש חוץ ממנו לא פגש. הספרים האלה הפכו לרבי-מכר, וכיום אנשים רבים מיישמים את ´תורותיו´ של קסטנדה במין דת חדשה. אבל במקרה הזה הכל היה שקר. קסטנדה הגיש את הספר הראשון שלו לאוניברסיטה כ´תזה של מחקר אנתרופולוגי´, וקיבל על כך תואר אקדמי מהמרצים השוטים שם שהאמינו לטענותיו. ומעשה כזה אי אפשר להגדיר כשום דבר אחר חוץ מהונאה פשוטו כמשמעו."מאוחר יותר הופיעו אנשים נוספים שטענו שגם הם פגשו את דון - חואן וכתבו על כך ספרים, וכולם הרוויחו הרבה מאוד כסף. על אחד מהם, שטען שהיה תלמידו של דון - חואן, טען קסטנדה שהוא שקרן, משום שרק הוא ועוד כמה אנשים נבחרים המוכרים רק לו נפגשו עם דון - חואן ורק הוא מכיר מספיק את תורותיו על מנת לכתוב עליהן ספרים. הוא האשים את אותו מתחרה בהתחזות ובנוכלות, והוא כנראה ידע היטב על מה הוא מדבר".

רכילות על אלים

שלא במפתיע, הפגאניזם בישראל פורח גם באינטרנט. בפורטלים ´תפוז´ ו´וואלה´ יש פורומים פעילים מאוד בנושא, שרבים מהמשתתפים בהם הם צעירים אולם אחרים הם מבוגרים בשנות השלושים והארבעים לחייהם. "ג´סטין", מהפעילים הבולטים של הפגאניזם באינטרנט, מעריך כי "הקהילה" כוללת 300 איש, והיא צומחת ללא הפסקה.

"אנו מקימים כאן קהילה של אנשים שמתעניינים ברעיונות פגאניים שונים ומגוונים", אומר ג´סטין. "כולנו אינדיבידואליסטים, ואחת המטרות של הפגאניות היא לשים דגש על האינדיבידואליזם של המאמין שאינו מחויב לקבל הוראות מלמעלה כמו בדתות המונותיאיסטיות. אבל המטרה היא לשים דגש על הדברים המאחדים בכל זאת, להחליף מידע, לפגוש חברים וסך הכל לדעת שאנחנו לא לבד. המרכז של הקהילה הוא בפורומים באינטרנט".

כמו בכל דבר, גם בפגאניות יש אופנות. לדברי פעילה ותיקה, רוב המתעניינים בפגאניות פונים לפגאניות הקשורה בתושביהם הקדומים של האיים הבריטיים, הפגאניות האירית-קלטית-דרואידית בנוסח ´ויקה´, מאחר שזה מה שאופנתי בחו"ל; אולם לאחרונה מתחיל להתבלט זרם שמתעניין בפגאניות הכנענית, זרם ששם דגש במקום שבו אנו חיים ובאלים הקדומים שלו. אחד המניעים לכך הוא מן הסתם רצון להדגיש את האופי המקורי של הפגאניים המקומיים לעומת אלה שבחו"ל.

לפגישות של חברי קהיליית הפגאנים בבית קפה בתל-אביב, שבכמה בהן נכחתי, באו למעלה מעשרים איש. רובם המוחלט צעירים מאוד, אך בשטח הסתובבו גם כמה מבוגרים. הם שוחחו זה עם זה על נושאים חברתיים, החליפו רכילות על מכרים ועל אלים קלטיים, ושמחו לראות שהם לא לבד. הם נראו כישראליים שגרתיים לחלוטין, אף שבתפישות שלהם אין שום דבר שגרתי.

פגישות אחרות התנהלו בגני יהושע, שם נישאו הרצאות בענייני מיסטיקה, פגאניזם וכישוף, מפי פעילים וחוקרים כמו טלה בר ורינה קסם.מעבר לחילוקי הדעות שבין הפגאניזם למונותיאיזם בעניין האלוהים, נראה שהפער העיקרי ביניהן הוא זה שבין התפישה המיתית הפגאנית שלפיה מה שהיה הוא שיהיה וחוזר חלילה, לבין התפישה המונותיאיסטית ההיסטורית שלפיה צפויים לנו שינויים גדולים בעתיד, לטובה ולרעה. המציאות בשטח ובכותרות העיתונים מדברת אמנם בזכות התפישה המונותיאיסטית, ובכל זאת היא יוצרת כנראה אצל רבים צורך נפשי באמונה חדשה, והם עונים עליו בעזרת הפגאניזם. ייתכן מאוד שאמונות חדשות-ישנות אלה רק יתחזקו בעתיד, גם בישראל מולדת המונותיאיזם.

טלי

הבוכיה בכה בלילה

הבוכיה על בעל כי שודד

..אל מבכי עיניך תמנעי

..עד שוב בעל ממותו וחיה

עד שוב בעל ועורר אלתו

עד שוב בעל ברעם ובחזיז

( אהרן אמיר "טלי ")

קישורים

למה צחקה מיכל ?

על פגאניזם

פורום פאגניזם בתפוז

פורום פאגניזם בוואלה

הכישוף של רחל חלפי

איריס יוטבת כוהנת במעבר

השאמאן

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר