אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

משוררות כותבות אהבה: אביבית לוי קאפח, חלי אברהם איתן, אסתי קושמרו אברהם


התמונה של שושנה ויג

החלק הראשון של המאמר התמקד בשתי משוררות, המשוררת מירי דבי (קרייצלר) והמשוררת חדוה רבינזון בכרך . בחלק זה אתמקד בשלוש משוררות: אביבית לוי קאפח, חלי אברהם איתן, אסתי קושמרו אברהם. יש מן המשותף בין המשוררות ויש גם ייחוד לכל אחת מהן. נושא העל "האהבה" מקשר ביניהן וכל אחת בחרה להתמקד בזוית מסוימת המתייחסת לאהבה. אביבית מתייחסת לאהבה בין בני זוג בקשר של אהבה, חלי מתייחסת גם להיבט האהבה בקשר הזוגי וגם באהבה למקום, לעיר ולנוף. אסתי גם מתפללת תפילות להצלחת האהבה וגם מתייחסת בשיריה לנושאים אליהם היא קרובה בעיסוקה היום יומי כמורה לחינוך מיוחד.

אביבית לוי-קאפח היא משוררת וסופרת, מרצה במכללת שנקר, דוקטור למדעי המחשב מאוניברסיטת בר-אילן, ובעלת תואר ראשון גם במוזיקה. יצירתה הספרותית עד עתה כוללת שלושה ספרי שירה וספר עיון-פרוזה, וכן רשימות ספרותיות בנושאים שונים. אם לארבעה ותושבת העיר נתניה. ספרי שירה:• "רשות היחיד שלי" (הוצאה עצמית, 1994)• "זכות השתיקה" (עקד, 2002)• "קולות מן התיבה" (עקד, 2006) מונוגרפיה:"הולך תמים" (יד מהר"י, 2003) .–על מורשתו חייו ופועלו של הרב יוסף קאפח. שהוא סבה של המשוררת. מבוססים בבוץ האהבהשיר לאהוב – אביבית לוי קאפח מָה אוּכַל לְהַבְטִיחַ? אִם תֵּלֵךְ אִתִּי גָּבוֹהַּ וְעָמֹק וְרָחוֹק מְאוֹד נֵלֵךְ. הַאִם יִהְיוּ דֵּי מִלִּיםלְכָל אֹרֶךְ הַדֶּרֶךְ, אוֹ שֶׁלִּבַּת הָאֲדָמָה הַחַמָּה תִּפְרֹץ סְדָקִים בְּחֻלְשׁוֹתֵינוּ, תְּבַעְבֵּעַ בְּלַהַט לְהַרְחִיק אֶת הַיַּבָּשׁוֹת? אֲבָל יָדַעְתִּיכִּי עֵינֶיךָ מֻרְגָּלוֹת בְּמַעֲלֵה סִימָנֵי הַמַּיִם וְלִבְּךָ בָּקִי בִּשְׁמֵי הַמַּרְאוֹת. וְהִבְטַחְתִּי:אָבוֹא לְסַמֵּן לְךָ דֶּרֶךְ וְאַחֲרֶיךָ לֶאֱסֹף עֲקֵבוֹת. שוש ויג: "שיר לאהוב" - פותח בשאלה ומסתיים בתשובה המסיימת את ההתלבטות. במסעה הפנימי של הדוברת יש שאיפה ורצון שהאהוב ילך איתה במסע הזה, והיא יודעת שהדרך לא תהא קלה גם אם "לִבַּּת האדמה החמה / תפרוץ סדקים / בחולשותינו,/ תבעבע בלהט/ להרחיק את היבשות?" הדוברת משדרת לנמען וגם קורא קונפליקטים הקיימים באהבה. וכעת, אביבית, מה דעתך על ההבטחה בין האוהבים?תשובתה של אביבית: ההבטחה מקבילה לחשש המובע בשיר. החשש הינו מחוסר הודאות, מהתנאים המשתנים לאורך הזמן ולאורך הדרך (גבוה ועמוק ורחוק מאוד נלך) ומהחולשות שעלולות להתעצם בעקבות געשה התמידי של לבת האדמה החמה ולהפוך לסדקים מתרחבים עד שכל אחד מבני הזוג יעמוד במעין יבשת משלו ללא יכולת גישור, משום שאין די מילים כדי לגשר על הפער בין היבשות. מנגד, ההבטחה היא שלא להתקבע על דפוס יחסים אחד, אלא לשמור על הגמישות; בעת הצורך להוות המוביל והסמן, או להפוך להיות המאסף כאשר זהו התפקוד הנדרש. הגמישות הזו היא חיונית ומעידה על חיוניותו של הקשר, ובו בעת גם דורשת מאמץ רב ועל כן אינה ניתנת אלא מתוך ידיעה ברורה שבן הזוג מסוגל אף הוא לכך, שסימני המים מחד ומראות השמיים מאידך, המעבר בין ארץ לשמים ותהפוכותיהן הם דבר שבשגרה עבורו.

בן זוג כזה, בטוחה הדוברת, יהיה בעל יכולת הגמישות הנדרשת לקיום ההבטחה.בינינו – אביבית לוי קאפחבֵּינֵינוּהַגֶּשֶׁר הֻתַּרשֶׁהֲרֵי כְּבָרנָסוֹגוּ הַמַּיִם אֶל הַיָּםוְנִשְׁאַר הַחוֹלגַּרְגִּירִים דַּקִּים, שְׁחוּקִיםוְטִפּוֹת מַבְהִיקוֹת עֲלֵיהֶם.אִם תַּמְתִּיןעַד שֶׁתָּשׁוּב הָרוּחַגַּם הֵן תֵּעָלֵמְנָה,אִם תִּרְצֶה – אֶפְשָׁריַחַדלְבוֹסֵס בַּבֹּץ. שוש ויג: השיר בינינו הוא שיר נוסף שמבטא את מורכבות היחסים הקיימת בין זוג האוהבים. אני מוצאת שהקוטביות שבה את משתמשת כדי להביע את הקשר בין זוג האוהבים הוא קונפליקט שבונה, את מוכנה לשאת את הרגעים של השחיקה כדי לזכות לחוות את הרגעים המבהיקים. "ונשאר החול/ גרגירים דקים, שחוקים/ וטיפות מבהיקות / עליהם."באהבה שלך, אביבית, את עוסקת בזיקוק, בהפרדה בין החלקים העכורים לבין החלקים המאירים?תשובתה של אביבית: נדמה לי, שקלעת לנקודה עמוקה הרבה יותר מזה. זיקוק והפרדה בין החלקים העכורים והמאירים הוא תמצית הטעם בחיים כפי שאני חשה אותם. הביטוי של זה באהבה הוא פועל יוצא מכך. יתרה מכך הזוגיות והאהבה הן גם אחת הדרכים לזיקוק כזה ובו בעת גם אחד הניצוצות היפים שנוצרים כתוצאה מפעולת הזיקוק. הזוגיות מעמידה מול האדם תמיד את זולתו באופן יומיומי וקרוב ודורש מאמץ ובירור, ותוצאתו של בירור כזה היא התעלותו של הקשר הזוגי ואתו התעלותו של האדם האוהב. השיר בינינו מאיר את אותם רגעים בזוגיות שאסור להחמיץ. ישנו רגע מיוחד שבו נסוגו המים אל הים והגרגירים הדקים והשחוקים מבהיקים מן הטיפות. זוהי הזדמנות. אם ממתינים יתר על המידה לזמן אולי נוח יותר, הרגע עלול לחלוף. אם חוששים מן הבוץ – עלולים להפסיד את הכל. מצד שני, אפשר לראות הבוץ בתור הזדמנות ליחד של התמודדות, כן, וגם הנאה.שוב אתה- אביבית לוי קאפחשׁוּב אַתָּה מַשְׁאִירבִּי סִימָנֵי שֶׁמֶשׁ בָּהִיר וּמִלִּים נִפְתָּחוֹת לִרְוָחָהבַּלַּיְלָה יִזְהֲרוּ נִמְשֵׁי- הָרְקִיעִים לְהָאִיר שִׁירָתָם חֲרִישִׁיתעַד אוֹרהַבֹּקֶר.שוש ויג: שירתך משובצת ציורים, הדוברת בשיר משתמשת בלשון מראות שנדמה כי הן מובנות רק בין הנמענת לבין הנמען. השפה שלך למעשה היא שפה זוכרת, כמו בשיר "שוב אתה" צירופים מטפוריים "נִמְשֵי הרקיע", ו"מילים נפתחות לרווחה", שיר קטן שמביע המון אהבה. וכאן השאלה: האהבה מובילה אותך ליצירה, האם כדי ליצור צריך המשורר/ת להיות מאוהב? נדמה לי שהתשובה נמצאת בין שורות השיר...תשובתה של אביבית: כפי ששיר זה מעיד, השירה שלי באה מאהבה. מאהבת המילים, מאהבת הסובב אלי ומאהבתי את הסובב אלי. אני מאמינה שבסופו של דבר זהו הגרעין של היצירה בכלל. משום שאדם שבאמת אינו אוהב ואינו אהוב ואף לא מאמין באהבה, למען מי הוא יוצר? מי יקשיב ליצירתו? מכיון שיש יסוד חזק של תקשורת ביצירה מעבר לצורך האסתטי, הרי שהיא גם מבטאת אמונה באדם וביכולתו לאהוב. תודה לאביבית , השארת אותנו עם טעם של עוד וזה טוב...

חלי אברהם איתן

משוררת. דוקטור לפילוסופיה מטעם אוניברסיטת בר-אילן. עוסקת בתחומי החינוך וההוראה ובמחקר הספרות העברית. שיריה ומסותיה על שירה ועל פרוזה מתפרסמים בעיתונות היומית ובכתבי העת הספרותיים. מנחה סדנאות לכתיבה יוצרת במכללת מודיעין, בבית-הסופר בת"א וברחבי הארץ. מארגנת ומנחה אירועים ספרותיים ותחרויות לכתיבת שירה ופרוזה. מרצה במגוון של נושאי תרבות וספרות. ייסדה את "בית הסופר מודיעין והסביבה" (ע"ר); במסגרתו מפיקה ועורכת את כתב העת "שבילים". מופיעה עם הזמרת עירית דותן-מעין במופע "אשה בשירים ובסירים" המבוסס על ספרי שירתה (אמנות-לעם). נבחרה למשוררת-אורחת במסגרת "מפעל סופר-אורח" של משרד החינוך. ילידת מושב עמקה שליד נהריה, בת למשפחה דתית ברוכת ילדים, שהייתה בשבילה כקיבוץ בזעיר אנפין. הדבר נתן ביטויו בחייה ובשיריה. משחר נעוריה כתבה שירים. מאורע טראומתי בחייה והזעזוע הנפשי שנלווה לו, העמיק את זיקתה לשירה ועשה אותה חיונית להמשך חייה. על שירתה השפיעה מיטב השירה בת זמננו. בייחוד טבעו את חותמם על כתיבתה טובי המשוררים והמשוררות בשירה העברית, כמו אסתר ראב, רחל בלובשטיין, לאה גולדברג, נתן אלתרמן, יהודה עמיחי, נתן יונתן, דליה רביקוביץ ואחרים. רוב החומרים נאגרו ואת מקצתם פרסמה בספרים. אלמלא עידודו של המשורר, נתן יונתן, שערך את ספרה הראשון, היא מסופקת, אם הייתה מגיעה כיום לאן שהגיעה, מכיוון שפחד החשיפה עלה לאין שיעור על הרצון לקבל הכרה כמשוררת. כיום היא זוכה להכרה, ובעידן האינטרנט פחד החשיפה הלך והצטמצם. ספריה:• בוקר ירוק : שירים (תל-אביב : ספרית פועלים, תשנ"ז 1997) • קרן עין כחולה (תל אביב : עקד, תשס"א 2001) • נופי הבית (ירושלים : כרמל, תשס"ג 2003) • מעלית אל הים (תל-אביב : ספרי עתון 77, 2005) כאב השורשים הכפולים: עיון ומחקר, (תל-אביב, עקד, 2008)שוש ויג : מהיכרותי איתך אני יודעת על חיבתך המיוחדת לעיר. ספרך "מעלית אל הים" נושא את שמו של שיר שנכתב מתוך הזיקה המיוחדת הזאת, התוכלי לספר לנו קצת על האהבה המיוחדת שלך לעיר. וכיצד השיר "מעלית אל הים" מבטא באופן ציורי את אהבתך לעיר נתניה.