אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

דליה הרץ: הזמן העירוני - חלום הנרקם ממילים


התמונה של אלי אשד

אני שמח לבשר שבימים אלו הופיע גיליון המגזין "עמדה מספר 20" המוקדש כולו למשוררת הנשכחת שלא בצדק דליה הרץ ויש לקוות שגליון זה יביא לשדרוג במעמדה הספרותי של דליה הרץ. הגליון שיוצא לאור בדיוק 50 שנה לאחר פרסום שיריה הראשונים של הרץ בנובמבר ובדצמבר 1959 כולל מאמרים מרחיבי דעת שונים על יצירתה של הרץ מאת מבקרים כמו אריק איזנברג (יוזם ועורך הגיליון), עמוס אדלהייט ,רפי וייכרט , רועי צ'יקי ארד, יהודה ויזן,דפנה שחורי, דניאל עוז ועוד רבים וטובים וגם כולל ראיון עם האיש שגילה את דליה הרץ העורך גבריאל מוקד על יצירתה. ובתוספת יש בו שיר של המשורר מקסים גילן שהוקדש לדליה הרץ וגם שיר שלה שלא פורסם מעולם מאז פרסומו הראשון לפני כ50 שנה וכעת מתפרסם שוב. למרבית הצער פרסום הגליון גרר עימו כמה שערוריות ואיומים מצדדים שונים (וקישורים עליהם ראו למטה) אולם אני שמח לבשר שהגיליון יותר מעומד בכל הציפיות. ולהלן המאמר שלי שהופיע בגיליון על יצירתה המאוחרת של דליה הרץ הנכללת בספרה השני.

ואליו מצורפת הביבליוגרפיה המקיפה שהכנתי של כלל יצירתה של דליה הרץ וכלל המאמרים שנכתבו עליה והראיונות שבוצעו עימה. והרשימה מראה שבניגוד למה שניתן היה לחשוב הרץ בשנות השישים והשבעים הייתה רחוקה מאוד מלהיות יוצרת נידחת ואלמונית. היא הייתה מעורבת מאוד בעולם הספרות כמבקרת ואף כעסקנית הסתדרות. הרשימה עודכנה לרגל הפרסום האינטרנטי ויש לקוות שלאור פרסום זה דליה הרץ תתפוס את מקומה הראוי לה כאחתמהמשוררות הבולטות של שנות השישים השבעים והשמונים.

חלום הנרקם ממילים : הזמן העירוני של דליה הרץ

מאת אלי אשד. הופיע בגליון המגזין הספרותי "עמדה" מספר 20: אופציה פואטית - דליה הרץ". אסופת מאמרים על הפואטיקה של דליה הרץ- גליון המוקדש כולו למשוררת דליה הרץ.האם דמיוננו יצביע על עולם עתיד ולא כתיאורים בלבד? אפשר שהעוגן הכבד של מציאות כנתינתה יומר בחלום הנרקם ממילים, בבהירות חדשה (מתוך סדנה בקובץ "עיר שירים")

אגדה אורבנית:היה הייתה פעם לפני שנים רבות משוררת צעירה ומבטיחה. מבינים בתחום השירה התפעלו והוקסמו משירתה הם אמרו לה שהיא המשוררת הגדולה של זמננו והבטיחו לה גדולות ונצורות.הם הבטיחו לה שהיא ולא אחרת תהיה מלכת השירה העברית הבלתי מעורערת. אבל ...ברבות הימים הופיעה משוררת אחרת צעירה יותר מושכת יותר ומקסימה הרבה יותר. ואותה משוררת ששיריה הראו על דמיון ברור והרבה יותר ממקרי לשירי המשוררת הצעירה והמבטיחה לשעבר הפכה ליקירת הקהילה הספרותית התקשורת והקהל והפכה למלכת השירה העברית. היא נפטרה כמשוררת נערצת כסמל של מקוריות נשית.ובינתיים אותה משוררת שניבאו לה גדולות פירסמה שני ספרי שירה צנועים שהתקבלו באדישות ולבסוף נאלמה דום. ונשכחה מלב כל. ויש האומרים גם בגלל אותה משוררת אחרת. היה או לא היה ?

חלק גדול מהמאמרים המועטים שעוסקים בדליה הרץ משוררת מבטיחה מאוד ובולטת מאוד בעבר במשך כמה שנים שכמו נעלמה אחרי התפרצויות של יצירה בשנות השבעים ובראשית שנות האלפיים דנים בעיקר ובראש ובראשונה בדמיון בהקבלות ובהשפעות שלה על יונה וולך. כאילו עצם חשיבותה של הרץ הוא בכך שהיא השפיעה על וולך ותו לא. לי נראה ששתי המשוררות הן שונות עד כמה שאפשר. ויש הגזמה גדולה בשימת הדגש על הדמיון בינן. שהרי יונה וולך שנדדה כל חייה בין מסלול קרית אונו –תל אביב דנה בשיריה בסובייקט אחד ויחיד "האני" ובאישיותה ובפנימיותה שלה עצמה ובמציאות כפי שהיא מבינה אותה בלבד. אין שום אובייקטיביות ביקום של יונה וולך וגם אין עניין ב"אחר" שאינו יונה וולך.בעוד שבשיריה של דליה הרץ. לפחות אלו החדשים יותר הדוברת כמו מקבלת עליה את המציאות כפי שהיא וכפי שהייתה דבקה בעובדות מנסה לתעד לדווח ולמפות אותן באורח כיביכול אובייקטיבי ענייני המדוייק ביותר האפשרי כדי להעביר אותן לקורא כפי שהיו .בלי להסוות ובלי ליפות. יש כאן עמדה של סבלנות לא בלי אמפטיה וסלחנות אך נחושה לתאר דברים כהווייתם כפי שהיו.דליה הרץ בהחלט מתעניינת באחר בשונה ובעבר שאינו דווקא קשור אליה .

