אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ה.פ. לאבקרפט: המיתוס של קתולו ועולם הכישוף המודרני


התמונה של אלי אשד

לפני כמה ימים השתתפתי כמרצה בכנס האקדמאי השני על לחקר הרוחניות בחיפה. הכנס היה גדוש ומלא בהרצאות ונראה היה שבבוקר באירוע הפתיחה שהיה מלא וגדוש ישנם שם מאות אנשים. עם זאת לצערי לפאנל שבו אני הרציתי פאנל על ספרות הפנטזיה הופיעו רק תשעה אנשים. שלושה מהתשעה היו המרצים ... המתעניינים בניו איג' מסתבר אינם מתעניינים כל כך בספרות פנטזיה או בכל אופן אינם רוצים להיראות כמי שמתעניינים בכך. אולי כדי שלא להיראות יתר על המידה כחובבי פנטסיה? את הפאנל הנחתה חוקרת הפנטזיה באירופה של ימי הביניים דניאלה גורביץ' שהתייחסה אלי באדיבות ובהוגנות אם כי רק כמה שבועות קודם לכן פרסמתי על ספר בעריכתה שעסק בפנטזיה בשפה העברית מאמר ביקורת שבו פסלתי את התזה העומדת במרכזו והראיתי שהיא שגויה מיסודה. בכך הדגימה הדוקטור גורביץ' הלכה למעשה כי חוקר אמיתי מסוגל לקבל ביקורת ופסילה של התזה שלו בלי שהדבר ישאיר טינה אישית. בין שבעת מאזיני היה גם rainbird מנהל פורום אמנות המאגיה של תפוז ולאחר מכן ישבנו על כוס קפה ודנו במצב אמנות הכישוף בישראל.

רבע שעה לאחר מכן רואיינתי בידי עיתונאי של אחד המקומונים של חיפה על ההרצאה. אולם אם הרשימה שלו בנושא פורסמה או לא. אין לי מושג. ולהלן נוסח מקוצר במקצת של ההרצאה שאותה נתתי בפאנל ספרות הפנטזיה בכנס.העוסקת במקרה המדהים של סופר פנטזיה שיצר שלא מרצונו משהו שהוא כמעט מקביל לדת .

לאבקראפט המיתוס של קתולו ועולם הכישוף המודרני מאת אלי אשד

לאבקראפט

לאבקראפט

בזמנים אחרים מקובל היה לחשוב מקובל לחשוב שמיתוסים מיתולוגיות ואמונות ותרבויות שונות נוצרו תחילה בידי הוגים ובידי אנשי דת וכוהני . ורק בשלב מאוחר יותר הופיעו סופרים שהשתמשו במיתוסים ורעיונות דתיים שונים ליצירותיהם הספרותיות. היום אנחנו יודעים שזה יכול להיות גם להפך ושאמונות שונות יכולות להתבסס על יצירות ספרות יפה ואף כאלה שאינן מתיימרות כלל בשום צורה שהיא להעביר "אמת אמונית ". יש לא מעט מקרים ידועים של יצירות ספרות ותרבות פופולארית שונות שהפכו לבסיס למערכות אמונה או פעילות תרבותית שונות ובהן סדרת "גור "של ג'ון נורמן שבהן סדרה על כוכב לכת שבו דומיננטית תרבות שבה מקובל שיעבוד מיני ופיזי של נשים בידי גברים שמשמת בסיס לפעילות של תרבות סאדו מזוכיסטית ברשת האינטרנט ומחוצה לה , "שר הטבעות של טולקין" " אמונת "הג'די" מסדרת "מלחמת הכוכבים של הבמאי ג'ורג' לוקאס" האמונה בקיומם ופעילותם של קהילות ערפדים שמבוססת באופן ספציפי על ספריה של אן רייס ש/כיום מהווה כבסיס לקיומן של קהילות רבות באינטרנט ומחוצה לו שבהן חברים (עם זאת המילה ) אלפי אנשים באירופה ובארה"ב . במאמר זה אעסוק במקרה בולט ואף קיצוני במיוחד מסוג זה שבו אלפי אנשים כיום מאמינים ברעיונות שנוצרו בידי סופר פנטסיה ואימה לתכלית ספרותי בדיונית בלבד למרות שאותו הסופר מעולם לא התכוון שמישהו יקח אותם ברצינות וכל מטרתו הייתה לבדר את קוראיו ותו לא. אך למרות רצונותיו יש רבים שלוקחים היום ברצינות רבה מאוד את סיפוריו השונים ומאמינים שהם מבוססים על "אמת ".

יוצר המיתוס של קת'ולהו

הסופר הווארד .פיליפס לאבקרפט (howard phillips lovecraft),( 1890-1937) סופר אימה פנטסיה ומדע בדיוני שפעל בשנות העשרים ושלושים, התפרסם בגלל סדרת סיפורים בעלי רקע משותף, סיפורי המיתוס של קת'ולהו, שבהם יצר רקע מיתי אחיד של יצורים מעולמות ויקומים אחרים ששלטו בעולמנו לפני מיליוני שנים ונעלמו ,ונכלאו במקומות נידחים שונים מתחת לאדמה ,מתחת לים במימדים אחרים בכוכבים אחרים אך השפעתם עודנה שרירה וקיימת דרך ספרי כישוף מפחידים שעלולים לגרום לקורא בהם טירוף דעת ובראשם "הנקרונומיקון" וכתות מסתוריות. שמטרתן להחזיר את הישויות האלו לעולמנו ולהשליט אותם בחזרה. דבר שיביא לחורבנו של המין האנושי.

לאבקראפט היה רציונאליסט ובשלב מסויים אף שיתף פעולה עם הקוסם היהודי המפורסם הודיני בפרויקטים שונים שמטרתם היייתה לשים ללעג את המאמינים בכוחות על טבעיים. עם זאתכשיצר את סיפוריו השונים הם התבססו על סוג של מחקר דקדקני ופרטני שמטרתו הייתה לתת להם אמינות רבה על מנת לשכנע את הקוראים שהמתואר בהם יכול להיות אמיתי.מבחינה היסטורית. אך לבקראפט הקפיד תמיד להבהיר לכל מי שחקר ושאל אותו בנושא שהמדובר בהמצאה משלו (בעזרת כמה סופרים ידידים אחרים) שאין לקחת אותה ברצינות. סיפוריו של לבקראפט הפכו לבעלי השפעה עצומה בעולם הקטן אך המתפתח במהירות של ספרות המדע הבדיוני הפנטזיה והאימה. עשרות סופרים כתבו להם המשכים וחיקויים שיותר ויותר לקחו את הרקע שיצר לאבקראפט כמובן מאליו . סיפוריו של לאבקרפט והרקע המיתי המקורי שלהם שימשו בסיס לסרטים לסיפורי קומיקס ולמשחקי תפקידים. עד כאן אין שום דבר מיוחד ויוצא דופן בהצלחתו של לאבקראפט.

אך השפעתם אף הייתה גדולה מזה .ספר הכישוף הבדיוני של לובקראפט "הנקרונומיקון" שהיה לחלוטין פרי המצאתו ומעולם לא היה קיים ,הפך לכמה וכמה ספרים אמיתיים בשם זה שנכתבו בידי אנשים שונים. רובם נכתבו כ"מתיחות " יצירות שנכתבו בסוג של קריצת עין עבור חובבי ספרות הפנטסיה והאימה,לרוב עם הקדמות ארוכות ולמדניות שהקורא היה צריך להיות מומחה לכתביו ולחייו של לאבקראפט על מנת לגלות שהן לאמיתו של דבר סוג של פארודיה.

אחת מהגירסאות האלו של "הנקרונומיקון" שהיציגה את הספר המזוייף כספר שומרי קדום (דבר שלאבקראפט בהחלט לא חשב עליו) ויחסה למחבר מסתורי בשם "סימון" ( אך כנראה הייתה יצירה של קבוצה של כותבים שבמרכזה עמד מחבר בשם פטר לבנדה) אף הפכה לסוג של רב מכר, אחד משני רבי המכר הגדולים והיציבים ביותר של עולם ספרי הכישוף בזמננו.,