חלי :העיר נתניה הפתיעה אותי ביופייה, בטיפוח שלה, שבא לידי ביטוי בחופים היפהפיים הנקיים, בכיכרות המיוחדות, בגינות הנוי הציבוריות המעוטרות פסלים; הפטריות והפירות המפוזרים לאורך הכבישים. כל אלה מייחדים אותה. גולת הכותרת של העיר שהיא מעין סמל חדש שלה זו המעלית אל הים. כל שירי הים שלי נכתבו בהשראת חופי נתניה ורוב שירי הספר "מעלית אל הים" ספגו לתוכם את המראות, החוויות והאווירה של נתניה. אין ספק שידה של ראש עיר אשה – מרים פיינברג –ניכרת בכל היופי הזה המשתפר מיום ליום.באופן אישי יש לי משיכה אל נתניה גם בגלל הנוף האנושי, קרובי המשפחה המתגוררים בה בקביעות והחבר, שבזכותו אני חצי מהזמן גרה אתו בנתניה. השיר "מעלית אל הים" שציינת אותו יכול להדגים את אהבתי לנתניה, ובפרט לחופיה:

מעלית אל הים – חלי אברהם איתן מַיִם לְבָנִיםעַל מִכְשׁוֹל גַּלִּים בָּנוּי בִּקְצֵה זְרִימָהה וֹדְפִים אֶת מַחְסוֹם הַשָּׁנִים מַחֲלִיקִים קִמְטֵי-חוֹף כְּשֵׂעָר שֶׁהֻחְלַק וְנִצְבַּע זָהָב.קֵיסָרִית צְלִילֵי הַמִּזְרָח מִסְתַּלְסֶלֶת כְּיָם עַל הַמִּרְקָע. מַבִּיטִים בַּחַלּוֹן כְּחֹל הַמַּיִם דָּבֵק בִּכְחֹל רָקִיעַ כְּמִיהָה בָּאֲוִיר מְחַשֶּׁלֶת חִשּׁוּקִים שֶׁל אַהֲבָה גֵּאוּת הַמַּיִם בַּמָּצוֹק סוֹדֶקֶת פְּתָחִים וּזְרִימַת מַיִם בְּבִטְנוֹ סָמוּךְ לְגֵווֹ מַעֲלִית אֶל הַיָּם וְגֶשֶׁר נִבְנָה אֶל חֲצַר הַגַּלִּים עַתָּה קְשִׁישִׁים יוּכְלוּ לַעֲלוֹת בְּקַלּוּת לְהִתְהַלֵּךְ שׁוּבעַל קַו הַמַּיִם.2. כיוצרת את משתמשת בציורים מעולם הטבע לצד תיאורי העולם המודרני כמנסה לשלב בין העולמות. זה מופיע בשיר "אנרגיה", בו את מציינת באחת את אור השמש ואור הפנסים, כמנסה למזג את הטבעי ולא טבעי. או שמא את מנסה לאחות קונפליקטים? במהותנו האנושית שלנו מתקיים בנו ערך אחדות הניגודים באופן טבעי. ההפרדה היא מלאכותית לצורך ההנמקה וההסבר של הטבע האנושי. העושר האוקסימורוני בשיריי הוא ביטוי לשוני לתהליך הזה. הייתי הראשונה שערבבה למשל בין מונחים מעולם המחשב ובין מראות הטבע. בספרי הראשון "בוקר ירוק", שזכה בשלושה פרסים (ספרית-פועלים 1997) מופיע השיר "חלונות 1995" שהומר בספרי השלישי ל"חלונות 2000". כמו-כן מופיעים שירים ובהם ביטויי המחשב. היו מי שהרימו גבה, אך בשלב מאוחר יותר, ראיתי שהם עצמם התחילו לשלב מונחים שנחשבים טכניים בשיריהם.