כדאי לזכור יש מקום לטעון שמבין כל בני דורה הספרותיים דליה הרץ הייתה המשכילה ביותר (בוודאי ובוודאי הרבה יותר מיונה וולך שאותה משווים עימה ללא הרף). היא התמחתה במשך שנים בתחומים שונים של פילוסופיה, למדה באוקספורד והורתה באוניברסיטת תל אביב. הפיקה אירועי תרבות שונים במסגרת ההסתדרות. במשך תקופה היא הייתה עורכת תוכניות הספרות של "קול ישראל" ושל גלי צה"ל ומאוחר יותר של הטלוויזיה והנחתה ערבי ספרות ותרבות רבים מספור,וכתבה עשרות ממרים ורשימות של ביקורות ספרותיות. . . דהיינו אישה בעלת אופקים רחבים ביותר . בשלב מסויים בקריירה שלה היא תרגמה שירים וסיפורים בספר שעסק ביבשת אפריקה בתקופה שעוד היה עניין ביבשת זאת בישראל . והעניין הזה ברחוק בעבר ובשונה ניכר היטב גם בשירתה המאוחרת יותר על עיר הולדתה תל אביב .

המשוררת התל אביבית

בואו תביטי בי , אינני קיימת, חיי הם ברחוב מי אני? המדינה היא אני: רחוב דובנוב כשנולדתי, היה כאן כלום . (מתוך שיר לאומי מאת דליה הרץ) דליה הרץ היא ילידת תל אביב וייתכן שהיא המשוררת הראשונה בשנות המדינה שלגביה הוטבע המונח המחייב "משוררת תל אביבית". שהרי כל אותם אותן משוררות שכתבו על תל אביב בדור שלפניה לא נולדו בה כלל. ובשלב מאוחר יותר בקריירה שלה החלה להתעניין בדור של הוריה בתקופה שבה נוצרה העיר תל אביב בבנייתה ובצמיחתה ובאנשים שחיו ויצרו בה במשך עשרות שנים.

לאמיתו של דבר הקריירה הספרותית שלה החלה בסיפור על מלחמת העצמאות בשם "אדם במערכה" שאותו כתבה בתיכון לתחרות על סיפורים בנושא מטעם משרד הביטחון ומשרד החינוך. את הסיפור היא תכננה בתחילה כעוסק בקבוצת אנשים שנהרגה בלחימה וברקע של כל אחד מהם. אך כשהתברר לה שהרבה דברים דומים כבר נכתבו התמקדה בסיפור רק בדמות אחת מהלוחמים של בחור שנלחם למרות שהוא שונא את המלחמה. הסיפור זכה בפרס שאותו העניקה להרץ אשת נשיא המדינה בהיכל התרבות .וסביר להניח שהצלחה מוקדמת זאת עודדה אותה בהמשך הקריירה שלה.

ההתעניינות הזאת ניכרה גם בשירתה כבר בשלב מוקדם בשיר מוקדם בשם "ימים רבים לא היה לי מושג" שבו היא דנה בחלוצים שהקימו את העיר כאנשים משונים לא מובנים לכאורה למשוררת הצעירה שהעדיפה אז כמנהג הצעירים לדון בעצמה ובעצמיותה.

אלא שבשלב מאוחר יותר בחייה גמלה בה ככל הנראה ההחלטה לנסות להבין את האנשים האלו את תקופתם ואת סביבתם העיר תל אביב של פעם בצורה שלמה ומושלמת ככל האפשר.

בספרה עיר-שירים, (ספרית הפועלים, תל אביב, 1990).מתארת הרץ בכמה שירים את העיר תל אביב כעיר מוחשית מאוד אך רחוקה בזמן. זאת אינה התל אביב שהיא מכירה היום אלא זאת שהכירו הוריה עיר הרחוקה בזמן שהיא נוסעת אליה בחלומותיה אך מנסה לתאר אותה כפי שהייתה וכפי שהכירו אותה תושביה אז. להרץ היה עניין עמוק בנושא זה של תל אביב של פעם במקביל ל"עיר –שירים" היא גם פירסמה אנתולוגיה של שירים שירי תל-אביב : מבחר זוטא:א מימי הבראשית של תל אביב שאותה ערכה עם עוזר רבין .ולאחר מכן פירסמה עוד אנתולוגיה ברוח זאת תל-אביב שלי : שירי תל-אביב / מקראה לבתי-ספר לרגל חג היובל". שירים אלה של תל אביב של פעם הם בולטים מאוד ביצירתה המאוחרת אך אין לראות בהם שירים נוסטלגיים של ממש ( אם כי האלמנט בהחלט קיים). אלא ניסיון לתאר את העבר כפי שהיה וכפי שהוא נקלט בחושיה של המשוררת המודרנית של היום. וכך החלה לתאר בשירים כמו "הזקנים על שפת הנהר" את אותם אנשים שבנו את תל אביב של פעם:

