אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

הרפתקאות דון והחיות הלבנות / מאיר אשל


התמונה של שושנה ויג

דון גיבור הילדים החדש והחיות הלבנות - מאיר אשל, הרפתקאות דון והחיות הלבנות, הוצאת כוכב, חיפה, 2007 א. משחק וספר, עלילה וקלפים-

מאיר

מאיר אשל, הרפתקאות דון והחיות הלבנות. הוצאת כוכב, חיפה, 2007

הספר "הרפתקאות דון והחיות הלבנות" / מאיר אשל הוא ספר ייחודי. אם נתבונן בעיצובו נמצא שאין הוא ספר ילדים רגיל. הספר, שמחזיק 104 עמודים, מספר בל"א פרקים את עלילותיו של הילד דון. ניכר שהסופר והוצאת הספרים "כוכב" ניסו לייצר לקהל הקוראים הצעיר ספר ילדים שיש בו גם רגעי הנאה מעבר לחויות הקריאה. על כן, בנוסף לקריאה זוכה הקורא בסיום הקריאה גם במשחק חברתי. לספר צרופים 40 קלפים שיש לגזור אותם ובעזרתם ניתן לשחק משחק לחידוד פעולות החשבון. זהו ניסיון ייחודי בשוק ספרי הילדים. עד כמה שידוע אין ספרי ילדים שמעניקים לקורא בגיל כיתות היסוד חווית עידוד הקריאה ובנוסף חוויה בלימוד פעולות חשבון בסיסיות, חיבור וחיסור.יש לשקול כריכה קשה לספר המיועד לילדים. ספריות יבחנו גם את אופן הגשת הספר לקריאה ציבורית. ומעדותה של ספרנית היא הייתה מבכרת שהספר יוגש בפורמט כריכה קשה כדי להאריך את חיי המדף של הספר. קשה יהיה להעביר את הספר במתכונתו הנוכחית בין מספר קוראים צעירים בספריות ציבוריות. ברור שהקלפים ייתלשו על ידי הילדים בספריות ובכך ייעלם הגימיק המיוחד של הספר. יש להודות שלמשחק הקלפים אין חלק בעלילת הספר, המשחק מוזכר באחד מעמודי הספר "בונוס 12" ומעבר לכך לא מוסבר לקורא על מהלכי המשחק. לכן אפשר שהספר עשוי למצוא את מקומו באופן עצמאי בלי תלות בקלפי המשחק.המשחק "בונוס 12" שמוזכר בעמ' 58 הוא אחד מן האמצעים לבניית המתח בקריאת הספר. זוהי יצירת מתח נכונה. על הקורא לסיים את הספר ולאחר מכן עליו לפנות לעשייה וללימוד של כללי משחק שיש להם עקרונות חשבוניים. לסופר רואה חשבון יש כנראה, יכולת לאלתר משחק שיש בו יסודות אריתמטיים. ב. דון כגיבור עלמיהו דון? דון גיבור הסיפור בנם של מאיה וג'ק וייט. דון נולד כילד רגיל למשפחה רגילה אולם בהמשך מגלה הסביבה שיש לילד "כוחות מיוחדים". הגילויים מתרחשים כבר בגיל הרך. יש לדון קשר מיוחד עם בעלי החיים, כבר בהיות בעריסה הוא משחק עם חיות שבדרך כלל בני אדם לא מזהים אותם כחיות מחמד. לדוגמה ערצב או עכבר. בעלי החיים הלבנים הופכים להיות ידידיי הנפש שלו. לכל החיות יש מעין סימן משותף על כף ידם או על כנף ימינם. וגם דון נולד עם כתם לידה בכף ידו הימנית. .בעלי החיים הלבנים מעניקים לדון את חסותם, הוא מגן עליהם והם מגינים עליו.הספר אינו ספר הרפתקאות בלבד יש לספר ערך חינוכי רב. במהלך העלילה נחשף הקורא הצעיר לערכים רבים. הניסיון של מאיר אשל הוא ניסיון אמיתי להשיב לעולם ערכים שנדמה, שאבדו בעולם המודרני. תוך קריאת הספר לומד הילד ערכיותם של המוזיאון, של המוסיקה. הילד לומד להבחין בכוחות שונים שפועלים בחברה, כוחות החוק נציגי השלטון, מלחמות בין רעים לבין טובים.