אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

ילדי המלך / קליר מסוד


התמונה של דן לחמן

ילדי המלך / קלייר מסוד .הוצאת כנרת . שנת הוצאה: 2009 שפת מקור: אנגלית שם מתרגם: גרשון גירון

סידני אוסטרליה. מפגש ידידותי. דניאל האמריקאית באה לנסות לעשות סרט דוקומנטרי על האבורג'ינים.דניאל היא אחת משלושת גיבורי הספר. את האחרים נפגוש מאוחר יותר. בינתיים היא פוגשת במסיבה את לודוביק, לודו, הממהר לידע אותה שהוא מתכוון להגיע לניו יורק. זיק ניצת בין דניאל ולודוביק החתולי. לודו העומד לערוך בניו יורק מגזין חדש. המוניטור. כתב עת שיעורר מהפכה בשטח כתבי העת לדעתו. למחרת דניאל חוזרת לניו יורק העיר שאינה יכולה בלעדיה.הדמות הבאה שנכנסת לסיפור הוא בוטי. נער שמנמן, שמן מאוד לשעבר. עוד לפני שאנו מכירים באמת את בוטי, אנחנו לומדים להכיר לפרטיו את הבית שהוא גר בו עם אמו. בוטי חזר הביתה. הקולג' אמר הוא זיבול מוח. סגור בחדרו מול המחשב. בגילו הוא מתעניין יותר בפורנוגרפיה, חושבת לעצמה אמו.שלושה חברים עוד מימי הקולג'. את דניאל פגשנו. ג'וליוס ומרינה הן הדמויות הנוספות לסיפור לפני שהוא יוצא לדרך. מרינה היפהפייה, בתו של מארי תוויט, סופר עיתונאי והוגה דעות. זה שהיה מראשי המרד והשינוי בשנות השישים – שבעים. דעתו עדיין נחשבת, גם אם התברגן עם הזמן.מרינה יפה מדי ותלושה החליטה לכתוב ספר על בגדי ילדים. לעמוד דרך ההיסטוריה שלהם על השינוי החברתי הכלכלי בעולם. אבל היא תקועה. היא בזבזה כבר את המקדמה שקיבלה לפני שנים וקשה לה להמשיך. ג'וליוס, מבקר ספרות בוויליג' וויס, בחור עני, הומו, בא לעזור למרינה להתיישב לכתוב. הם מעצבנים אחת את השני. כבר כאן מתגלה היכולת של מסוד לאפיין את גיבוריה לא רק בתיאור שלהם. אלא דווקא דרך הבתים בהם הם מתגוררים המתוארים בפרוטרוט , הם המאפיינים הראשונים, הרבה לפני שנכיר את האנשים ממש, מעבר להגדרה הראשונה, כתבת טלוויזיה, מבקר עני, יפהפייה תקועה.אף אחד מהם איננו יליד העיר. שלושתם התגלגלו לניו יורק. העיר שמושכת אליה אנשים מכל העולם.ג'וליוס מאוכזב אחרי עוד רומן קטן שלא התממש, נוח לו לגור זמן מה אצל מרינה. לפחות יש שם אוכל והוא מוכן לטרוח ולבשל אותו.שלושה צעירים, בני שלושים, כבר לא בני נעורים ועדיין מחפשים את החיים. מרינה שכנראה לא תעשה שום דבר בחייה בגלל ההילה של אביה. הם ביחסים קרובים מדי כמעט גילוי עריות נפשי. דניאל מחפשת נושאים לסרט הדוקומנטרי הבא. וג'וליוס, ג'וליוס מצא מאהב מהחלומות. צעיר, יפה ועשיר. והוא איננו בטוח כלל מה קורה כשמוצאים מה שמחפשים.שלושה גיבורים וכמה כוכבי לכת הסובבים את עולמם. הם חברים טובים מדי. חייהם חופפים מכל הרמות. דרך החיים ודרך המחשבה. הם עדיין הבטחה. הם כמעט נוגעים בחלום החיים, רק כמעט.פרדריק, פרדי המכונה בוטי השמן ברח מהעיר הקטנה ומתכונן להשתקע אצל דודו מאריי תוויט, אצל מרינה בבית. הוא מקווה למצוא אצל מאריי תשובות שלא הצליח למצוא בלימודים. לא בתיכון ולא בקולג'.מאריי נלחם כבר שנים בכתיבת ספרו הגדול, המשמעותי ביותר, נלחם במשפטים הבודדים והריקים, כשהיא נלחמת בספר הקטן שרצתה לכתוב ונתקעה בו לשנים. כתיבה היא נוא משני לאורך הספר. הוא אוהב את בתו. הוא מודע לעתים שזו חיבה כמעט מינית, אך שום דבר ממשי לא קורה. הוא התחיל להתעניין בדניאל. בינתיים הם רק מחליפים מיילים. הוא מכוון את קריאתה ותוך כדי מפעיל פיתוי סמוי. רוח חדשה מתחילה לנשוב בבית משפחת תוויט.בוטי בניו יורק. עיר רעשנית. העיר נגלית לו בעיקר דרך האנשים השונים שהוא רואה ברחובות. צבעוניים כמו לוח שנה ישן של יוניצף.הוא שמנמן ומקרטע, בת דודו יפה ומרחפת. העיר שייכת לה. היא חלק מהעיר. כשהוא יושב עם מרינה ודניאל ומקשיב לפטפוטים שלהן הוא מבין שאין הבדל בין פטפוטי בנות בעיר הקטנה לבין הניו יורקיות.החיים הפשוטים המובנים מאליהם מתחילים לקבל איזו תפנית. לודו משכנע את דניאל שמאריי הוא שרלטן. והוא לודו יגלה אמיתויות מהסוד הזה בכתב העת החדש שלו, בו ייכתבו רק אמיתויות גדולות. אלא שבינתיים הוא מתגלה כקשקשן לא קטן הזורק משפטים שהם רק לכאורה מלאי משמעות ובעצם נבובים. דניאל חושבת שלודו הוא הרוע הצרוף. בוטי לעומת זאת נכבש בקסם של מאריי ומסכים לעבוד כמזכירו. הוא מקווה שקרני השמש של מאריי תגענה גם בו, כשבאותו זמן הוא מתחיל להתאהב במרינה, בת דודתו היפה. לודו מציע למרינה עבודה בעיתון שלו. למרות שהיא לא עשתה דבר בחייה. אולי דרכה יתקרב גם לאביה, לו הוא בז אמנם, אך מארי בעל מפתחות לחברה הנכונה. ומאריי טווה רשת סביב דניאל, מהמתפתה מרצונה. מרינה היפה עוד לא מבינה, היא עומדת לעבור מידי אביה השרלטן לי לודו הלא פחות שרלטן.כולם מפעילים את כולם בעזרת קסם הפטפוטים שלהם, ויהיו כמובן אלו שייפגעו. בוטי שילמד להכיר את מאריי כמו שהוא. דניאל ברומן הזה עם אביה של חברתה הטובה. מרינה הנכבשת בפטפוטיו של לודו. ובתוך זה ג'וליוס שההרס העצמי שלו מוכרח לקלקל את מעט הטוב שמצא בחייו.הראשון שעולמו אכן עומד להתמוטט הוא בוטי. הנער הצעיר שנשא עיניים אל דודו אותו העריץ. הדוד שענה על כל השאלות הקיומיות. אך כמזכירו האישי הוא מתחיל לגלות את הסדקים באיש הגדול. סדקים הולכים ומתרחבים, השאלה אם כך, אין אנשים גדולים באמת? והוא עצמו רצה להיות פעם איש כזה. גדול. דודו הענק איש של יומרנות נדושה. ולודו עמד על זה מוקדם.את הפצצה המשפחתית זורק בוטי. הילד העירום מנסה להפשיט את המלך במקום להלביש אותו. ולא רק בחוג הפנימי. הוא כתב מאמר למוניטור. גם ללודו יש על מה לשמוח. האדוות ייהפכו לגלים.ג'וליוס מצא מאהב ונכנס לחיי זוגיות. מרינה התחתנה. דניאל מסובכת בזוגיות שלה. למסור יש יכולת לסקור את השינויים בכולם."התקשרות זוגית הייתה תהליך של התרחקות משמחה., כאילו כמן דו חי. אתה חדל לנשום באותה דרך. הצחוק שהיה בעבר מזון חיוני, משתנה חליפות. וכל מה שהפך את הבדידות והמאבק והפחד נסבלים, התחלף בחומר האדיש של היציבות. שבע רצון לכאורה מקבל את הדין ונטול פחדת במקום בו היה צחוק, יש עתה משב רוח קרה" לגבי כולם, הדרמה הגדולה, שהייתה מציאותית אך סמלית בה במידה היא התמוטטות מגדלי התאומים. התמוטטות שהשפיעה על חייהם הממשיים. או מה שחשבו לממשי.קליר מסוד כתבה ספר על החיים. חיים פשוטים. חסרי דרמה הוליוודית. אנשים ומערכת היחסים שביניהם. אך החיים עצמם הם קורעי לב. בכתיבה פשוטה היא מעבירה את הקורא בין הדמויות בין הסיפורים הקטנים, האמיתויות היום יומיות ולכן גם כל כך נוגעות ללב באמיתותן. כך הופכת כתיבתה של מסור על החיים לנקודת מבט אנושית, מתוחכמת.אני שאם היו רוצים להפוך את הספר לסרט היו צריכים להגזים במעמדים. ליצור דרמות רעשניות. מה שכובש את הלב הוא השקט בו מתרחשים הדברים. שקט המאבחן את כל הפרטים הנחוצים כדי להבין את דרמת החיים הללו.בכתיבה "חרישית" מעודנת ובלי זיקוקי דינור מסוד כתבה ספר שנוגע. זה ספר לקריאה מענגת. ואם בספר מתעוררת השאלה אם לכתוב ספר טוב על גבינה לא חשוב יותר מעוד רומן רע, מסוד כתבה רומן טוב, ולא על גבינה.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר