אימגו מגזין מאמרים

כתב עת בנושאי תרבות ותוכן

Terra Nova - ניר בן יוסף


התמונה של רמי נוידרפר

 

להגדלה לחצו על התמונה.

terra nova, תמונתו של ניר בן יוסף, יוצרת אצל המתבונן תחושה מוזרה, והייתי אומר, סוריאליסטית. הקומפוזיציה, הולכת העין, הצבעים, הניגודיות, כל אלה נראים ריאליסטיים מצד אחד אך שייכים לעולם אחר, מצד שני.אם נבחן לעומק את עבודתו של ניר, נראה שבחירת הנושא, התכנון המורכב של התמונה, והעיבוד שבעקבותיה, הביאו , באופן מודע, לתוצאה המורכבת והמרתקת כל כך.השם terra nova – ארץ חדשה, הוא, לצערי, מתאים למה שאנו רואים כאן.למי שלא יודע, ים המלח הולך ונעלם. בעקבות שאיבת מי הירדן ומקורותיו על ידי ישראל והמדינות השכנות, ובעקבות פעולות הכרייה והייבוש המאסיביות במפעלי ים המלח, נעלם כבר רובו של הים. פני המים ירדו כבר מ – מינוס 392 ל מינוס 410, ובאזור החלו להיווצר בולענים טובעניים ומסוכנים ותצורות נוף מוזרות.אם תצלמו במקום צילום "רגיל" תקבלו תוצאה שונה לגמרי, וכנראה הרבה פחות "מעניינת". מסתבר , שאנו נוטים בדרך כלל להגדיר כ"אסתטי" או "יפה" לאו דווקא את המראה האמיתי, וכי עיבוד "סוריאליסטי" של תמונה יוצר, אם הוא נעשה בצורה כה קפדנית, כמו בצילום שלפנינו, את התחושות שתיארתי לעילאת האפקט הסוריאליסטי יצר ניר על ידי מגוון אמצעים טכניים שמטרתם הייתה – להפחית את הניגודיות בין אזורים מוארים וחשוכים בצילום ולהגדיל את הפרישה של הגוונים השונים – התחום הדינאמי של הצבעים. מסתבר שמוח האדם נוטה להגדיר כ"יפה" תמונה שבה התפלגות הצבעים ( ההיסטוגרמה שלהם במונחים טכניים) היא אחידה פחות או יותר.ניר בן יוסף הסכים לשתף אותנו בסודות הטכניים של הצילום, להלן הסבריו, בתוספת "פירוש רש"י" שלי:

אתר הצילום: בולעני ים המלח באזור עין גדי. (אזהרה – האזור מסוכן מאד סכנת חול/בוץ טובעני)

עדשה רחבה 16 מילימטר (יוצרת זווית רחבה מאד ותחושת מרחב)

חצובה (חיונית בגלל זמן החשיפה הארוך)

נעילת מראה, טיימר (למניעת רעידות וזעזועים בזמן הלחיצה)

חשיפה ידנית 100iso צמצם f/8 (להשגת אפקט של עומק שדה)

זמן חשיפה 1/6 שנייה. (מכיוון שהתמונה צולמה בשעת בין הערביים ואף "הוחשכה" על ידי הפילטרים, נדרש זמן חשיפה ארוך.

פילטרים: ndx8 – פילטר neutral density ברמה 8 הוא בעל גוון כהה אך ניטראלי בצבעו, המפחית את עוצמת האור החודרת אל תוך העדשה.

פילטר /cpl מקטב נקרא גם פילטר מקטב סיבובי, תפקיד הפילטר שליטה בהשתקפויות ובנוסף מעניק גוונים כהים לשמים, מעצים את הניגודיות בענני השמיים ומשפר את רווית הצבעים (הסיבה העיקרית לשימוש בצילום זה)

הצילום בוצע בפורמט raw- זהו פורמט גמיש המאפשר עיבודים של הצילום במחשב, שתקצר היריעה מלהסביר אותו כאן .

עבוד מחשב: חילוץ שתי חשיפות מקובץ ה raw, אחת כשהשמים חשופים טוב השנייה כששאר הפריים חשוף טוב שילוב שתי החשיפות לאחת מאוזנת (טכניקה ידנית הדומה בבסיסה לhdr – גם על טכניקת ה hdr נדבר בפעם אחרת

חידוד,levels הוספת ניגודיות (+15) , העשרת צבע (+15( - כל אלה נועדו לאותו אפקט של "השטחת" היסטוגרמת פילוג הצבעים, ששוב תקצר היריעה מלהסביר כאן את העניין.

הוסף תגובה חדשה

CAPTCHA

משהו קטן לוודא שאינך רובוט. משתמשים רשומים מדלגים

ענה לשאלה / השלם את החסר

הנצפים ביותר

מאמרים נוספים מאת רמי נוידרפר