"אז נזכרתי בהם וכמו באגם שבו ונשתקפו : איך היו מהלכים בשחור החציפות , בכיסיהם הגדושים בפתקאות וצווארם נטוי אל –על כי עליהם לבד תקום ארץ . הרץ מצטערת בצערם של אותם זקנים שבנו כל כך הרבה אבל בזקנתם : "לא מצא חן בעיני המראה הזה , למצוא אותם בצערם על שפת נהר, בזקנתם כאילו גדלו. שערם לא רק שהלבין, גם התעבה. נפרע מרוב מבוכה." ( מתוך הזקנים שעל שפת הנהר סימן קריאה 21 ע' 178-179 1990)דהיינו הזקנים הללו בוניה של תל אביב אינם מחבבים כלל את מה שיצא ממאמציהם והמשוררת מזדהה עימם עם מאמציהם בעבר.(ואולי גם עם תסכולם בהווה?) באופן ספציפי היא מתעניינת בהוריה שלה .שאותם היא מתארת כמו בריחוק אובייקטיבי אבל תוך ניסיון לחדור לנפשם בשיר "עוזב חלוץ" המתמודד עם עברו של אביה שעזב את הקיבוץ ועבר לתל אביב בשנות השלושים.

בבואך למקום חדש, כמו ברית אמרת לכרות עם אפשרות רעננה ואתה לא ידעת את תוך המקום, את מראהו העמוק, את ברית היסוד בין אנשיו. מהו שהביאם, מהו הפחד שרדפם ... בוא אל העיר הגדולה. כאן הפחד הגדול ,הפחד האמיתי ,הפחד שלך. ומאחוריך: דימוי עץ. .... לאן יגיעו החיים שבנית בשדה הרועש. כה מלה תקווה היה מה נאוו השירים – תל אביב ,אלף תשע מאות שלושים ושש. . (מתוך "עוזב קיבוץ")

בשיר זה מנסה הרץ פשוטו כמשמעו להיכנס למוחו של אדם אחר שעזב את הקיבוץ והיגיע לתל אביב בשנת 1936 לתאר בדייקנות עד כמה שניתן הדבר בשיר את תחושותיו לרגל המעבר מהקיבוץ וכל מה שהוא מייצג ההבטחות האידיאולוגיות והטבע אל העיר הגדולה ומה שהיא מייצגת על החששות והתקוות והפחדים שאותם מייצג מעבר זה. מצורת ישוב אחת לאחרת שהיא מנוגדת לחלוטין . מדהים כמה רגשות תחושות ורמיזות מצליחה הרץ להכניס בשיר הלא ארוך הזה שנותן לנו דיוקן של אדם בתל אביב של 1936 שהיא מנסה לשחזר את סביבתו ואת עולמו הפנימי. ובשיר אחר שהוא מעין המשך "דיוקן חלוץ" היא מתארת את האיש כאזרח תל אביב הישנה הקטנה של פעם .סוער היה ים הקיץ בתל אביב של אז. מלוח כתפוח רך שהנחת בכיסך. עייף היית כשישבת לנוח. כשהרכנת את ראשך. ... (מתוך דיוקן חלוץ)

השיר מנסה לחדור למוחו של האיש שישב בתל אביב של אז ולתאר את המראות שהוא ראה בעיניו כמו מנורת קריאה זיכרונות של בית אגם ומלחמה וספרים על פני הים .את הדברים שותם חווה ועליהם חשב באותם ימים רחוקים ונשכחים ואת כולם מתארת המשוררת באובייקטיביות עד כמה שניתן. כמדומה שהרץ חוזרת אל אותו אדם עוזב קיבוץ ויושב עיר בשירה פורטרט"האיש הזקן חי את כל חייו ליד ברכה. של נאיביות חלקית ברצוני לאמר שהאיש הזקן בחר לו דרך אחת מני רבות. והתמיד בה,אם כי היו דרכים אחרות שבקיומן לא בטח . כפי הנראה גרם לו הדבר לאלו עינויים במשך כל השנים. (מתוך "פורטרט" ) ב'קבוצה זאת של שירים מתארת הרץ לא כל כך את התל אביב של פעם דהיינו לא את העיר עצמה על סביבתה ואתריה כפי שעשו משוררים רבים אחרים. אותה מעניינים האנשים שישבו בה ואת עולמם ואת ציפיותיהם ותקוותיהם התל אביב של דליה הרץ אינה העיר "ללא הפסקה" של היום, זוהי עיר עם עבר חי מאוד נוכח מאוד וחזק מאוד עיר שנבנתה על חלום שגם אותו מתארת המשוררת . ובכך לדעתי ישנם רק מעטים שהצליחו כל כך בניסיון לתת לאנשים אלו לעירם ולזיכרונותיהם ולחלומותיהם חיים חדשים דרך השירה כמו המשוררת התל אביבית הראשונה דליה הרץ.

נספח: ביבליוגרפיה של יצירת דליה הרץ ויצירות עליה.

