אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

בצפורני הגורל / רחל סיידוף- מזרחי


מחלום נכסף להגשמת האהבה

בצפורני הגורל / רחל סיידוף- מזרחי

הספר "בצפורני הגורל", הוא אוטוביוגראפיה, המתאר קורות חייה של משפחת סיידוף הענפה שמשאת נפשה היה להגיע לארץ "ירושלים". הספר מתעד פיסת היסטוריה על חיי היהודים בגולה הפרוסה על הארצות קווקז, תורכיה, לבנון ,סוריה ועל הארץ, פלשתינה בשנות העשרים. מגולל פרעות ועלילות דם ,פוגרומים, וקרקע בוערת תחת רגליהם. הסב שמואל סיידוף איש צבא נערץ על פיקודיו, קיבל אזהרות מהם, כי יבולע לו אם ישאר על עומדו, הצאר התחלף וחייו וחיי בני משפחתו בסכנה. הוא אוסף את בני ביתו, מוכר בשקט את נכסיו ויוצא אל דרך ארוכה להגשים את חלום חייו להגיע לארץ היהודים ירושלים. שניים מבניו הוא שולח ישירות בעליה בלתי ליגלית דרך מסעות נדודים מפרכים הם מגיעים לארץ לא מיושבת, אך נשלטת בידי התורכים.שמואל סיידוף ובני ביתו עושים כברת דרך ארוכה בחורף מושלג ומגיעים לתורכיה.הזמן והגיל מכריעים את הכף. על אדמת תורכיה הוא מבקש מילדיו לא לשכוח את הצוואה הרוחנית להגיע בכל דרך ובכל מחיר לארץ היהודים, ירושלים.צוואתו מתמלאת לאחר תלאות וייסורים רבים שעוברים כל ילדי המשפחה. אין אחד או אחת שלא חווה מנת סבל מייסרת כדי להגשים את החלום הנכסף. ומעבר לייסורים, לעינויים שחווים צאצאי המשפחה מגיחות מכל עבר האמונה, התקווה והאהבה. שלוש אלה מחבקות את ילדי המשפחה המחנכים את ילדיהם לערכים כמו כיבוד הורים, כבוד האדם, כבוד הבריות, כיבוד האדמה. בידיים אוהבות הם עוקרים עשבים שוטים, סוללים כבישים, מקימים בית ונלחמים בסכנת נפשות נגד הפדיון, הכפרים הערביים שרצו לנשלם מאדמתם, מחרפים נפשם במלחמות ישראל מתוך האהבה לארץ,אהבה לשפת הקודש העברית התנכ"ית ואהבת הלשון הארמית המייחדות אותן מלשונות אחרות ושומרות על עיצובן וצביונן.. הספר מתאר את קורותיהן של שתי משפחות יהודיות שהצטלבו דרכן. האב בנימין סיידוף הוא נכדו של שמואל המנוח , המגיע לארץ עם אמו ואחיינו, צועדים בקור וברעב, באש ובמים כדי לקיים צוואה של סבא.שרה היא יתומה מאב שנספה במגפה שכילתה כמעט את כל משפחתה , בתוך היתמות גדלה כפרח בר, ילדה יפהפיה ומפונקת ובטרם היתה לנערה, נישאה למפלצת שבאדם ועוד ממוצא יהודי. גם שרה עוברת ייסורי נפש וגוף קשים ביותר עולה לפלשתינה ובה נגאלת מייסוריה לבעלה . היא זוכה בגט רבני וכעבור זמן לא רב קושרת את גורלה עם חייו של בנימין סיידוף.הספר הזה ראוי להיכלל בתוכנית הלימודים להוראת המקצועות היסטוריה של עם ישראל וספרות עברית. התלמידים יוכלו להפיק ממנו ידע עשיר ומעצים על ראשית ההתיישבות בארץ, על העבודה החלוצית, על הספרות הפולקלוריסטית והמנהגים השונים המעצבים אופי ואישיות של חברה מתהווה. ספר שהוא חובה בכל בית.ראיינתי את הסופרת רחל סיידוף- מזרחי בערב ספרותי שנקרא "נגיעות של אהבה" שהתקיים בבית הסופר ע"ש שאול טשרניחובסקי בתל-אביב.1. איך נולד הרעיון לשכתב את קורות חיי המשפחה? ורחל נושמת עמוק ומחזיקה בספר עב הכרס: "הרעיון לכתוב את קורות המשפחה נולד בי, מאחר וראיתי שיש דברים רבים ונסתרים מאחורי שם המשפחה, מאחורי הסיפורים המוזרים והמדהימים שמדי פעם סופר חלק קטן מהם מאחורי ענני הדמעות שזלגו מעיני אמי ותמיד רציתי לדעת את רזי - הסיפורים במלואם. מה מסתתר בתוך כל העצב שהיה שם? וחבל שלא עשיתי זאת קודם אולי לא הייתי אני נקלעת למצב בו נקלעתי, פשוט לא הבנתי שיש רוע כזה בעולם. סיפורי הוא גם מסר לבנות המתמרדות ועושות את כל העולה על רוחן ולא נשמעות להוריהם הדואגים." דמעות מאיימות לפרוץ החוצה וקולה של רחל לא נשבר. היא רועדת מהתרגשות, סוף-סוף מישהו מאזין לסיפור המתועד של המשפחה שהצליחה לשרוד בקושי מ"צפורני הגורל".מהקריאה בספר עולה יחסם האכזרי של הגברים לנשים אברהם לשרה? ז'וז'ו לרחל? נוצר מצב שהבת הולכת בעקבות האם וסוגרת מעגל גורלי, התיאורים אכזריים, מה מידת האמת ומה מידת ההגזמה?"