לאבקראפט השפיע עמוקות גם על רב המכר השני של עולם הכישוף "התנ"ך השטני" של אנטון לה ויי מייסד כת השטן בארה"ב שגדל על סיפוריו ובספרו השתמש בטקסים ורעיונות שאותם לקח ישירות מלאבקראפט. וגרסאות אלו מביאות לחיזוק האמונה של רבים ( אין זה ברור כמה רבים אבל המדובר במינימום של מאות ואולי אלפים ) כי לאבקראפט אכן ביטא "אמת כישופית "כנגד רצונו של הסופר עצמו שמעולם לא רצה שרעיונותיו יילקחו ברצינות.וגם אם כל מי שרוצה לדעת יכול לגלות בקלות דרך הרשת שהמדובר בדמיון טהור או אם נרצה "מתיחה " הדבר אינו מפריע לאנשים רבים יותר ויותר להתייחס לרעיונוותיו של לאבקראפט ולישויות שאותן הוא מתאר כ"אמת " שאותה הם מסבירים בצורות שונות ובהדרגה ההסברים הללו דומים יותר ויותר להסברים דתיים מסוגים שונים . הבה נבחן שני הסברים שונים מאוד זה מזה שהוצעו במשך השנים בידי מעריצי שתי אסכולות שונות של תורת הכישוף לרעיונותיו של לאבקראפט בניסיון להסביר כיצד הם "אמיתיים " למרות שבעלי ההסברים יודעים היטב כמו מחבר שורות אלה שהיוצר עצמו הכחיש כל אמיתות לסיפוריו.

אמיתותו של לאבקראפט: "התפיסה המודרניסטית"..

המכשף

המכשף אליסטר קראולי . האם הוא שימש כמקור מידע לסיפוריו של ה.פ.לאבקראפט ?

רעיונותיו השונים של לאבקרפט הסקפטי והרציונליסט הפכו לרעיונות יסוד של תנועות שונות של הכישוף המודרני במיוחד אלו המושפעים מהמכשף המפורסם אליסטיר קראולי אחד מאבות הכישוף המודרני וממשיכיו . תומכי רעיונותיו שלקראולי טוענים כיום וככל הנראה במלוא הרצינות שלאבקראפט לאמיתו של דבר קיבל :"מידע אמיתי" "דרך חלומותיו וכי יש לקחת את סיפוריו כמקור "מידע " לא פחות מסיפרי כישוף קדומים..

אני קורא לכך התפיסה המודרניסטית של הכישוף מאחר שיש כאן את הרעיון שיש מאחורי הסיפורים של לאבקראפט בסוס של אמת מוצקה ועובדתית שניתן לחשוף אותה לאחר חקירה ודרישה. לאבקראפט אכן ידע על אליסטר קראולי אם כי אין זה ברור עד כמה הידע שלו היה אינטנסיבי

ממכתביו ידוע שהוא לא העריך אותו במיוחד וכרציונליסט התייחס אליו בזילזול מופגן.

בכל מקרה ספק רב אם לכתביו של קראולי הייתה השפעה גדולה עליו.הרבה יותר סביר שהוא הושפע לעין ערוך יותר מספרי פנטסיה שקרא בשקיקה כמו אדגר אלן פוף לורד דונסאני,רוברט צ'מברס ואחרים. אולם תלמידו של קראולי המכשף קנט גרנט טוען בספרים שונים שהוא חיבר שהוא מוצא אלמנטים מקבילים ברעיונות של השניים שאותו הוא מסביר כהשפעות של קראולי על לאבקראפט ולדעתו את תורת הישויות הקדומות ששלטו בכדור הארץ לפני מליוני שנים אפשר למצוא בתורתו של קראולי עצמו שאמנם לא אמר שום דבר כזה במפורש אבל לטענת גרנט בהחלט רמז לכך.האם קראולי עצמו הכיר את יצירותיו של לאבקראפט ? לא מן הנמנע שכן. הסיפורים פורסמו בחייו באנגליה והוא בוודאי הכיר אנשים שקראו את הסיפורים הללו .ידוע שהיו לו קשרים בארה"ב עם חובבי מדע בדיוני שונים שבוודאי הכירו את סיפורי לאבקראפט. כמו אחד מאבות תוכנית החלל האמריקנית ג'ק פרסונס שעל פי השמועה שביצע כשפים עם סופר המדע הבדיוני ומייסד התנועה הסיינטולוגית לעתיד, ל.רון האברד בניסיון לממש את תורותיו של קראולי וליצור ישות "אלוהית". האבארד עצמו הכיר את לאבקראפט ובוודאי קרא את כל כתביו. (שמועה זאת מוכחשת בתוקף בידי הכנסייה הסיינטולוגית) אולם בכתביו של קראולי אין שום רמז ללאבקראפט וסיפוריו מה שמראה שגם אם הייתה לו היכרות מסוימת עימם הוא לא החשיב אותם מספיק כדי להתייחס אליהם בכתב.בכל זאת בעקבות טענותיו של קנת גרנט כיום יותר ויותר ממעריציו של קראולי טוענים שאכן יש קשר הדוק בין הרעיונות של השניים וכי לאבקראפט ביצירותיו התייחס לסוג של "אמת " שנחשפה בידי קראולי וכי גם לאבקראפט נחשף אליה דרך חלומותיו שאכן היו מקור לרבים מסיפוריו.המיתוס של ''קתול'ו" הוא לפי זה ואריאציה של תורתו של קראולי . לאבקראפט לפי תפיסה זאת רק נתן אופי סיפורי ובדיוני לרעיונות אמיתיים שהיו קיימים בזמנו והוא פירסם אותם ברבים בסיפוריו