גדלתי בעולם הטבע בנופים הכפריים הירוקים של הגליל המערבי. יחד עם זאת העולם הטכנולוגי מקיף אותי, ובתהליך די טבעי חלחלו אלה לצד אלה לשיריי, ונוצרו אוקסימורונים רבים המביעים אחדות ניגודים זו בהווייתי ובשיריי. מכיוון שהזכרת את השיר אנרגיה אצטט אותו:אנרגיה – חלי אברהם איתן שֶׁמֶשׁ מְפַנֶּקֶת וּפָנָסִים דּוֹלְקִים. מַצְבֵּר אַט אַט מִתְרוֹקֵן. אֵינְךָ יָכוֹל לִכְבֹּשׁ בַּזְּמָן אֶת הַמֶּרְחָק.שְׁנֵי חוּטִים אַתָּה קוֹשֵׁר אֶל מַצְבֵּר דּוֹלֵק מִתְמַלֵּא חִיּוּךְ. שׁוּב שֶמֶשׁ מְפַנֶּקֶת וּפָנָסִים כְּעֵינַיִם נִדְלָקִים .

אסתי קושמרו אברהם

אסתי אברהם קושמרו, מורה לחינוך מיוחד שנים רבות, ומטפלת בילדים עם לקויות למידה ובעיות קשב גם בגישה הוליסטית (בשיטת רביב, באוליגוטראפיה לפי שיטת טבעוני ועוד) על מנת לפתח כישורי למידה. כותבת להנאתה "כשנכתב לה", מעידה על עצמה שלא יודעת לכתוב לפי הזמנה. עד כה יצאו לאור ארבעה ספרים: - ילד רגיש - במתנה זכית!.-- עוד דקה להתבוננות במחשבה- עוד דקה להתבוננות במחשבה -חלק ב'- רוח וחומר ומה שביניהם-תפילת האוהבים - אסתי קושמרו אברהם מִתְפַּלְלִים אָנוּ -שֶיַּחֲסֵינוּ יִהְיוּ יַחֲסֵי חֶסֶד וְלֹא יַחֲסֵי בִּקֹּרֶת וְשִפּוּט לְדִין. שֶגַּם לֹא יִהְיֶה צֹרֶךְ לְהַרְבּוֹת בְּרַחֲמִים שֶיִּהְיוּ אֵלּוּ פָּשוּט יַחֲסִים כֵּנִים וַחַמִּים. שֶתִּהְיֶה בִּינָה, הֲבָנָה וְיִשּוּב הַדַּעַת בֵּינֵינוּלְכָל אֶחָד לְחוּד, וְיַחַד לִשְנֶינוּ.שֶנִּנְהַג זֶה בְּזוֹ בְּחָכְמָה,שֶנָחוּש תָּדִיר בְּיַד מְלַטֶּפֶת וַחַמָּה.שֶנַּצְלִיחַ לַחֲווֹת אֶת עָצְמַת אַהֲבָתְנוּיוֹם יוֹם מֵחָדָש - אַהֲבַת נֶצַח. בִּתְחוּשָה חֲזָקָה שֶל הוֹד וְהָדָר שֶל תַּהֲלִיךְ מִתְמַשֵּךְ וְאֵינוֹ נִגְמָר.תְּחוּשָה שֶתְּלַוֵּנוּמִיּסוֹד חַיֵּינוּ. כְּמוֹ חָיִינוּ לְלֹא הֶרֶף מֵהַבֹּקֶר עַד הָעֶרֶבבְּאִרְגוּן אַגָּדִי – שֶל תִּפְאֶרֶת בְּמַלְכוּת.(מתוך הספר – רוח וחומר ומה שביניהם)שוש ויג: ספרי כיצד נולד שיר תפילה, מהו הצורך הזה לכתוב בקשות?