לצערי בארצות ערב הגברים שולטים באכזריות בנשותיהן עד היום. כל מה שסיפרתי הוא אמת לאמיתה, אותה שמעתי לא רק מפיה של אמי אלא ממספר אנשים, גם היום וגם בארץ פושה הדבר אצל הערבים, הבדווים, הם יכולים להרוג את האישה מבלי לבדוק את אמיתות הדברים שנאמרו עליה ולא פעם שמענו על אח שרצח את אחותו ואב את בתו על כבוד המשפחה, ואף האם נמצאת בסוד העניינים. אלה שגדלו בארצות ערב מבינים את המנטליות של מנהגים וערכי- חברה ודת מושרשים. אינני יכולה לשפוט, האישה היא קניינו של הבעל ועל זה אין עוררין. אך ז'וז'ו גדל בארץ והתחנך לפחות מספר שנים כאן, לא יכולתי להאמין להורי שהזהירו אותי, שבחור צעיר מתנהג בצורה כזו, כי את פרצופו האמיתי הוא הראה רק אחרי החתונה, כאשר הייתי קניינו כביכול זה רק מראה כמה זה מושרש שם בגנים..3 פולקלור צבעוני עשיר ויפהפה מאכלס את דפי הספר. לא יכולתי להניח את הספר מהיד,ריתקת אותי אל מנהגים, אל סיפורי עם, אגדות על שדים ורוחות, מאכלים אניני טעם וריח. מאין שאבת את כל הידע הזה?"שאבתי כל זאת מספוריהם של הורי ומזיכרונותיי על המנהגים והמסורות. לא היה להם זמן רב לספר סיפורים , אך הסיפורים סופרו כאשר ישבה אימא לכבס ליד הפיילה הגדולה והעמוסה בכבסים, או כאשר ניכשנו בוטנים במקשה שבשדה אז כולנו נרתמנו לעבוד ביחד. גם כאשר ניקתה אורז לקראת החגים. סיפוריהם היו מעניינים ומותחים.הייתה לי גם הזדמנות נדירה נוספת שכאשר רצינו לשפץ את ביתם, הם אולצו לצאת ולגור עמנו כחצי שנה. בתקופה זו, הייתה לי הזדמנות לשבת ערב ערב ולמלא מאות דפי פוליו מחוררים. לימים ישבתי וארגנתי הכול לקראת הוצאת הספר לאור, כמובן שהצלבתי את הסיפורים עם סיפוריהם של אחרים."4. כותרת הספר "בציפורני הגורל" מתארת תהליכים ומסעות של דמויות רבות העוברות שינוי מקצה לקצה. תבחרי לך דמות אחת מתוך הגלריה האנושית שמופיעה בספר ותני לנו שתי דוגמאות על דמות כזו שעברה שינויים כאלה. אני מקשה והגב' סיידוף-מזרחי מחייכת לבחור שתי דמויות זה לא קל. שתי דוגמאות של אותה דמות ,אם את רוצה אני ממקדת והיא מהנהנת בראשה ושואפת נשימה ארוכה."הדמות שאני בוחרת היא אמי שרה, אשר נולדה בתקופה איומה, בשבוע שבו נולדה פשטה מגפה קשה בטורקיה בעיר נסבין. אביה, אחיה בן השמונה עשרה שעמד להינשא וסבתה כולם מתו במגפה בתוך שבוע, האם שקיבלה את הידיעה המרה, משתבשת עליה דעתה. כאשר היא שבה לעצמה, היא לוקחת את שרה ומטפלת בה כבכפפות משי.כאשר גודלת שרה היפיפייה, אמה רוצה להבטיח את עתידה ומשיאה אותה לאיש ממשפחה עשירה שלמעשה הוא ממשפחתה, אך התוצאות היו איומות. שרה הייתה רק בת עשר כשהיא נשאת לאיש, בנוסף על ההתאכזרות האישית כלפיה, שלושה מילדיה מתים עקב ההתנכלויות של חמותה ובעלה. חייה היו נתונים לסכנה מתמדת, כאשר אמה אינה יכולה להצילה או לעזור לה.השינוי השלישי שקרה הוא, כששרה פוגשת את דודה אחי אביה שלא ידעה על קיומו ועמו הם עולים ארצה ופה בארץ בעלה הבוגד עוזב אותה בהריון ובחוסר כול ונוסע עם אהובתו החדשה לטורקיה. הדודים והשכנים מתלוננים לרבנים ומספרים להם את כל ייסוריה ועוזרים לה לקבל את הגט הנכסף.כאן חייה משתנים לעד, הוא משיא אותה מחדש ונולדים לה שמונה ילדים נוספים. גם מצבם הכלכלי משתנה לאין ערוך כאשר הם עוזבים את ירושלים בה הייתה מצוקת עבודה קשה ומצב כלכלי קשה מאוד ועוברים לכרכור שם הם עובדים במשקים שבסביבה, בקטיף ובזריעה ביום ובלילה. בנימין המשיך לעבוד בשמירה במשקי האזור ובפרדסים , תוך זמן קצר הצליחו לזרוע ולנטוע ולהקים משק לדוגמה וזה משנה את מצבם הכלכלי מאפס לבעלי אמצעים.את הספר הנפלא הזה ניתן לרכוש ישירות מהסופרת. הספר הוא חוויה בלתי רגילה לקורא. מעשיר את אופקיו ומרחיב את הדעת. נהנתי מאוד ממנו.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת יהודית מליק-שירן