נדמה לנו שנעלמו המשחקים החברתיים ועל כן יש לספר גם תפקיד חשוב בתהליכי החברות של הילדים. לאחר שהילד סיים לקרוא את הספר , הוא לומד גם את כללי המשחק שנמצאים באתר הספר באינטרנט וגם מזמין את חבריו ובני משפחתו ליהנות ממשחק הקלפים. דון כגיבור על בוחר להלחם למען ערכים כנגד העולם כולו, כאשר בני משפחתו עומדים לצידו גם בדאגה רבה, דון נקלע להרפתקאות, במהלך העלילה באים לידי ביטוי מאבקים בין "הרעים" לבין "הטובים". דון כגיבור על מתווה את הדרך הנכונה לבני החברה שלא מצליחים לראות את הרעות החולות בתוכה. בעלי החיים "עוטפים" את דון ומגנים עליו בדרכים רבות לאורך הסיפור. כרסום על ידי רמשים של גלגלי הרכבים ובכך מניעת התקדמותם,למשל. כגיבור על מצליח דון ליצור קשר עם בעלי חיים מסוגים ומזנים שונים. אין כאן "שליטה והשתלטות" אלא הבנה ושיתוף של בעלי החיים. החיות מלוות אותו בחייו ואינן נוטשות אותו והוא מטבעו מנסה לשפר את זכויותיהם של בעלי החיים. בין ידידיו הקרובים: יונה לבנה, גור הכלב, טייני העכבר, סוס לבן. הצבע הלבן מסמל טוהר. המיתוס העממי הבלתי נשכח מייחס ללבן את התום ובכך רומז לנו המחבר את רצונו לשוב לעולם אוטופי שכולו נשען על הטוב הבהיר והטהור. חזרה לשלמות שבה החיה והאדם חיו יחד או מבט לעולם עתידי שבו החיה משולבת בחיי בני האדם בלא ניצול והשפלה. שאיפתו של הסופר היא שאיפה לבניית עולם הרמוני, בין בני האדם וגם בין האדם לבין החיה.ג. חינוך לערכים : ערך המשפחהנשוב לערכים אותם מספק הספר. הערך הראשון והבולט בספר הוא ערך המשפחה. הספר מציג משפחה נפלאה, של אם ואב עובדים שכל עולמם דאגה לצאצאיהם. לאחר לידת דון המשפחה מתכנסת ומחליטה באורח דמוקרטי מה יהיה שם הילד, אח לדניאל ולדנה. הספר מחזק את ערכי המשפחה, התייעצויות והתכנסויות הן לחם חוק של המשפחה בה גדל דון. לקורא יש זכות להכיר משפחה שיש בה שיתוף פעולה בכמה מישורים, שיתוף ההורים בהחלטות הילדים כמו לדוגמה נטילת דמי כיס מקופה קטנה ויידוע ההורים, ההורים בינם לבין עצמם משתפי פעולה וכן הם מתייחסים לילדיהם כשווים אליהם ומתייעצים בהם בכל נושא משלבי העלילה. דאגה לגורל הילדים היא הדאגה המרכזית של ההורים והיא באה לידי ביטוי במעקב אחר עלילותיו של דון. המטפלות מתחלפות עד אשר מוצאים את "סבא" ברוס לטפל בדון. יש כאן פתרון יצירתי שגם מאפשר לאנשים שיצאו ממעגל העבודה לשוב ולהשתלב בחברה. היכולת לשתף "סבא זקן" (אין זה הסבא האמיתי של דון, זה הכינוי שהדבקתי לדמות, ש) כמטפלת וראייה שלו כאדם ראוי לתפקיד אימהי מעודדת יחס אוהד לשונה. אם כך הדגם המועלה כאן בספר הוא דגם של שיתוף פעולה והקשבה כשאין הבדלים בין בני המשפחה מבחינת מעמדם בתוך המרחב המשפחתי. הדמוקרטיה במיטיבה והיא מתפקדת להפליא במשפחת וייט. ויש כמובן אנלוגיה בין משפחת וייט שמשמעותה באנגלית לבן.מצא חן בעיניי למצוא מקומות בעלילה בהם מדגיש האב את מקומו של אב המשפחה כמחנך. האב מקנה לילדיו ערכים וידע. ד.