מאת אלי אשד ספרים מאת דליה הרץ

• מרגוט, שירים, תל אביב, הוצאת "עכשו", 1961. מהדורה שנייה עכשיו 1985 • עיר-שירים, שירים, ספרית הפועלים, תל אביב, 1990. • תזה מאת דליה הרץלקראת ביקורת הסובייקטיביזם האתי / דליה הרץ -- [תל-אביב חמו"ל], תשל"ח

תרגום שירים אפריקה המתעוררת: בשיר, בסיפור, בתצלום ובאגדה / (העורך - מיכאל נוי; עריכה גראפית וכתב - רות בר ארז ; תרגום השירה - דליה הרץ ; תרגום הפרוזה - דן בר גבע ; תרגום האמרות - יעוז רותם ...). -- (תל אביב) : [חמו"ל, תשכ"ג]. ג'ומו קנייטאה "מעשה באדם ובפיל "סיפור הבוקר טורי ספרות 17.8.1962.

מחזות ותסכיתים מאת דליה הרץ

• קווארטט, מחזה, הוצג בתיאטרון הבימה בשנת 1963. הבמאי היה אמנון מסקין.שהופיע גם בתפקיד הראשי של יוסף..המחזה הוא סיפורו של צעיר בן 29 הנתון כולו לשלטונה של אמנתו מאג. ( פאני ליוביץ) הוא חי כילד הכלוא בחדרה השל אמנתו ורואה את העולם רק מבעד לחלון החדר.. במחזה שילבה הרץ גם את דמויותיהם של קמפל המבלה את כל חייו בעליית גג בציפיה לבחורה שאין לה כתובת אחרת בעולם חוץ משלו ועומדת לחזור מוינה מתי שהוא ומרגלית המסתורית שאולי גם היא הייתה אי פעם בוינה ואולי לא.

• ערך מונוטוני מתוך "צרור מערכונים" מאסף לדברי ספרות ביקורת והגות "ד' תשכ"ד ע' 461-475. • לואיז, מחזה, אחד המחזות העבריים הבודדים שהפכו גם לתסכית רדיו וגם לאופרה. הוצג בידי במת השחקנים באולם "צוותה" ב-1968 . הבמאית הייתה אהובה ליאון. הוא הוצג שוב ב-1988 בתיאטרון הסימטה בבימוי שלומי מוסקוביץ. והשתתפו בו עירית גדרון ועמי טראוב בתפקידים ראשיים • זהו סיפורה של אישה צעירה שאהובה רוצה להתנתק ממנה ומעולמם המשותף .היא יש לה עולם דמיונות משלה ואליו היא רוצה לקשור אותו ,הוא רוצה להיעגן במציאות ולחיות עם אהובתו החדשה .היא נאבקת ,הוא משיב מלחמה ולבסוף עוזב. 2. לואיז נעשה גם כתסכית ששודר ברדיו בגלי צה"ל בעיבודה של עדנה שביט . 3. לואיז נעשה גם לאופרה : הפרידה (לואיז). אופרה במערכה אחת. ליברית. עברית. דליה הרץ. – מוסיקה:מנחם אבידום בוצע בידי המחלקה למוסיקה של קול ישראל בהשתתפות גילה ירון ,רמה סמסונוב ,מרדכי בן שחר ואחרים.

"תסכית לשני אנשים צעירים" שודר ברדיו. נירות (או "דפי") \אספן:מכתבים מונציה מאת הנרי ג'יימס / עבוד למחזה מאת מיקל רדגרייב על פי ספרו של הנרי ג'ימס ; עברית דליה הרץ, : הבימה, 1960? -?] --

קבצי שירה בעריכת דליה הרץ ואחרים

שירי תל-אביב : מבחר זוטא: כרך א' / עורכים דליה הרץ ועוזר רבין -- תל-אביב : קרן תל-אביב לספרות ולאמנות ; הקיבוץ המאוחד, 1980 תל-אביב שלי : שירי תל-אביב / מקראה לבתי-ספר לרגל חג היובל בעריכת דליה הרץ . איורים מאת נחום גוטמן תל-אביב : מוזיאון "הארץ" עבור עיריית תל-אביב - יפו, תשמ"ד שירים של דליה הרץ מופיעים ב:

דן מירון עורך ענף : מאסף לספרות צעירה / ירושלים : שוקן, תשכ"ד 1963. יום השירה : קובץ ליום השירה / [הוכן והובא לדפוס בידי - איתמר יעוז-קסט, יעקב בסר, מריצה רוסמן] -- [תל-אביב] : עקד, תש"ל סיפורים מאת דליה הרץ

אדם במערכה, 1958. סיפור שהרץ כתבה בתיכון לתחרות נושאת פרסים על מלחמת העצמאות וזכה בפרס מטעם נשיא המדינה . ( הסיפור כנראה לא ראה אור בדפוס ) . "אמבטיה משותפת" ידיעות אחרונות דברי ספרות 25.11.1960ע' 7. "אקורדיאון" הדואר שבועון עברי בניו יורק גיליון ו' א' בטבט תשמ"ט 9 בדצמבר 1988 ע' 21 . סיפור של ריאליזם פיוטי המתרחש על רקע תל אביב אם כי שם העיר אינו מוזכר בו במפורש. סיפור ישן סיפור הארץ תרבות וספרות ערב שביעי של פסח 25.4.2000 ע' ה 5 "מראה מן התיאטרון" סיפור הארץ ספרות ותרבות 8.6.2000 ע' ה 3 האמנים :סיפור הארץ תרבות וספרות י"ג בניסן תשס"א 6.4.2001 ע' ה 7 שירים נוספים מאת דליה הרץ