אסתי : תפילות נכתבות לי כבר שנים רבות בהתאם לנסיבות שאני נתקלת בהם בחיי.. שיר זה נכתב בתקופה שמחד למדתי קבלה, ומאידך היינו במספר חתונות בזו אחר זו. בשיר מופיעות עשר הספירות. שוש ויג : אם היית צריכה לבחור משאלה אחת מתוך התפילה מה היית בוחרת?אסתי : כל השיר הוא בעצם תפילת משאלות , אך לדעתי המשאלה "שנצליח לחוות את עוצמת אהבתנו .יום יום מחדש- אהבת נצח..." היא המכילה את התקווה הכמוסה ביותר , והלוואי וכל זוג גם אחרי שנים רבות ביחד ,בחתונת הזהב, יוכל לומר זאת האחד לשנייה.שוש ויג: האם ניתן לסמן איזה מדרג של עדיפויות במשאלות אותן שילבת בשירך? - אני לא רואה מדרג במשאלות, הן כולן עומדות על אותה מדרגה.שוש ויג : משיחה מוקדמת בינינו שמעתי שהשיר הולחן לכבוד אירוע חשוב במסגרת המשפחתית. ספרי מעט על כך. אסתי : שיר זה הוקרא לפני שנתיים בחתונת בנם של חברים הטובים. חברתי מרים, אם החתן , הקריאה לזוג את התפילה. לפני שנה לחתונה של בני אורי וכלתי נועה, השיר הולחן ע"י המלחין מיכאל ברוכיס, ובתי לירון שרה להם את השיר.שוש ויג: השירים שלך מכוונים לקהל מסוים? השיר "אהבה לשני הוריי" מבטא בפשטות קונפליקט של ילדה קטנה המוצאת עצמה מתלבטת את מי אוהבת יותר את אבא או אמא? כיצד נולד שיר? האם מתקשר לעיסוק היומיומי שלך? את מוזמנת לספר מעט על החוויה הזאת. אסתי : השיר "אהבה לשני הורי." מתוך הספר - ילד רגיש במתנה זכית נולד מתחום העבודה שלי כמורה טיפולית משך שנים רבות. לא פעם הייתי עדה לחיבוטי הנפש של ילדים רכים בעקבות פרידות/ גירושין בין ההורים. נכון, היו גם הורים שידעו לנהוג נכון ועשו הכל כדי שהילדים לא יפגעו, אך לא בכל המקרים. המסר בשיר הוא בעצם שלכל ילד ,(כמו גם לכל מבוגר)יש צורך לאהוב ולהיות נאהב על ידי שני הוריו. אהבה ל,,, ומ,,, הורים מלווה אותנו כל החיים. בין אם ההורים חיים ובין אם הם נפטרו...אהבה לשני הוריי – אסתי קושמרו אברהם פָּחַדְתִּי שֶׁאִמָּא תִּכְעַס כִּי דִּבַּרְתִּי אִתְּךָ, אַבָּא, יוֹתֵר מִדַּי. שֶׁאוּלַי הִיא תִּפָּגַע מַמָּשׁ, שֶׁאוֹתְךָ אֲנִי אוֹהֶבֶת בְּלִי דַּי. אַךְ אִמָּא חִיְּכָה וְלִטְּפָה אֶת רֹאשִׁי" זֶה בְּסֵדֶר בִּתִּי, זֶה בְּסֵדֶר בִּתִּי! יֵש מַסְפִּיק מָקוֹם בְּלִבֵּךְ לֶאֱהֹב אֶת אָבִיךְ וְגַם אֶת אִמֵּךְ." (מתוך הספר "ילד רגיש - במתנה