אמיתותו של לאבקראפט: התפיסה הפוסט מודרניסטית

יש גם תפיסה אחרת ומנוגדת של הקשר בין כישוף ולאבקראפט. זוהי תפיסת אסכולת "כישוף הכאוס" האסכולה החדשה ביותר בעולם הכישוף. אסכולה זאת דוחה בבוז את כל תורות הכישוף הטקסי שהיו קיימות בעבר וטוענת שאין להתייחס אליהם יותר מידי ברצינות. לדעת אסכולה זאת ( וכאן אני מפשט אבל אלו הם באופן כללי רוח הדברים ) המציאות היא פרי דמיוננו והמכשף בכוח רצונו יכול ליצור מציאות שלמה . זוהי תפיסה שאפשר לכנות אותה פוסט מודרניסטית במופגן ואף נוצרה במקביל להתעצמות הרעיונות הפוסט מודרניסטיים באוניברסיטאות שלה מערב וייתכן מאוד שיש קשר ישיר בין הרעיונות. הפוסט מודרניזם כידוע מדבר על כך שמילים יוצרות רעיונות שיוצרים את המציאות המוכרת לניו שבה קבוצה אחת שולטת על התודעה של כל השאר הודות לרעיונותיה החזקים ומעצבים את המציאות שהם יותר משכנעים מרעיונות כל קבוצה אחרת . אולי בהשפעת תפיסה זאת נוצר כישוף הכאוס של מכשפים כמו פיטר קרול ופיל הין.

שם האסכולה "כישוף הכאוס " נלקח מספרי הפנטסיה של הסופר הבריטי הידוע מייקל מורקוק שדיבר על מאבק בין כוחות הסדר והכאוס שאינו מאבק בין טוב ורע פשוט אלא בין יסודות מורכבים יותר שבאמת אינם יכולים להתקיים האחד ללא השני.

מכשפי כאוס מרבים להשתמש ברעיונותיו ובישויות של לובקראפט לזימונם ואף יש מהם שטענו שקיימו עימם יחסי מין. הם מסבירים זאת בכך שכמובן לבקראפט יצר יצירות בדיוניות בדיוק כפי שטען כמו שהיו כל שיטות הכישוף לפניו .

אולם תפיסת העולם שלאבקראפט יצר בסיפוריו הייתה כל כך מתוחכמת בהשוואה לכל מה שהיה לפניו כמו למשל תורת השטן של הנצרות שהיא מתאימה במיוחד לשימוש של כישוף המודרני המאמין שהעולם הוא כאוס תוצר של הרצון האנושי . לדעתם בעצם הזימון של הישויות אנחנו יוצרים אותם וכאשר אנשים רבים מאמינים בהם הרי שהם מתקיימים במציאות שהרי האדם הוא שיוצר בעצם אמונתו בעצם מחשבתו , את אלוהיו. כמובן נשאלת השאלה למה מישהו ירצה לזמן ישויות מפחידות ומסוכנות כל כך כמו אלו שתיאר לאבקראפט בסיפוריו שיכולות להביא רק חורבן ?