חמלה כלפי בעלי החייםכאמור, רעיון החמלה וההתייחסות לבעלי החיים על ידי דון מאוד מרכזי ביצירה. הוא יוצא למאבקים כנגד התעללות בבעלי החיים כאשר הוא מגיע לקרקס ומצליח לחוש עד כמה החיות עוברות תהליכים מייסרים כחלק מן האילוף. ובכל מקום הוא מדגיש את התאכזרות בני האדם כלפי בעלי החיים. מיותר לציין שדון צמחוני. הניסיון של דון הוא ניסיון של גיבור על. הוא מזכיר את הגיבורים שציינתי בתחילה את סופרמן האמריקאי. אלא שכאן הוא ילד קטן, יכול להיות שזהו הספר הראשון וממנו יצמח הגיבור דון כגיבור על בבגרותו. בספר הזה דון מושיע את בעלי החיים, הרשויות נעתרות לבקשותיו. ראש העיר מקשיב בלית ברירה לדרישות שלו. הוא מצליח לשכנע אנשים שבדרך כלל אטומים להתייחס לחלשים בתוכם."למחרת בבוקר הושבתי את דון איתי בנדנדה שבחצר והסברתי לו על הקרקס."יש שם חיות מסוכנות וגם חיות לא מסוכנות," אמרתי, "החיות מאולפות ונשמעות למאמנים שלהם.""איך?" שאל דון, "" המאמנים יודעים לדבר בשפת החיות?""לא, בדרך כלל הן מגיבות למראה השוט," הסברתי " כשהמאמן מנסה לאלף אותן, הוא מצליף בהן בשוט ואז הן לומדות מה לעשות ומה לא לעשות,"דון הזדעזע "זה אסור!" הוא קרא."לפעמים המאמנים משתמשים בשוט רק כדי לכוון, הם לא באמת מצליפים בהן," מנסה האב לרכך את הדברים."אבל זה רק אחרי שהן למדו שהשוט כואב," אמר דון...."(שם עמ' 22)ה. שלל הרפתקאות בהגדרתו הספר הוא ספר הרפתקאות, נמצא בו חטיפה של דון על ידי הקוף הלבן בקרקס, נמצא בו חטיפה על ידי חבורה של פושעים. ההיחלצות של דון היא בזכות התושייה של בעלי החיים והקשבתם של בני האדם לאזעקתם של בעלי החיים. יש כאן פעלולים שרשויות החוק והשלטון לא מצליחים לפתור אותם. גם בני המשפחה לא מצליחים לעמוד מול כוחו הייחודי של דון. גם אם התחברותו לבעלי החיים נראית מוזרה מן ההתחלה יש בסופו של דבר השלמה וקבלה של הילד כפי שהוא. דון מצליח להעמיד את כוחות החוק על הרגליים. ורק כאשר מבינים את הודעות בעלי החיים מצליחים להציל את דון.המקומות שבהם מתרחשת העלילה: מבית המשפחה לבית הספר, לקרקס, ללונה פרק, למרוץ סוסים ולמערה חשוכה. יחד עם דון נעים במסלול העלילתי בני המשפחה, ההורים והאחים, וכן נציגי החברה ראש העיר וגם שלטונות החוק. דון הוא כאמור ילד מיוחד שיש לו קשרים עם בעלי החיים, ובניגוד לו החברה הקונבנציונאלית ממעטת להתייחס לצרכיהם של בעלי החיים. הילד המיוחד בחושיו המחודדים מתקשר עם בעלי החיים, זוהי אלגוריה מודרנית לאטימותם של בני האדם. האם יש כאן קריצה לד"ר דוליטל המיתולוגי? האם הילד הקטן דון עשוי להתפתח בבגרותו לרופא חיות?"ראש העיר כחכח בגרונו ופתח באמירה כללית על מופעי הקרקס הנחוצים לכל עיר, כמו מופעי תרבות אחרים.ואז החל במתקפה עזה על ניצול חיות, ובייחוד בקרקס, וציטט מהמאמרים שמסרנו לידיו שעות מספר קודם לכן."(עמ' 50)הילד דון מזכיר גם את הגיבור של בגדי המלך החדשים.יכולתו של הילד התמים לראות דברים שאנו כבר לא שמים ליבנו אליהם.להרפתקאות תכלית מאוד דידקטית . בסופו של דבר הטוב מנצח. שיתוף הפעולה מסייע להגיע לידי תובנות חדשות וגם מסייע להצלתו של דון. שיתוף הפעולה לא רק בין הורים לבין ילדים אלא גם בין אנשי ציבור לבין האזרחים. מלבד שיתוף הפעולה הזה בין בני האדם יש סיוע שמגיע מצד בעלי החיים. מי שמסמן את הדרך להיחלצות היא היונה הלבנה. האם יש כאן מיתוס קדום של היונה המושיעה, יונת השלום?ו. קריצה לתרגום לאנגלית?בעולם האינטרנטי בו נמחקו הגבולות בין התרבויות בחר הסופר מאיר אשל להעניק לגיבוריו שמות שמצטלצלים טוב גם בשפות זרות. הגיבורים נושאים שמות שיש להם גם צליל זר ורחוק. כחלק מהגלובליזציה גם גיבוריו של מאיר אשל עטופים ברקמה שאינה מקשרת אותם להוויה הישראלית, אלא להוויה אוניברסאלית גלובלית. ג'ק ווייט יכול להישמע נהדר גם באנגלית וגם דון, דנה ודניאל הם לא רק שמות ישראליים אלא ניתן להיתקל בשמות אלו במרחב העולמי. רוג'רס מפקד המשטרה הוא בפרוש שם בעל ניחוח זר. המקומות בהם מתרחשים הרפתקאותיו של דון הם מקומות שידברו אל כל ילד בעולם כולו. חוויות מבית הספר, מביקור בקרקס, מסיור בלונה פארק. הסופר מעניק קריצה ענקית לעבר התרגום באנגלית וכמו מזמין את המתרגם להפוך את יצירתו לרבת תפוצה. הספר שהוא ראשון בסדרה עתיד להיות ספר פופולארי בשל התכנים שהוא מציב בפני הקורא וגם בשל ההפעלות שהוא מזמן לקורא. לאחר שמסיימים את חוויית ההתייחדות עם הספר יש רצון לגלוש באתר הספר. אתר שמזמין את הקוראים להיות שותפים למלאכת הכתיבה ולהציע המשך ליצירה. הזמנה לשלוח תמונות בעלי חיים, פורום לילדים וגם פורום להורים. הספר שמיועד לקריאה של ילדים בגילאי 8-12 מזמן חוויית הנאה גם להורים וגם לילדים. הוא מזמן חוויה של שיתוף והנאה צרופה ששכרה בצידה.יש לברך את מפעלו של סופר הילדים מאיר אשל, שעד גיל 53 עסק בעיצוב דוחות ומאזנים כרואה חשבון, ועכשיו מצא את דרך לעצב מחדש את עולמו באמצעות דמויות מעולם אוטופי. הבריחה של מאיר אשל מעולם כל כך חומרי לעולם פנטסטי היא בריחה מבורכת ונקווה שיהיו עוד בריחות ועוד הרפתקאות.ספר אינטראקטיביאלה איתן ראיינה את הסופר מאיר אשל באתר scoop."היה לי רצון לעטוף את הספר בכל מה שהורה יכול לבקש כאשר הוא קונה ספר לילדים שלו, ומצד שני לספק גירוי מקסימלי לקורא הצעיר. הרי לצערי, בגיל זה קריאה היא לא דבר מובן מאליו, והשקעתי מחשבה במעטפת אטרקטיבית כדי לקסום לילדים. בחרתי בשני כיוונים שיתמכו בספר: הקמת אתר ומשחק קלפים. החלטתי להוסיף איורים צבעוניים בצורת קלפים ולשלב אותם הן בקריאה השוטפת על ידי ציון העמוד בספר על כל איור והן במשחק קלפים. אני יודע כמה ילדים אוהבים לאסוף קלפים ולהחליף ביניהם, ולכן צירפתי קלפים שונים לספרים- למעשה מסתובבות בארץ שתי גרסאות של הספר, כל אחת עם מגוון קלפים שונה. וכאמור, אתר הספר."נותר להמתין לספריי ההמשך של מאיר אשל. צא לדרך!

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת שושנה ויג