זכית!") אסתי אמנית של שירים שיש בהם מסר דידקטי חינוכי, היא בנשמתה מוכנה להיות האישה עם הבשורה, האישה שתהיה הפייה המתקנת את הפגמים שלנו כבני האדם. לכן אין פלא שמוצאים בין האוצרות שלה שירים כמו אלה:יַחַד בַּאַהֲבָה – אסתי קושמרו אברהם יֵשׁ לִפְעָמִים רְגַעִים וְשָׁעוֹת בָּהֵם אַתָּה חָשׁ בְּעוֹצְמוֹת אֶת הָאַהֲבָה הַזּוֹרֶמֶת בְּךָ -אַהֲבָה הַמְּמַלְּאָה אוֹתְךָ אַתָּה מְחַיֵּך וְצוֹחֵק אֶל הָעוֹלָם וְהָעוֹלָם מְחַיֵּך וְצוֹחֵק אֵלֶיךָ אַתָּה רוֹצֶה לְחַבֵּק אֶת כֻּלָּם וּלְהַרְגִּישׁ כְּאֶחָד עִם כָּל אֲחֵיּך רוֹצֶה שֶׁמַּצָּב זֶה יימשך לָעַד שֶׁתָּחוּשׁ חֵלֶק מ... שָׁיַיך..וְלֹא לְבַד אַהֲבָה פָּנִים רָבּוֹת לָּה-אסתי קושמרו אברהם אַהֲבָה פָּנִים רָבּוֹת לָּהאַהֲבָה צוּרוֹת שׁוֹנוֹת לָּה לְעִתִּים מַעֲבִירָה אוֹתְךָ ביעף עַל כַּנְפֵי הַזְּמַנִּים, וּבַפְּעָמִים אֲחֵרוֹת - נְשִׁימָתְךָ נֶעְתֶּקֶת מִכְּאֵב מֵאֵלּוּ הָעִנְיָנִים... אַךְ חַפֵּשׂ לַחַווֹתָהּ - חַפֵּשׂ אוֹתָהּ תָּמִיד בְּכָל עֵת וּבְכָל גִּיל –בְּחִפּוּשֹ מַתְמִיד כִּי גַּם הָרְגַעִים הַקָּשִׁים לְשֶׂאתָם טוֹבִים מֵאֵלּוּ שֶׁבִּלְעָדֶיהָ קַיָּם...אסתי : בשירים הקצרים "יחד באהבה" ו"אהבה פנים רבות לה" : אהבה היא בעצם מצב נפשי- רוחני. זוהי אנרגיה , תדר , שכשאדם מתחבר אליו, יש לו ראשית אהבה לעצמו כנאמר ע"י ר' עקיבא "ואהבת לרעך -כמוך" כשדגש הוא על כמוך, רק מי שיש לו אהבה לעצמו יכול לתת אהב לזולתו, לכל הסובבים אותו: בן / בת זוג, הורים, ילדים, חברים מכרים, כל אדם שהוא פוגש. ולא רק לבני אדם, הוא מתייחס באהבה לעבודתו, לתחביביו, לצמחים ולבעלי החיים. ל-כ-ל. אהבה היא אנרגיה של ריפוי,והלוואי וכולנו נהיה מלאים באהבה ונוכל לשדר אהבה לעצמנו ולזולתנו, ואם בית שני חרב בשל שנאת חינם, מי ייתן, ונתפלל שהבית שהקמנו במדינתנו הצעירה יתקיים לנצח בזכות אהבת חינם. אמן!*הערההשיחות נערכו עם המשוררות כחלק מהכנת אירוע ספרותי. האירוע היה אמור להתקיים בספרייה העירונית בנתניה ב 12.8.08 , מסתבר שרעיון מעולה וצוות מקסים של משוררות לא יכול לנצח חיכוכים. אלה לא הגיעו אל פתרונם. האירוע בסופו של דבר לא התקיים, האהבה והסערה נותרו מאחורי הקלעים. וחבל שכך, יצרים חזקים משירים.....

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת שושנה ויג