זוג זוזים ידיעות אחרונות דברי ספרות 13.11. 1959. ע' 6 . ( שירה המוקדם ביותר הידוע של הרץ). ..שאינו יודע לשאול למרחב משא 4.12.1959 ע' א-ב. כמה אנשים צועים על יצועיהם. שיר בלי שם נדפס במדור הספרותי של כתב העת "מערך מספר 1" ינואר 1960 ( "מערך" נוסד בידי גבריאל מוקד בועז עברון מקסים גילן ויאיר עברון בכתב עת זה פורסמו שני גליונות בלבד בכל אחד מהם מוסף ספרות .לימים שם זה הפך לשמה של מפלגה מרכזית מאחר שלא נרשם עליו זכויות יוצרים יש שם שירים של זך ועמיחי והסיפור הראשון של אפפפלד במערך מספר 2 ) (בשיר זה יש גרעין של השיר הידוע "איבאן האיום " שב"מרגוט")

איבאן האיום הארץ תרבות וספרות 29.1.1960 ע' 10. "מקרנה " הארץ תרבותוספרות 25.3.1960 ע' 10. "סימביוזה " ידיעות אחרונות מוסף לספרות 20 במאי 1960 "בלדה של ציפורים " הארץתרבות וספרות22.7.60. ע' 10. מרגוט " הארץ תרבות וספרות 17.11.61. ע' 10. "שיג " ידיעות אחרונות כח בניסן תשכ"א. "שני שירים " הארץ תרבות וספרות , 21.12.1962 . "על הבקר " בתוך דן מירון עורך ענף : מאסף לספרות צעירה / ירושלים : שוקן, תשכ"ד 1963. "דוריאן ואימו " עכשיו 17 -18 1966 תנוחה . עכשיו 1966. "שיר לאומי " עכשיו 17-18 1966 . הופיע שוב ב "שירי תל-אביב מבחר זוטא ב' "בעריכת חיים נגיד וחיים פסח תל אביב קרן תל-אביב לספרות ולאומנות 1982 ע 94 "שבת" למרחב –משא לספרות אמנות ביקורת 21.2.1969. ע' א'. "שיבה " שיר "גוג –גליונות שירה מספר 1, 1969 "כישוף שיר " "גוג –גליונות שירה מספר 1, 1969 "הביקור " בתוך יום השירה : קובץ ליום השירה / [הוכן והובא לדפוס בידי - איתמר יעוז-קסט, יעקב בסר, מריצה רוסמן] -- [תל-אביב] : עקד, תש"ל 1970. הבהלה לזהב-שיר דבר-משא חספרות אמנות ועיון 23.2.73. ע' 3 שיג : שיר סימן קריאה 3-4 ע' 188 1974. "ניסיון אחרון" דבר 20.5.1980. ע' 10. זכרון .פרוזה גיליון 103-104 נובמבר1980 ע' 4 קבוצת שירים :1. פלונתר . 2. דברים . 3. שיר לאומי 4. דוריאן ואימו 5. הבהלה לזהב .6. חשך 7. מבצע .8. עובדה .9.תנוחה . עכשיו 41-42 1980. "התחלת כתיבה " שיר. "הדואר" ,1986. "דמות המשורר " שיר מאזניים ס"ב חוב 3-4 ע' 81 מאי –יוני 1988 בקיבוץ –שיר " ידיעות אחרונות 1.4.1988. ע' 24. "פורטריט –גבירה " ידיעות אחרונות-ספרות22.4. 1988. ע' 20. "הורים " שיר דבר 29.4. 1988 ע' 22 " שיר:: לזכר דן פגיס "ה ארץ 24.6.1988 ע' 8 ב "סוף חתירה " ידיעות אחרונות תרבות ספרות 11.9.1988 ע' 13 "זכרון " ( שיר פרוזה גיליון 103-104 1988 ע' 4. שיר ( "שעות רבות נוצלו לשינה ....) ידיעות אחרונות מוסף ספרות 16.12.1988. ע' 21. "ניסיון אחרון בקיבוץ" דבר-משא 20.5.1988 ע' 20. פברואר "שיר חדרים מספר 8 1989 ע' 39. "צל " ידיעותאחרונות מוסף ספרות 20.10.1989. ע' 21. "מופשט" שיר פסיפס " גליון 8 ,1990 ע' 5 "מפגש ברחובות תכולים " שיר סימן קריאה 20 ע' 105 , 1990 "הזקנים על שפת הנהר "סימן קריאה 21 ע' 178-179 1990 "זמנו " שיר " ידיעות אחרונות מוסף ראש השנה תשנ"ג כ"ט באלול תשנ"ב 27.9.92 ע' 43 "המודרניסטים :שיר" הארץ תרבות וספרות ז באייר תשנ"ט 23.4.1999 ע' 13 ב' . "הלבלר ": שיר" הארץ תרבות סגופרות כה בתמוז תשנ"ט 9.7.1999 ע' 13.ב "יומנה של מורה ( פורטרט ) שיר " מעריב מסוף שבת ספרות וספרים אב אלול תשנ"ט 13.8.1999 ע' 26. "הים :זכרונות ילדות " שיר "ההארץ תרבות וספרות 31.12 .1999 ע' 13 ב' "סבתי " שיר הארץ תרבות וספרות 8.9.2000 ע' 13.ב "זמנים " שיר " הארץ תרבות סופרות 26.1. 2001 ע' ב 13. "בוקר בתל אביב "הארץ תרבות וספרות 6.4.2001 ע' ה' 7 מפגש עם פסנתרן :שיר "הארץ תרבות וספרות 27.12.2002 ע' ה 1 "איפה היית הרגע הזכרנו את שמך ( שיר ללא כותר ) עכשיו 69-70 2005 ע' 294. הדפסה חוזרת של שיר . שירים שונים של הרץ תורגמו לאנגלית צרפתית ספרדית גרמנית הולנדית פולנית ושוודית . ראיונות עם דליה הרץ

מחבר אנונימי (מקסים גילן) "הדברים הולכים בטיילת " העולם הזה מספר 1271 ,17.1.1962. ע' 16-18. ראיון גדול עם דליה הרץ לרגל צאת ספר שיריה הראשון הראיון.הגדול המקיף והחושפני ביותר שנערך עימה אי פעם. . "דליה הרץ משוררת ועורכת"דבר הפועלת דצמבר 1970. שלומית כהן"הצליפות מאבק כביר " שיחה עם המשוררת דליה הרץ על ילדותה בתל אביב של ימי מלחמת השחרור " אורים להורים ד'צמבר 1973. ע' 17. דליה הרץ :שירים אישיים ו"אני מאמין " פוליטי וחברתי ."דבר הפועלת " 3.4.1974. ע' 72-73. אייל מגד "שובה של דליה הרץ " כותרת ראשית מספר 288 8.61988 ע' 54-55 . לאה שניר "היכולת לראות ולהתקשר :שיחה עם דליה הרץ " דבר ע' 19 18.5.1990 לאה שניר "חיים ושירים ב"עיר השירים " עם דליה הרץ בעקבות ספר שיריה האחרון " עיר שירים " מאזניים כרך ס"ה גיליון מספר 6 ניסן תשנ"א אפריל 1991 ,ע' 57-58.

תגובות מאת דליה הרץ

דליה הרץ "עימות עם שירה צעירה .מכתב למערכת.דבר2.3.1973. תגובה למאמרה של רינה עשת המכחישה את דבריה המצוטטים של הרץ באותו מאמר. הופיע עם תגובתה של עשת למכתבה המסבירה את אי התחייבותה לתת ציטוטים מדוייקים.

מאמרים מאת דליה הרץ

דליה הרץ "ביקורת הלימוד ובחינות הגמר :לא קיים קשר מספיק בין המורים לסטודנטים באוניברסיטאות "הארץ 12.9.1969. ע' 42.. דליה הרץ "חשוד תמיד""רמזור המדור לספרותמספר 21 שנה 7 דצמבר 1972. ע' 23. דליה הרץ "משורר נבחר מעורר התנגדות ממשוררים צעירים " על יצירתו של ביאליק .דבר משא-לספרות אמנות ועיון 22.12. 1972. ע' 1. דליה הרץ "מאזניים" כתב עת ממסדי וקהילתי" ( על כתב העת "מאזניים ועורכו משה שמיר ) ידיעות אחרונות 26.1.1973. דליה הרץ "אמנות וטיפוח היצירתיות בהסתדרות " אפיריון 18-19 1990 דליה הרץ "זכרונות עם יאיר: מתוך יומן על פגישות עם המשורר יאיר הורביץ הארץ תרבות וספרות 14.9.2001 ע' 14 ב כן חיברה הרץ כ-30 רשימות ביקורת ספרותית על יצירותיהם של סופרים ומשוררים שונים.

מאמרים על דליה הרץ

"פרסים לתלמידי גימנסיה על כתיבת חיבורים על נושא מלחמת הקוממיות" בעד הסיפור "אדם במערכה" . הארץ , 22.1,1959. ע' ד גבריאל מוקד "מרגוט" דבר 12.1.1962 אהרון שבתי "שירי דליה הרץ" הארץ 9.2.1962 גיטה אבינור "חשבתי למות בחיי חשבתי למות" מעריב 9.2.1962. על מרגוט . ד.ג. "פלונתר?" במחנה 12.2.1962. אלי צדק "מרגוט": על ספר שיריה של נערה בת 19 מעריב 7.2.1962. יוסף עילם "שירי מרגוט" אתגר ב' ( חורף ) 1962 ע' 23 אנונימי. "אפריקה בדואט" העולם הזה מספר 1300. 8.8.1962. ע' 16-17. על תרגומיה של דליה הרץ בספר "אפריקה המתעוררת". יצחק רבי "יצירת ביכורים בשלה" במעלה 11.12.62. 1962. גיורא לשם" מרגוט" מאזניים כרך לז חוברת ה-ו ניסן –אייר תשכ"ב ע' 472 . ביקורת קשה ובאופן קיצוני נגד דליה הרץ. אורי ברנשטיין "מרגוט" יוכני חוברת ג' אדר תשכ"ג ע' 41-43. שושנה שגב "מחזה אוונגרדי של בת 20 הארץ 10.1.1963. אשר נהור "ארבע נפשות בודדות" ידיעות אחרונות 10.4.1963. על המחזה"קוארטט" בתיאטרון הניסיוני של "הבימה" בן עמי פינגולד "הבימה והבמה הנסיונית" הבוקר 28.5.1963. mendel khohanski even the absurd require some light jerusalem post 12/12 1963 על המחזה "קוארטט". יונה דוד "ענף צמר דק" גזית כרך ג' ניסן תמוז תשכ"ד ע' 108. ( גם על שירה של דליה הרץ בקובץ "ענף" בעריכת דן מירון) גדעון קצנלסון לאן הם הולכים? : חתך בשירתה של ישראל הצעירה -- תל-אביב אל"ף תשכ"ח . רינה עשת "עימות שלא היה עם השירה העברית הצעירה". דבר. 16בפברואר 1973. על ערב שירה בהשתתפות הרץ כולל ציטוטים מפיה ,אותם הכחישה מאוחר יותר במכתב למערכת. מנחם בן "הבהלה" על השיר "הבהלה לזהב: "רשימה על דליה הרץ "משא" מוסף דבר 23.2.1973 ע' 3 .הופיע לצד שירה הנ"ל של הרץ. זיוה שמיר ‫. שירי עיר ומלואה: על: "שירי תל-אביב - מבחר זוטא א'" בעריכת דליה הרץ ועוזר רבין, תש"ם: מעריב, (31.10.1980) 33 נילי כרמל- יונתן . תל-אביב, האפוס והמיתוס : [על] "שירי תל-אביב - מבחר זוטא א'" בעריכת דליה הרץ ועוזר רבין, תש"ם. in: ידיעות אחרונות, תל אביב (31.10.1980) 21 "שובה של לואיז" מעריב. 10.6.88 על המחזה "לואיז". "אמנות עד עד למפעל" (על המחלקה לפרויקטים מיוחדים בהסתדרות בראשות דליה הרץ) אפיריון 4-5 1085-1986 ע' 102-103. מנחם בן "הקול מבעד לענף :שירתה של הרץ הבטחתו של זמיר ב"כל העיר ירושלים 30.9.1988 מנחם בן- מדובר במשוררת נפלאה: דליה הרץ מוציאה ספר שירים חדש" הופיע בכל העיר-ירושלים 29.12.1989 ושוב ב"תיק שירה אחרית דבר: דורון קורן. -- תל-אביב : ירון גולן, תשנ"ד 1994 "טור שוטף" עיר שירים לדליה הרץ על המשמר 16.2.1990.

אלי הירש - "דליה הרץ –עיר שירים" העיר 13.4.1990 ע' 49. שמואל ברוש "עיר השירים" מאת דליה הרץ "קול ירושלים 13.4.1990 ע' 26. אייל דותן . על סערה שלפני השקט. עתון 77, גל' 124־125 (אייר-סיון תש"ן, מאי-יוני 1990), עמ' 13. חיים נגיד "מרוטרדם בשירה" מעריב 6.7.1990. על דליה הרץ בפסטיבל שירה ברוטרדם. ניסים קלדרון "אינטימיות חלקית" :מאמר ביקורת על ספרה של דליה הרץ "עיר שירים" הארץ כ"ח בשבט תש"ן 23.2.90 ע' 8ב לאה שניר "קסם השירה: מאמר בקורת על ספרה של דליה הרץ "עיר –שירים" על המשמר ה' באדר תש"ן 2.3.1990, ע' 18. לאה שניר "העיר מהשירה" במחנה מספר 26 14.3.1990 ע' 41. לאה שניר איילת השירה . הדואר 29.6.1990. ש. מגל "גילופי שנהב" : על עיר שירים .מעריב 2.3.90. רשימה קצרה.יוסף שרון "בנגה הסיפור ,בחיי הזיכרון ": עיר שירים של דליה הרץ " סימן קריאה מספר 20 מאי 1990 ,ע' 300-307 נסים קלדרון יום שני : על דליה הרץ..:, דברים ליזהר. בעריכת ניצה בן ארי. תל-אביב: זמורה-ביתן, תשנו 1996 ע' 623-641לילי רתוק מלאך האש : על שירת יונה וולך / ת"א[=תל אביב] : הקיבוץ המאוחד, 1997.כולל השוואה של שירת וולך עם שירתה של דליה הרץ. יאיר מזור . "שירת נשים עברית : שתי דליות, שני קווים לדיוקנה. "הדאר, 77, ג (תשנח) 22-23; 77, ד: 22-23.על דליה רביקוביץ ודליה הרץ. יאיר מזור "העזה הזועמת וזו שהעזה שנתנה את האות :שירתן של דליה הרץ ויונה וולך בהקשר משווה של שירת דליה רביקוביץ " עיתון 77 גיליון 220 יוני 1998 ,ע' 11-15, 41. המאמר הופיע גם בספר: יאיר מזור אהבה במושב האחורי :השירה העברית בשנות השישים: זמורה-ביתן, [תשס"ה] 2005 חמוטל צמיר "נדמה לי כי נדמיתי :הפואטיקה החיקויית של דליה הרץ "תיאוריה וביקורת 19 סתיו 2001 ,ע' 115-138 המאמר הופיע שוב בספר שלחמוטל צמירבשם הנוף : לאומיות, מגדר וסובייקטיביות בשירה הישראלית בשם הנוף :לאומיות, מגדר וסובייקטיביות בשירה הישראלית בשנות החמישים והששים . באר-שבע : כתר אוניברסיטת בן-גוריון - מרכז הקשרים, ביקורת של חנה סוקר –שווגר בלי לשאול עווד בתחינה :"התשמע קולי "- לאומיות מגדר וסובייקטיביות ביקורת של דורית למברגר על הספר ניר ברעם ומאיה פלדמן "לאן נעלמה דליה הרץ " העיר " מוסף "עוד להיט מוסף שירה מיוחד 23.12.2004 ע' 24-25. דן לחמן "שתי דליות " על דליה הרץ ודליה רביקוביץ הופיע ברשת בכמה אתרים "דליה רביקוביץ-דליה הרץ" באתר מרקר הופיע גם באתר "אימגו" בשם "דליה רביקוביץ –דברים לזכרה" מנחם, בן משלמה המלך עד שלמה ארצי, מיונה הנביא עד יונה וולך : שיחות על שירה / [תל-אביב] : משרד הביטחון - ההוצאה לאור, תשס"ז 2006. . "היופי הסתום הזה" "פרק מהספר הכולל גם דברים על דליה הרץ . ניסים קלדרון יום שני : על שירה ורוק בישראל אחרי יונה וולך / אור יהודה : דביר, 2009. גליון מגזין "עמדה מספר 20" :"אופציה פואטית –דליה הרץ" בעריכת אריק א' .הוצאת כרמל-עמדה , ,2009–12–23 כולל את המאמרים הבאים : עמדת פתיחה –אופציה פואטית –דליה הרץ ע' 7. עמוס אדלהייט פריצה אוונגרדית ברחוב דובנוב. ע' 10 -20 גרסה מקוצרת הופיעה כבר במגזין "כתם" מספר 3, 2007. אריק איזנברג "מקסם שווא אמיתי –דברים על אהבה ומוות מ"מרגוט" ועד עיר =שירים" ע' 21-37. רועי (צ'יקי) ארד "טיילת ללא ים –בין כה וכה :אלמנט התקיעות בשירת דליה הרץ,נתן זך ושירת התקופה". ע' 38-46. אלי אשד "חלום הנרקם ממילים :הזמן העירוני של דליה הרץ" ע' 47-51. מנחם בן "מדובר משוררת נפלאה –על דליה הרץ" ע' 52-54. יובל בן עמי "דליה הרץ מפחידה אותי" ע' 55-59. נוית בראל "לא הובסה על ידי השירה :על דימויים וחזרות ב"עיר=שירים "ו"מרגוט". ע' 60-65. יהודה ויזן "מה לעשות בכל המעט הזה ? דליה הרץ ,קורפוס מצומצם או אוקינוס שירי ?" ע' 66-68 . רפי וייכרט "מן הלשון אל העולם –על אספקט אחר בשירתה של דליה הרץ" ע' 69-72 . ריקי טראום "מרגוט" אוונגרד פואטי ברטרוספקט "ע' 73-80. ( פרק מעבודת תזה על שירת הנשים הישראלית בשנות השישים) . גלעד מאירי "דליה הרץ ויונה וולך" ע' 81-83. כלב בית "הערה :" אשרי הזורעים ולא יקצורו כי ירחיקו נדוד ". ע' 84-88. גבריאל מוקד "שיחה אישית על דליה הרץ עם עורכי עמדה אריק א. ועמוס אדלהייט" ע' 89-93 (ראיון על דליה הרץ). מקסים גילן" שיר כפי שאינך אוהבת" שיר שהוקדש לדליה הרץ" ע' 94-95. דניאל עוז "בין הטרווויאלי והתמוה:הבדלים בין דליה הרץ ויונה וולך" ע' 101-103 הופיע גם בכותר : "היו היו שתי משוררות :ההבדלים בין יונה וולך ודליה הרץ" באינטרנט באתר "היקום של אלי אשד" דפנה שחורי " אוכל לחכות מרגוט : על "מרגוט "/ דליה הרץ " ע' 101-103 הופיע גם בשם " איפה את דליה הרץ?" באתר וינט באינטרנט ובבלוג של דפנה שחורי אריק א. ( איזנברג )"שיר שלא נכלל בקובץ "מרגוט " ע' 105-106 ( על השיר "כמה אנשים צועים על יצועיהם " שצילום שלו מופיע בעמוד 104). נחום כהן "תרגום השיר "מרגוט " לאנגלית עם הערות המתרגם. ע' 107-109. אלי אשד "ביבליוגרפיה של יצירות דליה הרץ ויצירות עליה " ע' 110-118.

עוד על דליה הרץ

דליה הרץ בויקיפדיה · דליה הרץ, באתר המכון לתרגום ספרות עברית · דליה הרץ בלקסיקון הספרות העברית החדשה , צרתה של דליה הרץ העולם המיתי של יונה וולך

ראו עוד על המגזין "עמדה"עמדה בויקיפדיה המעמד של מגזין "עמדה "

וכמה שערוריות הקשורות לחוברת דליה הרץ .

יונה וולך, ניר ברעם ועולם הספרות העברית זכות המשורר למחוק את זכר יצירותיו נא לא לכתוב על אודותי

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת אלי אשד