התשובה שניתנת בידי כמה מכשפים היא שישויות אלו מייצגות בסיפוריו להבריאה שיכולות לתת כוח אדיר למכשף ומשום שווה לקחת את הסיכון ולזמן אותם או ליצור אותם. כאמור הדבר המפליא מכל הוא שאמור כל מי שרק יטרח לחפש ברשת ובספריות יוכל למצוא בקלות , הפרכות ברורות ביותר לכל מה שצויין למעלה.

אולם כמדומה שישנם אנשים שגם אם חיפשו בנושא לא התרשמו מהמידע שמצאו בנושא.

המסקנה שאנו יכולים להסיק מכל הטענות הללו לגרסאותיהן השונות היא זאת: גם יצירה של ספרות יפה שמחברה לא כיוון לשום דבר חוץ לגרום הנאה ( או להפחיד ) את קוראיו שזוכה להצלחה גדולה מספיק יכולה להיהפך לבסוף לבסיס של "אמונה". לשם כך יש ליצור סביבה אלמנטים חזקים מספיק של "מתיחה" שמאשרים בצורות שונות ובאמצעים שונים את ה"האמיתות" או למצער את ה"אמינות" של המתואר בה עד שבשלב מסויים ככל שהאלמנטים המסייעים של האמינות יהיו מתוחכמים מספיק שוב אי אפשר להבחין היכן נגמרת "המתיחה " והיכן מתחילה האמונה. וגם יובאו לפני המאמין הוכחות חותכות שתפיסותיו מבוססות על המצאה ספרותית בלבד ,הוא יתעלם מהוכחות אלו וימצא כל מיני טיעונים נגדיים מדוע אמונותיו הן "נכונות". עוד מסקנה שאנו יכולים להסיק מהמקרה הזה היא שאין זה מן הנמנע שכמה מהאמונות המוכרות לאורך ההיסטוריה אולי לא נוצרו בהכרח כ"אמונות" אלא דווקא כסיפורים לבידורם של שומעים ואז הופיע מישהו שאירגן את הסיפורים האלו בצורה שיטתית ויצר מהם דת אולי בניגוד לכוונתם של היוצרים המקוריים. ביבליוגרפיה

ה.פ. לאבקרפט, התוהו המזדחל, מאנגלית: דניאל ברק , תל אביב: אודיסאה 2002.

airaksinen, timo, the philosophy of h.p. lovecraft : the route to horror, new york : p. lang, c1999

colavito . jasom, the cult of alien gods : h.p ;lovecraft and exterrestrial pop culture' prometheus books 2005 de camp, l. sprague (lyon sprague), lovecraft : a biography , new york : doubleday, 1975

evance dave the history of british magic after crowley

hidden design 2007

harms daniel and john wisdom gonce, necronomicon files: the truth behind the legend, weiser books, 2003

houellebecq, michel h.p. lovecraft : against the world, against life, san francisco : believer books, 2005

joshi, s. t. and david e. schultz , an h.p. lovecraft encyclopedia , westport : greenwood press, c2001.

simon dead names : the dark history of the necronomicom avon 2006. smith, don g., h.p. lovecraft in popular culture : the works and their adaptations in film, television, comics, music, and games, jefferson : mcfarland & co., c2006.

ראו גם:

לאבקראפט בויקיפדיה "התוהו המזדחל" סיפור מאת לאבקרפט ואליזבת ברקלי משה אקנין על "התוהו המזדחל " של לאבקראפט "הסקרנות תהרוג את כולכם" נועה מנהיים על לאבקראפט שובו של האל דגון כישוף לובקראפטיאני בויקיפדיה הנקרונומיקון ספר כישוף בדיוני שהומצא בידי לאבקראפט בויקיפדיה לאבקראפט והריאליזם הכישופי דיון על לאבקראפט והכישוף המודרני פאבל יצקוב על לאבקראפט וטולקין חלומות האימה של קתולהו סיפור מאת אלכס ריבלקה

תגיות: 

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד